Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)

Sylabus przedmiotu Ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 3 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza dotycząca bezpieczeństwa i hiegieny pracy ze studiów I stopnia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z systemem prawnej i organizacyjnej ochrony pracy w Polsce
C-2przygotowanie do samodzielnej oceny ryzyka zawodowego dla zróżnicowanych warunków pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykaz obowiązków pracodawcy i pracownika w wybranego zakładu pracy – projekt.2
T-A-2Opracowanie protokołu w razie spowodowania wypadku w miejscu pracy – projekt.1
3
wykłady
T-W-1Ustawy prawne obowiązujące w Polsce odnośnie spełniania warunków bezpieczeństwa i higieny pracy. Definicja pojęć: bezpieczeństwo pracy, BHP. Zmiany w zakresie prawnym w „Bezpieczeństwie i higienie pracy” po przystąpieniu do Unii Europejskiej.2
T-W-2Działania kontrolne – jako nadzór obowiązków nałożonych na pracodawcę oraz zobowiązań wypełnianych przez pracownika z punktu widzenia zgodności z prawem.2
T-W-3Kontrola zagrożeń mogące występować w miejscu pracy z punktu widzenia niezgodności z prawem. Określenie prawidłowych warunków pracy spełniających wymogi „higieny pracy”.1
T-W-4Ochrona i oznaczenia przestrzeni awaryjnej w budynkach. Osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo pracy na terenie zakładu pracy1
T-W-5Planowanie przestrzenne zabezpieczeń ochronnych na terenie zakładu pracy, na stanowiskach pracy. Przyczyny obecności chorób zawodowych.1
T-W-6Interwencja podczas wypadku przy pracy – przyczyny i skutki ich powstania. Pierwsza pomoc w nagłych przypadkach.1
T-W-7Ustalenia planów miejscowych w celu zabezpieczenia budynku oraz miejsca pracy przed zagrożeniem pożarowym. Zaliczenie części wykładowej1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach4
A-A-2Praca własna studenta26
30
wykłady
A-W-1udział w wykładach8
A-W-2studiowanie wskazanych pozycji literaturowych10
A-W-3konsultacje3
A-W-4przygotowanie do zaliczeń zajęć wykładowych10
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład multimedialny
M-2inscenizacja
M-3metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych.
S-2Ocena formująca: ocena inscenizacji i metody systuacyjnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_A05_W01
Student rozumie złożoność oddziaływań elementów socjosystemów technicznych oraz zna podstawowe cechy funkcjonalno-użytkowe, które decydują o ergonomii pracy i bezpieczeństwie użytkowania narzędzi, maszyn i urządzeń.
GP2_2A_W03C-1, C-2T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_A05_U01
Student potrafi dokonać analizy krytycznej rozwiązań organizacyjnych i technicznych, dokonując ich oceny w aspekcie humanizacji procesu pracy oraz potrafi zastosować proste narzędzia metodyczne w celu oszacowania obciążeń psychofizycznych pracownika.
GP2_2A_U03C-1, C-2T-A-1, T-A-2M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_A05_K01
Student czuje potrzebę stałej aktualizacji wiedzy przedmiotowej w związku z ciągłymi zmianami przepisów.
GP2_2A_K01C-1, C-2T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-A-1, T-A-2M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_A05_W01
Student rozumie złożoność oddziaływań elementów socjosystemów technicznych oraz zna podstawowe cechy funkcjonalno-użytkowe, które decydują o ergonomii pracy i bezpieczeństwie użytkowania narzędzi, maszyn i urządzeń.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą systemu ochrony pracy w Polsce i metod oceny ryzyka zawodowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_A05_U01
Student potrafi dokonać analizy krytycznej rozwiązań organizacyjnych i technicznych, dokonując ich oceny w aspekcie humanizacji procesu pracy oraz potrafi zastosować proste narzędzia metodyczne w celu oszacowania obciążeń psychofizycznych pracownika.
2,0
3,0student przy wdatnej pomocy nauczyciela dokonuje oceny ryzyka zawodowego wybranego zawodu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_A05_K01
Student czuje potrzebę stałej aktualizacji wiedzy przedmiotowej w związku z ciągłymi zmianami przepisów.
2,0
3,0Student osiągnął efekt dotyczący kompetencji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bielec J., Rola ergonomii w procesach modernizacyjnych przedsiębiorstw., Zeszyty Naukowe, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk., 2012, 0, 0
  2. Chojnicki J., Jarosiewicz G., Bezpieczeństwo pracy, Książka, Warszawa, 2015
  3. Hołuj A., Problemy i dylematy planowania przestrzennego w różnych typach jednostek terytorialnych., Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN 140., Warszawa, 2011, 0, 0

Literatura dodatkowa

  1. Biela A., Humanizacja środowiska pracy, Doktorzy honoris causa 4, 73-82, Lublin, 2010, 0, 0

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykaz obowiązków pracodawcy i pracownika w wybranego zakładu pracy – projekt.2
T-A-2Opracowanie protokołu w razie spowodowania wypadku w miejscu pracy – projekt.1
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ustawy prawne obowiązujące w Polsce odnośnie spełniania warunków bezpieczeństwa i higieny pracy. Definicja pojęć: bezpieczeństwo pracy, BHP. Zmiany w zakresie prawnym w „Bezpieczeństwie i higienie pracy” po przystąpieniu do Unii Europejskiej.2
T-W-2Działania kontrolne – jako nadzór obowiązków nałożonych na pracodawcę oraz zobowiązań wypełnianych przez pracownika z punktu widzenia zgodności z prawem.2
T-W-3Kontrola zagrożeń mogące występować w miejscu pracy z punktu widzenia niezgodności z prawem. Określenie prawidłowych warunków pracy spełniających wymogi „higieny pracy”.1
T-W-4Ochrona i oznaczenia przestrzeni awaryjnej w budynkach. Osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo pracy na terenie zakładu pracy1
T-W-5Planowanie przestrzenne zabezpieczeń ochronnych na terenie zakładu pracy, na stanowiskach pracy. Przyczyny obecności chorób zawodowych.1
T-W-6Interwencja podczas wypadku przy pracy – przyczyny i skutki ich powstania. Pierwsza pomoc w nagłych przypadkach.1
T-W-7Ustalenia planów miejscowych w celu zabezpieczenia budynku oraz miejsca pracy przed zagrożeniem pożarowym. Zaliczenie części wykładowej1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach4
A-A-2Praca własna studenta26
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach8
A-W-2studiowanie wskazanych pozycji literaturowych10
A-W-3konsultacje3
A-W-4przygotowanie do zaliczeń zajęć wykładowych10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_A05_W01Student rozumie złożoność oddziaływań elementów socjosystemów technicznych oraz zna podstawowe cechy funkcjonalno-użytkowe, które decydują o ergonomii pracy i bezpieczeństwie użytkowania narzędzi, maszyn i urządzeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W03Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich dotyczących gospodarki przestrzennej.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z systemem prawnej i organizacyjnej ochrony pracy w Polsce
C-2przygotowanie do samodzielnej oceny ryzyka zawodowego dla zróżnicowanych warunków pracy
Treści programoweT-W-6Interwencja podczas wypadku przy pracy – przyczyny i skutki ich powstania. Pierwsza pomoc w nagłych przypadkach.
T-W-1Ustawy prawne obowiązujące w Polsce odnośnie spełniania warunków bezpieczeństwa i higieny pracy. Definicja pojęć: bezpieczeństwo pracy, BHP. Zmiany w zakresie prawnym w „Bezpieczeństwie i higienie pracy” po przystąpieniu do Unii Europejskiej.
T-W-2Działania kontrolne – jako nadzór obowiązków nałożonych na pracodawcę oraz zobowiązań wypełnianych przez pracownika z punktu widzenia zgodności z prawem.
T-W-3Kontrola zagrożeń mogące występować w miejscu pracy z punktu widzenia niezgodności z prawem. Określenie prawidłowych warunków pracy spełniających wymogi „higieny pracy”.
T-W-4Ochrona i oznaczenia przestrzeni awaryjnej w budynkach. Osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo pracy na terenie zakładu pracy
T-W-5Planowanie przestrzenne zabezpieczeń ochronnych na terenie zakładu pracy, na stanowiskach pracy. Przyczyny obecności chorób zawodowych.
T-W-7Ustalenia planów miejscowych w celu zabezpieczenia budynku oraz miejsca pracy przed zagrożeniem pożarowym. Zaliczenie części wykładowej
Metody nauczaniaM-2inscenizacja
M-3metoda sytuacyjna
M-1wykład multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena inscenizacji i metody systuacyjnej
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą systemu ochrony pracy w Polsce i metod oceny ryzyka zawodowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_A05_U01Student potrafi dokonać analizy krytycznej rozwiązań organizacyjnych i technicznych, dokonując ich oceny w aspekcie humanizacji procesu pracy oraz potrafi zastosować proste narzędzia metodyczne w celu oszacowania obciążeń psychofizycznych pracownika.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U03Posiada umiejętność rozumienia i analizy złożonych zależności zachodzących w środowisku przyrodniczym; potrafi korzystać najnowszych metod badawczych i zastosować je w praktyce w taki sposób, aby poprawiać jakość życia ludności.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z systemem prawnej i organizacyjnej ochrony pracy w Polsce
C-2przygotowanie do samodzielnej oceny ryzyka zawodowego dla zróżnicowanych warunków pracy
Treści programoweT-A-1Wykaz obowiązków pracodawcy i pracownika w wybranego zakładu pracy – projekt.
T-A-2Opracowanie protokołu w razie spowodowania wypadku w miejscu pracy – projekt.
Metody nauczaniaM-2inscenizacja
M-3metoda sytuacyjna
M-1wykład multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena inscenizacji i metody systuacyjnej
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student przy wdatnej pomocy nauczyciela dokonuje oceny ryzyka zawodowego wybranego zawodu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_A05_K01Student czuje potrzebę stałej aktualizacji wiedzy przedmiotowej w związku z ciągłymi zmianami przepisów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K01Wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, a także uczenia się przez całe życie, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z systemem prawnej i organizacyjnej ochrony pracy w Polsce
C-2przygotowanie do samodzielnej oceny ryzyka zawodowego dla zróżnicowanych warunków pracy
Treści programoweT-W-6Interwencja podczas wypadku przy pracy – przyczyny i skutki ich powstania. Pierwsza pomoc w nagłych przypadkach.
T-W-1Ustawy prawne obowiązujące w Polsce odnośnie spełniania warunków bezpieczeństwa i higieny pracy. Definicja pojęć: bezpieczeństwo pracy, BHP. Zmiany w zakresie prawnym w „Bezpieczeństwie i higienie pracy” po przystąpieniu do Unii Europejskiej.
T-W-2Działania kontrolne – jako nadzór obowiązków nałożonych na pracodawcę oraz zobowiązań wypełnianych przez pracownika z punktu widzenia zgodności z prawem.
T-W-3Kontrola zagrożeń mogące występować w miejscu pracy z punktu widzenia niezgodności z prawem. Określenie prawidłowych warunków pracy spełniających wymogi „higieny pracy”.
T-W-4Ochrona i oznaczenia przestrzeni awaryjnej w budynkach. Osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo pracy na terenie zakładu pracy
T-W-5Planowanie przestrzenne zabezpieczeń ochronnych na terenie zakładu pracy, na stanowiskach pracy. Przyczyny obecności chorób zawodowych.
T-W-7Ustalenia planów miejscowych w celu zabezpieczenia budynku oraz miejsca pracy przed zagrożeniem pożarowym. Zaliczenie części wykładowej
T-A-1Wykaz obowiązków pracodawcy i pracownika w wybranego zakładu pracy – projekt.
T-A-2Opracowanie protokołu w razie spowodowania wypadku w miejscu pracy – projekt.
Metody nauczaniaM-2inscenizacja
M-3metoda sytuacyjna
M-1wykład multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena inscenizacji i metody systuacyjnej
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student osiągnął efekt dotyczący kompetencji.
3,5
4,0
4,5
5,0