Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N2)
Sylabus przedmiotu Dynamika samochodu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dynamika samochodu | ||
Specjalność | urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Lisowski <Maciej.Lisowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadac ogólna wiedze o budowie pojazdów,technologii ,materiałoznastwie |
W-2 | Podstawowe wiadomości z mechaniki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami napraw pojazdu ,zasadami okreslania zużycia i uszkodzeń,opracowywaniem dokumentacji-procesu naprawy podzespołu/pojazdu |
C-2 | Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie ruchu pojazdu i pomiarów charakterystycznych wielkości. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiary kontrolnej próby wybiegu | 3 |
T-L-2 | Pomiary wybranych osiągów samochodu | 3 |
T-L-3 | Pomiary siły napędowej | 3 |
T-L-4 | Pomiary i ocena elementów stateczności i kierowalności | 3 |
T-L-5 | wyznaczanie położenia środka ciężkości | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyki silników w zakresie niezbędnym do realizacji przedmiotu | 1 |
T-W-2 | Siły działające na pojazd | 1 |
T-W-3 | Mechanika koła elastycznego | 1 |
T-W-4 | Opory ruchu | 2 |
T-W-5 | Równania sił i mocy | 1 |
T-W-6 | Charakterystyka trakcyjna, dynamiczna i mocy | 2 |
T-W-7 | Straty i sprawność układu napędowego | 1 |
T-W-8 | Hamowanie pojazdu | 1 |
T-W-9 | Kierowalność i stateczność ruchu samochodu | 2 |
T-W-10 | Równania ruchu samochodu | 2 |
T-W-11 | Metodyka pomiarów osiągów pojazdu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie imopracowanie sprawozdań z laboratoriów | 10 |
A-L-2 | Porządkowanie i powtarzanie wiadomości do zaliczania kolejnych laboratoriów | 5 |
A-L-3 | Udział w zajeciach pokazowych w serwisie samochodowym | 3 |
A-L-4 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-5 | Studiowanie literatury | 12 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Porządkowanie i powtarzanie wiadomości z wykładów | 12 |
A-W-2 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zdawania egzaminu. | 7 |
A-W-4 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni | 10 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacja materiału,przykłady praktyczne,omówienie wybranych metod napraw pojazdów |
M-2 | Wykład informacyjny, wykład problemowy/ rzutnik tablica |
M-3 | Praktyczne ćwiczenia polegające na zespołowym prowadzeniu pomiarów i rozwiązywaniu zagadnień problemowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin pisemny,prezentacja multimedialna,samodzielne opracowanie całego procesu naprawy |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_UMTS/05_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować naprawy,rozpoznawac typy i stopień uszkodzenia bądz zużycia,wybrać optymalną metode naprawy | T_2A_W01, T_2A_W03, T_2A_W04 | — | C-1 | — | M-1 | S-1 |
T_2A_UMTS/05_W02 Student zna zagadnienia związane z ruchem pojazdu (siły, moce, prędkości itd), zna metody wyznaczania podstawowych wielkości towarzyszących ruchowi pojazdu. | T_2A_W01, T_2A_W03, T_2A_W04 | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-3, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_UMTS/05_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umiec korzystać z narz edzi inżynierskich przy rozpoznawaniu typów i stopnia uszkodzenia bądz zużycia, umieć wybrać optymalną metode naprawy | T_2A_U07, T_2A_U08, T_2A_U09, T_2A_U11 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1 |
T_2A_UMTS/05_U02 Student posiada umiejętności obliczania i pomiarów podstawowych wielkości związanych z ruchem pojazdu | T_2A_U07, T_2A_U08, T_2A_U09, T_2A_U11 | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-3, M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_UMTS/05_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien byc aktywny rozumieć konieczność korzystania z narzędzi inżynierskich przy rozpoznawaniu typów i stopnia uszkodzenia bądz zużycia, umieć wybrać optymalną metode naprawy | T_2A_K03 | — | C-1 | — | M-1 | S-1 |
T_2A_UMTS/05_K02 Student potrafi pracować w zespole prowadzącym analizę decyzyjną. | T_2A_K03 | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_UMTS/05_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować naprawy,rozpoznawac typy i stopień uszkodzenia bądz zużycia,wybrać optymalną metode naprawy | 2,0 | Uczestniczył ( lub nie ) w zajęciach ale nie opanował wymaganego zakresu materiału, nie uzyskał pozytywnej oceny z zaliczenia |
3,0 | Uczestniczył w zajęciach opanował wymagany zakres materiału,uzsykał dostateczną ocene z zaliczenia | |
3,5 | Uczestniczył w zajęciach opanował wymagany zakres materiału,uzsykał dostateczną ocene z zaliczenia,przejawia zainteresowanie przedmiotem | |
4,0 | Uczestniczył w zajęciach opanował wymagany zakres materiału,uzsykał dobrą ocene z zaliczenia,przejawia zainteresowanie przedmiotem | |
4,5 | Uczestniczył w zajęciach opanował wymagany zakres materiału,uzsykał dobrą ocene z zaliczenia,przejawia zainteresowanie przedmiotem,jest aktywny na zajęciach | |
5,0 | Uczestniczył w zajęciach opanował wymagany zakres materiału,uzsykał dobrą lub wyższą ocene z zaliczenia,przejawia zainteresowanie przedmiotem,jest aktywny na zajęciach,jest liderem w grupie | |
T_2A_UMTS/05_W02 Student zna zagadnienia związane z ruchem pojazdu (siły, moce, prędkości itd), zna metody wyznaczania podstawowych wielkości towarzyszących ruchowi pojazdu. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_UMTS/05_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umiec korzystać z narz edzi inżynierskich przy rozpoznawaniu typów i stopnia uszkodzenia bądz zużycia, umieć wybrać optymalną metode naprawy | 2,0 | Uczestniczył ( lub nie ) w zajęciach ale nie opanował wymaganych umiejeętności, nie uzyskał pozytywnej oceny z zaliczenia |
3,0 | Uczestniczył w zajęciach opanował wymagane umiejętności, uzyskał dostateczną oceny z zaliczenia | |
3,5 | Uczestniczył w zajęciach opanował wymagane umiejętności, uzyskał dostateczną oceny z zaliczenia,umie mysleć logicznie i działać zespołowo | |
4,0 | Uczestniczył w zajęciach opanował wymagane umiejętności, uzyskał dobrą ocenę z zaliczenia,umie myśleć logicznie i działać zespołowo,jest aktywny | |
4,5 | Uczestniczył w zajęciach opanował wymagane umiejętności, uzyskał dobrą lub wyższą ocenę z zaliczenia,umie myśleć logicznie i działać zespołowo,jest aktywny i kreatywny | |
5,0 | Uczestniczył w zajęciach opanował wymagane umiejętności, uzyskał dobrą lub wyższą ocenę z zaliczenia,umie myśleć logicznie i działać zespołowo,jest aktywny i kreatywny.jest liderem w grupie | |
T_2A_UMTS/05_U02 Student posiada umiejętności obliczania i pomiarów podstawowych wielkości związanych z ruchem pojazdu | 2,0 | Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu pomiaru i ma problemy z formułowaniem wniosków. |
3,0 | Student rozwiązuje zadania metodami nieoptymalnymi. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny. | |
3,5 | Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania najczęściej rozwiązuje metodami optymalnymi. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować wyniki pomiarów. | |
4,5 | Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i wyniki badań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_UMTS/05_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien byc aktywny rozumieć konieczność korzystania z narzędzi inżynierskich przy rozpoznawaniu typów i stopnia uszkodzenia bądz zużycia, umieć wybrać optymalną metode naprawy | 2,0 | Student uczestniczył (lub nie ) w zajeciach ale nie zainteresował sie przedmiotem ani celem jego nauki |
3,0 | Student uczestniczył w zajeciach , zainteresował sie przedmiotem i celem jego nauki | |
3,5 | Student uczestniczył w zajeciach , zainteresował sie przedmiotem i celem jego nauki,rozumie potrzebe podnoszenia poziomu własnej wiedzy | |
4,0 | Student uczestniczył w zajeciach , zainteresował sie przedmiotem i celem jego nauki,rozumie potrzebe podnoszenia poziomu własnej wiedzy,ma dobre efekty | |
4,5 | Student uczestniczył w zajeciach , zainteresował sie przedmiotem i celem jego nauki,rozumie potrzebe podnoszenia poziomu własnej wiedzy,ma dobre efekty,zgłasza własne inicjatywy | |
5,0 | Student uczestniczył w zajeciach , zainteresował sie przedmiotem i celem jego nauki,rozumie potrzebe podnoszenia poziomu własnej wiedzy,ma dobre efekty,zgłasza własne inicjatywy,jest liderem w grupie | |
T_2A_UMTS/05_K02 Student potrafi pracować w zespole prowadzącym analizę decyzyjną. | 2,0 | Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów oraz prowadzenia ćwiczeń zespołowych ukierunkowanych na rozwiązywanie zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji. |
3,0 | Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji. | |
3,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań zadań na ćwiczeniach i zespołowych konsultacjach. | |
4,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań w analizie decyzyjnej w zakresie planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej. |
Literatura podstawowa
- Abramek K,Uzdowski M, Podstawy obsługiwania i naprawy, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2009
- Lanzendoerfer J. Szczepaniak C., Teoria ruchu samochodu, WKiŁ, Warszawa, 2011
- Mitschke M., Dynamika samochodu, WKiŁ, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Lisowski M., Teoria ruchu samochodu. Teoria napędu, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2011