Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Materials Engineering (S2)
specjalność: Lightweight Structures

Sylabus przedmiotu Injection Moulds II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Materials Engineering
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Injection Moulds II
Specjalność Processing of Polymer Materials
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Zenon Tartakowski <Zenon.Tartakowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 2,70,44zaliczenie
wykładyW2 15 1,30,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Completion of the course Molds I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Developing the ability to mold design based on the guidelines for design and technology and preparation of project documentation
C-2To familiarize students with modern solutions konstrucyjnymi in designing injection molds and the influence of t properties. polymer injection processes
C-3Developing skills of analysis of the conditions Process based on computer simulations

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Process design using computer simulations and analytical methods10
T-P-2Design mold with specified design parameters with the use of CAD / CAM software20
30
wykłady
T-W-1The polymeric materials in terms of processing difficulties, rheology, orientation, crystallization, vitrification4
T-W-2The physical properties of the polymers of the impact of the design of the gating systems and cooling molds4
T-W-3Modern design solutions injection mold, reaction injection molding, hot-channel, multi-component injection molding, injection of the gas, water,4
T-W-4Construction of molds for high production3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Participation in classes30
A-P-2Getting to Know directories Standardized build forms15
A-P-3Implementation of the design task35
80
wykłady
A-W-1Participation in classes15
A-W-2Analysis of specialized literature, standardization10
A-W-3Preparing for pisemenej forms of Course15
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, film / prezentacja multimedialna, tablica
M-2Metoda projektów, dyskusja, burza mózgów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowa ocena z postępu w realizacji zadania projektowego
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w postaci testu sprawdzającego
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć projektowych na podstawie poprawnie zrealizowanego zadania w postaci pisemnie opracowanego raportu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_PTP/05_W01
The student should be able to characterize the impact properties of polymeric materials for processing injection in terms of technology and design of injection molds and point out modern design solutions mold
ME_2A_W02, ME_2A_W04, ME_2A_W05C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_PTP/05_U01
Student powinien mieć umiejętność analizowania procesów przetwórczych na podstwaie symulacji komputerowych oraz projektowania / konstruowania prostych form wtryskowych w oparciu o wytyczne konstrukcyjne i technologiczne oraz normalia, z wykorzystaniem oprogramowania CAD/CAM
ME_2A_U03, ME_2A_U06, ME_2A_U11, ME_2A_U01C-3, C-1, C-2T-P-1, T-P-2M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_PTP/05_K01
Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia jako warunku niezbędnego do zostania wysokowykwalifikowanym konstruktorem
ME_2A_K01C-3, C-1, C-2T-P-1, T-P-2M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_PTP/05_W01
The student should be able to characterize the impact properties of polymeric materials for processing injection in terms of technology and design of injection molds and point out modern design solutions mold
2,0poniżej 12 pkt
3,012 - 14 pkt Student umie charakteryzować wpływ właściwości tworzyw polimerowych na przetwórstwo wtryskowe w aspekcie technologicznym i konstrukcji form wtryskowych oraz wskazać nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne form wtryskowych
3,515 - 16 pkt
4,017 pkt
4,518 pkt
5,019 - 20 pkt

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_PTP/05_U01
Student powinien mieć umiejętność analizowania procesów przetwórczych na podstwaie symulacji komputerowych oraz projektowania / konstruowania prostych form wtryskowych w oparciu o wytyczne konstrukcyjne i technologiczne oraz normalia, z wykorzystaniem oprogramowania CAD/CAM
2,0Student nie wykonał projektu
3,0Student wykonał projekt lecz jest on niekompletny
3,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0.
4,0Student wykonał projekt wraz z wymaganą dokumentacją
4,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0.
5,0student wykonał projekt wraz z wymaganą dokumentacją o czasie i potrafi aktywnie dyskutować nt. alternatywnych rozwiązań konstrukcyjnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_PTP/05_K01
Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia jako warunku niezbędnego do zostania wysokowykwalifikowanym konstruktorem
2,0Student jest nieaktywny i nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,0Student samodzielnie wykonuje zadaną prace, jednak nie wykazuje własnej inicjatywy w poszerzaniu wiedzy.
3,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonuje zadaną prace, przestrzega terminów realizacji kolejnych etapów zadań.
4,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0.
5,0Student samodzielnie i terminowo wykonuje zadaną prace, z dużą aktywnością konsultuje założone rozwiązania konstrukcyjne, prezentuje rozwiązania alternatywne, chętnie poszerza swoją wiedzę.

Literatura podstawowa

  1. Zawistowski H., Frenkler D., Konstrukcja form wtryskowych do tworzyw termoplastycznych, WNT, 1984
  2. Johannaber F., Wtryskarki – poradnik użytkownika, Plastech, 2000
  3. Bociąga E., Specjalne metody wtryskiwania tworzyw polimerowych, WNT, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Malloy R.A., Plastic parts design for injection molding, Hanser, 1994
  2. Kazmer D.O., Injection mold designe engineering, Hanser, 2007

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Process design using computer simulations and analytical methods10
T-P-2Design mold with specified design parameters with the use of CAD / CAM software20
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1The polymeric materials in terms of processing difficulties, rheology, orientation, crystallization, vitrification4
T-W-2The physical properties of the polymers of the impact of the design of the gating systems and cooling molds4
T-W-3Modern design solutions injection mold, reaction injection molding, hot-channel, multi-component injection molding, injection of the gas, water,4
T-W-4Construction of molds for high production3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Participation in classes30
A-P-2Getting to Know directories Standardized build forms15
A-P-3Implementation of the design task35
80
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation in classes15
A-W-2Analysis of specialized literature, standardization10
A-W-3Preparing for pisemenej forms of Course15
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_PTP/05_W01The student should be able to characterize the impact properties of polymeric materials for processing injection in terms of technology and design of injection molds and point out modern design solutions mold
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_2A_W02Has extended and in-depth knowledge of structure and morphology of materials necessary to design modern and advanced materials, including biomaterials and/or products
ME_2A_W04Has knowledge of modern technologies of production and processing materials necessary for designing technological process and/or product
ME_2A_W05Has knowledge of development trends and the most significant new achievements in materials engineering necessary for understanding advanced technological processes
Cel przedmiotuC-3Developing skills of analysis of the conditions Process based on computer simulations
C-1Developing the ability to mold design based on the guidelines for design and technology and preparation of project documentation
C-2To familiarize students with modern solutions konstrucyjnymi in designing injection molds and the influence of t properties. polymer injection processes
Treści programoweT-W-1The polymeric materials in terms of processing difficulties, rheology, orientation, crystallization, vitrification
T-W-2The physical properties of the polymers of the impact of the design of the gating systems and cooling molds
T-W-3Modern design solutions injection mold, reaction injection molding, hot-channel, multi-component injection molding, injection of the gas, water,
T-W-4Construction of molds for high production
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, film / prezentacja multimedialna, tablica
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w postaci testu sprawdzającego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 12 pkt
3,012 - 14 pkt Student umie charakteryzować wpływ właściwości tworzyw polimerowych na przetwórstwo wtryskowe w aspekcie technologicznym i konstrukcji form wtryskowych oraz wskazać nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne form wtryskowych
3,515 - 16 pkt
4,017 pkt
4,518 pkt
5,019 - 20 pkt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_PTP/05_U01Student powinien mieć umiejętność analizowania procesów przetwórczych na podstwaie symulacji komputerowych oraz projektowania / konstruowania prostych form wtryskowych w oparciu o wytyczne konstrukcyjne i technologiczne oraz normalia, z wykorzystaniem oprogramowania CAD/CAM
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_2A_U03Can prepare detailed documentation of results of an experiment, project or research, can prepare paper with discussion of the results
ME_2A_U06Can use learned mathematical methods and models - appropriately modifying them if needed – for analysis, design and optimisation of materials and/or technological processes and/or products
ME_2A_U11Can design a product taking into consideration indicated use criteria and taking into consideration extratechnological aspects
ME_2A_U01Can acquire information from literature, databases and other sources; also in a foreign language; can integrate obtained information, interpret them, draw conclusions and formulate and justify opinions
Cel przedmiotuC-3Developing skills of analysis of the conditions Process based on computer simulations
C-1Developing the ability to mold design based on the guidelines for design and technology and preparation of project documentation
C-2To familiarize students with modern solutions konstrucyjnymi in designing injection molds and the influence of t properties. polymer injection processes
Treści programoweT-P-1Process design using computer simulations and analytical methods
T-P-2Design mold with specified design parameters with the use of CAD / CAM software
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów, dyskusja, burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena z postępu w realizacji zadania projektowego
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć projektowych na podstawie poprawnie zrealizowanego zadania w postaci pisemnie opracowanego raportu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykonał projektu
3,0Student wykonał projekt lecz jest on niekompletny
3,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0.
4,0Student wykonał projekt wraz z wymaganą dokumentacją
4,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0.
5,0student wykonał projekt wraz z wymaganą dokumentacją o czasie i potrafi aktywnie dyskutować nt. alternatywnych rozwiązań konstrukcyjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_PTP/05_K01Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia jako warunku niezbędnego do zostania wysokowykwalifikowanym konstruktorem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_2A_K01Can think and act in creative and entrepreneurial manner
Cel przedmiotuC-3Developing skills of analysis of the conditions Process based on computer simulations
C-1Developing the ability to mold design based on the guidelines for design and technology and preparation of project documentation
C-2To familiarize students with modern solutions konstrucyjnymi in designing injection molds and the influence of t properties. polymer injection processes
Treści programoweT-P-1Process design using computer simulations and analytical methods
T-P-2Design mold with specified design parameters with the use of CAD / CAM software
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów, dyskusja, burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena z postępu w realizacji zadania projektowego
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć projektowych na podstawie poprawnie zrealizowanego zadania w postaci pisemnie opracowanego raportu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student jest nieaktywny i nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,0Student samodzielnie wykonuje zadaną prace, jednak nie wykazuje własnej inicjatywy w poszerzaniu wiedzy.
3,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonuje zadaną prace, przestrzega terminów realizacji kolejnych etapów zadań.
4,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0.
5,0Student samodzielnie i terminowo wykonuje zadaną prace, z dużą aktywnością konsultuje założone rozwiązania konstrukcyjne, prezentuje rozwiązania alternatywne, chętnie poszerza swoją wiedzę.