Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Planowanie przestrzenne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Planowanie przestrzenne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>, Adam Szymski <Adam-Szymski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,30zaliczenie
projektyP5 20 1,50,30zaliczenie
wykładyW5 15 1,50,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z przedmiotu wstęp do planowania przestrzennego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z etapami procesu planistycznego, zasadą konstrukcji i rolą miejsowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
C-2Zapoznanie studentów z problematyką złożoności i współzależności procesów i ralacji zachodzących w przestrzeni miejskiej w wymiarze kulturowym, społeczno-gospodarczym i ekologicznym oraz z zasadami planowania i projektowania urbanistycznego w zakresie kształtowania złożonego zespołu urbanistycznego.
C-3Ukształtowanie umiejętności sporządzania inwentaryzacji urbanistycznych i dokonania analiz urbanistyczno-krajobrazowych skomplikowanego pod względem przestrzenno-funkcjonalnym środowiska miejskiego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Inwentaryzacja i analizy urbanistyczno-krajobrazowe stanu istniejącego terenu objętego miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zajęcia terenowe. Diagnoza sił i problemów terenu.4
T-A-2Formy i zasady zapisów i rysunku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - język i technika. Analiza ustaleń planu miejscowego w zakresie przeznaczenia i dostępności, struktury przestrzennej i zasad kształtowania zabudowy, ochrony kulturowej i przyrodniczej obszaru, w aspekcie możliwości zapewnienia zrównoważonego rozwoju miejsca, w tym ochrony jego walorów historycznych i krajobrazowych oraz podniesienia atrakcyjności społeczno-gospodarczej, estetycznej i użytkowej. na obszarze miejskim.6
10
projekty
T-P-1Metodyka i etapy projektu urbanistycznego.2
T-P-2Wykorzystanie informacji z analiz i inwentaryzacji urbanistycznych, danych środowiskowych dla sformułowania wytycznych i parametrów planistycznych i urbanistycznych, w tym ograniczeń.4
T-P-3Opracowanie koncepcji urbanistycznej złożonej pod wzgędem funkcjonalno-przestrzennym miejskiej struktury urbanistycznej. Kreacja sieci przestrzeni publicznej, układu komunikacyjnego, struktury zabudowy. Określenie powiązań funkcjonalnych, przestrzennych i krajobrazowych. Zapis głównych cech i elementów projektu w formie planistycznej.12
T-P-4Prezentacja i ocena projektów urbanistycznych.2
20
wykłady
T-W-1System planowania przestrzennego w Polsce. Struktura dokumentów i procesu planistycznego. Specyfika dokumentów o charakterze strategicznym, regulacyjnym i operacyjnym.2
T-W-2Cechy i struktura miasta. Rola i specyfika miejskiej przestrzeni publicznej. Uwarunkowania przeznaczania i kształtowania przestrzeni miejskiej. Zasady inwentaryzacji, waloryzacji i delimitacji przestrzeni.3
T-W-3Formy ochrony kulturowej i przyrodniczej krajobrazu.2
T-W-4Zasady kształtowania struktur funkcjonalno-przestrzennych, kompozycja urbanistyczna i kompozycja krajobrazu, parametry urbanistyczne, formy i gabaryty zabudowy, funkcje i obsługa infrastrukturalna terenów.2
T-W-5Procedura sporządzania i uchwalania Miejscowego Zagospodarowania Przestrzennego, finansowe skutki Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego. Dokumentacja około planistyczna.2
T-W-6Planowanie w skali regionu i gminy – Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa, Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy– charakterystyka i procedura sporządzania.2
T-W-7Zrównoważony rozwój - ewolucja koncepcji, definicja i kontekst miejski. Przykłady rozwiązań wzorcowych w miastach.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2praca studialno-analityczna obszaru objętego planem.10
A-A-3przegotowanie koreferatu do planu10
30
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2praca nad projektem i jego prezentacją poza zajęciami10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literatury i rozwiązań wzorcowych.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia projektowe
M-5metoda przypadków, prezentacja
M-6zajęcia terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wartości merytorycznej, indywidualności, trafności i spójności rozwiązań oraz walorów estetycznych projektu urbanistycznego i zapisu jego głównych cech i elementów w formie planistycznej.
S-2Ocena formująca: Ocena zaangażowania i wkładu merytorycznego studenta do dyskusji dydaktycznej
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności metody, kompletności i wartości merytorycznej wniosków części studialno-analitycznej terenu objętego opracowaniem.
S-4Ocena podsumowująca: Test wiedzy z zakresu treści wykładowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C19_W01
Student wskazuje i objaśnia zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze.
AK_1A_W10, AK_1A_W16C-1, C-2T-A-2, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-4
AK_1A_C19_W02
Student ma wiedzę na temat zasad komponowania i projektowania struktur urbanistycznych, wskazuje i charakteryzuje główne koncepcje dotyczące planowania miast i współczesne tendencje w ich kształtowaniu.
AK_1A_W10C-2T-P-1, T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-W-4M-2, M-4, M-5S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C19_U01
Student potrafi w stopniu podstawowym projektować struktury urbanistyczne, programować, wymiarować i komponować przestrzeń miejską, wizualizując jej formę oraz zapisać w formie rysunku i tekstu planu główne wytyczne pozwalające na budowę ładu i jakości przestrzeni oraz jej walorów użytkowych i kulturowych.
AK_1A_U05, AK_1A_U07, AK_1A_U10C-1, C-2, C-3T-P-1, T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-A-2, T-W-4M-1, M-2, M-4, M-5S-3, S-1
AK_1A_C19_U02
Student potrafi analizować i waloryzować przestrzeń miejską, rozumiejąc zachodzące zależności przestrzenne i funkcjonalne pomiędzy jej poszczególnymi komponentami, a użytkownikami.
AK_1A_U03, AK_1A_U08, AK_1A_U11C-3T-P-2, T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-4, M-6S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C19_K01
Student jest zdolny do kreatywnej i odpowiedzialnej pracy w zespole projektowym.
AK_1A_K01, AK_1A_K07, AK_1A_K08, AK_1A_K09, AK_1A_K11C-2T-P-1, T-P-4, T-P-3, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-6M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C19_W01
Student wskazuje i objaśnia zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze.
2,0Student ma szczątkową wiedzę na temat zasad realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, nie potrafi wskazać uwarunkowań, znaczenia i konsekwencji procesu.
3,0Student wskazuje niektóre zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, pobieżnie charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze.
3,5Student wskazuje większość zasad realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze.
4,0Student wskazuje zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, dobrze charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze.
4,5Student wskazuje zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, w pełni charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat zasad realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, w pełni charakteryzuje i objaśnia jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze.
AK_1A_C19_W02
Student ma wiedzę na temat zasad komponowania i projektowania struktur urbanistycznych, wskazuje i charakteryzuje główne koncepcje dotyczące planowania miast i współczesne tendencje w ich kształtowaniu.
2,0Student nie tłumaczy poprawnie podstawowych zasad dotyczących komponowania i projektowania struktur urbanistycznych i nie rozpoznaje głównych koncepcji planowania miast.
3,0Student poprawnie tłumaczy opisowo większość podstawowych zasad dotyczących komponowania i projektowania struktur urbanistycznych i rozpoznaje część głównych koncepcji planowania miast.
3,5Student poprawnie tłumaczy opisowo podstawowe zasady dotyczące komponowania i projektowania struktur urbanistycznych i rozpoznaje i pobieżnie charakteryzuje większość głównych koncepcji planowania miast.
4,0Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące komponowania i projektowania struktur urbanistycznych, wskazuje i charakteryzuje większość głównych koncepcji planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
4,5Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące komponowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, wskazuje i charakteryzuje główne koncepcje planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
5,0Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczących komponowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, cechujące się wysoką jakością, wskazuje i w pełni charakteryzuje główne koncepcje planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C19_U01
Student potrafi w stopniu podstawowym projektować struktury urbanistyczne, programować, wymiarować i komponować przestrzeń miejską, wizualizując jej formę oraz zapisać w formie rysunku i tekstu planu główne wytyczne pozwalające na budowę ładu i jakości przestrzeni oraz jej walorów użytkowych i kulturowych.
2,0Zastosowane rozwiązania przestrzenne cechuje zupełne niezrozumienie zasad kompozycji urbanistycznej oraz nieumiejętność poprawnego programowania struktury urbanistycznej oraz brak stosowania się do podstawowych przepisów i norm. Student nie potrafi skutecznie posługiwać się techniką i językiem planistycznym.
3,0Student wykonuje koncepcję zagospodarowania miejskiej struktury urbanistycznej w sposób śwaidczący o słabym rozumieniu zasad kompozycji urbanistycznej oraz programowania struktury urbanistycznej. Student potrafi zapisać planistycznie tylko niektóre wytyczne zawarte w koncepcji.
3,5Student wykonuje koncepcję zagospodarowania miejskiej struktury urbanistycznej bez większych błądów, której jednak nie cechuje oryginalność i wysoka jakość rozwiązań przestrzennych i funkcjonalnych. Student potrafi zapisać planistycznie główne wytyczne zawarte w koncepcji.
4,0Student wykonuje koncepcję zagospodarowania miejskiej struktury urbanistycznej, którą cechuje dobra jakość rozwiązań przestrzennych i funkcjonalnych. Student potrafi zapisać planistycznie główne wytyczne zawarte w koncepcji.
4,5Student wykonuje koncepcję zagospodarowania miejskiej struktury urbanistycznej, którą cechuje poprawność merytoryczna i oryginalność przyjętych rozwiązań oraz wysokie walory urbanistyczno-krajobrazowe, której wytyczne potrafi bezbłędnie zapisać w formie planistycznej.
5,0Student potrafi opracować koncepcję programowo-przestrzenną struktury urbanistycznej, którą cechuje poprawność merytoryczna i oryginalność przyjętych rozwiązań oraz wybitne walory urbanistyczno-krajobrazowe, której wytyczne potrafi bezbłędnie i twórczo zapisać w formie planistycznej.
AK_1A_C19_U02
Student potrafi analizować i waloryzować przestrzeń miejską, rozumiejąc zachodzące zależności przestrzenne i funkcjonalne pomiędzy jej poszczególnymi komponentami, a użytkownikami.
2,0Student nie potrafi sporządzć inwentaryzacji terenu ani przeprowadzić analizy urbanistycznej i krajobrazowej przestrzeni zurbanizowanej.
3,0Student poprawnie dokonuje inwentaryzacji terenu, ale bez umiejątności analizy i oceny walorów urbanistyczno-krajobrazowych przestrzeni zurbanizowanej.
3,5Student dokonuje inwentaryzacji terenu oraz potrafi dokonać podstawowej analizy urbanistyczno-krajobrazowej przestrzeni zurbanizowanej.
4,0Student bezbłędnie dokonuje inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać analizy urbanistyczno-krajobrazowej rozpoznając i oceniając jej walory i obszary problemowe.
4,5Student bezbłędnie dokonuje inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać pogłębionej analizy urbanistyczno-krajobrazowej twórczo oceniając i klasyfikując jej walory i obszary problemowe wskazując na możliwe kierunki działań przestrzennych.
5,0Student bezbłędnie dokonuje inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać pogłębionej analizy urbanistyczno-krajobrazowej twórczo oceniając i klasyfikując jej walory i obszary problemowe wskazując i oceniając możliwe kierunki działań przestrzennych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C19_K01
Student jest zdolny do kreatywnej i odpowiedzialnej pracy w zespole projektowym.
2,0Student w najmniejszym stopniu nie potrafi kratywnie działać w zespole projektowym.
3,0Student nie wykazuje kreatywności w zespole projektowym, potrafi jednak współpracować z grupą.
3,5Student w niewielkim stopniu wspomaga zespół własnymi pomysłami, potrafi współpracować z zespołem projektowym.
4,0Student wykazuje się dużymi zdolnościami interpersonalnymi, dobrze współpracuje z zespołem projektowym.
4,5Student wykazuje się bardzo dużymi zdolnościami interpersonalnymi, twórczo współpracuje z zespołem projektowym, potrafiąc przyjmować różne role.
5,0Student wykazuje się bardzo dużymi zdolnościami interpersonalnymi, twórczo współpracuje z zespołem projektowym, potrafiąc swobodnie przyjmować różne role.

Literatura podstawowa

  1. Boehm A., Planowanie przestrzenne dla architektów krajobrazu. O czynniku kompozycji, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2006
  2. Chmielewski M., Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Polietechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
  3. Lewicki P. i in., Elementy analizy urbanistycznej, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1998
  4. Kwaśniak P., Plan miejscowy w systemie zagospodarowania przestrzennego, Warszawa, 2009
  5. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27.03.2003 r., DzU nr 80, poz.717, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Czarnecki B., Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Difin, 2004
  2. Giedych R., Szumański M., Tereny zieleni jako przedmiot planowania miejscowego., Warszawa, 2005
  3. Wesołowski J., Miasto w ruchu. Przewodnik po dobrych praktykach w organizowaniu transportu miejskiego, Instytut Spraw Obywatelskich, Łódź, 2008
  4. Mironowicz I., Technika zapisu planistycznego., Instytut rozwoju miast, Kraków, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Inwentaryzacja i analizy urbanistyczno-krajobrazowe stanu istniejącego terenu objętego miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zajęcia terenowe. Diagnoza sił i problemów terenu.4
T-A-2Formy i zasady zapisów i rysunku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - język i technika. Analiza ustaleń planu miejscowego w zakresie przeznaczenia i dostępności, struktury przestrzennej i zasad kształtowania zabudowy, ochrony kulturowej i przyrodniczej obszaru, w aspekcie możliwości zapewnienia zrównoważonego rozwoju miejsca, w tym ochrony jego walorów historycznych i krajobrazowych oraz podniesienia atrakcyjności społeczno-gospodarczej, estetycznej i użytkowej. na obszarze miejskim.6
10

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Metodyka i etapy projektu urbanistycznego.2
T-P-2Wykorzystanie informacji z analiz i inwentaryzacji urbanistycznych, danych środowiskowych dla sformułowania wytycznych i parametrów planistycznych i urbanistycznych, w tym ograniczeń.4
T-P-3Opracowanie koncepcji urbanistycznej złożonej pod wzgędem funkcjonalno-przestrzennym miejskiej struktury urbanistycznej. Kreacja sieci przestrzeni publicznej, układu komunikacyjnego, struktury zabudowy. Określenie powiązań funkcjonalnych, przestrzennych i krajobrazowych. Zapis głównych cech i elementów projektu w formie planistycznej.12
T-P-4Prezentacja i ocena projektów urbanistycznych.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1System planowania przestrzennego w Polsce. Struktura dokumentów i procesu planistycznego. Specyfika dokumentów o charakterze strategicznym, regulacyjnym i operacyjnym.2
T-W-2Cechy i struktura miasta. Rola i specyfika miejskiej przestrzeni publicznej. Uwarunkowania przeznaczania i kształtowania przestrzeni miejskiej. Zasady inwentaryzacji, waloryzacji i delimitacji przestrzeni.3
T-W-3Formy ochrony kulturowej i przyrodniczej krajobrazu.2
T-W-4Zasady kształtowania struktur funkcjonalno-przestrzennych, kompozycja urbanistyczna i kompozycja krajobrazu, parametry urbanistyczne, formy i gabaryty zabudowy, funkcje i obsługa infrastrukturalna terenów.2
T-W-5Procedura sporządzania i uchwalania Miejscowego Zagospodarowania Przestrzennego, finansowe skutki Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego. Dokumentacja około planistyczna.2
T-W-6Planowanie w skali regionu i gminy – Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa, Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy– charakterystyka i procedura sporządzania.2
T-W-7Zrównoważony rozwój - ewolucja koncepcji, definicja i kontekst miejski. Przykłady rozwiązań wzorcowych w miastach.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2praca studialno-analityczna obszaru objętego planem.10
A-A-3przegotowanie koreferatu do planu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2praca nad projektem i jego prezentacją poza zajęciami10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literatury i rozwiązań wzorcowych.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C19_W01Student wskazuje i objaśnia zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W10posiada podstawową wiedze w zakresie urbanistyki i planowania przestrzennego
AK_1A_W16zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego oraz metody stosowane w procesie tej ochrony
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z etapami procesu planistycznego, zasadą konstrukcji i rolą miejsowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
C-2Zapoznanie studentów z problematyką złożoności i współzależności procesów i ralacji zachodzących w przestrzeni miejskiej w wymiarze kulturowym, społeczno-gospodarczym i ekologicznym oraz z zasadami planowania i projektowania urbanistycznego w zakresie kształtowania złożonego zespołu urbanistycznego.
Treści programoweT-A-2Formy i zasady zapisów i rysunku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - język i technika. Analiza ustaleń planu miejscowego w zakresie przeznaczenia i dostępności, struktury przestrzennej i zasad kształtowania zabudowy, ochrony kulturowej i przyrodniczej obszaru, w aspekcie możliwości zapewnienia zrównoważonego rozwoju miejsca, w tym ochrony jego walorów historycznych i krajobrazowych oraz podniesienia atrakcyjności społeczno-gospodarczej, estetycznej i użytkowej. na obszarze miejskim.
T-W-3Formy ochrony kulturowej i przyrodniczej krajobrazu.
T-W-1System planowania przestrzennego w Polsce. Struktura dokumentów i procesu planistycznego. Specyfika dokumentów o charakterze strategicznym, regulacyjnym i operacyjnym.
T-W-2Cechy i struktura miasta. Rola i specyfika miejskiej przestrzeni publicznej. Uwarunkowania przeznaczania i kształtowania przestrzeni miejskiej. Zasady inwentaryzacji, waloryzacji i delimitacji przestrzeni.
T-W-4Zasady kształtowania struktur funkcjonalno-przestrzennych, kompozycja urbanistyczna i kompozycja krajobrazu, parametry urbanistyczne, formy i gabaryty zabudowy, funkcje i obsługa infrastrukturalna terenów.
T-W-5Procedura sporządzania i uchwalania Miejscowego Zagospodarowania Przestrzennego, finansowe skutki Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego. Dokumentacja około planistyczna.
T-W-7Zrównoważony rozwój - ewolucja koncepcji, definicja i kontekst miejski. Przykłady rozwiązań wzorcowych w miastach.
T-W-6Planowanie w skali regionu i gminy – Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa, Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy– charakterystyka i procedura sporządzania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-4ćwiczenia projektowe
M-5metoda przypadków, prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wartości merytorycznej, indywidualności, trafności i spójności rozwiązań oraz walorów estetycznych projektu urbanistycznego i zapisu jego głównych cech i elementów w formie planistycznej.
S-4Ocena podsumowująca: Test wiedzy z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student ma szczątkową wiedzę na temat zasad realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, nie potrafi wskazać uwarunkowań, znaczenia i konsekwencji procesu.
3,0Student wskazuje niektóre zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, pobieżnie charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze.
3,5Student wskazuje większość zasad realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze.
4,0Student wskazuje zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, dobrze charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze.
4,5Student wskazuje zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, w pełni charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat zasad realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, w pełni charakteryzuje i objaśnia jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C19_W02Student ma wiedzę na temat zasad komponowania i projektowania struktur urbanistycznych, wskazuje i charakteryzuje główne koncepcje dotyczące planowania miast i współczesne tendencje w ich kształtowaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W10posiada podstawową wiedze w zakresie urbanistyki i planowania przestrzennego
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z problematyką złożoności i współzależności procesów i ralacji zachodzących w przestrzeni miejskiej w wymiarze kulturowym, społeczno-gospodarczym i ekologicznym oraz z zasadami planowania i projektowania urbanistycznego w zakresie kształtowania złożonego zespołu urbanistycznego.
Treści programoweT-P-1Metodyka i etapy projektu urbanistycznego.
T-P-4Prezentacja i ocena projektów urbanistycznych.
T-P-3Opracowanie koncepcji urbanistycznej złożonej pod wzgędem funkcjonalno-przestrzennym miejskiej struktury urbanistycznej. Kreacja sieci przestrzeni publicznej, układu komunikacyjnego, struktury zabudowy. Określenie powiązań funkcjonalnych, przestrzennych i krajobrazowych. Zapis głównych cech i elementów projektu w formie planistycznej.
T-P-2Wykorzystanie informacji z analiz i inwentaryzacji urbanistycznych, danych środowiskowych dla sformułowania wytycznych i parametrów planistycznych i urbanistycznych, w tym ograniczeń.
T-W-4Zasady kształtowania struktur funkcjonalno-przestrzennych, kompozycja urbanistyczna i kompozycja krajobrazu, parametry urbanistyczne, formy i gabaryty zabudowy, funkcje i obsługa infrastrukturalna terenów.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-4ćwiczenia projektowe
M-5metoda przypadków, prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wartości merytorycznej, indywidualności, trafności i spójności rozwiązań oraz walorów estetycznych projektu urbanistycznego i zapisu jego głównych cech i elementów w formie planistycznej.
S-4Ocena podsumowująca: Test wiedzy z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie tłumaczy poprawnie podstawowych zasad dotyczących komponowania i projektowania struktur urbanistycznych i nie rozpoznaje głównych koncepcji planowania miast.
3,0Student poprawnie tłumaczy opisowo większość podstawowych zasad dotyczących komponowania i projektowania struktur urbanistycznych i rozpoznaje część głównych koncepcji planowania miast.
3,5Student poprawnie tłumaczy opisowo podstawowe zasady dotyczące komponowania i projektowania struktur urbanistycznych i rozpoznaje i pobieżnie charakteryzuje większość głównych koncepcji planowania miast.
4,0Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące komponowania i projektowania struktur urbanistycznych, wskazuje i charakteryzuje większość głównych koncepcji planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
4,5Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące komponowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, wskazuje i charakteryzuje główne koncepcje planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
5,0Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczących komponowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, cechujące się wysoką jakością, wskazuje i w pełni charakteryzuje główne koncepcje planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C19_U01Student potrafi w stopniu podstawowym projektować struktury urbanistyczne, programować, wymiarować i komponować przestrzeń miejską, wizualizując jej formę oraz zapisać w formie rysunku i tekstu planu główne wytyczne pozwalające na budowę ładu i jakości przestrzeni oraz jej walorów użytkowych i kulturowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U05praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali
AK_1A_U07sporządza uproszczoną dokumentację projektową zgodnie z wymogami formalnymi i przedstawia ją w formie rysunkowej i opisowej
AK_1A_U10praktycznie określa potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych i wykonawczych różnych branż przy obiektach architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z etapami procesu planistycznego, zasadą konstrukcji i rolą miejsowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
C-2Zapoznanie studentów z problematyką złożoności i współzależności procesów i ralacji zachodzących w przestrzeni miejskiej w wymiarze kulturowym, społeczno-gospodarczym i ekologicznym oraz z zasadami planowania i projektowania urbanistycznego w zakresie kształtowania złożonego zespołu urbanistycznego.
C-3Ukształtowanie umiejętności sporządzania inwentaryzacji urbanistycznych i dokonania analiz urbanistyczno-krajobrazowych skomplikowanego pod względem przestrzenno-funkcjonalnym środowiska miejskiego.
Treści programoweT-P-1Metodyka i etapy projektu urbanistycznego.
T-P-4Prezentacja i ocena projektów urbanistycznych.
T-P-3Opracowanie koncepcji urbanistycznej złożonej pod wzgędem funkcjonalno-przestrzennym miejskiej struktury urbanistycznej. Kreacja sieci przestrzeni publicznej, układu komunikacyjnego, struktury zabudowy. Określenie powiązań funkcjonalnych, przestrzennych i krajobrazowych. Zapis głównych cech i elementów projektu w formie planistycznej.
T-P-2Wykorzystanie informacji z analiz i inwentaryzacji urbanistycznych, danych środowiskowych dla sformułowania wytycznych i parametrów planistycznych i urbanistycznych, w tym ograniczeń.
T-A-2Formy i zasady zapisów i rysunku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - język i technika. Analiza ustaleń planu miejscowego w zakresie przeznaczenia i dostępności, struktury przestrzennej i zasad kształtowania zabudowy, ochrony kulturowej i przyrodniczej obszaru, w aspekcie możliwości zapewnienia zrównoważonego rozwoju miejsca, w tym ochrony jego walorów historycznych i krajobrazowych oraz podniesienia atrakcyjności społeczno-gospodarczej, estetycznej i użytkowej. na obszarze miejskim.
T-W-4Zasady kształtowania struktur funkcjonalno-przestrzennych, kompozycja urbanistyczna i kompozycja krajobrazu, parametry urbanistyczne, formy i gabaryty zabudowy, funkcje i obsługa infrastrukturalna terenów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-4ćwiczenia projektowe
M-5metoda przypadków, prezentacja
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena poprawności metody, kompletności i wartości merytorycznej wniosków części studialno-analitycznej terenu objętego opracowaniem.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wartości merytorycznej, indywidualności, trafności i spójności rozwiązań oraz walorów estetycznych projektu urbanistycznego i zapisu jego głównych cech i elementów w formie planistycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zastosowane rozwiązania przestrzenne cechuje zupełne niezrozumienie zasad kompozycji urbanistycznej oraz nieumiejętność poprawnego programowania struktury urbanistycznej oraz brak stosowania się do podstawowych przepisów i norm. Student nie potrafi skutecznie posługiwać się techniką i językiem planistycznym.
3,0Student wykonuje koncepcję zagospodarowania miejskiej struktury urbanistycznej w sposób śwaidczący o słabym rozumieniu zasad kompozycji urbanistycznej oraz programowania struktury urbanistycznej. Student potrafi zapisać planistycznie tylko niektóre wytyczne zawarte w koncepcji.
3,5Student wykonuje koncepcję zagospodarowania miejskiej struktury urbanistycznej bez większych błądów, której jednak nie cechuje oryginalność i wysoka jakość rozwiązań przestrzennych i funkcjonalnych. Student potrafi zapisać planistycznie główne wytyczne zawarte w koncepcji.
4,0Student wykonuje koncepcję zagospodarowania miejskiej struktury urbanistycznej, którą cechuje dobra jakość rozwiązań przestrzennych i funkcjonalnych. Student potrafi zapisać planistycznie główne wytyczne zawarte w koncepcji.
4,5Student wykonuje koncepcję zagospodarowania miejskiej struktury urbanistycznej, którą cechuje poprawność merytoryczna i oryginalność przyjętych rozwiązań oraz wysokie walory urbanistyczno-krajobrazowe, której wytyczne potrafi bezbłędnie zapisać w formie planistycznej.
5,0Student potrafi opracować koncepcję programowo-przestrzenną struktury urbanistycznej, którą cechuje poprawność merytoryczna i oryginalność przyjętych rozwiązań oraz wybitne walory urbanistyczno-krajobrazowe, której wytyczne potrafi bezbłędnie i twórczo zapisać w formie planistycznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C19_U02Student potrafi analizować i waloryzować przestrzeń miejską, rozumiejąc zachodzące zależności przestrzenne i funkcjonalne pomiędzy jej poszczególnymi komponentami, a użytkownikami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U03dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
AK_1A_U08pozyskuje podstawowe informacje właściwe do zadania projektowego z różnych źródeł
AK_1A_U11potrafi przy użyciu podstawowych metod badawczych uzyskać różnorodne dane o terenie
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności sporządzania inwentaryzacji urbanistycznych i dokonania analiz urbanistyczno-krajobrazowych skomplikowanego pod względem przestrzenno-funkcjonalnym środowiska miejskiego.
Treści programoweT-P-2Wykorzystanie informacji z analiz i inwentaryzacji urbanistycznych, danych środowiskowych dla sformułowania wytycznych i parametrów planistycznych i urbanistycznych, w tym ograniczeń.
T-A-1Inwentaryzacja i analizy urbanistyczno-krajobrazowe stanu istniejącego terenu objętego miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zajęcia terenowe. Diagnoza sił i problemów terenu.
T-W-3Formy ochrony kulturowej i przyrodniczej krajobrazu.
T-W-2Cechy i struktura miasta. Rola i specyfika miejskiej przestrzeni publicznej. Uwarunkowania przeznaczania i kształtowania przestrzeni miejskiej. Zasady inwentaryzacji, waloryzacji i delimitacji przestrzeni.
T-W-4Zasady kształtowania struktur funkcjonalno-przestrzennych, kompozycja urbanistyczna i kompozycja krajobrazu, parametry urbanistyczne, formy i gabaryty zabudowy, funkcje i obsługa infrastrukturalna terenów.
T-W-7Zrównoważony rozwój - ewolucja koncepcji, definicja i kontekst miejski. Przykłady rozwiązań wzorcowych w miastach.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-4ćwiczenia projektowe
M-6zajęcia terenowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena zaangażowania i wkładu merytorycznego studenta do dyskusji dydaktycznej
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności metody, kompletności i wartości merytorycznej wniosków części studialno-analitycznej terenu objętego opracowaniem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sporządzć inwentaryzacji terenu ani przeprowadzić analizy urbanistycznej i krajobrazowej przestrzeni zurbanizowanej.
3,0Student poprawnie dokonuje inwentaryzacji terenu, ale bez umiejątności analizy i oceny walorów urbanistyczno-krajobrazowych przestrzeni zurbanizowanej.
3,5Student dokonuje inwentaryzacji terenu oraz potrafi dokonać podstawowej analizy urbanistyczno-krajobrazowej przestrzeni zurbanizowanej.
4,0Student bezbłędnie dokonuje inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać analizy urbanistyczno-krajobrazowej rozpoznając i oceniając jej walory i obszary problemowe.
4,5Student bezbłędnie dokonuje inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać pogłębionej analizy urbanistyczno-krajobrazowej twórczo oceniając i klasyfikując jej walory i obszary problemowe wskazując na możliwe kierunki działań przestrzennych.
5,0Student bezbłędnie dokonuje inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać pogłębionej analizy urbanistyczno-krajobrazowej twórczo oceniając i klasyfikując jej walory i obszary problemowe wskazując i oceniając możliwe kierunki działań przestrzennych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C19_K01Student jest zdolny do kreatywnej i odpowiedzialnej pracy w zespole projektowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K01jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji
AK_1A_K07rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni
AK_1A_K08ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony
AK_1A_K09ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
AK_1A_K11jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z problematyką złożoności i współzależności procesów i ralacji zachodzących w przestrzeni miejskiej w wymiarze kulturowym, społeczno-gospodarczym i ekologicznym oraz z zasadami planowania i projektowania urbanistycznego w zakresie kształtowania złożonego zespołu urbanistycznego.
Treści programoweT-P-1Metodyka i etapy projektu urbanistycznego.
T-P-4Prezentacja i ocena projektów urbanistycznych.
T-P-3Opracowanie koncepcji urbanistycznej złożonej pod wzgędem funkcjonalno-przestrzennym miejskiej struktury urbanistycznej. Kreacja sieci przestrzeni publicznej, układu komunikacyjnego, struktury zabudowy. Określenie powiązań funkcjonalnych, przestrzennych i krajobrazowych. Zapis głównych cech i elementów projektu w formie planistycznej.
T-W-1System planowania przestrzennego w Polsce. Struktura dokumentów i procesu planistycznego. Specyfika dokumentów o charakterze strategicznym, regulacyjnym i operacyjnym.
T-W-2Cechy i struktura miasta. Rola i specyfika miejskiej przestrzeni publicznej. Uwarunkowania przeznaczania i kształtowania przestrzeni miejskiej. Zasady inwentaryzacji, waloryzacji i delimitacji przestrzeni.
T-W-7Zrównoważony rozwój - ewolucja koncepcji, definicja i kontekst miejski. Przykłady rozwiązań wzorcowych w miastach.
T-W-6Planowanie w skali regionu i gminy – Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa, Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy– charakterystyka i procedura sporządzania.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena zaangażowania i wkładu merytorycznego studenta do dyskusji dydaktycznej
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wartości merytorycznej, indywidualności, trafności i spójności rozwiązań oraz walorów estetycznych projektu urbanistycznego i zapisu jego głównych cech i elementów w formie planistycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w najmniejszym stopniu nie potrafi kratywnie działać w zespole projektowym.
3,0Student nie wykazuje kreatywności w zespole projektowym, potrafi jednak współpracować z grupą.
3,5Student w niewielkim stopniu wspomaga zespół własnymi pomysłami, potrafi współpracować z zespołem projektowym.
4,0Student wykazuje się dużymi zdolnościami interpersonalnymi, dobrze współpracuje z zespołem projektowym.
4,5Student wykazuje się bardzo dużymi zdolnościami interpersonalnymi, twórczo współpracuje z zespołem projektowym, potrafiąc przyjmować różne role.
5,0Student wykazuje się bardzo dużymi zdolnościami interpersonalnymi, twórczo współpracuje z zespołem projektowym, potrafiąc swobodnie przyjmować różne role.