Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)

Sylabus przedmiotu Synantropizacja terenów zieleni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Synantropizacja terenów zieleni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe widomości z zakresu botaniki, fitosocjologii, dendrologii,

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie rodzajów synatropizacji na różnych poziomach organizacji życia;
C-2Poznanie wpływu synantropizacji miast na różnorodnośc biologiczną regionu;

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Współczesna szata roślinna i fauna jako efekt działalności człowieka;2
T-W-2Synantropizacja flory, roślinności, fauny, synatropizacjia na poziomie populacji, osobnika i genetycznej struktury gatunku;4
T-W-3Ekspansje i inwazje gatunków;1
T-W-4Rośliny jako bioindykatory przemian środowiska na terenie miasta;2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach;15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów;15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny;
M-2Wykład problemowy;

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test sprawdzajacy wiedzę;

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O05.3_W01
Student zna zjawisko degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz zna i identyfikuje sposoby minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
AK_2A_W01, AK_2A_W05C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O05.3_U01
Student potrafi wskazac różnicę między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz potrafi wymienic gatunki obce we florze Polskiej;
AK_2A_U09C-2T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O05.3_K01
Student ma świadomość wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;
AK_2A_K01, AK_2A_K03, AK_2A_K04C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_O05.3_W01
Student zna zjawisko degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz zna i identyfikuje sposoby minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
2,0Student nie zna zjawiska degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz nie zna i nie identyfikuje sposobów minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
3,0Student elementarnie zna zjawisko degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz elementarnie zna i identyfikuje sposoby minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
3,5Student zna podstawowe zjawiska degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz na poziomie podstawowym zna i identyfikuje sposoby minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
4,0Student zna zjawisko degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz zna i identyfikuje sposoby minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
4,5Student zna szeroko zjawisko degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz szeroko zna i identyfikuje sposoby minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
5,0Student szeroko i ugruntowanie zna zjawisko degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz szeroko i ugruntowanie zna i dobrze identyfikuje sposoby minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_O05.3_U01
Student potrafi wskazac różnicę między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz potrafi wymienic gatunki obce we florze Polskiej;
2,0Student nie potrafi wskazac różnicy między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz nie potrafi wymienic gatunków obcych we florze Polskiej;
3,0Student potrafi wskazac elementarne różnice między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz potrafi wymienic elementarne gatunki obce we florze Polskiej;
3,5Student potrafi na poziomie podstawowym wskazac różnice między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz potrafi na poziomie podstawowym wymienic gatunki obce we florze Polskiej;
4,0Student potrafi wskazac różnicę między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz potrafi wymienic gatunki obce we florze Polskiej;
4,5Student potrafi szeroko wskazac różnice między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz potrafi szeroko wymienic gatunki obce we florze Polskiej;
5,0Student potrafi szeroko i ugruntowanie wskazac różnice między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz potrafi szeroko i ugruntowanie wymienic gatunki obce we florze Polskiej;

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_O05.3_K01
Student ma świadomość wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;
2,0Student nie ma świadomości wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;
3,0Student ma elementarną świadomość wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;
3,5Student ma podstawową świadomość wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;
4,0Student ma świadomość wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;
4,5Student ma głęboką świadomość wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;
5,0Student ma głęboką i ugruntowaną świadomość wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;

Literatura podstawowa

  1. Kornaś J., Medwecka-Kornaś A., Geografia roślin., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Współczesna szata roślinna i fauna jako efekt działalności człowieka;2
T-W-2Synantropizacja flory, roślinności, fauny, synatropizacjia na poziomie populacji, osobnika i genetycznej struktury gatunku;4
T-W-3Ekspansje i inwazje gatunków;1
T-W-4Rośliny jako bioindykatory przemian środowiska na terenie miasta;2
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach;15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów;15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_O05.3_W01Student zna zjawisko degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz zna i identyfikuje sposoby minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W01ma pogłębioną więdzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomość technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu
AK_2A_W05posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie kształtowania krajobrazu i terenów zieleni z elementami projektowania i utrzymywania terenów zieleni oraz upraw ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Poznanie rodzajów synatropizacji na różnych poziomach organizacji życia;
Treści programoweT-W-2Synantropizacja flory, roślinności, fauny, synatropizacjia na poziomie populacji, osobnika i genetycznej struktury gatunku;
T-W-4Rośliny jako bioindykatory przemian środowiska na terenie miasta;
T-W-3Ekspansje i inwazje gatunków;
T-W-1Współczesna szata roślinna i fauna jako efekt działalności człowieka;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny;
M-2Wykład problemowy;
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test sprawdzajacy wiedzę;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zjawiska degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz nie zna i nie identyfikuje sposobów minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
3,0Student elementarnie zna zjawisko degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz elementarnie zna i identyfikuje sposoby minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
3,5Student zna podstawowe zjawiska degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz na poziomie podstawowym zna i identyfikuje sposoby minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
4,0Student zna zjawisko degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz zna i identyfikuje sposoby minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
4,5Student zna szeroko zjawisko degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz szeroko zna i identyfikuje sposoby minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
5,0Student szeroko i ugruntowanie zna zjawisko degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz szeroko i ugruntowanie zna i dobrze identyfikuje sposoby minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_O05.3_U01Student potrafi wskazac różnicę między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz potrafi wymienic gatunki obce we florze Polskiej;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U09posiada umiejętność analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku; wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik do ochrony, rekultywacji i rewitalizacji środowiska
Cel przedmiotuC-2Poznanie wpływu synantropizacji miast na różnorodnośc biologiczną regionu;
Treści programoweT-W-2Synantropizacja flory, roślinności, fauny, synatropizacjia na poziomie populacji, osobnika i genetycznej struktury gatunku;
T-W-4Rośliny jako bioindykatory przemian środowiska na terenie miasta;
T-W-3Ekspansje i inwazje gatunków;
T-W-1Współczesna szata roślinna i fauna jako efekt działalności człowieka;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny;
M-2Wykład problemowy;
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test sprawdzajacy wiedzę;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazac różnicy między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz nie potrafi wymienic gatunków obcych we florze Polskiej;
3,0Student potrafi wskazac elementarne różnice między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz potrafi wymienic elementarne gatunki obce we florze Polskiej;
3,5Student potrafi na poziomie podstawowym wskazac różnice między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz potrafi na poziomie podstawowym wymienic gatunki obce we florze Polskiej;
4,0Student potrafi wskazac różnicę między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz potrafi wymienic gatunki obce we florze Polskiej;
4,5Student potrafi szeroko wskazac różnice między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz potrafi szeroko wymienic gatunki obce we florze Polskiej;
5,0Student potrafi szeroko i ugruntowanie wskazac różnice między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz potrafi szeroko i ugruntowanie wymienic gatunki obce we florze Polskiej;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_O05.3_K01Student ma świadomość wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K01ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w architekturze krajobrazu oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób oraz przekazywać wiedzę dotyczącą architektury krajobrazu społeczeństwu
AK_2A_K03ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie krajobrazu z uwzględnieniem aspektów ochrony środowiska naturalnego
AK_2A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie kształtowania krajobrazu z uwzględnieniem jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Poznanie rodzajów synatropizacji na różnych poziomach organizacji życia;
C-2Poznanie wpływu synantropizacji miast na różnorodnośc biologiczną regionu;
Treści programoweT-W-2Synantropizacja flory, roślinności, fauny, synatropizacjia na poziomie populacji, osobnika i genetycznej struktury gatunku;
T-W-4Rośliny jako bioindykatory przemian środowiska na terenie miasta;
T-W-3Ekspansje i inwazje gatunków;
T-W-1Współczesna szata roślinna i fauna jako efekt działalności człowieka;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny;
M-2Wykład problemowy;
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test sprawdzajacy wiedzę;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;
3,0Student ma elementarną świadomość wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;
3,5Student ma podstawową świadomość wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;
4,0Student ma świadomość wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;
4,5Student ma głęboką świadomość wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;
5,0Student ma głęboką i ugruntowaną świadomość wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;