Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)
specjalność: Geoinformatyka
Sylabus przedmiotu Pomiary GPS i ich wykorzystanie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pomiary GPS i ich wykorzystanie | ||
Specjalność | Geoinformatyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Banachowicz <Andrzej.Banachowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Maleika <Wojciech.Maleika@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza dotycząca geodezji i kartografii na poziomie studiów I stopnia studiów inżynierskich, znajomość zagadnień statystyki matematycznej i opracowania pomiarów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy o systemach GPS. |
C-2 | Nauczenie sposobów posługiwania się systemami GPS, pomiarów i ich analiz. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rodzaje i typy odbiorników GPS, ich eksploatacja. | 1 |
T-A-2 | Transformacja współrzędnych. | 1 |
T-A-3 | Realizacja pomiarów terenowych. | 1 |
T-A-4 | Wizualizacja i analiza pomiarów. | 2 |
T-A-5 | Realizacja i opracowanie pomiarów synchronicznych. | 1 |
T-A-6 | Realizacja i opracowanie pomiarów względnych. | 2 |
8 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Zapoznanie się z obsługą odbiornika GPS – podstawowe funkcje. | 1 |
T-P-2 | Realizacja i rejestracja pomiarów wraz z ich wstępnym opracowaniem. | 1 |
T-P-3 | Tyczenie trasy i pomiary poligonów. | 2 |
T-P-4 | Analiza geometryczna i statystyczna pomiarów. | 1 |
T-P-5 | Zaplanowanie i wykonanie pomiarów terenowych wraz z ich analizą. | 3 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy satelitarnych systemów pozycyjnych – GPS, GLONASS, Galileo i inne. | 2 |
T-W-2 | Budowa i zasada działania GPS. Metody pomiarowe. | 4 |
T-W-3 | Planowanie sesji pomiarowych. | 2 |
T-W-4 | Dokładność systemu i opracowanie statystyczne pomiarów GPS. | 3 |
T-W-5 | Analizy geometryczne i statystyczne. | 2 |
T-W-6 | Integracja pomiarów GPS z innymi technikami pomiarowymi. | 1 |
T-W-7 | Wykorzystanie stacji permanentnych. | 1 |
T-W-8 | Perspektywy rozwoju i wykorzystania satelitarnych systemów pozycyjnych. | 1 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 8 |
A-A-2 | Praca własna. | 37 |
45 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 8 |
A-P-2 | Praca własna, opracowanie projektu. | 37 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 16 |
A-W-2 | Praca własna i przygotowanie do egzaminu. | 44 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, problemowy, metoda sytuacyjna |
M-2 | rozwiązywanie problemów sytuacyjnych |
M-3 | planowanie i wykonywanie pomiarów terenowych oraz przetwarzanie i analiza materiałów archiwalnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: na podstawie rozwiązywanych problemów i dyskusji |
S-2 | Ocena formująca: na podstawie sprawozdań z projektów |
S-3 | Ocena formująca: na podstawie indywidualnych i zespołowych rozwiązań problemów pomiarowych oraz ich analiz |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_G17_W01 Student/ka ma podstawową wiedzę o systemie GPS w zakresie praktycznego wykorzystania pomiarów, zna metody analizy pomiarów. | — | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_G17_U01 Student/ka potrafi zaplanować i wykonać pomiary terenowe z wykorzystaniem prostych odbiorników GPS, zarejestrować je, wizualizować oraz opracować statystycznie i geometrycznie. | — | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-2, T-P-5 | M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_G17_K01 Student/ka potrafi współpracować w zakresie wykonawstwa pomiarów, ich pozyskiwania z innych źródeł, przestrzegać prawa autorskiego oraz przestrzegać poufności danych geoprzestrzennych. | — | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-2, T-P-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_G17_W01 Student/ka ma podstawową wiedzę o systemie GPS w zakresie praktycznego wykorzystania pomiarów, zna metody analizy pomiarów. | 2,0 | |
3,0 | Student/ka ma wiedzę o systemie GPS w zakresie praktycznego wykorzystania pomiarów, zna metody analizy pomiarów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_G17_U01 Student/ka potrafi zaplanować i wykonać pomiary terenowe z wykorzystaniem prostych odbiorników GPS, zarejestrować je, wizualizować oraz opracować statystycznie i geometrycznie. | 2,0 | |
3,0 | Student/ka potrafi zaplanować i wykonać pomiary terenowe z wykorzystaniem prostych odbiorników GPS, zarejestrować je, wizualizować oraz opracować statystycznie i geometrycznie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_G17_K01 Student/ka potrafi współpracować w zakresie wykonawstwa pomiarów, ich pozyskiwania z innych źródeł, przestrzegać prawa autorskiego oraz przestrzegać poufności danych geoprzestrzennych. | 2,0 | |
3,0 | Student/ka potrafi współpracować w zakresie wykonawstwa pomiarów, ich pozyskiwania z innych źródeł, przestrzegać prawa autorskiego oraz przestrzegać poufności danych geoprzestrzennych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lamparski J., Światek L., GPS w praktyce geodezyjnej., GALL, 2007
- Osada E., Geodezja., Oficyna Wyd. Polit. Wrocł., Wrocław, 2002
- Specht C., System GPS., Bernardinum, Pelplin, 2007
Literatura dodatkowa
- Januszewski J., Systemy satelitarne GPS, Galileo i inne., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2006
- Lamparski J., NAVSTAR GPS od teorii do praktyki., Wyd. Uniw. Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2001
- Parkinson B.W., Spilker J.J. Jr. (ed.), Global Positioning System: Theory and Application., AIAA, 1996, I