Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)
Sylabus przedmiotu Drzewa i krzewy w terenach zdegradowanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Drzewa i krzewy w terenach zdegradowanych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z dendrologii |
W-2 | Podstawowe wiadomości z przedmiotów przyrodniczych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zasadami zagospodarowywania zielenią i utrzymywania terenów zdegradowanych |
C-2 | Przygotowanie do analizy i rozpoznania problemów związanych z zagospodarowaniem terenów zdegradowanych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Typy i stopnie degradacji terenu, czynniki wpływajace na degradację terenu. Zanieczyszczenie gleb i wód podziemnych, rola i kierunki rekultywacji. | 2 |
T-W-2 | Sposoby poprawy jakości gruntów zdegradowanych, możliwości wykorzystania roślin do rekultywacji. Ochrona i pielęgnacja roślin rosnących na terenach rekultywowanych | 2 |
T-W-3 | Możliwości i sposoby wykorzystania terenów zdegradowanych | 2 |
T-W-4 | Gatunki drzew i krzewów stosowane przy ulicach i autostradach oraz do rekultywacji terenów po składowiskach odpadów komunalnych i przemysłowych | 2 |
T-W-5 | Gatunki roślin stosowane na terenach porolnych, miejskich i pobudowlanych | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie referatu | 11 |
A-W-3 | Praca własna studenta, przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podajace / Wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe / Wykład problemowy |
M-3 | Metody aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna związana z tematem wykładu |
M-4 | Metody praktyczne / Przygotowanie i prezentacja referatu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie wykładów - prezentacja referatu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O07.1_W01 Ma wiedzę na temat typów degradacji środowiska oraz możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów | AK_2A_W01, AK_2A_W06 | — | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O07.1_U01 Ma umiejętność rozpoznania typów degradacji środowiska oraz potrafi określić możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów | AK_2A_U02, AK_2A_U03, AK_2A_U09 | — | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O07.1_K01 Ma świadomość potrzeby samokształcenia się oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu | AK_2A_K01, AK_2A_K07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O07.1_W01 Ma wiedzę na temat typów degradacji środowiska oraz możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów | 2,0 | student nie ma wiedzy na temat typów degradacji środowiska oraz możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów |
3,0 | student ma ograniczoną wiedzę na temat typów degradacji środowiska oraz możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów | |
3,5 | student ma wiedzę na temat typów degradacji środowiska oraz możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów | |
4,0 | student ma dobrą wiedzę na temat typów degradacji środowiska oraz możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów | |
4,5 | student ma ponad dobrą wiedzę na temat typów degradacji środowiska oraz możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów | |
5,0 | student ma bardzo dobrą wiedzę na temat typów degradacji środowiska oraz możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O07.1_U01 Ma umiejętność rozpoznania typów degradacji środowiska oraz potrafi określić możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów | 2,0 | student nie posiada umiejętności rozpoznania typów degradacji środowiska oraz nie potrafi określić możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów |
3,0 | student posiada ograniczoną umiejętność rozpoznania typów degradacji środowiska oraz w ograniczonym zakresie potrafi określić możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów | |
3,5 | student posiada umiejętność rozpoznania typów degradacji środowiska oraz potrafi określić możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów | |
4,0 | student posiada dobrą umiejętność rozpoznania typów degradacji środowiska oraz potrafi określić możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów | |
4,5 | student posiada rozszerzoną umiejętność rozpoznania typów degradacji środowiska oraz w ograniczonym zakresie potrafi określić możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów | |
5,0 | student posiada bardzo dobrą umiejętność rozpoznania typów degradacji środowiska oraz potrafi określić możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O07.1_K01 Ma świadomość potrzeby samokształcenia się oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu | 2,0 | student nie ma świadomości potrzeby samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu |
3,0 | student ma elementarną świadomość potrzeby samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu | |
3,5 | student ma dostateczną świadomość potrzeby samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu | |
4,0 | student ma dobrą świadomość potrzeby samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu | |
4,5 | student ma pełną świadomość potrzeby samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu | |
5,0 | student ma ugruntowaną świadomość potrzeby samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu |
Literatura podstawowa
- Haber Z., Urbański P., Kształtowanie terenów zieleni z elementami ekologii, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2010
- Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
- Szczepanowska H.B., Drzewa w mieście, Hortpress Sp. z o.o., Warszawa, 2001
- Rośliny do zadań specjalnych, Oficyna wydawnicza PWSZ w Sulechowie, Sulechów-Kalsk, 2011
Literatura dodatkowa
- Bartosiewicz A., Urządzanie terenów zieleni, WSiP, Warszawa, 1998
- Kosmala M., Pielęgnowanie drzew i krzewów ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000