Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: logistyka przemysłowa

Sylabus przedmiotu Zarządzanie wiedzą:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie wiedzą
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Elwira Leśna-Wierszołowicz <elwira.lesna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emilia Bachtiak-Radka <Emilia.Bachtiak-Radka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Widza o funkcjonowaniu systemów informatycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studnetów z dziedziną zarządzania wiedzą. Zaprezentowanie szerokiego spektrum narzędzi zarządzania wiedzą, które moga być wykorzystane w przedsiębiorstwie w ramach systemu zarządzania weidzą.
C-2Ukształtowanie umiejetności rozpoznawania i wykorzystania narzedzi zarządzania wiedzą, głównie do wspomagania podejmowania decyzji.
C-3Umiejętność pracy i wykonywania projektów w grupie. Rozdział ról i praca w przydzielonej roli.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zaponanie z formą zajęć. Zastosowanie metody BPMS (Business Process Management System). Opis systemu ADONIS.2
T-L-2Opracowanie modelu procesów biznesowych, z uwzględnieniem opisu zasobów, przepływu dokumentów, modelu środowiska pracy oraz innych dostępnych w wykorzystywanym systemie6
T-L-3Modelowanie procesów i ich powiązań, prezentacja graficzna7
15
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe: dane, informacja, wiedza, cechy i kategorie wiedzy,2
T-W-2Zarządzanie wiedzą - definicje, historia, korzenie dziedziny.2
T-W-3Procesy zarządzania wiedzą – lokalizowanie, pozyskiwanie, zachowywanie, stosowanie.5
T-W-4Pomiar wiedzy2
T-W-5Narzędzia zarządzania wiedzą. Technologie wspomagające zarządzanie wiedzą3
T-W-6Systemy ekspertowe w zarządzaniu wiedzą.2
T-W-7Inteligentne systemy wspomagające podejmowanie decyzji.2
T-W-8Uczenie się organizacji. Istota uczenia się indywidulanego i zbiorowego. Proces komunikowania się4
T-W-9System zarzadzania wiedzą w organizacji. Implementacja systemów zarządzania wiedzą.4
T-W-10Auditowanie systemu zarządzania wiedzą4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
A-L-3Przygotowanie założeń do realizowanego modelu, pzygotowanie prezentaji zrealizowanego zadania8
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu8
A-W-3Przygotowanie do dyskusji i zajęć praktycznych.8
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - wykład informacyjny i konwersatoryjny. Wykorzystanie gier dydaktycznych i metod przypadków.
M-2Zajęcia laboratoryjne - z użyciem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany wiedzy na laboratoriach.
S-2Ocena formująca: Wykonanie zadań
S-3Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny z przedmiotu.
S-4Ocena formująca: Prezentacja

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C07_W01
Student będzie mógł identyfikować i scharakteryzować elementy niezbędne do budowy systemów zarządzania wiedzą. Będzie też potrafił rozpoznawać modele reprezentacji wiedzy i wykorzystywać narzędzia zarządzania wiedzą.
ZIIP_2A_W06, ZIIP_2A_W11C-1T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-L-2M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C07_U01
Studnet będzie potrafił wykorzystać oprogramowanie do tworzenia systemów ekspertowych oraz posługiwać się narzędziami do pozyskiwania wiedzy. Nabędzie też umiejętność projektowania systemów zarządzania wiedzą.
ZIIP_2A_U01, ZIIP_2A_U19, ZIIP_2A_U21C-2T-W-5, T-L-3, T-L-2M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C07_K01
W ramach zajęć student nabędzie umiejętności pracy w grupie.
ZIIP_2A_K03C-3T-W-8, T-W-10, T-L-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C07_W01
Student będzie mógł identyfikować i scharakteryzować elementy niezbędne do budowy systemów zarządzania wiedzą. Będzie też potrafił rozpoznawać modele reprezentacji wiedzy i wykorzystywać narzędzia zarządzania wiedzą.
2,0Student nie wie czym zajmuje się dziedzina zarządzania wiedzą i nie rozpoznaje narzędzi i metod w nich wykorzystywanych.
3,0Student wie czym zajmuje się dziedzina zarządzania wiedzą oraz rozpoznaje narzędzia i metody w nich wykorzystywanych.
3,5Student potrafi wymienić mechanizmy i procesy związane z przetwarzaniem wiedzy w przedsiębiorstwie. Rozumie potrzebę uczenia się organizacji.
4,0Student rozumie działanie systemów wspomagania decyzji i ekspertowe i ich rolę w przedsiębiorstwie.
4,5Student potrafi na przykładach rozwiązywać problemy zarządzania wiedzą.
5,0Student dokonuje analizy stanu przedsiębiorstwa i potrafi wskazać narzędzia potrzebne do uruchomienia wymiany wiedzy w przedsiębiorstwie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C07_U01
Studnet będzie potrafił wykorzystać oprogramowanie do tworzenia systemów ekspertowych oraz posługiwać się narzędziami do pozyskiwania wiedzy. Nabędzie też umiejętność projektowania systemów zarządzania wiedzą.
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować jedynie wybrane elementy Systemu zarządzania wiedzą i wykorzystuje narzędzia w ograniczonym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C07_K01
W ramach zajęć student nabędzie umiejętności pracy w grupie.
2,0Nie bierze udziału w zajęciach.
3,0Uczestniczy czynnie w zajęciach.
3,5Wciela się w przydzieloną rolę.
4,0Aktywnie uczestniczy w kreowaniu gry.
4,5Samodzielnie proponuje rozwiązania.
5,0Student potrafi skonstruować wnioski z gry i określić stopień spełnienia swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. A. Jashapara, Zarządzanie wiedzą: zintegrowane podejście, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006
  2. K. Perechuda, Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zaponanie z formą zajęć. Zastosowanie metody BPMS (Business Process Management System). Opis systemu ADONIS.2
T-L-2Opracowanie modelu procesów biznesowych, z uwzględnieniem opisu zasobów, przepływu dokumentów, modelu środowiska pracy oraz innych dostępnych w wykorzystywanym systemie6
T-L-3Modelowanie procesów i ich powiązań, prezentacja graficzna7
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe: dane, informacja, wiedza, cechy i kategorie wiedzy,2
T-W-2Zarządzanie wiedzą - definicje, historia, korzenie dziedziny.2
T-W-3Procesy zarządzania wiedzą – lokalizowanie, pozyskiwanie, zachowywanie, stosowanie.5
T-W-4Pomiar wiedzy2
T-W-5Narzędzia zarządzania wiedzą. Technologie wspomagające zarządzanie wiedzą3
T-W-6Systemy ekspertowe w zarządzaniu wiedzą.2
T-W-7Inteligentne systemy wspomagające podejmowanie decyzji.2
T-W-8Uczenie się organizacji. Istota uczenia się indywidulanego i zbiorowego. Proces komunikowania się4
T-W-9System zarzadzania wiedzą w organizacji. Implementacja systemów zarządzania wiedzą.4
T-W-10Auditowanie systemu zarządzania wiedzą4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
A-L-3Przygotowanie założeń do realizowanego modelu, pzygotowanie prezentaji zrealizowanego zadania8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu8
A-W-3Przygotowanie do dyskusji i zajęć praktycznych.8
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_C07_W01Student będzie mógł identyfikować i scharakteryzować elementy niezbędne do budowy systemów zarządzania wiedzą. Będzie też potrafił rozpoznawać modele reprezentacji wiedzy i wykorzystywać narzędzia zarządzania wiedzą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W06ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu inżynierii produkcji i zarządzania
ZIIP_2A_W11ma wiedzę z zakresu zintegrowanych systemów informatycznych oraz systemów wspomagania decyzji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studnetów z dziedziną zarządzania wiedzą. Zaprezentowanie szerokiego spektrum narzędzi zarządzania wiedzą, które moga być wykorzystane w przedsiębiorstwie w ramach systemu zarządzania weidzą.
Treści programoweT-W-8Uczenie się organizacji. Istota uczenia się indywidulanego i zbiorowego. Proces komunikowania się
T-W-1Pojęcia podstawowe: dane, informacja, wiedza, cechy i kategorie wiedzy,
T-W-2Zarządzanie wiedzą - definicje, historia, korzenie dziedziny.
T-W-7Inteligentne systemy wspomagające podejmowanie decyzji.
T-W-9System zarzadzania wiedzą w organizacji. Implementacja systemów zarządzania wiedzą.
T-W-6Systemy ekspertowe w zarządzaniu wiedzą.
T-W-4Pomiar wiedzy
T-W-3Procesy zarządzania wiedzą – lokalizowanie, pozyskiwanie, zachowywanie, stosowanie.
T-W-5Narzędzia zarządzania wiedzą. Technologie wspomagające zarządzanie wiedzą
T-W-10Auditowanie systemu zarządzania wiedzą
T-L-2Opracowanie modelu procesów biznesowych, z uwzględnieniem opisu zasobów, przepływu dokumentów, modelu środowiska pracy oraz innych dostępnych w wykorzystywanym systemie
Metody nauczaniaM-1Wykłady - wykład informacyjny i konwersatoryjny. Wykorzystanie gier dydaktycznych i metod przypadków.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie czym zajmuje się dziedzina zarządzania wiedzą i nie rozpoznaje narzędzi i metod w nich wykorzystywanych.
3,0Student wie czym zajmuje się dziedzina zarządzania wiedzą oraz rozpoznaje narzędzia i metody w nich wykorzystywanych.
3,5Student potrafi wymienić mechanizmy i procesy związane z przetwarzaniem wiedzy w przedsiębiorstwie. Rozumie potrzebę uczenia się organizacji.
4,0Student rozumie działanie systemów wspomagania decyzji i ekspertowe i ich rolę w przedsiębiorstwie.
4,5Student potrafi na przykładach rozwiązywać problemy zarządzania wiedzą.
5,0Student dokonuje analizy stanu przedsiębiorstwa i potrafi wskazać narzędzia potrzebne do uruchomienia wymiany wiedzy w przedsiębiorstwie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_C07_U01Studnet będzie potrafił wykorzystać oprogramowanie do tworzenia systemów ekspertowych oraz posługiwać się narzędziami do pozyskiwania wiedzy. Nabędzie też umiejętność projektowania systemów zarządzania wiedzą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku obcym, potrafi analizować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadnić opinie
ZIIP_2A_U19ma umiejętność projektowania i wdrażania innowacji technologicznych i organizacyjnych opartych na technologiach informacyjnych, sztucznej inteligencji, itp.
ZIIP_2A_U21potrafi dokonywać doboru metod optymalizacji, symulacji, prognozowania, wywodu wiedzy oraz wspomagania działań technologiami informatycznymi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejetności rozpoznawania i wykorzystania narzedzi zarządzania wiedzą, głównie do wspomagania podejmowania decyzji.
Treści programoweT-W-5Narzędzia zarządzania wiedzą. Technologie wspomagające zarządzanie wiedzą
T-L-3Modelowanie procesów i ich powiązań, prezentacja graficzna
T-L-2Opracowanie modelu procesów biznesowych, z uwzględnieniem opisu zasobów, przepływu dokumentów, modelu środowiska pracy oraz innych dostępnych w wykorzystywanym systemie
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne - z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Wykonanie zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować jedynie wybrane elementy Systemu zarządzania wiedzą i wykorzystuje narzędzia w ograniczonym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_C07_K01W ramach zajęć student nabędzie umiejętności pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Umiejętność pracy i wykonywania projektów w grupie. Rozdział ról i praca w przydzielonej roli.
Treści programoweT-W-8Uczenie się organizacji. Istota uczenia się indywidulanego i zbiorowego. Proces komunikowania się
T-W-10Auditowanie systemu zarządzania wiedzą
T-L-1Zaponanie z formą zajęć. Zastosowanie metody BPMS (Business Process Management System). Opis systemu ADONIS.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - wykład informacyjny i konwersatoryjny. Wykorzystanie gier dydaktycznych i metod przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Wykonanie zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie bierze udziału w zajęciach.
3,0Uczestniczy czynnie w zajęciach.
3,5Wciela się w przydzieloną rolę.
4,0Aktywnie uczestniczy w kreowaniu gry.
4,5Samodzielnie proponuje rozwiązania.
5,0Student potrafi skonstruować wnioski z gry i określić stopień spełnienia swojej roli.