Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: inżynieria jakości
Sylabus przedmiotu Zintegrowane systemy informatyczne zarządzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zintegrowane systemy informatyczne zarządzania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Wojtalik <Mariusz.Wojtalik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych wiadomości z zakresu systemów informacyjnych (w tym baz danych). |
W-2 | Rozumienie podstawowych pojęć i definicji z obszaru organizacji i zarządzania produkcją. |
W-3 | Umiejętność posługiwania się edytorem tekstowym w celu sporządzenia sprawozdania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznie studentów z ogólną architekturą, funkcjonalnością i procesem wdrażania zinegrowanych systemów informatycznych klasy MRPII/ERP. |
C-2 | Ukształtownie praktycznych umiejętności z zakesu obsługi funkcji zintegrowanego pakietu oprogramowania wspomagającege zarządzanie produkcją. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza systemów MRPII/ERP istniejących na rynku (zapoznanie się z występującymi na rynku programami MRPII/ ERP oraz próba dopasowania 3 systemów do własnego przedsiębiorstwa) | 1 |
T-L-2 | Przygotowanie studentów do ćwiczeń praktycznych w systemie klasy ERP (omówienie struktury programu, założeń konfiguracji systemu, słowników) | 1 |
T-L-3 | Praca z klasyfikatorem indeksów (opracowanie oraz wprowadzenie do systemu klasy ERP sposobu kodowania określających elementów) | 1 |
T-L-4 | Tworzenie indeksów (tworzenie indeksów wyrobów, części i elementów kupnych wybranego wyrobu) | 1 |
T-L-5 | Budowa marszrut (zbudowanie marszruty na podstawie operacji technologicznych utworzonych dla konkretnych detali produkowanych w firmie "ZUT Sp. z o.o.") | 2 |
T-L-6 | Tworzenie BOM materiałowych (poznanie zasad budowy struktur konstrukcyjnych wyrobów, struktury opcjonalne i zamienniki w normie materiałowej, konfiguracja wyrobów) | 2 |
T-L-7 | Gospodarka materiałowa (analiza metod związanych z przyjmowaniem surowców do magazynu oraz wydawanie surowców do produkcji. Tworzenie i analiza dokumentów obrotu materiałowego) | 1 |
T-L-8 | Określenie minimalnej ekonomicznej serii produkcyjnej wyrobu (określenie minimalnej ekonomicznej wielkości produkcji wskazanego wyrobu) | 2 |
T-L-9 | Analiza przebiegu obsługi kontrahenta - oferty i zamówienia klienta (budowa i analiza procesu obsługi klienta z wykorzystaniem systemem informatycznego w obszarach odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz przyjmowania i potwierdzania zamówień klienta w oparci o różne modele czerpania informacji w działach handlowych) | 1 |
T-L-10 | Bilansowanie potrzeb na wyroby gotowe. Uruchamianie zleceń produkcyjnych. (budowa i analiza procesu uruchamiania zleceń produkcyjnych bazujących na bilansie potrzeb na wyroby) | 2 |
T-L-11 | Optymalizacja planu produkcji. Harmonogramowanie zleceń produkcyjnych. Emisja dokumentacji produkcyjnej (budowa optymalnego planu produkcji (optymalne wykorzystanie stanowisk pracy, realne terminy wykonania zleceń produkcyjnych), umiejętność stosowania metody harmonogramowania do przodu i wstecz (wady i zalety obu metod), umiejętność bilansowania zasobów produkcyjnych) | 3 |
T-L-12 | Rejestracja operacji (analiza przebiegu w systemie procesu rejestracji procesu wytwarzania oraz rozliczenia pracowników, analiza kosztów pracy i metod jej rozliczania w systemie informatycznym) | 2 |
T-L-13 | Sprzedaż (analiza przebiegu w systemie procesu przyjmowania i wydawania wyrobu gotowego, proces obsługi sprzedaży i księgowego obrazu dokumentów obrotu handlowego) | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykład wprowadzający. Omówienie zagadnień wchodząych w zakres przedmiotu (m. in.: harmonogramu wykładów, zakresu ćwiczeń laboratoryjnych, obowiązującej literatury) oraz określenie zasad zaliczenia kursu. | 1 |
T-W-2 | Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu integracji systemów informatycznych (koncepcje, metody i technologie). | 1 |
T-W-3 | Komputerowo zintegrowane zarządzanie (ang. Computer Integrated Management – CIMg). Zinetgrowane systemy transakcyjne. Technologie Bussines Intelligence. | 2 |
T-W-4 | Komputerowo zintegrowane wytwarzanie (ang. Computer Integrated Manufacturing – CIMf). Pakiety produkcyjne - standard MRP II (ang. Manufacturing Resource Planning) i jego rozszerzenia (ang. ERP -Enterprise Resource Planning, DEM - Dynamic Enterprise Modeler). | 2 |
T-W-5 | Wdrażanie zintegrowanych, informatycznych systemów klasy ERP (metody badania procesu wdrożenia, bariery wdrożeń i metody ich przezwyciężania) | 1 |
T-W-6 | Analiza wdrożenia systemu klasy ERP w firmie produkcyjnej | 1 |
T-W-7 | Zastosowanie systemów klasy ERP w organizacjach projektowych | 1 |
T-W-8 | Kierunki rozwoju integracji zewnętrznej systemów informatycznych (sieć współpracy nad wartością dodaną, ang. VCN – Value Collaboration Networks; technologie informacyjne w organizacjach wirtualnych) | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie, ukończenie rozpoczętych na zajęciach laboratoryjnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń (praca własna studenta). | 11 |
A-L-3 | Zaliczenie laboratoriów i konsultacje. | 2 |
33 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej przedmiotu (praca własna studenta). | 10 |
A-W-3 | Udział w zaliczeniu i konsultacje | 2 |
22 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy wsparty studium przypadków oraz prezentacją multimedialną. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne wsparte metodą przypadków, instruktażem i dyskusją dydaktyczną. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Weryfikacja poprawności sprawozdań cząstkowych z ćwiczeń wykonanych podczas zajęć laboratoryjnych i w czasie pracy własnej studenta. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Komleksowa weryfikacja i ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności wykazana na zaliczeniu pisemnym (forma: test wyboru; uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi upoważnia do zaliczenia testu) i ustnym. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_C02_W01 Student potrafi scharakteryzować funkcjonalność, przeznaczenie poszczególnych modułów systemu informatycznego klasy MRPII/ERP. | ZIIP_2A_W03, ZIIP_2A_W11 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-6 | M-1 | S-3 |
ZIIP_2A_C02_W02 Student potrafi wskazać dobre praktyki wdrażania informatycznych systemów klasy MRPII/ERP (zna bariery wdrożeniowe i metody ich przezwyciężania). | ZIIP_2A_W11 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-6 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_C02_U01 Student posiada umiejętności związane z obsługą funkcji zamówień, produkcji i sprzedaży (ewidencją procesów biznesowych w średniej lub dużej firmie produkcyjnej) w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP. | ZIIP_2A_U12, ZIIP_2A_U15, ZIIP_2A_U22 | — | C-2 | T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-1 | M-2 | S-1, S-2 |
ZIIP_2A_C02_U02 Student potrafi sporządzić projekty (szablony) analiz i raportów dotyczących procesów biznesowych (zamówienia, wytwarzanie, dystrybucja) w średniej lub dużej firmie produkcyjnej przy użyciu komputera i zintegrowanego pakietu oprogramowania klasy ERP. | ZIIP_2A_U10, ZIIP_2A_U12, ZIIP_2A_U22 | — | C-2 | T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_C02_K01 Student wykazuje kreatywność podczas kształtowania scenariusza logicznych działań operacyjnych firmy produkcyjnej (forma studium przypadku), zarejestrowanych w odpowiednich podsystemach zintegrowanego pakietu oprogramowania klasy MRPII/ERP oraz ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji z tego zakresu. | ZIIP_2A_K01, ZIIP_2A_K04 | — | C-2 | T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-1 | M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_C02_W01 Student potrafi scharakteryzować funkcjonalność, przeznaczenie poszczególnych modułów systemu informatycznego klasy MRPII/ERP. | 2,0 | student nie posiada wiedzy na temat zintegrowanych systemów informatycznych klasy MRPII/ERP; |
3,0 | student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat zintegrowanych systemów informatycznych klasy MRPII/ERP, umie wskazać główne podsystemy oraz scharakteryzować ich standardowe funkcje; | |
3,5 | student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat zintegrowanych systemów informatycznych klasy MRPII/ERP, umie wskazać główne podsystemy, scharakteryzować ich standardowe funkcje oraz podać przykłady zastosowania w praktyce; | |
4,0 | student posiada obszerną wiedzę na temat zintegrowanych systemów informatycznych klasy MRPII/ERP, umie wskazać główne i pomocnicze podsystemy, scharakteryzować ich funkcje oraz podać przykłady zastosowania w praktyce; | |
4,5 | student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi przy pomocy nauczyciela dokonać analizy i oceny określonych rozwiązań informatycznych klasy MRPII/ERP (stosowanych w praktyce biznesowej) w świetle ich możliwości i ograniczeń funkcjonalnych i ze wskazaniem ich słabych i mocnych stron; | |
5,0 | student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi samodzielnie dokonać analizy i oceny określonych rozwiązań informatycznych klasy MRPII/ERP (stosowanych w praktyce biznesowej) w świetle ich możliwości i ograniczeń funkcjonalnych i ze wskazaniem ich słabych i mocnych stron; | |
ZIIP_2A_C02_W02 Student potrafi wskazać dobre praktyki wdrażania informatycznych systemów klasy MRPII/ERP (zna bariery wdrożeniowe i metody ich przezwyciężania). | 2,0 | student nie posiada wiedzy na temat procesu wdrażania informatycznych systemów klasy MRPII/ERP; nie potrafi, samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela, wymienić i scharakteryzować dobrych praktyk wdrożeniowych; |
3,0 | student posiada ogólną wiedzę na temat procesu wdrażania informatycznych systemów klasy MRPII/ERP; umie wskazać główne bariery wdrożeniowe, potrafi wyjaśnić istotę metod stosowanych w celu ich przezwyciężenia; | |
3,5 | student posiada ogólną wiedzę na temat procesu wdrażania informatycznych systemów klasy MRPII/ERP; umie wskazać główne bariery wdrożeniowe, potrafi wyjaśnić istotę metod stosowanych w celu ich przezwyciężenia oraz zna przypadki ilustrujące dobre praktyki wdrożeniowe; | |
4,0 | student posiada obszerną wiedzę na temat procesu wdrażania informatycznych systemów klasy MRPII/ERP; umie wskazać wszystkie znane bariery wdrożeniowe, potrafi dokładnie scharakteryzować metody stosowane w celu ich przezwyciężenia oraz zna przypadki ilustrujące dobre praktyki wdrożeniowe; | |
4,5 | student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi dokonać analizy określonego przypadku wdrożeniowego i przy pomocy nauczyciela dobrać odpowiednią metodę, przewidzieć skutki jej zastosowania i zaproponować plan działania; | |
5,0 | student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi dokonać analizy określonego przypadku wdrożeniowego i samodzielnie dobrać odpowiednią metodę, przewidzieć skutki jej zastosowania i zaproponować plan działania; |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_C02_U01 Student posiada umiejętności związane z obsługą funkcji zamówień, produkcji i sprzedaży (ewidencją procesów biznesowych w średniej lub dużej firmie produkcyjnej) w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP. | 2,0 | student nie potrafi samodzielnie oraz przy pomocy nauczyciela przeprowadzić ewidencji wskazanych procesów biznesowych przy użyciu zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP; |
3,0 | student potrafi, przy pomocy nauczyciela, przeprowadzić ewidencję nieskomplikowanych procesów biznesowych przy użyciu wskazanych (przez nauczyciela) modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP; | |
3,5 | student potrafi samodzielnie przeprowadzić ewidencję nieskomplikowanych procesów biznesowych przy użyciu samodzielnie dobranych modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP; | |
4,0 | student potrafi, przy pomocy nauczyciela, przeprowadzić ewidencję złożonych procesów biznesowych przy użyciu wskazanych (przez nauczyciela) modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP; | |
4,5 | student potrafi samodzielnie przeprowadzić ewidencję złożonych procesów biznesowych przy użyciu samodzielnie dobranych modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP; | |
5,0 | student potrafi wykreować złożone procesy biznesowe oraz samodzielnie i kompleksowo dokonać ich ewidencji przy użyciu odpowiednich modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP; | |
ZIIP_2A_C02_U02 Student potrafi sporządzić projekty (szablony) analiz i raportów dotyczących procesów biznesowych (zamówienia, wytwarzanie, dystrybucja) w średniej lub dużej firmie produkcyjnej przy użyciu komputera i zintegrowanego pakietu oprogramowania klasy ERP. | 2,0 | student nie potrafi, samodzielnie oraz przy pomocy nauczyciela, sporządzać projektów analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP; |
3,0 | student potrafi, przy pomocy nauczyciela i określonych wytycznych dla struktury informacyjnej, sporządzać nieskomplikowane (z jednej dziedziny) projekty analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP; | |
3,5 | student potrafi samodzielnie, przy określonych wytycznych dla struktury informacyjnej, sporządzać nieskomplikowane (z jednej dziedziny) projekty analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP; | |
4,0 | student potrafi, przy pomocy nauczyciela i określonych wytycznych dla struktury informacyjnej, sporządzać zaawansowane (z wielu dziedzin) projekty analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP; | |
4,5 | student potrafi samodzielnie, przy określonych wytycznych dla struktury informacyjnej, sporządzać zaawansowane (z wielu dziedzin) projekty analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP; | |
5,0 | student zna i rozumie powiązania danych i tabel w strukturze informacyjnej zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP, dlatego bez określonych wytycznych, samodzielnie i kompleksowo umie sporządzać zaawansowane (z wielu dziedzin) projekty analiz i raportów; |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_C02_K01 Student wykazuje kreatywność podczas kształtowania scenariusza logicznych działań operacyjnych firmy produkcyjnej (forma studium przypadku), zarejestrowanych w odpowiednich podsystemach zintegrowanego pakietu oprogramowania klasy MRPII/ERP oraz ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji z tego zakresu. | 2,0 | student nie zrealizował zadań w ramach indywidualnego studium przypadku w związku z tym nie wykazał się kreatywnością i nie uzyskał pełnej świadomości dla konieczności podnoszenia kompetencji z tego zakresu; |
3,0 | student potrafi z pomocą nauczyciela wykreować studium nieskomplikowanych przypadków ewidencji procesów biznesowych; | |
3,5 | student potrafi samodzielnie wykreować studium nieskomplikowanych przypadków ewidencji procesów biznesowych; | |
4,0 | student potrafi samodzielnie wykreować studium nieskomplikowanych przypadków ewidencji procesów biznesowych oraz proste projekty analiz i raportów; | |
4,5 | student potrafi samodzielnie wykreować studium złożnych przypadków ewidencji procesów biznesowych oraz proste projekty analiz i raportów; | |
5,0 | student potrafi samodzielnie wykreować studium złożnych przypadków ewidencji procesów biznesowych oraz zaawansowane projekty analiz i raportów; |
Literatura podstawowa
- Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania (metody projektowania i wdrażania systemów), Agencja Wydawnicza „Placet”, Warszawa, 2005
- Kisielnicki J., Pańkowska M., Sroka H. (red.), Zintegrowane systemy informatyczne, Dobre praktyki wdrożeń systemów klasy ERP, PWN, Warszawa, 2012, 1
- Januszewski A., Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania, Tom 1. Zintegrowane systemy transakcyjne, Tom 2. Systemy Bussines Intelligence, PWN, Warszawa, 2008, 1
- Flakiewicz W., Systemy informacyjne w zarządzaniu. Uwarunkowania, technologie, rodzaje., Wyd. C.H. Beck, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Bytniewski A. (red.), Architektura zintegrowanego systemu informatycznego zarządzania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2005
- Budziński R., Metodologiczne aspekty systemowego przetwarzania danych ekonomiczno-finansowych w przedsiębiorstwie, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2001
- Niedzielska E., Informatyka ekonomiczna, Wyd. Akademii Ekonomicznej im Oskara Langego, Wrocław, 2003