Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie placów zabaw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie placów zabaw | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 18 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z wiedzą teoretyczną i praktyczną z zakresu projektowania placów zabaw w tym obowiązujących podstaw prawnych oraz psychofizycznych uwarunkowań. |
C-2 | Nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania i oceny placów zabaw pod względem bezpieczeństwa oraz atrakcyjności funkcjonalnej (możliwości realizacji różnorodnych form zabaw i wszechstronnego rozwoju dziecka) |
C-3 | Zapoznanie z dawnymi i współczesnymi formami placów zabaw oraz aktualnymi tendami w ich kształtowaniu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Analiza przedprojektowa placu zabaw. Ocena istniejącego placu zabaw | 2 |
T-P-2 | Koncepcja zagospodarowania placu zabaw. Aranżacja i program, dobór elementów zagospodarowania (elementów zabawowych, roślin, nawierzchni itd.) | 8 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Aktualny stan wiedzy dotyczący funkcjonowania i zagospodarowania placów zabaw - fakty i mity. | 1 |
T-W-2 | Ewolucja placu zabaw. Geneza powstania placów zabaw. C. Th Sorensen, Lady Allen of Hurtwood, Isamu Noguchu, van Eyck i inne postacie ważne dla rozwoju placów zabaw. Działalność H. Jordana. | 2 |
T-W-3 | Rodzaje miejsc zabaw dla dzieci. Wady i zalety | 2 |
T-W-4 | Czynniki zabawotwórcze – podstawy planowania i projektowania placów zabaw | 2 |
T-W-5 | Wybrane elementy zagospodarowania placu zabaw. | 1 |
T-W-6 | Uwarunkowania prawne. Obowiązujące normy dla wyposażenia placów zabaw. Bezpieczeństwo na placach zabaw. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na zajęciach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne przygotowanie pracy semestralnej | 10 |
30 | ||
projekty | ||
0 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład terenowy o charakterze warsztatowym |
M-3 | Analiza przypadku |
M-4 | Pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena etapu pierwszego pracy semestralnej. Ocenie podlega zasób zgromadzonych danych, dobór źródeł, poprawność merytoryczna wstępnej analizy i selekcji danych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena pracy semestralnej. Ocenie podlega poprawność merytoryczna analizy, oryginalność zaproponowanych rozwiązań, zakres wyczerpania tematu oraz atrakcyjność graficzna/wizualna opracowania. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O18.2_W06 Zna podstawowe zasady planowania i projektowania placu zabaw, w tym warunki bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności | AK_1A_W06, AK_1A_W14, AK_1A_W17 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
AK_1A_O18.2_W07 Zna formy współczesnego placu zabaw i rozwiązania alternatywne oraz elementy i materiały używane przy ich projektowaniu | AK_1A_W07 | — | — | C-3 | T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O18.2_U11 Potrafi dokonać oceny atrakcyjności placu zabaw (w tym dokonać oceny bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności placu zabaw) | AK_1A_U09, AK_1A_U11 | — | — | C-2 | T-W-4 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O18.2_K07 Rozumie zależność pomiędzy potrzebami użytkowników placu zabaw a jego atrakcyjnością oraz pomiędzy cechami przestrzennymi miejsca a formami aktywności użytkowników. | AK_1A_K07, AK_1A_K09 | — | — | C-1 | T-W-4 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O18.2_W06 Zna podstawowe zasady planowania i projektowania placu zabaw, w tym warunki bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności | 2,0 | Nie potrafi wymienić i w większości poprawnie scharakteryzować elementów zagospodarowania placu zabaw |
3,0 | Wymienia i w większości poprawnie charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw. | |
3,5 | Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw. | |
4,0 | Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw oraz poprawnie wskazuje zalecane i niezalecane przykłady rozwiązań. | |
4,5 | Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw, poprawnie wskazuje zalecane i niezalecane przykłady rozwiązań oraz najczęściej popełniane błędy projektowe. | |
5,0 | Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw, poprawnie wskazuje zalecane i niezalecane przykłady rozwiązań oraz najczęściej popełniane błędy projektowe, a także identyfikuje aspekty podnoszące efektywnie atrakcyjność danej formy/elementu zagospodarowania. | |
AK_1A_O18.2_W07 Zna formy współczesnego placu zabaw i rozwiązania alternatywne oraz elementy i materiały używane przy ich projektowaniu | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i schrakteryzować współczesnych form placu zabaw i rozwiązań alternatywnych |
3,0 | Wymienia i częściowo charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych. | |
3,5 | Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych bez umiejętności porównywania ich | |
4,0 | Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych oraz potrafi je porównać | |
4,5 | Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych oraz potrafi je porównać i ocenić pod względem atrakcyjności (warunków dla bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności). | |
5,0 | Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych oraz potrafi je porównać i ocenić pod względem atrakcyjności (warunków dla bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności), a nawet |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O18.2_U11 Potrafi dokonać oceny atrakcyjności placu zabaw (w tym dokonać oceny bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności placu zabaw) | 2,0 | Student nie potrafi sporządzić oceny atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca. |
3,0 | Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując większość komponentów zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca. | |
3,5 | Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca. | |
4,0 | Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca oraz identyfikując słabe i mocne strony miejsca. | |
4,5 | Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca oraz identyfikując słabe i mocne strony miejsca, a nawet samodzielnie wskazując wytyczne dla poprawy sytuacji. Przygotowaną pracę cechuje duża wartość merytoryczna i estetyczna. | |
5,0 | Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca oraz identyfikując słabe i mocne strony miejsca, a nawet samodzielnie wskazując wytyczne dla poprawy o dużej jakości rozwiązań. Przygotowaną pracę cechuje duża wartość merytoryczna, estetyczna oraz oryginalność spostrzeżeń. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O18.2_K07 Rozumie zależność pomiędzy potrzebami użytkowników placu zabaw a jego atrakcyjnością oraz pomiędzy cechami przestrzennymi miejsca a formami aktywności użytkowników. | 2,0 | Student nie dostrzega zależności pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu. |
3,0 | Student dostrzega częściowo zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw, | |
3,5 | Student dostrzega zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw, | |
4,0 | Student dostrzega zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw, wykazując znaczną spostrzegawczość i wrażliwość. | |
4,5 | Student dostrzega zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw, wykazując dużą spostrzegawczość i wrażliwość oraz kreatywność w wyrażaniu wytycznych. | |
5,0 | Student dostrzega zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw, wykazując dużą spostrzegawczość i wrażliwość oraz dużą kreatywność w wyrażaniu wytycznych. |
Literatura podstawowa
- Belzig G., Księga placów zabaw, Typoscript, Wrocław, 2001
- Czałczyńska-Podolska, Architektura miejsca zabawy. Zabawa jako czynnik integracji (w) przestrzeni miejskiej, ZUT, Szczecin, 2019
- Czy bezpiecznie znaczy atrakcyjnie? Mat. VI Ogólnopolskiego Seminarium "Podwórka 2001", Typoscript, Wrocław, 2001
- Normy wyposażenia placów zabaw PN-EN-1176-1 do 7, PN-EN-1177, 2009
- Pawlikowska-Piechotka A., Przestrzeń rekreacji dziecka w mieście, Novae Res - Wydawnictwo Innowacyjne, Gdynia, 2011
- Place zabaw — bezpiecznie i bliżej natury... Materiały IV Ogólnopolskiego Seminarium, Typoscript, Wrocław, 1999
- Place zabaw — plusy i minusy. Materiały V Ogólnopolskiego Seminarium "Podwórka 2000", Typoscript, Wrocław, 2000
Literatura dodatkowa
- Czałczyńska-Podolska, Contemporary family playground as a desirable direction of evolution of play areas for children, Social Sciences & Arts, 5th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM 2018, 2018
- Czałczyńska-Podolska M., Contemporary playground as attractive space/Współczesny plac zabaw jako atrakcyjna przestrzeń, Space and Form/Przestrzeń i Forma, 2016, 26.B-01, 89–104