Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
Sylabus przedmiotu Tłumienie drgań:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Tłumienie drgań | ||
Specjalność | urządzenia mechatroniczne | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Chodźko <Marcin.Chodzko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Hoffmann <Marcin.Hoffmann@zut.edu.pl>, Arkadiusz Parus <Arkadiusz.Parus@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymaga się, aby student miał wiedzę na temat podstawowych zagadnień mechaniki oraz drgań mechanicznych. Konieczna jest również umiejętność posługiwania się rachunkiem różniczkowania i całkowania oraz znajomość zasad rachunku macierzowego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Cel poznawczy - zaznajomienie studenta z istotnością zjawiska drgań mechanicznych w technice. Zaznajomienie studentów z technikami kształtowania własciwości dynamicznych obiektów, mających na celu minimalizację drgań. Zapoznanie studentów z technikami pasywnej oraz aktywnej eliminacji drgań. |
C-2 | Cel praktyczny. Zaznajomienie studentów z praktycznie stosowanymi technikami tłumienia drgań oraz ograniczeniami w ich stosowaniu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Modele tłumienia. Modelowanie prostych układów mechanicznych z różnymi modelami tłumienia. | 1 |
T-L-2 | Dobór parametrów pasywnego eliminatora drgań, dla układu o jednym stopniu swobody. | 1 |
T-L-3 | Modelowanie właściwości cieczy elektro- i magneto-reologicznych. | 2 |
T-L-4 | Tłumienie drgań układu mechanicznego z wykorzystaniem tłumika magnetoreologicznego. | 2 |
T-L-5 | Modelowanie efektu piezoelektrycznego. | 2 |
T-L-6 | Dobór skutecznego algorytmu sterowania aktywnym tłumikiem drgań. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Drgania swobodne tłumione o jednym stopniu swobody. Drgania swobodne z tłumieniem wiskotycznym, suchym, konstrukcyjnym, histerezowym i mieszanym. | 1 |
T-W-2 | Tłumione drgania wymuszone układu o jednym stopniu swobody. | 1 |
T-W-3 | Tłumione drgania wymuszone układów o dwóch stopniach swobody. | 1 |
T-W-4 | Drgania parametryczne tłumione. | 1 |
T-W-5 | Drgania samowzbudne w układach liniowych i nieliniowych. | 2 |
T-W-6 | Wibroizolacja układów mechanicznych przy różnych typach wymuszeń. | 2 |
T-W-7 | Metody tłumienia drgań - pasywne, semiaktywne, aktywne. Systematyka, zasady doboru. | 2 |
T-W-8 | Pasywne metody tłumienia drgań. Zasady doboru parametrów tłumików o jednym i dwóch stopniach swobody. | 1 |
T-W-9 | Własciwości cieczy reologicznych. Modele. | 1 |
T-W-10 | Konstrukcje tłumików wykorzystujących ciecze reologiczne, zakres zastosowań, ograniczenia. | 1 |
T-W-11 | Zjawisko piezoelektryczne. Modele elementów piezoelektrycznych. | 2 |
T-W-12 | Tłumienie drgań z użyciem aktuatorów piezoelektrycznych - zastosowania. | 2 |
T-W-13 | Układy sterowania w aktywnych technikach tłumienia drgań, algorytmy sterowania. Układy sensoryczne. | 2 |
T-W-14 | Niekonwencjonalne układy tłumienia drgań mechanicznych, zakresy zastosowań. | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie raportów z zajęć. | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie sie do zajęć. | 15 |
A-L-4 | Konsultacje. | 10 |
A-L-5 | Samodzielne studiowanie literatury. | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury. | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
A-W-4 | Konsultacje. | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda Podająca - wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne na przygotowanych stanowiskach dydaktycznych. |
M-3 | Metoda praktyczna - zajęcia laboratoryjne (budowa modeli symulacyjnych) z uzyciem komputerów z oprogramowaniem Matlab. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - Zaliczenie końcowe. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena poprawności wykonania raportów z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena poprawności wykonywania czynności w trakcie zajęć laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_UM/04_W01 Efektem kształcenia w zakresie posiadanej wiedzy jest zaznajomienie studentów z negatywnym wpływem drgań oraz metodami ich tłumienia. Uświadomienie studentom, że wiedza z zakresu pozornie odległych dziedzin wiedzy może byc przydatna w analizie zagadnień związanych z tłumieniem drgań. | MBM_2A_W03, MBM_2A_W10 | — | C-1 | T-W-3, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-6, T-W-12, T-W-11, T-W-7, T-W-5, T-W-13, T-W-14, T-W-9, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_UM/04_U01 Efektem kształcenia jest umiejętność zdiagnozowania problemu nadmiernych drgań obiektu oraz zaproponowanie sposobu jego rozwiązania przez dobór właściwej techniki tłumienia drgań. | MBM_2A_U08, MBM_2A_U09 | — | C-2 | T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6 | M-3, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_UM/04_K01 Student powinien posiąść świadomość tego, że istnieje silna interakcja między dziedzinami teoretycznymi a praktyką. Wiedza teoretyczna pozwala bowiem na skuteczniejszą analizę zachodzących zjawisk. | MBM_2A_K02, MBM_2A_K04 | — | C-2 | T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_UM/04_W01 Efektem kształcenia w zakresie posiadanej wiedzy jest zaznajomienie studentów z negatywnym wpływem drgań oraz metodami ich tłumienia. Uświadomienie studentom, że wiedza z zakresu pozornie odległych dziedzin wiedzy może byc przydatna w analizie zagadnień związanych z tłumieniem drgań. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_UM/04_U01 Efektem kształcenia jest umiejętność zdiagnozowania problemu nadmiernych drgań obiektu oraz zaproponowanie sposobu jego rozwiązania przez dobór właściwej techniki tłumienia drgań. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_UM/04_K01 Student powinien posiąść świadomość tego, że istnieje silna interakcja między dziedzinami teoretycznymi a praktyką. Wiedza teoretyczna pozwala bowiem na skuteczniejszą analizę zachodzących zjawisk. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje przeciętne kompetencje w zakresie wykorzystania technik tłumiania drgań w zastosowaniach praktycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J.Giergiel, Tłumienie drgań mechanicznych., Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1990
- Z.Osiński, Tłumienie drgań mechanicznych., PWN, Warszawa, 1986
- K.Marchelek, Dynamika obrabiarek., WNT, Warszawa, 1983
- A.D. Nashif, D.I.G. Jones, J.P. Henderson, Vibration damping, Wiley, 1985
- D. J. Mead, Passive vibration control, Wiley, 1999