Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agronomia (S3)
Sylabus przedmiotu Szkodliwe zjawiska atmosferyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agronomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Szkodliwe zjawiska atmosferyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z meteorologii i klimatologii oraz z ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z genezą i charakterem niekorzystnych i szkodliwych zjawisk atmosfrycznych. |
C-2 | Specyfikacja zjawisk atmosferycznych szkodliwych w różnych dziedzinach życia i działalności człowieka. |
C-3 | Poznanie czasowej i przestrzennej zmienności szkodliwych zjawisk atmosferycznych i ocena zagrożeń klimatycznych w róźnych rejonach kraju |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Szkodliwe zjawiska atmosferyczne w okresie zimowym - silne mrozy, odwilże atmosferyczne i glebowe, silne wiatry, gruba i długotrwała pokrywa śnieżna, mgła, gołoledź. | 4 |
T-K-2 | Szkodliwe zjawiska atmosferyczne w okresie wegetacyjnym - przymrozki, posuchy atmosferyczne i glebowe, ekstremalne opady, nadmierne i niedostateczne uwilgotnienie gleby, opady gradu, okresy dżdżyste, fale upałów, burze atmosferyczne, silne wiatry, cisze atmosferyczne, niekorzystne warunki bioklimatyczne. | 4 |
T-K-3 | Warunki atmosferyczne niekorzystne dla jakości powietrza | 2 |
T-K-4 | Ocena zagrożeń wybranych dziedzin życia przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne w róznych rejonach/ województwach kraju - prezentacje przygotowane przez studentów | 4 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Udział w zajęciach | 14 |
A-K-2 | Studiowanie literatury. | 4 |
A-K-3 | Przygotowanie prezentacji z wybranego tematu. | 5 |
A-K-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-K-5 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady konwersatoryjne z wykorzystaniem środków multimedialnych, zawierające elementy metod eksponujących. |
M-2 | Prezentacje zadań opracowaych przez studentów - analiza uzyskanych wyników. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie przygotowanych prezentacji. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AG_3-_C05-1_W01 Ma wiedzę o powstawaniu szkodliwych zjawisk atmosferycznych, częstości ich występowania i skutkach jakie powodują. | AG_3-_W08, AG_3-_W01 | — | C-1, C-3 | T-K-3, T-K-1, T-K-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AG_3-_C05-1_U01 Potrafi samodzielnie ocenić ryzyko występowania w kraju szkodliwych i niekorzystnych zjawisk atmosferycznych i oszacowć związane z nimi zagrożenia różnych dziedzin działalności człowieka. | AG_3-_U04 | — | C-2 | T-K-4 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AG_3-_C05-1_K01 Mając wiedzę o rosnacej częstości występowania szkodliwych zjawisk atmosferycznych, związanej ze stwierdzonymi i prognozowanymi zmianami klimatu, ma świadomość konieczności dokształcania. | AG_3-_K01 | — | C-2 | T-K-4 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AG_3-_C05-1_W01 Ma wiedzę o powstawaniu szkodliwych zjawisk atmosferycznych, częstości ich występowania i skutkach jakie powodują. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia i charakteryzuje przynajmniej po dwa szkodliwe zjawiska atmosferyczne występujące w poszczególnych porach roku i objaśnia wywoływane przez nie szkody. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AG_3-_C05-1_U01 Potrafi samodzielnie ocenić ryzyko występowania w kraju szkodliwych i niekorzystnych zjawisk atmosferycznych i oszacowć związane z nimi zagrożenia różnych dziedzin działalności człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi ocenić ryzyko występowania w kraju co najmniej kilku szkodliwych zjawisk atmosferycznych i oszacować potencjalne straty w produkcji roślinnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AG_3-_C05-1_K01 Mając wiedzę o rosnacej częstości występowania szkodliwych zjawisk atmosferycznych, związanej ze stwierdzonymi i prognozowanymi zmianami klimatu, ma świadomość konieczności dokształcania. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bogdanowicz E., Kossowska-Cezak U., Szkutnicki J.(red.), Ekstremalne zjawiska hydrologiczne i meteorologiczne, PTG, IMGW, Warszawa, 2005
- Koźminski C., Górski T., Michalska B., (red.), Atlas elementów i zjawisk szkodliwych dla rolnictwa w Polsce., AR Szczecin, IUNG Puławy, IUNG Puławy, 1990
- Koźmiński C., Michalska B.(red.), Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 2001
Literatura dodatkowa
- Koźmiński C., Michalska B.(red.), Atlas uwilgotnienia gleby pod roślinami uprawnymi w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 1995
- Leśny J. (red.), Climate change and agriculture in Poland – impacts, mitigation and adaptation measures, Acta Agrophysica, Rozprawy i Monografie, 1., Lublin, 2009