Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Grafika inżynierska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Hubert Romanowski <Hubert-Romanowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,50,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy rysunku odręcznego, technicznego i technologii informacyjnej. Wiadomości z geometrii z zakresu szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wyrobienie wyobraźni przestrzennej, umiejętność czytania i rozumienia treści rysunków technicznych, sporządzania odwzorowań graficznych elementów przestrzennych w aksonometrii oraz perspektywie wykreślnej, Poznanie podstawowych zasad kompozycji na płaszczyźnie. Podstawy posługiwania się programami CAD.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Powtórzenie geometrii ze szkoły średniej, podstawowe konstrukcje cyrkiel i linijka (konieczne, mało kto pamięta)2
T-L-2Metody odwzorowania elementów przestrzeni. Praktyczne zastosowanie rzutów Monge'a, zasada odwzorowania, punkty i proste w różnych położeniach wzgl. rzutni4
T-L-3Podstawy rysunku technicznego (Formaty arkuszy, podziałki i skale, linie, zasady wymiarowania, narzędzia i materiały, warsztat pracy)3
T-L-4Zasadnicze normy. Rysunek budowlany. Oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki lub terenu. Rysunek techniczny architektoniczno-budowlany (w zakresie potrzebnym architektom krajobrazu). Oznaczenia graficzne na rysunkach architektoniczno-budowlanych.6
T-L-5Aksonometria (izometria oraz dimetria wojskowa, kawaleryjska)4
T-L-6Perspektywa liniowa (wykreślana) z 1 punktem zbiegu3
T-L-7Perspektywa liniowa (wykreślana) z 2 punktami zbiegu i cienie4
T-L-8Zasady kompozycji na płaszczyźnie. Wprowadzenie do liternictwa. Kompozycja jedno- i wielostronicowa, plansze, wizualizacje4
30
wykłady
T-W-1Metody odwzorowania elementów przestrzeni. Rzuty Monge’a2
T-W-2Podstawy rysunku technicznego (Formaty arkuszy, podziałki i skale, linie, zasady wymiarowania, narzędzia i materiały, warsztat pracy)2
T-W-3Zasadnicze normy. Rysunek budowlany. Oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki lub terenu. Rysunek techniczny architektoniczno-budowlany (w zakresie potrzebnym architektom krajobrazu). Oznaczenia graficzne na rysunkach architektoniczno-budowlanych.2
T-W-4Aksonometria (izometria oraz dimetria wojskowa)2
T-W-5Perspektywa liniowa (wykreślana) z 1 i 2 punktami zbiegu2
T-W-6Zasady kompozycji na płaszczyźnie. Wprowadzenie do liternictwa.2
T-W-7Podstawy posługiwania się programami CAD.2
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach40
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych30
A-L-3Przygotowanie prezentacji5
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury i nauczenie się wskazanych norm30
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody eksponujące: film
M-3Metody programowane: z użyciem komputera
M-4Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanych prac rysunkowych oraz kolokwium zaliczeniowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C06_W01
ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
AK_1A_W01C-1T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-8M-2, M-3, M-1, M-4S-2, S-1
AK_1A_C06_W02
opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji
AK_1A_W02C-1T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-8M-2, M-3, M-1, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C06_U01
wykorzystuje rysunek odręczny dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
AK_1A_U01C-1T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2, M-3, M-1, M-4S-2, S-1
AK_1A_C06_U03
dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
AK_1A_U02, AK_1A_U03, AK_1A_U04, AK_1A_U07C-1T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2, M-3, M-1, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C06_K02
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
AK_1A_K01, AK_1A_K02, AK_1A_K11C-1T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-8M-2, M-3, M-1, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C06_W01
ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
3,0Student ma ograniczoną wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrze
3,5Student ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
4,0Student ma nie tylko podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
4,5Student ma nie tylko podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach
5,0Student ma nie tylko podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać, dokonuje ich racjonalizacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
AK_1A_C06_W02
opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji
2,0Student nie umie opisać podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
3,5Student poprawnie wykorzystuje większość podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
4,0Student poprawnie wykorzystuje wszystkie z podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
4,5Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wszystkie z podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C06_U01
wykorzystuje rysunek odręczny dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób wykorzystać rysunku odręcznego dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
3,0Student z trudem potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
3,5Student potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
4,0Student nie tylko efektywnie potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie, ale również dokonuje ich waloryzacji
4,5Student nie tylko efektywnie potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie, ale również dokonuje ich waloryzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach
5,0Student nie tylko efektywnie potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie, ale również dokonuje ich waloryzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
AK_1A_C06_U03
dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
3,0Student z trudem potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
3,5Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji
4,0Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach
4,5Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach
5,0Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C06_K02
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
2,0Student nie jest wrażliwy na przejawy sztuki
3,0Student w ograniczonym zakresie jest wrażliwy na przejawy sztuki
3,5Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości
4,0Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
4,5Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej, jest aktywny w kontakcie ze sztuką
5,0Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej, jest aktywny w kontakcie ze sztuką, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy

Literatura podstawowa

  1. Otto E., Otto F, Podręcznik geometrii wykreślnej, PWN, Warszawa, 1995
  2. Grochowski B., Geometria wykreślna z perspektywą stosowaną, Warszawa, 2006
  3. Normy PN B-01025, PN-B-01027:2002, PN-ISO 128-24, PN-EN ISO 3098-0, PN-EN ISO 5456-1,2,3 i in.

Literatura dodatkowa

  1. Pare E. G., Loving R. O., Hill I. L., Descriptive Geometry, Macmillan Publ Co., 1991
  2. Opisy programów: AutoCAD, ArchiCAD, Sketchup , Corel Draw, Corel Paint, Adobe Photoshop, Power Point.

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Powtórzenie geometrii ze szkoły średniej, podstawowe konstrukcje cyrkiel i linijka (konieczne, mało kto pamięta)2
T-L-2Metody odwzorowania elementów przestrzeni. Praktyczne zastosowanie rzutów Monge'a, zasada odwzorowania, punkty i proste w różnych położeniach wzgl. rzutni4
T-L-3Podstawy rysunku technicznego (Formaty arkuszy, podziałki i skale, linie, zasady wymiarowania, narzędzia i materiały, warsztat pracy)3
T-L-4Zasadnicze normy. Rysunek budowlany. Oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki lub terenu. Rysunek techniczny architektoniczno-budowlany (w zakresie potrzebnym architektom krajobrazu). Oznaczenia graficzne na rysunkach architektoniczno-budowlanych.6
T-L-5Aksonometria (izometria oraz dimetria wojskowa, kawaleryjska)4
T-L-6Perspektywa liniowa (wykreślana) z 1 punktem zbiegu3
T-L-7Perspektywa liniowa (wykreślana) z 2 punktami zbiegu i cienie4
T-L-8Zasady kompozycji na płaszczyźnie. Wprowadzenie do liternictwa. Kompozycja jedno- i wielostronicowa, plansze, wizualizacje4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody odwzorowania elementów przestrzeni. Rzuty Monge’a2
T-W-2Podstawy rysunku technicznego (Formaty arkuszy, podziałki i skale, linie, zasady wymiarowania, narzędzia i materiały, warsztat pracy)2
T-W-3Zasadnicze normy. Rysunek budowlany. Oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki lub terenu. Rysunek techniczny architektoniczno-budowlany (w zakresie potrzebnym architektom krajobrazu). Oznaczenia graficzne na rysunkach architektoniczno-budowlanych.2
T-W-4Aksonometria (izometria oraz dimetria wojskowa)2
T-W-5Perspektywa liniowa (wykreślana) z 1 i 2 punktami zbiegu2
T-W-6Zasady kompozycji na płaszczyźnie. Wprowadzenie do liternictwa.2
T-W-7Podstawy posługiwania się programami CAD.2
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach40
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych30
A-L-3Przygotowanie prezentacji5
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury i nauczenie się wskazanych norm30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C06_W01ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej, a także fizyki i chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Wyrobienie wyobraźni przestrzennej, umiejętność czytania i rozumienia treści rysunków technicznych, sporządzania odwzorowań graficznych elementów przestrzennych w aksonometrii oraz perspektywie wykreślnej, Poznanie podstawowych zasad kompozycji na płaszczyźnie. Podstawy posługiwania się programami CAD.
Treści programoweT-L-3Podstawy rysunku technicznego (Formaty arkuszy, podziałki i skale, linie, zasady wymiarowania, narzędzia i materiały, warsztat pracy)
T-L-4Zasadnicze normy. Rysunek budowlany. Oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki lub terenu. Rysunek techniczny architektoniczno-budowlany (w zakresie potrzebnym architektom krajobrazu). Oznaczenia graficzne na rysunkach architektoniczno-budowlanych.
T-L-5Aksonometria (izometria oraz dimetria wojskowa, kawaleryjska)
T-L-6Perspektywa liniowa (wykreślana) z 1 punktem zbiegu
T-L-8Zasady kompozycji na płaszczyźnie. Wprowadzenie do liternictwa. Kompozycja jedno- i wielostronicowa, plansze, wizualizacje
T-L-1Powtórzenie geometrii ze szkoły średniej, podstawowe konstrukcje cyrkiel i linijka (konieczne, mało kto pamięta)
T-L-7Perspektywa liniowa (wykreślana) z 2 punktami zbiegu i cienie
T-L-2Metody odwzorowania elementów przestrzeni. Praktyczne zastosowanie rzutów Monge'a, zasada odwzorowania, punkty i proste w różnych położeniach wzgl. rzutni
T-W-1Metody odwzorowania elementów przestrzeni. Rzuty Monge’a
T-W-2Podstawy rysunku technicznego (Formaty arkuszy, podziałki i skale, linie, zasady wymiarowania, narzędzia i materiały, warsztat pracy)
T-W-4Aksonometria (izometria oraz dimetria wojskowa)
T-W-5Perspektywa liniowa (wykreślana) z 1 i 2 punktami zbiegu
T-W-6Zasady kompozycji na płaszczyźnie. Wprowadzenie do liternictwa.
T-W-7Podstawy posługiwania się programami CAD.
T-W-3Zasadnicze normy. Rysunek budowlany. Oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki lub terenu. Rysunek techniczny architektoniczno-budowlany (w zakresie potrzebnym architektom krajobrazu). Oznaczenia graficzne na rysunkach architektoniczno-budowlanych.
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące: film
M-3Metody programowane: z użyciem komputera
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-4Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanych prac rysunkowych oraz kolokwium zaliczeniowego
S-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
3,0Student ma ograniczoną wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrze
3,5Student ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
4,0Student ma nie tylko podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
4,5Student ma nie tylko podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach
5,0Student ma nie tylko podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać, dokonuje ich racjonalizacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C06_W02opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W02opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji
Cel przedmiotuC-1Wyrobienie wyobraźni przestrzennej, umiejętność czytania i rozumienia treści rysunków technicznych, sporządzania odwzorowań graficznych elementów przestrzennych w aksonometrii oraz perspektywie wykreślnej, Poznanie podstawowych zasad kompozycji na płaszczyźnie. Podstawy posługiwania się programami CAD.
Treści programoweT-L-3Podstawy rysunku technicznego (Formaty arkuszy, podziałki i skale, linie, zasady wymiarowania, narzędzia i materiały, warsztat pracy)
T-L-4Zasadnicze normy. Rysunek budowlany. Oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki lub terenu. Rysunek techniczny architektoniczno-budowlany (w zakresie potrzebnym architektom krajobrazu). Oznaczenia graficzne na rysunkach architektoniczno-budowlanych.
T-L-5Aksonometria (izometria oraz dimetria wojskowa, kawaleryjska)
T-L-6Perspektywa liniowa (wykreślana) z 1 punktem zbiegu
T-L-8Zasady kompozycji na płaszczyźnie. Wprowadzenie do liternictwa. Kompozycja jedno- i wielostronicowa, plansze, wizualizacje
T-L-1Powtórzenie geometrii ze szkoły średniej, podstawowe konstrukcje cyrkiel i linijka (konieczne, mało kto pamięta)
T-L-7Perspektywa liniowa (wykreślana) z 2 punktami zbiegu i cienie
T-L-2Metody odwzorowania elementów przestrzeni. Praktyczne zastosowanie rzutów Monge'a, zasada odwzorowania, punkty i proste w różnych położeniach wzgl. rzutni
T-W-1Metody odwzorowania elementów przestrzeni. Rzuty Monge’a
T-W-2Podstawy rysunku technicznego (Formaty arkuszy, podziałki i skale, linie, zasady wymiarowania, narzędzia i materiały, warsztat pracy)
T-W-4Aksonometria (izometria oraz dimetria wojskowa)
T-W-5Perspektywa liniowa (wykreślana) z 1 i 2 punktami zbiegu
T-W-6Zasady kompozycji na płaszczyźnie. Wprowadzenie do liternictwa.
T-W-7Podstawy posługiwania się programami CAD.
T-W-3Zasadnicze normy. Rysunek budowlany. Oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki lub terenu. Rysunek techniczny architektoniczno-budowlany (w zakresie potrzebnym architektom krajobrazu). Oznaczenia graficzne na rysunkach architektoniczno-budowlanych.
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące: film
M-3Metody programowane: z użyciem komputera
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-4Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanych prac rysunkowych oraz kolokwium zaliczeniowego
S-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie opisać podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
3,5Student poprawnie wykorzystuje większość podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
4,0Student poprawnie wykorzystuje wszystkie z podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
4,5Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wszystkie z podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C06_U01wykorzystuje rysunek odręczny dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U01wykorzystuje rysunek odręczny dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
Cel przedmiotuC-1Wyrobienie wyobraźni przestrzennej, umiejętność czytania i rozumienia treści rysunków technicznych, sporządzania odwzorowań graficznych elementów przestrzennych w aksonometrii oraz perspektywie wykreślnej, Poznanie podstawowych zasad kompozycji na płaszczyźnie. Podstawy posługiwania się programami CAD.
Treści programoweT-L-3Podstawy rysunku technicznego (Formaty arkuszy, podziałki i skale, linie, zasady wymiarowania, narzędzia i materiały, warsztat pracy)
T-L-4Zasadnicze normy. Rysunek budowlany. Oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki lub terenu. Rysunek techniczny architektoniczno-budowlany (w zakresie potrzebnym architektom krajobrazu). Oznaczenia graficzne na rysunkach architektoniczno-budowlanych.
T-L-5Aksonometria (izometria oraz dimetria wojskowa, kawaleryjska)
T-L-6Perspektywa liniowa (wykreślana) z 1 punktem zbiegu
T-L-8Zasady kompozycji na płaszczyźnie. Wprowadzenie do liternictwa. Kompozycja jedno- i wielostronicowa, plansze, wizualizacje
T-L-1Powtórzenie geometrii ze szkoły średniej, podstawowe konstrukcje cyrkiel i linijka (konieczne, mało kto pamięta)
T-L-7Perspektywa liniowa (wykreślana) z 2 punktami zbiegu i cienie
T-L-2Metody odwzorowania elementów przestrzeni. Praktyczne zastosowanie rzutów Monge'a, zasada odwzorowania, punkty i proste w różnych położeniach wzgl. rzutni
T-W-5Perspektywa liniowa (wykreślana) z 1 i 2 punktami zbiegu
T-W-6Zasady kompozycji na płaszczyźnie. Wprowadzenie do liternictwa.
T-W-7Podstawy posługiwania się programami CAD.
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące: film
M-3Metody programowane: z użyciem komputera
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-4Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanych prac rysunkowych oraz kolokwium zaliczeniowego
S-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób wykorzystać rysunku odręcznego dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
3,0Student z trudem potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
3,5Student potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
4,0Student nie tylko efektywnie potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie, ale również dokonuje ich waloryzacji
4,5Student nie tylko efektywnie potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie, ale również dokonuje ich waloryzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach
5,0Student nie tylko efektywnie potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie, ale również dokonuje ich waloryzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C06_U03dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U02wykonuje przestrzenne wizualizacje idei i projektów z wykorzystaniem zasad geometrii wykreślnej i technik komputerowych
AK_1A_U03dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
AK_1A_U04wykorzystuje powszechnie znane narzędzia i metody do sporządzania i prezentacji projektów
AK_1A_U07sporządza uproszczoną dokumentację projektową zgodnie z wymogami formalnymi i przedstawia ją w formie rysunkowej i opisowej
Cel przedmiotuC-1Wyrobienie wyobraźni przestrzennej, umiejętność czytania i rozumienia treści rysunków technicznych, sporządzania odwzorowań graficznych elementów przestrzennych w aksonometrii oraz perspektywie wykreślnej, Poznanie podstawowych zasad kompozycji na płaszczyźnie. Podstawy posługiwania się programami CAD.
Treści programoweT-L-3Podstawy rysunku technicznego (Formaty arkuszy, podziałki i skale, linie, zasady wymiarowania, narzędzia i materiały, warsztat pracy)
T-L-4Zasadnicze normy. Rysunek budowlany. Oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki lub terenu. Rysunek techniczny architektoniczno-budowlany (w zakresie potrzebnym architektom krajobrazu). Oznaczenia graficzne na rysunkach architektoniczno-budowlanych.
T-L-5Aksonometria (izometria oraz dimetria wojskowa, kawaleryjska)
T-L-6Perspektywa liniowa (wykreślana) z 1 punktem zbiegu
T-L-8Zasady kompozycji na płaszczyźnie. Wprowadzenie do liternictwa. Kompozycja jedno- i wielostronicowa, plansze, wizualizacje
T-L-1Powtórzenie geometrii ze szkoły średniej, podstawowe konstrukcje cyrkiel i linijka (konieczne, mało kto pamięta)
T-L-7Perspektywa liniowa (wykreślana) z 2 punktami zbiegu i cienie
T-L-2Metody odwzorowania elementów przestrzeni. Praktyczne zastosowanie rzutów Monge'a, zasada odwzorowania, punkty i proste w różnych położeniach wzgl. rzutni
T-W-5Perspektywa liniowa (wykreślana) z 1 i 2 punktami zbiegu
T-W-6Zasady kompozycji na płaszczyźnie. Wprowadzenie do liternictwa.
T-W-7Podstawy posługiwania się programami CAD.
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące: film
M-3Metody programowane: z użyciem komputera
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-4Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanych prac rysunkowych oraz kolokwium zaliczeniowego
S-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
3,0Student z trudem potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
3,5Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji
4,0Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach
4,5Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach
5,0Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C06_K02jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K01jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji
AK_1A_K02jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
AK_1A_K11jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu
Cel przedmiotuC-1Wyrobienie wyobraźni przestrzennej, umiejętność czytania i rozumienia treści rysunków technicznych, sporządzania odwzorowań graficznych elementów przestrzennych w aksonometrii oraz perspektywie wykreślnej, Poznanie podstawowych zasad kompozycji na płaszczyźnie. Podstawy posługiwania się programami CAD.
Treści programoweT-L-3Podstawy rysunku technicznego (Formaty arkuszy, podziałki i skale, linie, zasady wymiarowania, narzędzia i materiały, warsztat pracy)
T-L-4Zasadnicze normy. Rysunek budowlany. Oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki lub terenu. Rysunek techniczny architektoniczno-budowlany (w zakresie potrzebnym architektom krajobrazu). Oznaczenia graficzne na rysunkach architektoniczno-budowlanych.
T-L-5Aksonometria (izometria oraz dimetria wojskowa, kawaleryjska)
T-L-6Perspektywa liniowa (wykreślana) z 1 punktem zbiegu
T-L-8Zasady kompozycji na płaszczyźnie. Wprowadzenie do liternictwa. Kompozycja jedno- i wielostronicowa, plansze, wizualizacje
T-L-1Powtórzenie geometrii ze szkoły średniej, podstawowe konstrukcje cyrkiel i linijka (konieczne, mało kto pamięta)
T-L-7Perspektywa liniowa (wykreślana) z 2 punktami zbiegu i cienie
T-L-2Metody odwzorowania elementów przestrzeni. Praktyczne zastosowanie rzutów Monge'a, zasada odwzorowania, punkty i proste w różnych położeniach wzgl. rzutni
T-W-1Metody odwzorowania elementów przestrzeni. Rzuty Monge’a
T-W-2Podstawy rysunku technicznego (Formaty arkuszy, podziałki i skale, linie, zasady wymiarowania, narzędzia i materiały, warsztat pracy)
T-W-4Aksonometria (izometria oraz dimetria wojskowa)
T-W-5Perspektywa liniowa (wykreślana) z 1 i 2 punktami zbiegu
T-W-6Zasady kompozycji na płaszczyźnie. Wprowadzenie do liternictwa.
T-W-7Podstawy posługiwania się programami CAD.
T-W-3Zasadnicze normy. Rysunek budowlany. Oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki lub terenu. Rysunek techniczny architektoniczno-budowlany (w zakresie potrzebnym architektom krajobrazu). Oznaczenia graficzne na rysunkach architektoniczno-budowlanych.
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące: film
M-3Metody programowane: z użyciem komputera
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-4Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanych prac rysunkowych oraz kolokwium zaliczeniowego
S-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest wrażliwy na przejawy sztuki
3,0Student w ograniczonym zakresie jest wrażliwy na przejawy sztuki
3,5Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości
4,0Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
4,5Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej, jest aktywny w kontakcie ze sztuką
5,0Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej, jest aktywny w kontakcie ze sztuką, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy