Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Logistyka w przedsiębiorstwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Logistyka w przedsiębiorstwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Nowak <Monika.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 12 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 12 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę ogólną z podstaw ekonomii i zarządzania oraz zarządzania przedsiębiorstwem.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem procesu dydaktycznego jest nabycie przez studentów wiedzy z zakresu logistyki przedsiębiorstwa oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Studenci mają przyswoić podstawowe zagadnienia dotyczące stosowania nowoczesnych narzędzi, metod i koncepcji, które wykorzystywane są w zarządzaniu logistycznym. Studenci podczas zajęć poznają zadania, funkcje i cele logistyki w sferze społeczno-gospodarczej. Szczególny nacisk skierowany jest na procesy logistyczne zachodzące w przedsiębiorstwie. Studenci poznają sposoby modelowania i badan symulacyjnych procesów transportowych. Prezentowane są sposoby wykorzystania nowoczesnych narzędzi logistycznych do zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstwa. Nabyta wiedza będzie obejmowała zarówno wykorzystanie zasad systemowego myślenia w zakładach produkcyjnych, jak i usługowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sterowanie przepływem materiałów w przedsiębiorstwie przemysłowych. Sterowanie magazynem i zapasami w przedsiębiorstwie. Zaopatrzenie, produkcja i dystrybucja – zadania i rozwiązania praktyczne4
T-A-2Wykorzystanie systemów komputerowych do modelowania procesów logistycznych w przedsiębiorstw.4
T-A-3Badania symulacyjne podsystemu transportowego w przykładowym systemie produkcyjnym4
12
wykłady
T-W-1Znaczenie i zadania logistyki. Procesy logistyczne w przedsiębiorstwie. Logistyka i organizacja produkcji w ujęciu systemowym. Systemy logistyczne. Infrastruktura logistyczna. Logistyka zaopatrzenia. Logistyka produkcji. Logistyka dystrybucji.4
T-W-2Sterowanie przepływem materiałów w przedsiębiorstwie. Parametry logistyczne. Łańcuch logistyczny. Zarządzanie zapasami. Proces tworzenia wartości w łańcuchu logistycznym. Efektywność systemów logistycznych.4
T-W-3Obszary optymalizacji procesów logistycznych. Projektowanie systemów logistycznych. Modelowanie procesów logistycznych. Analiza pracy podsystemu przepływu przedmiotów w wybranym zakładzie przemysłowym. Komputerowo wspomagane projektowanie systemów logistycznych.4
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach dydaktycznych15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć3
A-A-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni4
A-A-4Przygotowanie projektu8
30
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach dydaktycznych15
A-W-2Przygotowanie się do zajęć8
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna, analiza tekstów z dyskusją, opracowanie projektów, praca w grupach, analiza przypadków.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C10_W01
Student posiada wiedzę z zakresu logistyki oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Student zna podstawowe zagadnienia dotyczące stosowania nowoczesnych narzędzi, metod i koncepcji, które wykorzystywane są w zarządzaniu logistycznym. Studenci zna zadania, funkcje i cele logistyki w sferze społeczno-gospodarczej. Student rozumie rolę logistyki w kształtowaniu konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw.
ZIIP_1A_W14, ZIIP_1A_W15C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C10_U01
Student potrafi opisać oraz zamodelować procesy logistyczne w przedsiębiorstwie wraz z umiejętnością przeprowadzenia badań i zaproponowania odpowiedniego rozwiązania logistycznego.
ZIIP_1A_U21C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C10_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
ZIIP_1A_K03C-1T-A-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C10_W01
Student posiada wiedzę z zakresu logistyki oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Student zna podstawowe zagadnienia dotyczące stosowania nowoczesnych narzędzi, metod i koncepcji, które wykorzystywane są w zarządzaniu logistycznym. Studenci zna zadania, funkcje i cele logistyki w sferze społeczno-gospodarczej. Student rozumie rolę logistyki w kształtowaniu konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak ją wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C10_U01
Student potrafi opisać oraz zamodelować procesy logistyczne w przedsiębiorstwie wraz z umiejętnością przeprowadzenia badań i zaproponowania odpowiedniego rozwiązania logistycznego.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak ją wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C10_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów. Przy wykonywaniu ćwiczeń praktycznych w zespołach nie angażuje się na rozwiązywanie zadań.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych, obliczeniowych czy symulacjach.
3,5Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych, obliczeniowych czy symulacjach.
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu prezentacji wyników, obliczeń czy przeprowadzonej symulacji.
4,5Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu prezentacji wyników, obliczeń czy przeprowadzonej symulacji.
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu postawionych problemów. Student czynnie uczestniczy w pracach zespołowych.

Literatura podstawowa

  1. P. Blaik, Logistyka. Koncepcja zintegrowanego zarządzania., PWE, Warszawa, 2010
  2. Praca zbior. pod red. Nauk. M. Ciesielskiego., Podstawy wiedzy logistycznej., Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu., Poznań, 2004
  3. Banaszak Zbigniew, Zarządzanie operacjami, Politechnika Zielonogórska, Zielona Góra, 1997

Literatura dodatkowa

  1. C. Skowronek; Z. Sarjusz-Wolski, Logistyka w przedsiębiorstwie, PWN, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sterowanie przepływem materiałów w przedsiębiorstwie przemysłowych. Sterowanie magazynem i zapasami w przedsiębiorstwie. Zaopatrzenie, produkcja i dystrybucja – zadania i rozwiązania praktyczne4
T-A-2Wykorzystanie systemów komputerowych do modelowania procesów logistycznych w przedsiębiorstw.4
T-A-3Badania symulacyjne podsystemu transportowego w przykładowym systemie produkcyjnym4
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie i zadania logistyki. Procesy logistyczne w przedsiębiorstwie. Logistyka i organizacja produkcji w ujęciu systemowym. Systemy logistyczne. Infrastruktura logistyczna. Logistyka zaopatrzenia. Logistyka produkcji. Logistyka dystrybucji.4
T-W-2Sterowanie przepływem materiałów w przedsiębiorstwie. Parametry logistyczne. Łańcuch logistyczny. Zarządzanie zapasami. Proces tworzenia wartości w łańcuchu logistycznym. Efektywność systemów logistycznych.4
T-W-3Obszary optymalizacji procesów logistycznych. Projektowanie systemów logistycznych. Modelowanie procesów logistycznych. Analiza pracy podsystemu przepływu przedmiotów w wybranym zakładzie przemysłowym. Komputerowo wspomagane projektowanie systemów logistycznych.4
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach dydaktycznych15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć3
A-A-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni4
A-A-4Przygotowanie projektu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach dydaktycznych15
A-W-2Przygotowanie się do zajęć8
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C10_W01Student posiada wiedzę z zakresu logistyki oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Student zna podstawowe zagadnienia dotyczące stosowania nowoczesnych narzędzi, metod i koncepcji, które wykorzystywane są w zarządzaniu logistycznym. Studenci zna zadania, funkcje i cele logistyki w sferze społeczno-gospodarczej. Student rozumie rolę logistyki w kształtowaniu konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W14ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIIP_1A_W15ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem procesu dydaktycznego jest nabycie przez studentów wiedzy z zakresu logistyki przedsiębiorstwa oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Studenci mają przyswoić podstawowe zagadnienia dotyczące stosowania nowoczesnych narzędzi, metod i koncepcji, które wykorzystywane są w zarządzaniu logistycznym. Studenci podczas zajęć poznają zadania, funkcje i cele logistyki w sferze społeczno-gospodarczej. Szczególny nacisk skierowany jest na procesy logistyczne zachodzące w przedsiębiorstwie. Studenci poznają sposoby modelowania i badan symulacyjnych procesów transportowych. Prezentowane są sposoby wykorzystania nowoczesnych narzędzi logistycznych do zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstwa. Nabyta wiedza będzie obejmowała zarówno wykorzystanie zasad systemowego myślenia w zakładach produkcyjnych, jak i usługowych.
Treści programoweT-W-2Sterowanie przepływem materiałów w przedsiębiorstwie. Parametry logistyczne. Łańcuch logistyczny. Zarządzanie zapasami. Proces tworzenia wartości w łańcuchu logistycznym. Efektywność systemów logistycznych.
T-W-3Obszary optymalizacji procesów logistycznych. Projektowanie systemów logistycznych. Modelowanie procesów logistycznych. Analiza pracy podsystemu przepływu przedmiotów w wybranym zakładzie przemysłowym. Komputerowo wspomagane projektowanie systemów logistycznych.
T-W-1Znaczenie i zadania logistyki. Procesy logistyczne w przedsiębiorstwie. Logistyka i organizacja produkcji w ujęciu systemowym. Systemy logistyczne. Infrastruktura logistyczna. Logistyka zaopatrzenia. Logistyka produkcji. Logistyka dystrybucji.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna, analiza tekstów z dyskusją, opracowanie projektów, praca w grupach, analiza przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak ją wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C10_U01Student potrafi opisać oraz zamodelować procesy logistyczne w przedsiębiorstwie wraz z umiejętnością przeprowadzenia badań i zaproponowania odpowiedniego rozwiązania logistycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U21ma umiejętności w zakresie projektowania inżynierskiego obiektów i procesów technicznych z zastosowaniem wspomagania komputerowego
Cel przedmiotuC-1Celem procesu dydaktycznego jest nabycie przez studentów wiedzy z zakresu logistyki przedsiębiorstwa oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Studenci mają przyswoić podstawowe zagadnienia dotyczące stosowania nowoczesnych narzędzi, metod i koncepcji, które wykorzystywane są w zarządzaniu logistycznym. Studenci podczas zajęć poznają zadania, funkcje i cele logistyki w sferze społeczno-gospodarczej. Szczególny nacisk skierowany jest na procesy logistyczne zachodzące w przedsiębiorstwie. Studenci poznają sposoby modelowania i badan symulacyjnych procesów transportowych. Prezentowane są sposoby wykorzystania nowoczesnych narzędzi logistycznych do zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstwa. Nabyta wiedza będzie obejmowała zarówno wykorzystanie zasad systemowego myślenia w zakładach produkcyjnych, jak i usługowych.
Treści programoweT-A-1Sterowanie przepływem materiałów w przedsiębiorstwie przemysłowych. Sterowanie magazynem i zapasami w przedsiębiorstwie. Zaopatrzenie, produkcja i dystrybucja – zadania i rozwiązania praktyczne
T-A-2Wykorzystanie systemów komputerowych do modelowania procesów logistycznych w przedsiębiorstw.
T-A-3Badania symulacyjne podsystemu transportowego w przykładowym systemie produkcyjnym
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna, analiza tekstów z dyskusją, opracowanie projektów, praca w grupach, analiza przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak ją wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C10_K01Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Celem procesu dydaktycznego jest nabycie przez studentów wiedzy z zakresu logistyki przedsiębiorstwa oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Studenci mają przyswoić podstawowe zagadnienia dotyczące stosowania nowoczesnych narzędzi, metod i koncepcji, które wykorzystywane są w zarządzaniu logistycznym. Studenci podczas zajęć poznają zadania, funkcje i cele logistyki w sferze społeczno-gospodarczej. Szczególny nacisk skierowany jest na procesy logistyczne zachodzące w przedsiębiorstwie. Studenci poznają sposoby modelowania i badan symulacyjnych procesów transportowych. Prezentowane są sposoby wykorzystania nowoczesnych narzędzi logistycznych do zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstwa. Nabyta wiedza będzie obejmowała zarówno wykorzystanie zasad systemowego myślenia w zakładach produkcyjnych, jak i usługowych.
Treści programoweT-A-3Badania symulacyjne podsystemu transportowego w przykładowym systemie produkcyjnym
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna, analiza tekstów z dyskusją, opracowanie projektów, praca w grupach, analiza przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów. Przy wykonywaniu ćwiczeń praktycznych w zespołach nie angażuje się na rozwiązywanie zadań.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych, obliczeniowych czy symulacjach.
3,5Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych, obliczeniowych czy symulacjach.
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu prezentacji wyników, obliczeń czy przeprowadzonej symulacji.
4,5Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu prezentacji wyników, obliczeń czy przeprowadzonej symulacji.
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu postawionych problemów. Student czynnie uczestniczy w pracach zespołowych.