Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)
specjalność: Geoinformatyka
Sylabus przedmiotu Turystyka i rekreacja na obszarach przyrodniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Turystyka i rekreacja na obszarach przyrodniczych | ||
Specjalność | Obszary wrażliwe | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Henryk Czyż <Henryk.Czyz@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość form ochrony przyrody. Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student poszerza wiedzę z zakresu przestrzennego rozmieszczenia obszarów wrażliwych oraz nabywa umiejętności praktycznego wykorzystania tej przestrzeni do organizowania turystyki i rekreacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody analizy zróżnicowania przestrzennego obszarów wrażśliwych. Walortzacja przyrodnicza i wnioski z niej wynikające dla organizacji turystyki i rekreacji. | 6 |
6 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Realizacja zadań indywidualnych i zespołowych z wykorzystaniem map i danych dotyczących przestrzeni przyrodniczych i rolniczych przydatnych przy organizacji różnych form turystyki alternatywnej i rekeracji. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Relacje między charakterem krajobrazu przyrodniczego, a formami jego ochrony. Mozliwości wykorzystania krajobrazów przyrodniczych na obszarach o różnej intensywności zurbanizowania. Czynniki rozwoju turystyki alternatywnej, agroturystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych. Możliwości korzystania z walorów przyrodniczych, krajobrazowych i potencjału produkcyjnego środowisk naturalnych na obszarach przyodniczych. Wyspecjalizowana turystyka ematyczna. Me4tody ograniczania antropopresji. Ekomiczne i ekologiczne aspekty gospodarowania na obszarach przyrodniczych. Zintegrowane działania zmierzające do wielofunkcyjego rozwoju obszarów atrakcyjnych rekreacyjnie i turystycznie. | 16 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 6 |
A-A-2 | Konsultacje. | 5 |
A-A-3 | Studiowanie literetury i map, | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 9 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-P-2 | Konsultacje | 4 |
A-P-3 | Studiowanie literatury. | 4 |
A-P-4 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 12 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo | 16 |
A-W-2 | Studia literatury | 14 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wiedza z zakresu ochrony przyrody. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Projekt |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_O24_W01 Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu klasyfikacji i przestrzennego roznieszczenia obszarów wrażliwych oraz umiejętności praktycznego wykorzystania ich do organizacji różnych form turystyki i rekreacji z wykorzystaniem walorów przyrodniczych. | GP2_2A_W04 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_O24_U01 Potrafi samodzielnie opracowywać projekty organizacji tutystyki i rekreacji z wykorzystaniem obszarów cennych przyrodniczo. | GP2_2A_U04, GP2_2A_U05, GP2_2A_U06 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_O24_K01 W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu wykorzystania i ochrony środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki działań dotyczących organizacji turystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych | GP2_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_O24_W01 Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu klasyfikacji i przestrzennego roznieszczenia obszarów wrażliwych oraz umiejętności praktycznego wykorzystania ich do organizacji różnych form turystyki i rekreacji z wykorzystaniem walorów przyrodniczych. | 2,0 | |
3,0 | Ma ogólną wiedzą z zakresu organizacji turystyki i rekreacji na obszarach cennych przyrodniczo. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_O24_U01 Potrafi samodzielnie opracowywać projekty organizacji tutystyki i rekreacji z wykorzystaniem obszarów cennych przyrodniczo. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi samodzielnie określić możliwości wykorzystania obszarów cennych przyrodniczo i rolniczych do organizacji turystyki i rekreacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_O24_K01 W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu wykorzystania i ochrony środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki działań dotyczących organizacji turystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych | 2,0 | |
3,0 | Student ma ogólną kompetencje z zakresu wykorzystania przestrzeni przyrodniczej do organizacji turyatyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura dodatkowa
- Młynarczyk K., Marks M., Agroturystyka w teorii i praktyce (praca zbiorowa)., UWM w Olsztynie, Olsztyn, 2002
- Brelik A., Turystyka w rozwoju obszarów wiejskich (praca zbiorowa)., ATR w Szczecinie, Szczecin, 2005
- Cieliela A.G., Sosnowski J., Agroturystyka - moda czy potrzeba? (praca zbiorowa)., Monografie 80, AP w Siedlcach, Siedlce, 2007