Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie placów zabaw:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie placów zabaw
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 1,00,50zaliczenie
projektyP7 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z wiedzą teoretyczną i praktyczną z zakresu projektowania placów zabaw w tym obowiązujących podstaw prawnych oraz psychofizycznych uwarunkowań.
C-2Nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania i oceny placów zabaw pod względem bezpieczeństwa oraz atrakcyjności funkcjonalnej (możliwości realizacji różnorodnych form zabaw i wszechstronnego rozwoju dziecka)
C-3Zapoznanie z dawnymi i współczesnymi formami placów zabaw oraz aktualnymi tendami w ich kształtowaniu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Analiza przedprojektowa placu zabaw. Ocena istniejącego placu zabaw2
T-P-2Koncepcja zagospodarowania placu zabaw. Aranżacja i program, dobór elementów zagospodarowania (elementów zabawowych, roślin, nawierzchni itd.)8
10
wykłady
T-W-1Aktualny stan wiedzy dotyczący funkcjonowania i zagospodarowania placów zabaw - fakty i mity.1
T-W-2Ewolucja placu zabaw. Geneza powstania placów zabaw. C. Th Sorensen, Lady Allen of Hurtwood, Isamu Noguchu, van Eyck i inne postacie ważne dla rozwoju placów zabaw. Działalność H. Jordana.2
T-W-3Rodzaje miejsc zabaw dla dzieci. Wady i zalety2
T-W-4Czynniki zabawotwórcze – podstawy planowania i projektowania placów zabaw2
T-W-5Wybrane elementy zagospodarowania placu zabaw.1
T-W-6Uwarunkowania prawne. Obowiązujące normy dla wyposażenia placów zabaw. Bezpieczeństwo na placach zabaw.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Obecność na zajęciach20
A-W-2Samodzielne przygotowanie pracy semestralnej10
30
projekty
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład terenowy o charakterze warsztatowym
M-3Analiza przypadku
M-4Pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena etapu pierwszego pracy semestralnej. Ocenie podlega zasób zgromadzonych danych, dobór źródeł, poprawność merytoryczna wstępnej analizy i selekcji danych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy semestralnej. Ocenie podlega poprawność merytoryczna analizy, oryginalność zaproponowanych rozwiązań, zakres wyczerpania tematu oraz atrakcyjność graficzna/wizualna opracowania.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O18.2_W06
Zna podstawowe zasady planowania i projektowania placu zabaw, w tym warunki bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności
AK_1A_W06, AK_1A_W14, AK_1A_W17C-1T-W-1, T-W-6, T-W-5M-1, M-3, M-2, M-4S-1, S-2
AK_1A_O18.2_W07
Zna formy współczesnego placu zabaw i rozwiązania alternatywne oraz elementy i materiały używane przy ich projektowaniu
AK_1A_W07C-3T-W-2, T-W-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O18.2_U11
Potrafi dokonać oceny atrakcyjności placu zabaw (w tym dokonać oceny bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności placu zabaw)
AK_1A_U09, AK_1A_U11C-2T-W-4M-1, M-3, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O18.2_K07
Rozumie zależność pomiędzy potrzebami użytkowników placu zabaw a jego atrakcyjnością oraz pomiędzy cechami przestrzennymi miejsca a formami aktywności użytkowników.
AK_1A_K07, AK_1A_K09C-1T-W-4M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O18.2_W06
Zna podstawowe zasady planowania i projektowania placu zabaw, w tym warunki bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności
2,0Nie potrafi wymienić i w większości poprawnie scharakteryzować elementów zagospodarowania placu zabaw
3,0Wymienia i w większości poprawnie charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw.
3,5Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw.
4,0Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw oraz poprawnie wskazuje zalecane i niezalecane przykłady rozwiązań.
4,5Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw, poprawnie wskazuje zalecane i niezalecane przykłady rozwiązań oraz najczęściej popełniane błędy projektowe.
5,0Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw, poprawnie wskazuje zalecane i niezalecane przykłady rozwiązań oraz najczęściej popełniane błędy projektowe, a także identyfikuje aspekty podnoszące efektywnie atrakcyjność danej formy/elementu zagospodarowania.
AK_1A_O18.2_W07
Zna formy współczesnego placu zabaw i rozwiązania alternatywne oraz elementy i materiały używane przy ich projektowaniu
2,0Student nie potrafi wymienić i schrakteryzować współczesnych form placu zabaw i rozwiązań alternatywnych
3,0Wymienia i częściowo charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych.
3,5Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych bez umiejętności porównywania ich
4,0Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych oraz potrafi je porównać
4,5Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych oraz potrafi je porównać i ocenić pod względem atrakcyjności (warunków dla bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności).
5,0Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych oraz potrafi je porównać i ocenić pod względem atrakcyjności (warunków dla bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności), a nawet

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O18.2_U11
Potrafi dokonać oceny atrakcyjności placu zabaw (w tym dokonać oceny bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności placu zabaw)
2,0Student nie potrafi sporządzić oceny atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca.
3,0Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując większość komponentów zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca.
3,5Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca.
4,0Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca oraz identyfikując słabe i mocne strony miejsca.
4,5Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca oraz identyfikując słabe i mocne strony miejsca, a nawet samodzielnie wskazując wytyczne dla poprawy sytuacji. Przygotowaną pracę cechuje duża wartość merytoryczna i estetyczna.
5,0Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca oraz identyfikując słabe i mocne strony miejsca, a nawet samodzielnie wskazując wytyczne dla poprawy o dużej jakości rozwiązań. Przygotowaną pracę cechuje duża wartość merytoryczna, estetyczna oraz oryginalność spostrzeżeń.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O18.2_K07
Rozumie zależność pomiędzy potrzebami użytkowników placu zabaw a jego atrakcyjnością oraz pomiędzy cechami przestrzennymi miejsca a formami aktywności użytkowników.
2,0Student nie dostrzega zależności pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu.
3,0Student dostrzega częściowo zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw,
3,5Student dostrzega zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw,
4,0Student dostrzega zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw, wykazując znaczną spostrzegawczość i wrażliwość.
4,5Student dostrzega zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw, wykazując dużą spostrzegawczość i wrażliwość oraz kreatywność w wyrażaniu wytycznych.
5,0Student dostrzega zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw, wykazując dużą spostrzegawczość i wrażliwość oraz dużą kreatywność w wyrażaniu wytycznych.

Literatura podstawowa

  1. Belzig G., Księga placów zabaw, Typoscript, Wrocław, 2001
  2. Czałczyńska-Podolska, Architektura miejsca zabawy. Zabawa jako czynnik integracji (w) przestrzeni miejskiej, ZUT, Szczecin, 2019
  3. Czy bezpiecznie znaczy atrakcyjnie? Mat. VI Ogólnopolskiego Seminarium "Podwórka 2001", Typoscript, Wrocław, 2001
  4. Normy wyposażenia placów zabaw PN-EN-1176-1 do 7, PN-EN-1177, 2009
  5. Pawlikowska-Piechotka A., Przestrzeń rekreacji dziecka w mieście, Novae Res - Wydawnictwo Innowacyjne, Gdynia, 2011
  6. Place zabaw — bezpiecznie i bliżej natury... Materiały IV Ogólnopolskiego Seminarium, Typoscript, Wrocław, 1999
  7. Place zabaw — plusy i minusy. Materiały V Ogólnopolskiego Seminarium "Podwórka 2000", Typoscript, Wrocław, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Czałczyńska-Podolska, Contemporary family playground as a desirable direction of evolution of play areas for children, Social Sciences & Arts, 5th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM 2018, 2018
  2. Czałczyńska-Podolska M., Contemporary playground as attractive space/Współczesny plac zabaw jako atrakcyjna przestrzeń, Space and Form/Przestrzeń i Forma, 2016, 26.B-01, 89–104

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza przedprojektowa placu zabaw. Ocena istniejącego placu zabaw2
T-P-2Koncepcja zagospodarowania placu zabaw. Aranżacja i program, dobór elementów zagospodarowania (elementów zabawowych, roślin, nawierzchni itd.)8
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aktualny stan wiedzy dotyczący funkcjonowania i zagospodarowania placów zabaw - fakty i mity.1
T-W-2Ewolucja placu zabaw. Geneza powstania placów zabaw. C. Th Sorensen, Lady Allen of Hurtwood, Isamu Noguchu, van Eyck i inne postacie ważne dla rozwoju placów zabaw. Działalność H. Jordana.2
T-W-3Rodzaje miejsc zabaw dla dzieci. Wady i zalety2
T-W-4Czynniki zabawotwórcze – podstawy planowania i projektowania placów zabaw2
T-W-5Wybrane elementy zagospodarowania placu zabaw.1
T-W-6Uwarunkowania prawne. Obowiązujące normy dla wyposażenia placów zabaw. Bezpieczeństwo na placach zabaw.2
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na zajęciach20
A-W-2Samodzielne przygotowanie pracy semestralnej10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O18.2_W06Zna podstawowe zasady planowania i projektowania placu zabaw, w tym warunki bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W06zna podstawowe zasady projektowania obiektów budowlanych
AK_1A_W14zna metody i techniki studiów i analiz właściwych dla określenia wytycznych do projektów obiektów architektury krajobrazu
AK_1A_W17zna urządzenia techniczne stosowane w wykonawstwie i pielęgnacji obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wiedzą teoretyczną i praktyczną z zakresu projektowania placów zabaw w tym obowiązujących podstaw prawnych oraz psychofizycznych uwarunkowań.
Treści programoweT-W-1Aktualny stan wiedzy dotyczący funkcjonowania i zagospodarowania placów zabaw - fakty i mity.
T-W-6Uwarunkowania prawne. Obowiązujące normy dla wyposażenia placów zabaw. Bezpieczeństwo na placach zabaw.
T-W-5Wybrane elementy zagospodarowania placu zabaw.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Analiza przypadku
M-2Wykład terenowy o charakterze warsztatowym
M-4Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena etapu pierwszego pracy semestralnej. Ocenie podlega zasób zgromadzonych danych, dobór źródeł, poprawność merytoryczna wstępnej analizy i selekcji danych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy semestralnej. Ocenie podlega poprawność merytoryczna analizy, oryginalność zaproponowanych rozwiązań, zakres wyczerpania tematu oraz atrakcyjność graficzna/wizualna opracowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienić i w większości poprawnie scharakteryzować elementów zagospodarowania placu zabaw
3,0Wymienia i w większości poprawnie charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw.
3,5Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw.
4,0Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw oraz poprawnie wskazuje zalecane i niezalecane przykłady rozwiązań.
4,5Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw, poprawnie wskazuje zalecane i niezalecane przykłady rozwiązań oraz najczęściej popełniane błędy projektowe.
5,0Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw, poprawnie wskazuje zalecane i niezalecane przykłady rozwiązań oraz najczęściej popełniane błędy projektowe, a także identyfikuje aspekty podnoszące efektywnie atrakcyjność danej formy/elementu zagospodarowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O18.2_W07Zna formy współczesnego placu zabaw i rozwiązania alternatywne oraz elementy i materiały używane przy ich projektowaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W07zna w zakresie podstawowym współczesne technologie i tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z dawnymi i współczesnymi formami placów zabaw oraz aktualnymi tendami w ich kształtowaniu.
Treści programoweT-W-2Ewolucja placu zabaw. Geneza powstania placów zabaw. C. Th Sorensen, Lady Allen of Hurtwood, Isamu Noguchu, van Eyck i inne postacie ważne dla rozwoju placów zabaw. Działalność H. Jordana.
T-W-3Rodzaje miejsc zabaw dla dzieci. Wady i zalety
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena etapu pierwszego pracy semestralnej. Ocenie podlega zasób zgromadzonych danych, dobór źródeł, poprawność merytoryczna wstępnej analizy i selekcji danych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy semestralnej. Ocenie podlega poprawność merytoryczna analizy, oryginalność zaproponowanych rozwiązań, zakres wyczerpania tematu oraz atrakcyjność graficzna/wizualna opracowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i schrakteryzować współczesnych form placu zabaw i rozwiązań alternatywnych
3,0Wymienia i częściowo charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych.
3,5Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych bez umiejętności porównywania ich
4,0Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych oraz potrafi je porównać
4,5Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych oraz potrafi je porównać i ocenić pod względem atrakcyjności (warunków dla bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności).
5,0Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych oraz potrafi je porównać i ocenić pod względem atrakcyjności (warunków dla bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności), a nawet
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O18.2_U11Potrafi dokonać oceny atrakcyjności placu zabaw (w tym dokonać oceny bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności placu zabaw)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U09analizuje uwarunkowania sytuacyjne przestrzeni przy użyciu standardowych metod stosowanych w obszarze architektury krajobrazów
AK_1A_U11potrafi przy użyciu podstawowych metod badawczych uzyskać różnorodne dane o terenie
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania i oceny placów zabaw pod względem bezpieczeństwa oraz atrakcyjności funkcjonalnej (możliwości realizacji różnorodnych form zabaw i wszechstronnego rozwoju dziecka)
Treści programoweT-W-4Czynniki zabawotwórcze – podstawy planowania i projektowania placów zabaw
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Analiza przypadku
M-2Wykład terenowy o charakterze warsztatowym
M-4Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena etapu pierwszego pracy semestralnej. Ocenie podlega zasób zgromadzonych danych, dobór źródeł, poprawność merytoryczna wstępnej analizy i selekcji danych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy semestralnej. Ocenie podlega poprawność merytoryczna analizy, oryginalność zaproponowanych rozwiązań, zakres wyczerpania tematu oraz atrakcyjność graficzna/wizualna opracowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sporządzić oceny atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca.
3,0Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując większość komponentów zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca.
3,5Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca.
4,0Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca oraz identyfikując słabe i mocne strony miejsca.
4,5Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca oraz identyfikując słabe i mocne strony miejsca, a nawet samodzielnie wskazując wytyczne dla poprawy sytuacji. Przygotowaną pracę cechuje duża wartość merytoryczna i estetyczna.
5,0Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca oraz identyfikując słabe i mocne strony miejsca, a nawet samodzielnie wskazując wytyczne dla poprawy o dużej jakości rozwiązań. Przygotowaną pracę cechuje duża wartość merytoryczna, estetyczna oraz oryginalność spostrzeżeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O18.2_K07Rozumie zależność pomiędzy potrzebami użytkowników placu zabaw a jego atrakcyjnością oraz pomiędzy cechami przestrzennymi miejsca a formami aktywności użytkowników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K07rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni
AK_1A_K09ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wiedzą teoretyczną i praktyczną z zakresu projektowania placów zabaw w tym obowiązujących podstaw prawnych oraz psychofizycznych uwarunkowań.
Treści programoweT-W-4Czynniki zabawotwórcze – podstawy planowania i projektowania placów zabaw
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena etapu pierwszego pracy semestralnej. Ocenie podlega zasób zgromadzonych danych, dobór źródeł, poprawność merytoryczna wstępnej analizy i selekcji danych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy semestralnej. Ocenie podlega poprawność merytoryczna analizy, oryginalność zaproponowanych rozwiązań, zakres wyczerpania tematu oraz atrakcyjność graficzna/wizualna opracowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzega zależności pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu.
3,0Student dostrzega częściowo zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw,
3,5Student dostrzega zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw,
4,0Student dostrzega zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw, wykazując znaczną spostrzegawczość i wrażliwość.
4,5Student dostrzega zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw, wykazując dużą spostrzegawczość i wrażliwość oraz kreatywność w wyrażaniu wytycznych.
5,0Student dostrzega zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw, wykazując dużą spostrzegawczość i wrażliwość oraz dużą kreatywność w wyrażaniu wytycznych.