Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu Zmiany i doskonalenie organizacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zmiany i doskonalenie organizacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Nowak <Monika.Nowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o organizacji |
W-2 | Wiedza z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi |
W-3 | wiedza z zakresu zarządzania strategicznego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rozdzajem i istotą zmian w przedsiębiorstwie |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności analizy organizacji i przeprowadzania w niej zmian |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodyką przeprowadzania zmian w przedsiębiorstwie |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności pracy w zespołach i odpowiedzialności za zespół |
C-5 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji wyników sprawozdania z projektu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie | 1 |
T-A-2 | Studia przypadków dotyczące zmian w organizacjach. Zadania z metod doskonalenia organizacji. Warsztaty z Lean management. | 29 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Przedstawienie zakresu i formy projektu | 2 |
T-P-2 | Konsultacje dotyczące przygotowanie sprawozdania z projektu przedstawiającego analizę wybranego przedsiębiorstwa pod kątem zmian i doskonalenia oraz propozycję zmian i metod doskonalenia dla wybranego przedsiębiorstwa. Projekt jest realizowany w parach. | 26 |
T-P-3 | Prezentacja projektu | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka organizacji a proces zmian ( koniecznośc zmian, motywy zmian), rodzaje zmian | 4 |
T-W-2 | Metodyka przeprowadzania zmian, określanie wizji zmian | 4 |
T-W-3 | Pobudzanie do zmian | 2 |
T-W-4 | Przyspieszanie procesu zmian | 2 |
T-W-5 | Pilotowanie zmian | 2 |
T-W-6 | Ralizowanie zmian | 3 |
T-W-7 | Aspekty emocjonalne procesu zmian | 1 |
T-W-8 | Opór wobec zmian i jego pokonywanie | 1 |
T-W-9 | Kształtowanie nowych kompetencji pracowników – aktorów zmian | 2 |
T-W-10 | Komunikacja w procesie zmian. | 3 |
T-W-11 | Metody doskonalenia organizacji | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach audytoryjnych | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć audytoryjnych, zaliczenia | 54 |
A-A-3 | Rozwiązanie zadania problemowego na zaliczenie. | 6 |
90 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Przedstawienie zakresu i formy projektu | 2 |
A-P-2 | Konsultacje w ramach zajęć projektowych | 26 |
A-P-3 | Realizacja projektu | 60 |
A-P-4 | Prezentacja projektu | 2 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie się do egzaminu | 26 |
A-W-2 | Udział w egzaminie | 2 |
A-W-3 | Udział w zajęciach | 30 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach do wykładu | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady: metody podające w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki |
M-2 | Ćwiczenia: metody aktywizujące w postaci studiów przypadku wybranych przedsiębiorstw oraz metody praktyczne w postaci ćwiczeń przedmiotowych |
M-3 | Projekty: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dane z przedsiębiorstw |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych osiągnięć studenta w trakcie trwania zajęć praktycznych w postaci ćwiczeń przedmiotowych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów przygotowania sprawozdania z przygotowywanego przez studenta projektu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny (zestaw obejmujący 5 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest oceną średnia z uzyskanych ocen za każde pytanie) obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzający uzyskane efekty kształcenia. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Prezentacja sprawozdania z projektu przed grupą |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć ćwiczeniowych w formie pracy pisemnej obejmującej rozwiązanie zadania problemowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/14-2_W01 Student potrafi zdefiniować: co to jest zmiana w organizacji, rodzaje zmian, elementy przygotowania i przeprowadzania zmian, opór wobec zmian, scharakteryzować elementy procesu zmian i metodykę przeprowadzania zmian w organizacji, metody doskonalenia organizacji oraz sposoby pokonywania oporu wobec zmian. | ZIIP_1A_W11, ZIIP_1A_W16 | — | — | C-3, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-11, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-10, T-W-8, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/14-2_U01 ma umiejętność analizowania organizacji w kontekście potrzeby wprowadzania zmian, oceny potrzeb kształcenia i samokształecenia się pracowników w kontekście wprowadzanych zmian w przedsiębiorstwie, | ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U22 | — | — | C-2, C-5 | T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-A-1, T-A-2 | M-3, M-2 | S-5, S-4, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/14-2_U02 ma umiejetność pracy w zespołach i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych | ZIIP_1A_U09 | — | — | C-4 | T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-A-2 | M-3, M-2 | S-4, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/14-2_K01 ma świadomość potrzeby dokształcania pracowników w kontekście zmian i doskonalenia organizacji | ZIIP_1A_K01 | — | — | C-2 | T-W-9, T-A-2 | M-1, M-2 | S-5, S-1 |
ZIIP_1A_IJZ/14-2_K02 ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt | ZIIP_1A_K03 | — | — | C-4 | T-P-1 | M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/14-2_W01 Student potrafi zdefiniować: co to jest zmiana w organizacji, rodzaje zmian, elementy przygotowania i przeprowadzania zmian, opór wobec zmian, scharakteryzować elementy procesu zmian i metodykę przeprowadzania zmian w organizacji, metody doskonalenia organizacji oraz sposoby pokonywania oporu wobec zmian. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedzę z zakresu zmian w organizacji, rodzajów zmian, elementów przygotowania i przeprowadzania zmian, metodyki przeprowadzania zmian w organizacji, metod doskonalenia organizacji oraz sposobów pokonywania oporu wobec zmian. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/14-2_U01 ma umiejętność analizowania organizacji w kontekście potrzeby wprowadzania zmian, oceny potrzeb kształcenia i samokształecenia się pracowników w kontekście wprowadzanych zmian w przedsiębiorstwie, | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawowe umiejętności analizowania wybranego rodzaju organizacji w kontekście potrzeby wprowadzania zmian, oceny potrzeb kształcenia i samokształecenia się pracowników w kontekście wprowadzanych zmian w przedsiębiorstwie, | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_IJZ/14-2_U02 ma umiejetność pracy w zespołach i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawowe umiejętności pracy w zespołach i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/14-2_K01 ma świadomość potrzeby dokształcania pracowników w kontekście zmian i doskonalenia organizacji | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dostrzec potrzebę dokształcania pracowników w kontekście zmian i doskonalenia organizacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_IJZ/14-2_K02 ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- L. Clarke, Zarządzanie zmianą, Gebethner i Ska, Warszawa, 1997
- G. Benoit, G.Meston, Kierowanie zmianami w przedsiębiorstwie. Jak osiągnąć sukces?, Wyd. Poltext, Warszawa, 1997
- M. Bratnicki, Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 1998
- J. Majchrzak, Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie, Wyd. UE w Poznaniu, Poznań, 2002
- J. Penc, Decyzje i zmiany w organizacji, Wyd. Difin, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- B. Cruard, F. Meston, Kierowanie zmianami w przedsiębiorstwie, Poltext, Warszawa, 1997
- D.K. Car, K.J. Hard, W. Trahant, Zarządzanie procesem zmian, PWN, Warszawa, 1966