Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: organizacja transportu

Sylabus przedmiotu Podstawy inżynierii ruchu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy inżynierii ruchu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Karol Abramek <Karol.Abramek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki i fizyki w zakresie szkoły średniej
W-2Znajomość matematyki i fizyki w zakresie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami uczestników ruchu drogowego
C-2Poznanie cech pojazdu istotnych z punktu warunków ruchu na drodze
C-3Zapozanie studentów z rodzajami manewrów na drogach
C-4Kształtowanie umiejętności planowania pomiarów drogowych
C-5Zapoznanie studentów z modelowaniem ruchu drogowego
C-6Poznanie rodzajów prędkości i ich wpływu na strukturę ruchu drogowego
C-7Zapoznanie studentów z metodami obliczania przepustowości dróg i ulic
C-8Ukształtowanie umiejętności z zakresu obliczania przepustowości skrzyżowań
C-9Zapozanie słuchaczy z rodzajami i hierarchią oznakowań dróg
C-10Zapoznanie studentów z rodzajami uczestników ruchu drogowego
C-11Poznanie cech pojazdu istotnych z punktu warunków ruchu na drodze
C-12Zapozanie studentów z rodzajami manewrów na drogach
C-13Kształtowanie umiejętności planowania pomiarów drogowych
C-14Zapoznanie studentów z modelowaniem ruchu drogowego
C-15Poznanie rodzajów prędkości i ich wpływu na strukturę ruchu drogowego
C-16Zapoznanie studentów z metodami obliczania przepustowości dróg i ulic
C-17Ukształtowanie umiejętności z zakresu obliczania przepustowości skrzyżowań
C-18Zapozanie słuchaczy z rodzajami i hierarchią oznakowań dróg

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przepustowość skrzyżowań2
T-W-2Cele i kryteria stosowania syganlizacji świetlnej1
T-W-3Elementy programowania sygnalizacji2
T-W-4Systemy sygnalizacji świetlnych2
T-W-5Oznakowanie dróg i ulic1
T-W-6Inne składniki ruchu drogowego1
T-W-7Układ człowiek-pojazd-otoczenie1
T-W-8Psychofizjologiczne cechy człowieka1
T-W-9Pojazd w ruchu drogowym1
T-W-10Manewry pojazdów2
T-W-11Badania, pomiary i analizy ruchu1
T-W-12Modelowanie ruchu drogowego1
T-W-13Rodzaje prędkości jako parametry drogi1
T-W-14Podstawowe elementy geometryczne dróg1
T-W-15Przepustowość dróg i ulic2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Czytanie wskazanej litaratury17
A-W-3Przygotowanie sie do kolokwium15
A-W-4Kolokwium zaliczeniowe3
A-W-5Rozwiązywanie problemów związanych ze sterowaniem ruchem ulicznym na podstawie literatury4
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, pokaz multimedialny z użyciem komputera, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowa ocena zaliczająca przedmiot w formie ustnej na określone reprezentatywne tematy związane z treścią wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C02_W01
Student powinien umieć formułować zagadnienia modelowania ruchu drogowego i nazywać jego elementy, powinien objasniać znaczenie składników inżynierii ruchu, scharakteryzować rodzaje prędości, wyliczać przepustowść dróg, ulic i skrzyżowań, zaproponować konkretne rozwiązania w analizowanych sytuacjach drogowych, znać oznakowanie dróg i ulic.
T_1A_W07, T_1A_W10C-11, C-18, C-17, C-12, C-16, C-14, C-15, C-13, C-10T-W-10, T-W-15, T-W-13, T-W-12, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C02_U01
Student powinien umieć formułować zagadnienia modelowania ruchu drogowego, powinien objaśniać znaczenie składników inżynierii ruchu, scharakteryzować rodzaje prędości, obliczać przepustowść dróg, ulic i skrzyżowań, zaproponować konkretne rozwiązania w analizowanych sytuacjach drogowych, stosować oznakowanie dróg i ulic w aspekcie zachowania maksymalnego bezpieczeństwa.
T_1A_U01, T_1A_U09C-11, C-18, C-17, C-12, C-16, C-14, C-15, C-13, C-10T-W-10, T-W-15, T-W-13, T-W-12, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-14M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C02_W01
Student powinien umieć formułować zagadnienia modelowania ruchu drogowego i nazywać jego elementy, powinien objasniać znaczenie składników inżynierii ruchu, scharakteryzować rodzaje prędości, wyliczać przepustowść dróg, ulic i skrzyżowań, zaproponować konkretne rozwiązania w analizowanych sytuacjach drogowych, znać oznakowanie dróg i ulic.
2,0
3,0Student zna podstawowe elementy ruchu drogowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C02_U01
Student powinien umieć formułować zagadnienia modelowania ruchu drogowego, powinien objaśniać znaczenie składników inżynierii ruchu, scharakteryzować rodzaje prędości, obliczać przepustowść dróg, ulic i skrzyżowań, zaproponować konkretne rozwiązania w analizowanych sytuacjach drogowych, stosować oznakowanie dróg i ulic w aspekcie zachowania maksymalnego bezpieczeństwa.
2,0
3,0Student umie formułować znaczenia składników inżynierii ruchu drogowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1999, 3
  2. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1999, 3
  3. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka., Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008, 1
  4. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka., Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008, 1

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa pod red. R. Krystka, Węzły drogowe i autostradowe, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1998
  2. Praca zbiorowa pod red. R. Krystka, Węzły drogowe i autostradowe, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1998

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przepustowość skrzyżowań2
T-W-2Cele i kryteria stosowania syganlizacji świetlnej1
T-W-3Elementy programowania sygnalizacji2
T-W-4Systemy sygnalizacji świetlnych2
T-W-5Oznakowanie dróg i ulic1
T-W-6Inne składniki ruchu drogowego1
T-W-7Układ człowiek-pojazd-otoczenie1
T-W-8Psychofizjologiczne cechy człowieka1
T-W-9Pojazd w ruchu drogowym1
T-W-10Manewry pojazdów2
T-W-11Badania, pomiary i analizy ruchu1
T-W-12Modelowanie ruchu drogowego1
T-W-13Rodzaje prędkości jako parametry drogi1
T-W-14Podstawowe elementy geometryczne dróg1
T-W-15Przepustowość dróg i ulic2
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Czytanie wskazanej litaratury17
A-W-3Przygotowanie sie do kolokwium15
A-W-4Kolokwium zaliczeniowe3
A-W-5Rozwiązywanie problemów związanych ze sterowaniem ruchem ulicznym na podstawie literatury4
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C02_W01Student powinien umieć formułować zagadnienia modelowania ruchu drogowego i nazywać jego elementy, powinien objasniać znaczenie składników inżynierii ruchu, scharakteryzować rodzaje prędości, wyliczać przepustowść dróg, ulic i skrzyżowań, zaproponować konkretne rozwiązania w analizowanych sytuacjach drogowych, znać oznakowanie dróg i ulic.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W07ma podstawową wiedzę w zakresie podstaw sterowania i automatyki, właściwą w zakresie pojazdów samochodowych
T_1A_W10ma podstawową wiedzę w zakresie metrologii, zna i rozumie metody pomiaru podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy pojazdu, zna metody obliczeniowe oraz narzędzia informatyczne niezbędne do analizy wyników pomiarów i eksperymentu
Cel przedmiotuC-11Poznanie cech pojazdu istotnych z punktu warunków ruchu na drodze
C-18Zapozanie słuchaczy z rodzajami i hierarchią oznakowań dróg
C-17Ukształtowanie umiejętności z zakresu obliczania przepustowości skrzyżowań
C-12Zapozanie studentów z rodzajami manewrów na drogach
C-16Zapoznanie studentów z metodami obliczania przepustowości dróg i ulic
C-14Zapoznanie studentów z modelowaniem ruchu drogowego
C-15Poznanie rodzajów prędkości i ich wpływu na strukturę ruchu drogowego
C-13Kształtowanie umiejętności planowania pomiarów drogowych
C-10Zapoznanie studentów z rodzajami uczestników ruchu drogowego
Treści programoweT-W-10Manewry pojazdów
T-W-15Przepustowość dróg i ulic
T-W-13Rodzaje prędkości jako parametry drogi
T-W-12Modelowanie ruchu drogowego
T-W-8Psychofizjologiczne cechy człowieka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, pokaz multimedialny z użyciem komputera, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowa ocena zaliczająca przedmiot w formie ustnej na określone reprezentatywne tematy związane z treścią wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe elementy ruchu drogowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C02_U01Student powinien umieć formułować zagadnienia modelowania ruchu drogowego, powinien objaśniać znaczenie składników inżynierii ruchu, scharakteryzować rodzaje prędości, obliczać przepustowść dróg, ulic i skrzyżowań, zaproponować konkretne rozwiązania w analizowanych sytuacjach drogowych, stosować oznakowanie dróg i ulic w aspekcie zachowania maksymalnego bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U09przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Cel przedmiotuC-11Poznanie cech pojazdu istotnych z punktu warunków ruchu na drodze
C-18Zapozanie słuchaczy z rodzajami i hierarchią oznakowań dróg
C-17Ukształtowanie umiejętności z zakresu obliczania przepustowości skrzyżowań
C-12Zapozanie studentów z rodzajami manewrów na drogach
C-16Zapoznanie studentów z metodami obliczania przepustowości dróg i ulic
C-14Zapoznanie studentów z modelowaniem ruchu drogowego
C-15Poznanie rodzajów prędkości i ich wpływu na strukturę ruchu drogowego
C-13Kształtowanie umiejętności planowania pomiarów drogowych
C-10Zapoznanie studentów z rodzajami uczestników ruchu drogowego
Treści programoweT-W-10Manewry pojazdów
T-W-15Przepustowość dróg i ulic
T-W-13Rodzaje prędkości jako parametry drogi
T-W-12Modelowanie ruchu drogowego
T-W-8Psychofizjologiczne cechy człowieka
T-W-7Układ człowiek-pojazd-otoczenie
T-W-9Pojazd w ruchu drogowym
T-W-11Badania, pomiary i analizy ruchu
T-W-14Podstawowe elementy geometryczne dróg
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, pokaz multimedialny z użyciem komputera, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowa ocena zaliczająca przedmiot w formie ustnej na określone reprezentatywne tematy związane z treścią wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie formułować znaczenia składników inżynierii ruchu drogowego
3,5
4,0
4,5
5,0