Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Zmiany i doskonalenie organizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zmiany i doskonalenie organizacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Nowak <Monika.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 3,00,33zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 30 3,00,33zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,34egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o organizacji
W-2Wiedza z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi
W-3wiedza z zakresu zarządzania strategicznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rozdzajem i istotą zmian w przedsiębiorstwie
C-2Ukształtowanie umiejętności analizy organizacji i przeprowadzania w niej zmian
C-3Zapoznanie studentów z metodyką przeprowadzania zmian w przedsiębiorstwie
C-4Ukształtowanie umiejętności pracy w zespołach i odpowiedzialności za zespół
C-5Przygotowanie i prowadzenie prezentacji wyników sprawozdania z projektu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie1
T-A-2Studia przypadków dotyczące zmian w organizacjach. Zadania z metod doskonalenia organizacji. Warsztaty z Lean management.29
30
projekty
T-P-1Przedstawienie zakresu i formy projektu2
T-P-2Konsultacje dotyczące przygotowanie sprawozdania z projektu przedstawiającego analizę wybranego przedsiębiorstwa pod kątem zmian i doskonalenia oraz propozycję zmian i metod doskonalenia dla wybranego przedsiębiorstwa. Projekt jest realizowany w parach.26
T-P-3Prezentacja projektu2
30
wykłady
T-W-1Charakterystyka organizacji a proces zmian ( koniecznośc zmian, motywy zmian), rodzaje zmian4
T-W-2Metodyka przeprowadzania zmian, określanie wizji zmian4
T-W-3Pobudzanie do zmian2
T-W-4Przyspieszanie procesu zmian2
T-W-5Pilotowanie zmian2
T-W-6Ralizowanie zmian3
T-W-7Aspekty emocjonalne procesu zmian1
T-W-8Opór wobec zmian i jego pokonywanie1
T-W-9Kształtowanie nowych kompetencji pracowników – aktorów zmian2
T-W-10Komunikacja w procesie zmian.3
T-W-11Metody doskonalenia organizacji6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych30
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych, zaliczenia54
A-A-3Rozwiązanie zadania problemowego na zaliczenie.6
90
projekty
A-P-1Przedstawienie zakresu i formy projektu2
A-P-2Konsultacje w ramach zajęć projektowych26
A-P-3Realizacja projektu60
A-P-4Prezentacja projektu2
90
wykłady
A-W-1Przygotowanie się do egzaminu26
A-W-2Udział w egzaminie2
A-W-3Udział w zajęciach30
A-W-4Udział w konsultacjach do wykładu2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: metody podające w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
M-2Ćwiczenia: metody aktywizujące w postaci studiów przypadku wybranych przedsiębiorstw oraz metody praktyczne w postaci ćwiczeń przedmiotowych
M-3Projekty: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dane z przedsiębiorstw

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych osiągnięć studenta w trakcie trwania zajęć praktycznych w postaci ćwiczeń przedmiotowych
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów przygotowania sprawozdania z przygotowywanego przez studenta projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny (zestaw obejmujący 5 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest oceną średnia z uzyskanych ocen za każde pytanie) obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzający uzyskane efekty kształcenia.
S-4Ocena podsumowująca: Prezentacja sprawozdania z projektu przed grupą
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć ćwiczeniowych w formie pracy pisemnej obejmującej rozwiązanie zadania problemowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/14-2_W01
Student potrafi zdefiniować: co to jest zmiana w organizacji, rodzaje zmian, elementy przygotowania i przeprowadzania zmian, opór wobec zmian, scharakteryzować elementy procesu zmian i metodykę przeprowadzania zmian w organizacji, metody doskonalenia organizacji oraz sposoby pokonywania oporu wobec zmian.
ZIIP_1A_W11, ZIIP_1A_W16C-3, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-11, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-10, T-W-8, T-W-4, T-W-5M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/14-2_U01
ma umiejętność analizowania organizacji w kontekście potrzeby wprowadzania zmian, oceny potrzeb kształcenia i samokształecenia się pracowników w kontekście wprowadzanych zmian w przedsiębiorstwie,
ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U22C-2, C-5T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-A-1, T-A-2M-3, M-2S-5, S-4, S-2
ZIIP_1A_IJZ/14-2_U02
ma umiejetność pracy w zespołach i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych
ZIIP_1A_U09C-4T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-A-2M-3, M-2S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/14-2_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania pracowników w kontekście zmian i doskonalenia organizacji
ZIIP_1A_K01C-2T-W-9, T-A-2M-1, M-2S-5, S-1
ZIIP_1A_IJZ/14-2_K02
ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt
ZIIP_1A_K03C-4T-P-1M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/14-2_W01
Student potrafi zdefiniować: co to jest zmiana w organizacji, rodzaje zmian, elementy przygotowania i przeprowadzania zmian, opór wobec zmian, scharakteryzować elementy procesu zmian i metodykę przeprowadzania zmian w organizacji, metody doskonalenia organizacji oraz sposoby pokonywania oporu wobec zmian.
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedzę z zakresu zmian w organizacji, rodzajów zmian, elementów przygotowania i przeprowadzania zmian, metodyki przeprowadzania zmian w organizacji, metod doskonalenia organizacji oraz sposobów pokonywania oporu wobec zmian.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/14-2_U01
ma umiejętność analizowania organizacji w kontekście potrzeby wprowadzania zmian, oceny potrzeb kształcenia i samokształecenia się pracowników w kontekście wprowadzanych zmian w przedsiębiorstwie,
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności analizowania wybranego rodzaju organizacji w kontekście potrzeby wprowadzania zmian, oceny potrzeb kształcenia i samokształecenia się pracowników w kontekście wprowadzanych zmian w przedsiębiorstwie,
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_IJZ/14-2_U02
ma umiejetność pracy w zespołach i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności pracy w zespołach i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/14-2_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania pracowników w kontekście zmian i doskonalenia organizacji
2,0
3,0Student potrafi dostrzec potrzebę dokształcania pracowników w kontekście zmian i doskonalenia organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_IJZ/14-2_K02
ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt
2,0
3,0Student wykazuje kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. L. Clarke, Zarządzanie zmianą, Gebethner i Ska, Warszawa, 1997
  2. G. Benoit, G.Meston, Kierowanie zmianami w przedsiębiorstwie. Jak osiągnąć sukces?, Wyd. Poltext, Warszawa, 1997
  3. M. Bratnicki, Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 1998
  4. J. Majchrzak, Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie, Wyd. UE w Poznaniu, Poznań, 2002
  5. J. Penc, Decyzje i zmiany w organizacji, Wyd. Difin, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. B. Cruard, F. Meston, Kierowanie zmianami w przedsiębiorstwie, Poltext, Warszawa, 1997
  2. D.K. Car, K.J. Hard, W. Trahant, Zarządzanie procesem zmian, PWN, Warszawa, 1966

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie1
T-A-2Studia przypadków dotyczące zmian w organizacjach. Zadania z metod doskonalenia organizacji. Warsztaty z Lean management.29
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie zakresu i formy projektu2
T-P-2Konsultacje dotyczące przygotowanie sprawozdania z projektu przedstawiającego analizę wybranego przedsiębiorstwa pod kątem zmian i doskonalenia oraz propozycję zmian i metod doskonalenia dla wybranego przedsiębiorstwa. Projekt jest realizowany w parach.26
T-P-3Prezentacja projektu2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka organizacji a proces zmian ( koniecznośc zmian, motywy zmian), rodzaje zmian4
T-W-2Metodyka przeprowadzania zmian, określanie wizji zmian4
T-W-3Pobudzanie do zmian2
T-W-4Przyspieszanie procesu zmian2
T-W-5Pilotowanie zmian2
T-W-6Ralizowanie zmian3
T-W-7Aspekty emocjonalne procesu zmian1
T-W-8Opór wobec zmian i jego pokonywanie1
T-W-9Kształtowanie nowych kompetencji pracowników – aktorów zmian2
T-W-10Komunikacja w procesie zmian.3
T-W-11Metody doskonalenia organizacji6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych30
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych, zaliczenia54
A-A-3Rozwiązanie zadania problemowego na zaliczenie.6
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Przedstawienie zakresu i formy projektu2
A-P-2Konsultacje w ramach zajęć projektowych26
A-P-3Realizacja projektu60
A-P-4Prezentacja projektu2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie się do egzaminu26
A-W-2Udział w egzaminie2
A-W-3Udział w zajęciach30
A-W-4Udział w konsultacjach do wykładu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/14-2_W01Student potrafi zdefiniować: co to jest zmiana w organizacji, rodzaje zmian, elementy przygotowania i przeprowadzania zmian, opór wobec zmian, scharakteryzować elementy procesu zmian i metodykę przeprowadzania zmian w organizacji, metody doskonalenia organizacji oraz sposoby pokonywania oporu wobec zmian.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W11ma wiedzę o uwarunkowaniach zwyczajowych i etycznych związanych z obszarem inżynierii produkcji
ZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodyką przeprowadzania zmian w przedsiębiorstwie
C-1Zapoznanie studentów z rozdzajem i istotą zmian w przedsiębiorstwie
Treści programoweT-W-2Metodyka przeprowadzania zmian, określanie wizji zmian
T-W-1Charakterystyka organizacji a proces zmian ( koniecznośc zmian, motywy zmian), rodzaje zmian
T-W-11Metody doskonalenia organizacji
T-W-9Kształtowanie nowych kompetencji pracowników – aktorów zmian
T-W-6Ralizowanie zmian
T-W-7Aspekty emocjonalne procesu zmian
T-W-3Pobudzanie do zmian
T-W-10Komunikacja w procesie zmian.
T-W-8Opór wobec zmian i jego pokonywanie
T-W-4Przyspieszanie procesu zmian
T-W-5Pilotowanie zmian
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny (zestaw obejmujący 5 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest oceną średnia z uzyskanych ocen za każde pytanie) obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzający uzyskane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedzę z zakresu zmian w organizacji, rodzajów zmian, elementów przygotowania i przeprowadzania zmian, metodyki przeprowadzania zmian w organizacji, metod doskonalenia organizacji oraz sposobów pokonywania oporu wobec zmian.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/14-2_U01ma umiejętność analizowania organizacji w kontekście potrzeby wprowadzania zmian, oceny potrzeb kształcenia i samokształecenia się pracowników w kontekście wprowadzanych zmian w przedsiębiorstwie,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U13ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U22ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności analizy organizacji i przeprowadzania w niej zmian
C-5Przygotowanie i prowadzenie prezentacji wyników sprawozdania z projektu
Treści programoweT-P-1Przedstawienie zakresu i formy projektu
T-P-3Prezentacja projektu
T-P-2Konsultacje dotyczące przygotowanie sprawozdania z projektu przedstawiającego analizę wybranego przedsiębiorstwa pod kątem zmian i doskonalenia oraz propozycję zmian i metod doskonalenia dla wybranego przedsiębiorstwa. Projekt jest realizowany w parach.
T-A-1Wprowadzenie
T-A-2Studia przypadków dotyczące zmian w organizacjach. Zadania z metod doskonalenia organizacji. Warsztaty z Lean management.
Metody nauczaniaM-3Projekty: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dane z przedsiębiorstw
M-2Ćwiczenia: metody aktywizujące w postaci studiów przypadku wybranych przedsiębiorstw oraz metody praktyczne w postaci ćwiczeń przedmiotowych
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć ćwiczeniowych w formie pracy pisemnej obejmującej rozwiązanie zadania problemowego
S-4Ocena podsumowująca: Prezentacja sprawozdania z projektu przed grupą
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów przygotowania sprawozdania z przygotowywanego przez studenta projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności analizowania wybranego rodzaju organizacji w kontekście potrzeby wprowadzania zmian, oceny potrzeb kształcenia i samokształecenia się pracowników w kontekście wprowadzanych zmian w przedsiębiorstwie,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/14-2_U02ma umiejetność pracy w zespołach i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U09ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności pracy w zespołach i odpowiedzialności za zespół
Treści programoweT-P-1Przedstawienie zakresu i formy projektu
T-P-3Prezentacja projektu
T-P-2Konsultacje dotyczące przygotowanie sprawozdania z projektu przedstawiającego analizę wybranego przedsiębiorstwa pod kątem zmian i doskonalenia oraz propozycję zmian i metod doskonalenia dla wybranego przedsiębiorstwa. Projekt jest realizowany w parach.
T-A-2Studia przypadków dotyczące zmian w organizacjach. Zadania z metod doskonalenia organizacji. Warsztaty z Lean management.
Metody nauczaniaM-3Projekty: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dane z przedsiębiorstw
M-2Ćwiczenia: metody aktywizujące w postaci studiów przypadku wybranych przedsiębiorstw oraz metody praktyczne w postaci ćwiczeń przedmiotowych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Prezentacja sprawozdania z projektu przed grupą
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów przygotowania sprawozdania z przygotowywanego przez studenta projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności pracy w zespołach i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/14-2_K01ma świadomość potrzeby dokształcania pracowników w kontekście zmian i doskonalenia organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności analizy organizacji i przeprowadzania w niej zmian
Treści programoweT-W-9Kształtowanie nowych kompetencji pracowników – aktorów zmian
T-A-2Studia przypadków dotyczące zmian w organizacjach. Zadania z metod doskonalenia organizacji. Warsztaty z Lean management.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
M-2Ćwiczenia: metody aktywizujące w postaci studiów przypadku wybranych przedsiębiorstw oraz metody praktyczne w postaci ćwiczeń przedmiotowych
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć ćwiczeniowych w formie pracy pisemnej obejmującej rozwiązanie zadania problemowego
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych osiągnięć studenta w trakcie trwania zajęć praktycznych w postaci ćwiczeń przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dostrzec potrzebę dokształcania pracowników w kontekście zmian i doskonalenia organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/14-2_K02ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności pracy w zespołach i odpowiedzialności za zespół
Treści programoweT-P-1Przedstawienie zakresu i formy projektu
Metody nauczaniaM-3Projekty: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dane z przedsiębiorstw
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Prezentacja sprawozdania z projektu przed grupą
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt
3,5
4,0
4,5
5,0