Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie instalacji wodnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie instalacji wodnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu,botaniki, fizjologii, roślin,gleboznawstwa i chemii srodowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze stanem ilościowym i jakościowy zasobów wodnych Polski oraz z ich zrównoważonym zagospodarowaniem. |
C-2 | Budowa, charakterystyka oraz kryteria i eksploatacji systemow nawadniających stosowanych w architekturze krajobrazu. |
C-3 | Poznanie potrzeb wodnych i zasad nawadniania roślin terenów zieleni. |
C-4 | Wykonanie projektu instalacji nawadniającej na wybranych terenach zurbanizowanych i wiejskich.l |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Projektowanie systemu nawadniania (założenia wstępne i wymiarowanie terenu, wybór źródła wody, dobór roślinności i rozplanowanie urządzeń dla danego obszaru). | 4 |
T-A-2 | Obliczenia dotyczące wydajności wody, zapotrzebowania wody do nawadniania. Dobór i rozmieszczenie zraszaczy. Układy zraszaczy, elementy systemu nawadniania. Wyliczanie stó p opadów. Podział na sekcje nawodnienieniowe. Obliczanie strat cisnienia w danej sekcji. Wyliczanie dawki nawadniania. | 8 |
T-A-3 | Montaż, eksploatacja i konserwacja instalacji nawadniającej na wybranym terenie urbanistycznym lub wiejskim. Założenia inwestycyjno-eksploatacyjne. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia nawodnień w Polsce i Świecie. | 4 |
T-W-2 | Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień. | 4 |
T-W-3 | Wybrane zagadnienia z gospodarki wodnej gleby i rośliny. | 4 |
T-W-4 | Zasoby wodne i potrzeby nawadniania w Polsce. | 3 |
T-W-5 | Źródła wody możliwości ich użycia do nawadnień | 3 |
T-W-6 | Charakterystyka systemów nawadniania i kryteria ich wyboru. | 3 |
T-W-7 | Metody sterowania nawadnianiem. | 3 |
T-W-8 | Budowa i eksploatacja systemów nawadniających stosowanych w architekturze krajobrazu. | 3 |
T-W-9 | Charakterystyka potrzeb wodnych i zasady nawadniania terenów zieleni. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczeń treści ćwiczeniowych | 10 |
A-A-3 | Konsultacje | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie i zaliczenie projektu | 13 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładowych | 7 |
A-W-4 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metody poszukujące-ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziań pisemny-całościowy |
S-2 | Ocena formująca: Projekt |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C17_W01 Zna podstawowe zasady projektowania obiektów budowlanych | AK_1A_W02 | — | — | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
AK_1A_C17_W02 Zna w zakresie podstawowym współczesne technologie i tendencje w projektowaniu i wykonawstwie architektury krajobrazu | AK_1A_W10 | — | — | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
AK_1A_C17_W03 Ma podstawową wiedzę dotyczącą wykonywania zawodu architekta krajobrazu w tym : przepisów prawnych, zasad sporządania dokumentacji projektowej, a wykonawstwie podstawowych zasad bhp | AK_1A_W08, AK_1A_W09, AK_1A_W10 | — | — | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C17_U01 Sporządza uproszczoną dokumentacje projektową zgodnie z wymogami formalnymi i przedstawia ją w formie rysunkowej i opisowej | AK_1A_U05, AK_1A_U12 | — | — | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
AK_1A_C17_U02 Praktycznie określa potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych i wykonawczych różnych branż przy obiektach architektury krajobrazu | AK_1A_U13 | — | — | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
AK_1A_C17_U03 Posiada umiejętności przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcy z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także róznych źródeł. Posiada umiejętności językowe zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowgo. | AK_1A_U01, AK_1A_U03, AK_1A_U04 | — | — | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C17_K01 Jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia w przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji | AK_1A_K02 | — | — | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
AK_1A_C17_K02 Ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i odpowiedzialności projektanta za decyzje podjęte w procesie projektowym i wykonawstwie | AK_1A_K02, AK_1A_K03, AK_1A_K04, AK_1A_K05 | — | — | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C17_W01 Zna podstawowe zasady projektowania obiektów budowlanych | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z projektowaniem instalacji wodnych | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z projektowaniem instalacji wodnych | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z projektowaniem instalacji wodnych | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru | |
AK_1A_C17_W02 Zna w zakresie podstawowym współczesne technologie i tendencje w projektowaniu i wykonawstwie architektury krajobrazu | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z projektowaniem instalacji wodnych | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z projektowaniem instalacji wodnych | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z projektowaniem instalacji wodnych | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru | |
AK_1A_C17_W03 Ma podstawową wiedzę dotyczącą wykonywania zawodu architekta krajobrazu w tym : przepisów prawnych, zasad sporządania dokumentacji projektowej, a wykonawstwie podstawowych zasad bhp | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z projektowaniem instalacji wodnych | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z projektowaniem instalacji wodnych | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z projektowaniem instalacji wodnych | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C17_U01 Sporządza uproszczoną dokumentacje projektową zgodnie z wymogami formalnymi i przedstawia ją w formie rysunkowej i opisowej | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań |
3,0 | Student potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyniki swoich badań | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy .Potrafi również prowadzić dyskusje o osiągniętych wynikach. | |
AK_1A_C17_U02 Praktycznie określa potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych i wykonawczych różnych branż przy obiektach architektury krajobrazu | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań |
3,0 | Student potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyniki swoich badań | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy .Potrafi również prowadzić dyskusje o osiągniętych wynikach. | |
AK_1A_C17_U03 Posiada umiejętności przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcy z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także róznych źródeł. Posiada umiejętności językowe zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowgo. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań |
3,0 | Student potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyniki swoich badań | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy .Potrafi również prowadzić dyskusje o osiągniętych wynikach. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C17_K01 Jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia w przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z projektowaniem instalacji wodnych | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z projektowaniem instalacji wodnych | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z projektowaniem instalacji wodnych | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru | |
AK_1A_C17_K02 Ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i odpowiedzialności projektanta za decyzje podjęte w procesie projektowym i wykonawstwie | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z projektowaniem instalacji wodnych | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z projektowaniem instalacji wodnych | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z projektowaniem instalacji wodnych | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Literatura podstawowa
- S.Karczmarczyk., L.Nowak, Nawadnianie roślin, PWRiL, Poznań, 2006
- S.Marcilonek., Eksploatacja urządzeń melioracyjnych, AR Wrocław, Wrocław, 1994
Literatura dodatkowa
- Ustawa z dnia 18 lipca 2001 -Prawo Wodne, tekst jednolity z uwzględnieniem ustawy zmieniającego 3.06.2005 r, 2011
- Dane katalogowe firm nawodnieniowych-internet oraz materiały instruktarzowe, 2011