Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)

Sylabus przedmiotu Bazy danych i infrastruktura danych przestrzennych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bazy danych i infrastruktura danych przestrzennych
Specjalność Geoinformatyka
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 10 1,00,33zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 6 1,00,33zaliczenie
wykładyW4 16 1,00,34zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1dobra znajomość arkuszy kalkulacyjnych (np. Excel, Calc).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest nauka tworzenia baz danych oraz wykorzystywania informacji bazodanowych w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa relacyjnych baz danych z wykorzystaniem MsAccess.1
T-A-2Podstawy budowy tabel oraz ich optymalizacja. Wprowadzenie do kwerend.1
T-A-3Rodzaje złączeń stosowanych w relacjach (wewnętrzne, zewnętrzne, SQL i komenda union).1
T-A-4Import i integracja źródeł danych dostępnych w internecie (GUS, Geoportal, WIOŚ, GDOŚ). Łączenie danych w różnych formatach (txt, xls, xml, csv).1
T-A-5Instalacja i budowa "wirtualnych" systemów bazodanowych z wykorzystaniem VMware.2
6
projekty
T-P-1Wykorzystanie pól specjalnego przeznaczenia w tabelach. Dane wprowadzane za pomocą "maski formatu".4
T-P-2Język SQL i budowa kwerendy wybierającej, aktualizującej, dołączającej, składającej z wykorzystaniem wielu tabel.2
T-P-3Budowa formularzy i usprawnienie wprowadzania danych. (pola typu kombii, lista, wybór wielokrotny).1
T-P-4Praca z serwerem bazy danych (PostgreSQL) wymiana danych poprzez ODBC i JDBC. Eksport i import danych. Tworzenie korespondencji seryjnej.1
T-P-5Budowa sieciowej bazy danych z wykorzystaniem PostgreSQL i PostGIS.1
T-P-6Podstawy wizualizacji gromadzonych danych z wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych i Internetu (GoogleDocs, OneDrive).1
10
wykłady
T-W-1Podstawy prawne w zakresie licencjonowania i możliwości wykorzystania informacji w bazach danych. Gromadzenie "informacji sensytywnych".1
T-W-2Modele i architektura systemów baz danych. Komercyjne i otwarte graficzne interfejsy administratora (MsAccess, LibreOffice, PgAdmin itp.).2
T-W-3Operacje i operatory logiczne stosowane w przetwarzaniu informacji.1
T-W-4Język SQL: budowa, tworzenie, analiza i optymalizacja zapytań.2
T-W-5ODBC, JDBC, JSON jako podstawy wymiany danych, wady i zalety.1
T-W-6Możliwości wykorzystania serwerów baz danych oraz ich budowa (MsSQL, PostgreSQL).2
T-W-7Dane publiczne dostępne w internecie oraz możliwości ich wykorzystania (GUS, Geoportal, WIOŚ, GDOŚ itp.).1
T-W-8Wirtualizacja z wykorzystaniem VMware. 12,13. Bazy danych w systemach LINUX i UNIX (FreeBSD).3
T-W-9Ochrona danych, systemy replikacji.1
T-W-10Omówienie zaawansowanych możliwości przetwarzania danych za pomocą klastrów.2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2praca samodzielna z literaturą i danymi w internecie24
30
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2praca własna nad projektem20
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Studia literatury i praca własna studenta14
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie i wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4ćwiczenia z użyciem komputera
M-5pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu na koniec zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_G24_W01
Student/ka ma wiedzę o zasadach konstrukcji i edycji informacji w bazach danych oraz możliwościach ich wykorzystania w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_W02C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_G24_U01
Student posiada umiejętności tworzenia baz danych, potrafi wprowadzać do nich dane oraz wykonywać analizy użyteczne w swojej pracy.
GP2_2A_U02C-1T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-1M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_G24_K01
Student posiada kompetencje do podejmowania prawidłowych działań w zakresie gospodarki przestrzennej, wykorzystując systemy bazodanowe wie jak usprawnić tok rozumowania.
GP2_2A_K01C-1T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_G24_W01
Student/ka ma wiedzę o zasadach konstrukcji i edycji informacji w bazach danych oraz możliwościach ich wykorzystania w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej.
2,0
3,0student zna podstawowe metody tworzenia baz danych oraz zna ich funkcję
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_G24_U01
Student posiada umiejętności tworzenia baz danych, potrafi wprowadzać do nich dane oraz wykonywać analizy użyteczne w swojej pracy.
2,0
3,0student wie jak zaprojektować i prostą bazę danych. Potrafi w niej zaimplementować w niej funkcje wyszukiwania i sortowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_G24_K01
Student posiada kompetencje do podejmowania prawidłowych działań w zakresie gospodarki przestrzennej, wykorzystując systemy bazodanowe wie jak usprawnić tok rozumowania.
2,0
3,0student potrafi w stopniu podstawowym wskazać możliwości wykorzystania baz danych w gospodarce przestrzennej. Ma kompetencje aby wskazać narzędzia bazodanowe do realizacji określonych celów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Garcia-Molina H., Ullman J. D., Widom J., Systemy baz danych. Kompletny podręcznik., Helion, Gliwice, 2011, II
  2. Connolly T., Begg C., Systemy baz danych. Praktyczne metody projektowania, implementacji i zarządzania., RM, Warszawa, 2004
  3. Dybowska-Dyk A., Ćwiczenia z języka obsługi baz danych SQL., Mikom, Warszawa, 2007
  4. Kopertowska M., Jaroszewski Ł., Ćwiczenia z bazy danych Access, Mikom, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Ullman J.D., Widom J., Podstawowy wykład z systemów baz danych., WN-T, Warszawa, 2000
  2. Chris J. Date, Relacyjne bazy danych dla praktyków., Helion, Gliwice, 2006
  3. Stones R., Matthew N., Bazy danych i PostgreSQL., Helion, Warszawa, 2011, II

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa relacyjnych baz danych z wykorzystaniem MsAccess.1
T-A-2Podstawy budowy tabel oraz ich optymalizacja. Wprowadzenie do kwerend.1
T-A-3Rodzaje złączeń stosowanych w relacjach (wewnętrzne, zewnętrzne, SQL i komenda union).1
T-A-4Import i integracja źródeł danych dostępnych w internecie (GUS, Geoportal, WIOŚ, GDOŚ). Łączenie danych w różnych formatach (txt, xls, xml, csv).1
T-A-5Instalacja i budowa "wirtualnych" systemów bazodanowych z wykorzystaniem VMware.2
6

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykorzystanie pól specjalnego przeznaczenia w tabelach. Dane wprowadzane za pomocą "maski formatu".4
T-P-2Język SQL i budowa kwerendy wybierającej, aktualizującej, dołączającej, składającej z wykorzystaniem wielu tabel.2
T-P-3Budowa formularzy i usprawnienie wprowadzania danych. (pola typu kombii, lista, wybór wielokrotny).1
T-P-4Praca z serwerem bazy danych (PostgreSQL) wymiana danych poprzez ODBC i JDBC. Eksport i import danych. Tworzenie korespondencji seryjnej.1
T-P-5Budowa sieciowej bazy danych z wykorzystaniem PostgreSQL i PostGIS.1
T-P-6Podstawy wizualizacji gromadzonych danych z wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych i Internetu (GoogleDocs, OneDrive).1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy prawne w zakresie licencjonowania i możliwości wykorzystania informacji w bazach danych. Gromadzenie "informacji sensytywnych".1
T-W-2Modele i architektura systemów baz danych. Komercyjne i otwarte graficzne interfejsy administratora (MsAccess, LibreOffice, PgAdmin itp.).2
T-W-3Operacje i operatory logiczne stosowane w przetwarzaniu informacji.1
T-W-4Język SQL: budowa, tworzenie, analiza i optymalizacja zapytań.2
T-W-5ODBC, JDBC, JSON jako podstawy wymiany danych, wady i zalety.1
T-W-6Możliwości wykorzystania serwerów baz danych oraz ich budowa (MsSQL, PostgreSQL).2
T-W-7Dane publiczne dostępne w internecie oraz możliwości ich wykorzystania (GUS, Geoportal, WIOŚ, GDOŚ itp.).1
T-W-8Wirtualizacja z wykorzystaniem VMware. 12,13. Bazy danych w systemach LINUX i UNIX (FreeBSD).3
T-W-9Ochrona danych, systemy replikacji.1
T-W-10Omówienie zaawansowanych możliwości przetwarzania danych za pomocą klastrów.2
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2praca samodzielna z literaturą i danymi w internecie24
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2praca własna nad projektem20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Studia literatury i praca własna studenta14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_G24_W01Student/ka ma wiedzę o zasadach konstrukcji i edycji informacji w bazach danych oraz możliwościach ich wykorzystania w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W02Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i biologii przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu gospodarki przestrzennej.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauka tworzenia baz danych oraz wykorzystywania informacji bazodanowych w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej
Treści programoweT-W-4Język SQL: budowa, tworzenie, analiza i optymalizacja zapytań.
T-W-5ODBC, JDBC, JSON jako podstawy wymiany danych, wady i zalety.
T-W-6Możliwości wykorzystania serwerów baz danych oraz ich budowa (MsSQL, PostgreSQL).
T-W-7Dane publiczne dostępne w internecie oraz możliwości ich wykorzystania (GUS, Geoportal, WIOŚ, GDOŚ itp.).
T-W-8Wirtualizacja z wykorzystaniem VMware. 12,13. Bazy danych w systemach LINUX i UNIX (FreeBSD).
T-W-10Omówienie zaawansowanych możliwości przetwarzania danych za pomocą klastrów.
T-W-9Ochrona danych, systemy replikacji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu na koniec zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawowe metody tworzenia baz danych oraz zna ich funkcję
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_G24_U01Student posiada umiejętności tworzenia baz danych, potrafi wprowadzać do nich dane oraz wykonywać analizy użyteczne w swojej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym na poziomie B2+, w zakresie gospodarki przestrzennej, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski, formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauka tworzenia baz danych oraz wykorzystywania informacji bazodanowych w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej
Treści programoweT-P-2Język SQL i budowa kwerendy wybierającej, aktualizującej, dołączającej, składającej z wykorzystaniem wielu tabel.
T-P-3Budowa formularzy i usprawnienie wprowadzania danych. (pola typu kombii, lista, wybór wielokrotny).
T-P-4Praca z serwerem bazy danych (PostgreSQL) wymiana danych poprzez ODBC i JDBC. Eksport i import danych. Tworzenie korespondencji seryjnej.
T-P-5Budowa sieciowej bazy danych z wykorzystaniem PostgreSQL i PostGIS.
T-P-6Podstawy wizualizacji gromadzonych danych z wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych i Internetu (GoogleDocs, OneDrive).
T-P-1Wykorzystanie pól specjalnego przeznaczenia w tabelach. Dane wprowadzane za pomocą "maski formatu".
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wie jak zaprojektować i prostą bazę danych. Potrafi w niej zaimplementować w niej funkcje wyszukiwania i sortowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_G24_K01Student posiada kompetencje do podejmowania prawidłowych działań w zakresie gospodarki przestrzennej, wykorzystując systemy bazodanowe wie jak usprawnić tok rozumowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K01Wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, a także uczenia się przez całe życie, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauka tworzenia baz danych oraz wykorzystywania informacji bazodanowych w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej
Treści programoweT-A-5Instalacja i budowa "wirtualnych" systemów bazodanowych z wykorzystaniem VMware.
T-A-1Budowa relacyjnych baz danych z wykorzystaniem MsAccess.
T-A-2Podstawy budowy tabel oraz ich optymalizacja. Wprowadzenie do kwerend.
T-A-3Rodzaje złączeń stosowanych w relacjach (wewnętrzne, zewnętrzne, SQL i komenda union).
T-A-4Import i integracja źródeł danych dostępnych w internecie (GUS, Geoportal, WIOŚ, GDOŚ). Łączenie danych w różnych formatach (txt, xls, xml, csv).
Metody nauczaniaM-2objaśnienie i wyjaśnienie
M-5pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu na koniec zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi w stopniu podstawowym wskazać możliwości wykorzystania baz danych w gospodarce przestrzennej. Ma kompetencje aby wskazać narzędzia bazodanowe do realizacji określonych celów
3,5
4,0
4,5
5,0