Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)
Sylabus przedmiotu Wykorzystanie GIS w administracji publicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wykorzystanie GIS w administracji publicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu GIS |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedmiot ma na celu wskazanie narzędzi i danych dostępnych publicznie, które można wykorzystać jako źródło informacji w gospodarce przestrzennej. |
C-2 | Przedstawienie systemów GIS wykorzystywanych w administracji publicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wykorzystanie danych udostępnionych publicznie za pomocą systemów GIS. Pobieranie danych z geoportali WIOŚ Szczecin, RZGW Szczecin, GUS | 2 |
T-A-2 | Możliwości eksportu i importu danych pomiędzy różnym oprogramowaniem stosowanym w administracji ArcGIS, MapInfo, QGIS. | 2 |
T-A-3 | Projektowanie systemu GIS dla gminy na bazie wytycznych Dyrektywy Inspire. | 2 |
T-A-4 | Standaryzacja GIS na przykładzie Planów Zarządzeń Ochronnych (PZO) obszarów NATURA 2000 - Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. | 2 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola GIS w administracji publicznej na przykładzie geoportali m.in. WIOŚ, RZGW, GIOŚ, GDOŚ, Lasy Państwowe, GUS. Rodzaje licencji wraz z uwarunkowaniami prawnymi w Polsce. | 2 |
T-W-2 | Geoportal2 - podstawowe źródło informacji dla administracji. Formaty udostępnianych danych oraz ich licencja. | 1 |
T-W-3 | Dane plikowe udostępniane przez CODGiK. Formaty, możliwości wykorzystania w administracji. | 1 |
T-W-4 | Europejska Agencja Środowiska (EEA), udostępniane dane, licencja. | 1 |
T-W-5 | GIS w gminie. Dyrektywa INSPIRE i jej wdrożenia. | 2 |
T-W-6 | Systemy geoinformatyczne usprawniające administrację. Dane niepubliczne i zastrzeżone. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 7 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | studia literatury | 7 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | opis |
M-3 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej zdobytej przez studenta po zakończeniu zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_26.1_W01 Student/ka ma wiedzę o istniejących publicznych źródłach danych przestrzennych. | GP2_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_26.1_U01 Student posiada umiejętności wykorzystywania danych udostępnianych przez administrację publiczną do celów projektowych z zakresu gospodarki przestrzennej. | GP2_2A_U02 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_26.1_K01 Student posiada kompetencje do zastosowania danych publicznych w gospodarce przestrzennej. Ma kompetencje aby prawidłowo zaklasyfikować możliwości ich wykorzystania na podstawie licencji. | GP2_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_26.1_W01 Student/ka ma wiedzę o istniejących publicznych źródłach danych przestrzennych. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym opanowała wiedzę z zakresu wykorzystania systemów GIS w administracji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_26.1_U01 Student posiada umiejętności wykorzystywania danych udostępnianych przez administrację publiczną do celów projektowych z zakresu gospodarki przestrzennej. | 2,0 | |
3,0 | Student opanowa w stopniu podstawowym umiejętności pozyskiwania danych publicznychy z systemów GIS stosowanych w administracji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_26.1_K01 Student posiada kompetencje do zastosowania danych publicznych w gospodarce przestrzennej. Ma kompetencje aby prawidłowo zaklasyfikować możliwości ich wykorzystania na podstawie licencji. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym nabył kompetencje do wyboru publicznych źródeł danych oraz zna ich licencje. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- 2011, ze względu na publiczny charakter danych niezbędna jest analiza licencji i opisów struktury danych udostępnianych na stronach internetowych m.in. CODGiK, GDOŚ, WIOŚ, GIOŚ.