Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: zarządzanie energią i środowiskiem

Sylabus przedmiotu Metody zarządzania produkcją:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody zarządzania produkcją
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emilia Bachtiak-Radka <Emilia.Bachtiak-Radka@zut.edu.pl>, Agata Biniek <Agata.Biniek@zut.edu.pl>, Monika Nowak <Monika.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 1,50,44zaliczenie
wykładyW2 30 1,50,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu procesów produkcyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawić studentom współczesne podejścia do zarządznaia produkcją oparte na technologiach informacyjnych oraz zarządzaniu odchudzonym.
C-2Nauczyć studentów całościowego podejścia do zarządzania systemami produkcyjnymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt obejmujący usprawnienie wybranego procesu produkcyjnego, przy wykorzystaniu balansowania linii produkcyjnej, mapowania strumienia wartości, narzędzi lean management30
30
wykłady
T-W-1Systemy zarządzania wykorzystywane w przedsiębiorstwach produkcyjnych2
T-W-2Koncepcja produkcji odchudzonej2
T-W-3Identyfikacja marnotrawstwa w przedsiębiorstwach, diagram sznurkowy, metodyka mapowanai strumienia wartości,6
T-W-4Eliminacja marnotrawstwa: Standaryzacja i metoda 5S, Kaizen, Poziomowanie produkcji (Heijunka), Organizacja prdukcji w system pchany, ssący i mieszany, logistyka procesu produkcyjnego (Just in Time, Kanban), podział pracy w gniazdach i liniach produkcyjncyh, elestyczne systemy produkcyjne, błyskawiczne przebrajanie (SMED), totalne utrzymanie ruchu (TPM).20
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Praca nad projektem w grupach5
A-P-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
37
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia - czytanie zadaniej literatury6
A-W-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach1
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny i problemowy
M-2projekt grupowy
M-3Warsztaty

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena formująca: zajęcia warsztatwe - ocena poszczeólncyh rozwiązań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C08_W01
zna zaawansowane metody i narzędzia inżynierii produkcji
ZIIP_2A_W03C-1T-P-1, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C08_U01
potrafi zastosować zaawansowane metody inżynierii produkcji w praktyce.
ZIIP_2A_U10C-1, C-2T-P-1, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C08_K01
potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ZIIP_2A_K01C-2T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C08_W01
zna zaawansowane metody i narzędzia inżynierii produkcji
2,0Student nie potrafi opisać zaawansowanych metod i narzędzi inżynierii produkcji.
3,0Student potrafi opisać zaawansowane metody i narzędzia inżynierii produkcji.
3,5Student potrafi prównać między sobą zaawansowane metody zarządzania produkcją.
4,0Student potrafi dobrać zaawansowane metody zarządzania produkcją do typowych problemów.
4,5Student potrafi rozpoznać typowy problem i zaproponować jego rozwiązanie korzystjąc z zaawansowanych metod zarządzania produkcją.
5,0Student potrafi zaplanować proces wdrażania zaawansowanych metod inżynierii produkcji do typowych systemów produkcyjnych celem podniesienia ich efektywności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C08_U01
potrafi zastosować zaawansowane metody inżynierii produkcji w praktyce.
2,0Student nie potrafi opisać jak wybraną metodę zarządznia produckją stosuje się w praktyce.
3,0Student potrafi opisać jak wybraną metodę zarządznia produckją stosuje się w praktyce.
3,5Student potrafi porównać efekty zastosowania zaawansowanych metod inżynierii produckji.
4,0Student umie zaplanować wdrożenie zaawansowanych metod zarządznaia produkcją.
4,5Student potrafi przeanalizować typowy problem oraz dobraż odpowiednie metody inżynierii produkcji służące jego rozwiązaniu.
5,0Student potrafi z pośród zananych metod inżynierii produkcji skomponować nową metodę opdowiednią do rozwiązania nietypowego problemu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C08_K01
potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
2,0Student nie potrafi przedstawić głównych etapów nauczania wg metody instrukcji pracy.
3,0Student potrafi przedstawić główne etapy nauczania wg metody instrukcji pracy.
3,5Student potrafi porównać rózne podejścia nauczania i uczenia się.
4,0Student potrafi określić jaki rodzaj nauczania będzie najlepszy w określonych sytuacjach.
4,5Student potrafi Przygotować materiały dydatyczne i przeprowadzić szkolenie metodą instrukcji pracy.
5,0Student potrafi oporacować pran szkoleń w przedsiębiorstwie oraz nadzorować jego wykonanie.

Literatura podstawowa

  1. Bozarth, C., R.B. Handfield, Wprowadzenie do zarządzania operacjami i łańcuchem dostaw, One Press, Warszawa, 2007
  2. Liker J., D. Meier, Droga Toyoty Fieldbook, MT Biznes, Warszawa, 2011
  3. Liker, J., M. Hoseus, Kultura Toyoty, MT Biznes, Warszawa, 2009
  4. Imai, M., Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania, MT Biznes, Warszawa, 2006
  5. Imai, M., Kaizen. Klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii, MT Biznes, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Rother, M., J. Shook, Naucz się widzieć, Wrocławskie Centrum Transferu Technologii, Wrocław, 2003
  2. Rother, M., R. Harris, Tworzenie ciągłego przepływu, Wrocławskie Centrum Transferu Technologii, Wrocław, 2004
  3. Harris, R., C. Harris, E. Wilson, Doskonalenie przepływu materiałów, Wrocławskie Centrum Transferu Technologii, Wrocław, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt obejmujący usprawnienie wybranego procesu produkcyjnego, przy wykorzystaniu balansowania linii produkcyjnej, mapowania strumienia wartości, narzędzi lean management30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy zarządzania wykorzystywane w przedsiębiorstwach produkcyjnych2
T-W-2Koncepcja produkcji odchudzonej2
T-W-3Identyfikacja marnotrawstwa w przedsiębiorstwach, diagram sznurkowy, metodyka mapowanai strumienia wartości,6
T-W-4Eliminacja marnotrawstwa: Standaryzacja i metoda 5S, Kaizen, Poziomowanie produkcji (Heijunka), Organizacja prdukcji w system pchany, ssący i mieszany, logistyka procesu produkcyjnego (Just in Time, Kanban), podział pracy w gniazdach i liniach produkcyjncyh, elestyczne systemy produkcyjne, błyskawiczne przebrajanie (SMED), totalne utrzymanie ruchu (TPM).20
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Praca nad projektem w grupach5
A-P-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia - czytanie zadaniej literatury6
A-W-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach1
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_C08_W01zna zaawansowane metody i narzędzia inżynierii produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
Cel przedmiotuC-1Przedstawić studentom współczesne podejścia do zarządznaia produkcją oparte na technologiach informacyjnych oraz zarządzaniu odchudzonym.
Treści programoweT-P-1Projekt obejmujący usprawnienie wybranego procesu produkcyjnego, przy wykorzystaniu balansowania linii produkcyjnej, mapowania strumienia wartości, narzędzi lean management
T-W-4Eliminacja marnotrawstwa: Standaryzacja i metoda 5S, Kaizen, Poziomowanie produkcji (Heijunka), Organizacja prdukcji w system pchany, ssący i mieszany, logistyka procesu produkcyjnego (Just in Time, Kanban), podział pracy w gniazdach i liniach produkcyjncyh, elestyczne systemy produkcyjne, błyskawiczne przebrajanie (SMED), totalne utrzymanie ruchu (TPM).
T-W-1Systemy zarządzania wykorzystywane w przedsiębiorstwach produkcyjnych
T-W-2Koncepcja produkcji odchudzonej
T-W-3Identyfikacja marnotrawstwa w przedsiębiorstwach, diagram sznurkowy, metodyka mapowanai strumienia wartości,
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać zaawansowanych metod i narzędzi inżynierii produkcji.
3,0Student potrafi opisać zaawansowane metody i narzędzia inżynierii produkcji.
3,5Student potrafi prównać między sobą zaawansowane metody zarządzania produkcją.
4,0Student potrafi dobrać zaawansowane metody zarządzania produkcją do typowych problemów.
4,5Student potrafi rozpoznać typowy problem i zaproponować jego rozwiązanie korzystjąc z zaawansowanych metod zarządzania produkcją.
5,0Student potrafi zaplanować proces wdrażania zaawansowanych metod inżynierii produkcji do typowych systemów produkcyjnych celem podniesienia ich efektywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_C08_U01potrafi zastosować zaawansowane metody inżynierii produkcji w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U10potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Przedstawić studentom współczesne podejścia do zarządznaia produkcją oparte na technologiach informacyjnych oraz zarządzaniu odchudzonym.
C-2Nauczyć studentów całościowego podejścia do zarządzania systemami produkcyjnymi.
Treści programoweT-P-1Projekt obejmujący usprawnienie wybranego procesu produkcyjnego, przy wykorzystaniu balansowania linii produkcyjnej, mapowania strumienia wartości, narzędzi lean management
T-W-4Eliminacja marnotrawstwa: Standaryzacja i metoda 5S, Kaizen, Poziomowanie produkcji (Heijunka), Organizacja prdukcji w system pchany, ssący i mieszany, logistyka procesu produkcyjnego (Just in Time, Kanban), podział pracy w gniazdach i liniach produkcyjncyh, elestyczne systemy produkcyjne, błyskawiczne przebrajanie (SMED), totalne utrzymanie ruchu (TPM).
T-W-1Systemy zarządzania wykorzystywane w przedsiębiorstwach produkcyjnych
T-W-2Koncepcja produkcji odchudzonej
T-W-3Identyfikacja marnotrawstwa w przedsiębiorstwach, diagram sznurkowy, metodyka mapowanai strumienia wartości,
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
M-2projekt grupowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena formująca: zajęcia warsztatwe - ocena poszczeólncyh rozwiązań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać jak wybraną metodę zarządznia produckją stosuje się w praktyce.
3,0Student potrafi opisać jak wybraną metodę zarządznia produckją stosuje się w praktyce.
3,5Student potrafi porównać efekty zastosowania zaawansowanych metod inżynierii produckji.
4,0Student umie zaplanować wdrożenie zaawansowanych metod zarządznaia produkcją.
4,5Student potrafi przeanalizować typowy problem oraz dobraż odpowiednie metody inżynierii produkcji służące jego rozwiązaniu.
5,0Student potrafi z pośród zananych metod inżynierii produkcji skomponować nową metodę opdowiednią do rozwiązania nietypowego problemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_C08_K01potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Nauczyć studentów całościowego podejścia do zarządzania systemami produkcyjnymi.
Treści programoweT-W-4Eliminacja marnotrawstwa: Standaryzacja i metoda 5S, Kaizen, Poziomowanie produkcji (Heijunka), Organizacja prdukcji w system pchany, ssący i mieszany, logistyka procesu produkcyjnego (Just in Time, Kanban), podział pracy w gniazdach i liniach produkcyjncyh, elestyczne systemy produkcyjne, błyskawiczne przebrajanie (SMED), totalne utrzymanie ruchu (TPM).
T-W-2Koncepcja produkcji odchudzonej
T-W-3Identyfikacja marnotrawstwa w przedsiębiorstwach, diagram sznurkowy, metodyka mapowanai strumienia wartości,
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
M-2projekt grupowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zajęcia warsztatwe - ocena poszczeólncyh rozwiązań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić głównych etapów nauczania wg metody instrukcji pracy.
3,0Student potrafi przedstawić główne etapy nauczania wg metody instrukcji pracy.
3,5Student potrafi porównać rózne podejścia nauczania i uczenia się.
4,0Student potrafi określić jaki rodzaj nauczania będzie najlepszy w określonych sytuacjach.
4,5Student potrafi Przygotować materiały dydatyczne i przeprowadzić szkolenie metodą instrukcji pracy.
5,0Student potrafi oporacować pran szkoleń w przedsiębiorstwie oraz nadzorować jego wykonanie.