Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
Sylabus przedmiotu Materiałoznawstwo I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiałoznawstwo I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mieczysław Wysiecki <Mieczyslaw.Wysiecki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu fizyki i chemii na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z wiedzy o właściwościach materiałów. |
C-2 | Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury. |
C-3 | Student zdobywa umiejętność pracy w grupie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Układ Fe-Fe3C, stale węglowe. Odlewnicze stopy żelaza. Obróbka cieplna. Obróbka cieplno - chemiczna. Stale narzędziowe i stale o specjalnych właściwościach. Stopy metali nieżelaznych. | 6 |
T-L-2 | Identyfikacja tworzyw polimerowych. Laminaty poliestrowe. | 3 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do nauki o materiałach: znaczenie materiałów w technice, podział i charakterystyka podstawowych grup materiałów. Struktura krystaliczna i jej wpływ na właściwości metali i stopów. Defekty struktury krystalicznej i ich wpływ na właściwości metali i stopów. Materiały amorficzne. Podstawy krystalizacji metali i stopów. Odkształcenie plastyczne. Zgniot, umocnienie i rekrystalizacja. Przemiany fazowe i fazy w stopach metali. Równowaga fazowa w stopach. Stopy żelaza z węglem. Podstawy obróbki cieplnej i cieplno - chemicznej stopów żelaza. Stale stopowe konstrukcyjne, narzędziowe i specjalne. Odlewnicze stopy żelaza – żeliwa i staliwa. Stopy aluminium, miedzi, magnezu, cynku. Materiały polimerowe i kompozyty. | 9 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych i zaliczeniu. | 9 |
A-L-2 | Udział w konsultacjach. | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanej literatury, przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. | 18 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu przedmiotu. | 9 |
A-W-2 | Studia wskazanej literatury. | 43 |
A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach. | 8 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe. |
M-3 | Zajęcia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład. Student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmniej połowy punktów. Wymagane jest wykonanie i zaliczenie sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń.Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia. |
S-3 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia. |
S-4 | Ocena formująca: Aktywność na wykładzie i podczas konsulatacji. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_B09_W01 Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji materiałów oraz metod ochrony antykorozyjnej. | T_1A_W04, T_1A_W11 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_B09_U01 Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych. | T_1A_U01, T_1A_U17 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_B09_W01 Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji materiałów oraz metod ochrony antykorozyjnej. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji materiałów oraz metod ochrony antykorozyjnej. |
3,0 | Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji materiałów oraz metod ochrony antykorozyjnej. | |
3,5 | tudent posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji metali oraz metod ochrony antykorozyjnej. Student rozróżnia materiały z punktu widzenia ich właściwości eksploatacyjnych. | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji metali oraz metod ochrony antykorozyjnej. Student rozróżnia materiały z punktu widzenia ich właściwości eksploatacyjnych i wskazuje ich potencjalne zastosowania. | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji metali oraz metod ochrony antykorozyjnej. Student rozróżnia materiały z punktu widzenia ich właściwości eksploatacyjnych i wskazuje ich zastosowania oraz zagrożenia zniszczenia wynikające z warunków środowiskowych. | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji metali oraz metod ochrony antykorozyjnej. Student rozróżnia materiały z punktu widzenia ich właściwości eksploatacyjnych i wskazuje ich zastosowania w konstrukcjach środków transportu. Student ma wiedzę o zaawansowanych materiałach konstrukcyjnych. Student ma wiedzę o mechanizmach zużycia korozyjnego materiałów konstrukcyjnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_B09_U01 Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych. | 2,0 | Student uczestniczył w zajęciach, nie opanował podstawowych umiejętności, nie interesował się prezentowanymi zagadnieniami . Student nie potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych. |
3,0 | Student uczestniczył w zajęciach, opanował podstawowe umiejętności, interesował się omawianymi zagadnieniami . Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych. | |
3,5 | Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych. Student potrafi charakteryzować materiały konstrukcyjne. | |
4,0 | Student potrafi charakteryzować materiały konstrukcyjne, dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych. Student potrafi wskazać potencjalne zagrożenia wynikające z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych. | |
4,5 | Student potrafi charakteryzować materiały konstrukcyjne, dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych. Student potrafi wskazać potencjalne zagrożenia wynikające z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych i wskazać sposoby zapobiegania niektórym zagrożeniom. | |
5,0 | Student potrafi charakteryzować materiały konstrukcyjne, dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych i ocenić jego zywotność. Student potrafi wskazać potencjalne zagrożenia wynikające z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych i wskazać sposoby zapobiegania niektórym zagrożeniom. |
Literatura podstawowa
- J.Baszkiewicz, M.Kamiński, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1997
- H.H. Uhlig, Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1976
- G. Wranglen, Podstawy korozji i ochrony metali, WNT, Warszawa, 1985
- M. Pourbaix, Wykłady z korozji elektrochemicznej, WNT, Warszawa, 1978
- Dobrzanski L.A., Materiały inżynierskie i projektowanie materiałowe: podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2006
- S. Prowans, Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1988
- M. Wysiecki, Nowoczesne materiały narzędziowe, WNT, Warszawa, 1997
- Broniewski T., Metody badań i ocena właściwości tworzyw sztucznych, WNT, Warszawa, 2000
- Grellmann W., Seidler S., Polymer testing, Hanser, Monachium, 2007