Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)
specjalność: Geoinformatyka

Sylabus przedmiotu Projektowanie i kształtowanie krajobrazu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie i kształtowanie krajobrazu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,00,30zaliczenie
wykładyW1 18 2,00,40egzamin
projektyP1 9 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza dotycząca podstaw projektowania ze studiów i stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej klasyfikacji krajobrazów, składowych, uwarunkowań i czynników ich kształtowania oraz sposobów ocen wartości wizualnych krajobrazu i zasad jego projektowania.
C-2Nabycie praktycznych umiejętności z zakresu oceny wartości wizualnych krajobrazu oraz możliwości i zasad jego projektowania.
C-3Ukształtowanie postawy otwartej na współpracę i poszukującej kreatywnych rozwiązań w kształtowaniu i projektowaniu krajobrazu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Badanie i ocena wartości wizualnych krajobrazu miejskiego. Sformułowanie wniosków z badania. Graficzny zapis waloryzacji.9
9
projekty
T-P-1Opracowanie projektu przekształcenia fragmentu analizowego krajobrazu. Graficzne przedstawienie proponowanych zmian w warstwie kompozycyjnej i funkcjonalnej krajobrazu. Aspekt podkreślenia tożsamości i znaczenia miejsca.9
9
wykłady
T-W-1Systemy klasyfikacji krajobrazów1
T-W-2Krajobraz kulturowy - elementy składowe.1
T-W-3Elementy kompozycji przestrzennej krajobrazu. Składowe, typy i wymiarowanie wnętrz krajobrazowych. Sekwencje wnętrz krajobrazowych. Panoramy miejskie i wnętrza urbanistyczne.4
T-W-4Percepcja krajobrazu, metody analiz i waloryzacji krajobrazu, oceny atrakcyjności wizualnej krajobrazu, znaczenie i rola tożsamości krajobrazu, ochrona a budowa tożsamości krajobrazu.4
T-W-5Potrzeby społeczne w projektowaniu krajobrazu. Studia map mentalnych.2
T-W-6Współczesne wyzwania w kształtowaniu i projektowaniu krajobrazów. Krajobraz w systemie prawnym.4
T-W-7Analizy percepcji krajobrazu. Modele preferencji.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestwnictwo w zajęciach9
A-A-2Praca własna21
30
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Opracowanie projektu.21
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.22
A-W-3Studia literatury i poszukiwanie inspiracji20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia projektowe
M-4Wykład problemowy
M-5Metoda przypadków
M-6ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocenie podlega poprawność i adekwatność dokonanych analiz krajobrazu oraz trafność wywiedzionych wniosków i wytycznych dla działań projektowych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocenie podlega stan wiedzy studenta z treści wykładowych przedmiotu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocenie podlega jakość, adkwatność i indywidualność zaproponowanych rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C08_W01
Student ma wiedzę z zakresu percepcji krajobrazu, metod badania wartości wizualnych i oceny atrakcyjności, w tym znaczenia tożsamości krajobrazu z uwzglądnieniem subiektywnych potrzeb człowieka.
C-1T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-3, M-1, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C08_U01
Student potrafi dokonać oceny wartości wizualnych krajobrazu rozpoznając poszczególne jego elementy, przyjmując adekwatną do typu krajobrazu metodę analizy następnie sporządzić propozycję projektową przekszałceń krajobrazu kulturowego w jego warstwie kompozycyjnej i funkcjonalnej wykorzystując i podkreślając tożsamość i znaczenie miejsca.
C-2T-A-1, T-P-1M-2, M-3, M-5, M-6S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C08_K01
Student zdobywa umiejętność pracy w zespole oraz kształtuje postawę otwartą i twóczą wobec wyzwań projektowych.
C-3T-A-1, T-P-1M-2, M-3, M-6S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C08_W01
Student ma wiedzę z zakresu percepcji krajobrazu, metod badania wartości wizualnych i oceny atrakcyjności, w tym znaczenia tożsamości krajobrazu z uwzglądnieniem subiektywnych potrzeb człowieka.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie percepcji krajobrazu i metod oceny jego atrakyjności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C08_U01
Student potrafi dokonać oceny wartości wizualnych krajobrazu rozpoznając poszczególne jego elementy, przyjmując adekwatną do typu krajobrazu metodę analizy następnie sporządzić propozycję projektową przekszałceń krajobrazu kulturowego w jego warstwie kompozycyjnej i funkcjonalnej wykorzystując i podkreślając tożsamość i znaczenie miejsca.
2,0
3,0Student potrafi dokonać analizy i oceny wartości wizualnych krajobrazu i zaproponować dla niego poprawne rozwiązania projektowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C08_K01
Student zdobywa umiejętność pracy w zespole oraz kształtuje postawę otwartą i twóczą wobec wyzwań projektowych.
2,0
3,0Postawa i kompetencje społeczne efektu są realizowane w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bogdanowski J., jednostek i wnętrz architektoniczno – krajobrazowych (JARK – WAK) w studiach i projektowaniu, Wydawnictwo Pilitechniki Krakowskiej, Kraków, 1994
  2. Boehm A., Wnętrze w kompozycji krajobrazu, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2004
  3. Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Lynch K., Obraz miasta, Archivolta, Kraków, 2011, 1
  2. Wojciechowski K., Problemy percepcji i oceny estetycznej krajobrazu, UMCS, Lublin, 1987
  3. Richling A., Podstawy metodyczne wizualnej atrakcyjności krajobrazu, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 1992

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Badanie i ocena wartości wizualnych krajobrazu miejskiego. Sformułowanie wniosków z badania. Graficzny zapis waloryzacji.9
9

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie projektu przekształcenia fragmentu analizowego krajobrazu. Graficzne przedstawienie proponowanych zmian w warstwie kompozycyjnej i funkcjonalnej krajobrazu. Aspekt podkreślenia tożsamości i znaczenia miejsca.9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy klasyfikacji krajobrazów1
T-W-2Krajobraz kulturowy - elementy składowe.1
T-W-3Elementy kompozycji przestrzennej krajobrazu. Składowe, typy i wymiarowanie wnętrz krajobrazowych. Sekwencje wnętrz krajobrazowych. Panoramy miejskie i wnętrza urbanistyczne.4
T-W-4Percepcja krajobrazu, metody analiz i waloryzacji krajobrazu, oceny atrakcyjności wizualnej krajobrazu, znaczenie i rola tożsamości krajobrazu, ochrona a budowa tożsamości krajobrazu.4
T-W-5Potrzeby społeczne w projektowaniu krajobrazu. Studia map mentalnych.2
T-W-6Współczesne wyzwania w kształtowaniu i projektowaniu krajobrazów. Krajobraz w systemie prawnym.4
T-W-7Analizy percepcji krajobrazu. Modele preferencji.2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestwnictwo w zajęciach9
A-A-2Praca własna21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Opracowanie projektu.21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.22
A-W-3Studia literatury i poszukiwanie inspiracji20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_C08_W01Student ma wiedzę z zakresu percepcji krajobrazu, metod badania wartości wizualnych i oceny atrakcyjności, w tym znaczenia tożsamości krajobrazu z uwzglądnieniem subiektywnych potrzeb człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej klasyfikacji krajobrazów, składowych, uwarunkowań i czynników ich kształtowania oraz sposobów ocen wartości wizualnych krajobrazu i zasad jego projektowania.
Treści programoweT-A-1Badanie i ocena wartości wizualnych krajobrazu miejskiego. Sformułowanie wniosków z badania. Graficzny zapis waloryzacji.
T-W-2Krajobraz kulturowy - elementy składowe.
T-W-3Elementy kompozycji przestrzennej krajobrazu. Składowe, typy i wymiarowanie wnętrz krajobrazowych. Sekwencje wnętrz krajobrazowych. Panoramy miejskie i wnętrza urbanistyczne.
T-W-4Percepcja krajobrazu, metody analiz i waloryzacji krajobrazu, oceny atrakcyjności wizualnej krajobrazu, znaczenie i rola tożsamości krajobrazu, ochrona a budowa tożsamości krajobrazu.
T-W-5Potrzeby społeczne w projektowaniu krajobrazu. Studia map mentalnych.
T-W-6Współczesne wyzwania w kształtowaniu i projektowaniu krajobrazów. Krajobraz w systemie prawnym.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia projektowe
M-1Wykład informacyjny
M-4Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocenie podlega stan wiedzy studenta z treści wykładowych przedmiotu.
S-1Ocena podsumowująca: Ocenie podlega poprawność i adekwatność dokonanych analiz krajobrazu oraz trafność wywiedzionych wniosków i wytycznych dla działań projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie percepcji krajobrazu i metod oceny jego atrakyjności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_C08_U01Student potrafi dokonać oceny wartości wizualnych krajobrazu rozpoznając poszczególne jego elementy, przyjmując adekwatną do typu krajobrazu metodę analizy następnie sporządzić propozycję projektową przekszałceń krajobrazu kulturowego w jego warstwie kompozycyjnej i funkcjonalnej wykorzystując i podkreślając tożsamość i znaczenie miejsca.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności z zakresu oceny wartości wizualnych krajobrazu oraz możliwości i zasad jego projektowania.
Treści programoweT-A-1Badanie i ocena wartości wizualnych krajobrazu miejskiego. Sformułowanie wniosków z badania. Graficzny zapis waloryzacji.
T-P-1Opracowanie projektu przekształcenia fragmentu analizowego krajobrazu. Graficzne przedstawienie proponowanych zmian w warstwie kompozycyjnej i funkcjonalnej krajobrazu. Aspekt podkreślenia tożsamości i znaczenia miejsca.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia projektowe
M-5Metoda przypadków
M-6ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocenie podlega jakość, adkwatność i indywidualność zaproponowanych rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych.
S-1Ocena podsumowująca: Ocenie podlega poprawność i adekwatność dokonanych analiz krajobrazu oraz trafność wywiedzionych wniosków i wytycznych dla działań projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dokonać analizy i oceny wartości wizualnych krajobrazu i zaproponować dla niego poprawne rozwiązania projektowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_C08_K01Student zdobywa umiejętność pracy w zespole oraz kształtuje postawę otwartą i twóczą wobec wyzwań projektowych.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie postawy otwartej na współpracę i poszukującej kreatywnych rozwiązań w kształtowaniu i projektowaniu krajobrazu.
Treści programoweT-A-1Badanie i ocena wartości wizualnych krajobrazu miejskiego. Sformułowanie wniosków z badania. Graficzny zapis waloryzacji.
T-P-1Opracowanie projektu przekształcenia fragmentu analizowego krajobrazu. Graficzne przedstawienie proponowanych zmian w warstwie kompozycyjnej i funkcjonalnej krajobrazu. Aspekt podkreślenia tożsamości i znaczenia miejsca.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia projektowe
M-6ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocenie podlega poprawność i adekwatność dokonanych analiz krajobrazu oraz trafność wywiedzionych wniosków i wytycznych dla działań projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Postawa i kompetencje społeczne efektu są realizowane w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0