Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S2)
specjalność: efektywność energetyczna
Sylabus przedmiotu Zaawansowana grafika inżynierska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowana grafika inżynierska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafał Grzejda <Rafal.Grzejda@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Rafał Grzejda <Rafal.Grzejda@zut.edu.pl>, Jacek Zapłata <Jacek.Zaplata@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o budowie i opisie podstawowych brył geometrycznych, podstawy rysunku technicznego i geometrii wykreślnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z komputerowym zapisem konstrukcji |
C-2 | Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej wykonywanej z wykorzystaniem komputera |
C-3 | Nabycie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej |
C-4 | Nabycie umiejętności wykonywania dokumentacji rysunkowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie się z obsługą programu AutoCAD | 2 |
T-L-2 | Rysowanie prostych przedmiotów w rzutach prostokątnych | 2 |
T-L-3 | Rysowanie przedmiotów w rzucie aksonometrycznym na podstawie danych rzutów prostokatnych | 2 |
T-L-4 | Wykonanie dokumentacji rysunkowej trzech elementów wskazanych przez prowadzącego o zróżnicowanym (rosnącym) stopniu skomplikowania | 10 |
T-L-5 | Rysowanie schematów instalacji ciepłowniczych | 12 |
T-L-6 | Odbiór i ocena rysunków | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do problematyki CAD na podstawie programu AutoCAD | 1 |
T-W-2 | Omówienie najważniejszych cech programu AutoCAD | 1 |
T-W-3 | Zapoznanie się z interfejsem użytkownika, rodzajami menu i paskami narzędzi | 1 |
T-W-4 | Podstawy tworzenia rysunków płaskich | 1 |
T-W-5 | Dostępne układy współrzędnych | 1 |
T-W-6 | Narzędzia wspomagające rysowanie precyzyjne | 1 |
T-W-7 | Rodzaje linii, kreskowanie i wstawianie napisów | 1 |
T-W-8 | Wymiarowanie, style wymiarowania i modyfikowanie wymiarów | 2 |
T-W-9 | Warstwy i bloki | 1 |
T-W-10 | Rysowanie parametryczne - podstawy | 1 |
T-W-11 | Biblioteki typowych elementów i profili | 1 |
T-W-12 | Inżynierskie obliczenia elementów maszyn | 1 |
T-W-13 | Wykonywanie rysunków 3D na bazie rysunku płaskiego | 1 |
T-W-14 | Drukowanie projektów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 28 |
A-L-2 | Wykonywanie szkiców przedmiotów | 4 |
A-L-3 | Kreślenie rysunków | 12 |
A-L-4 | Zaliczenie i poprawa wykonanych rysunków | 2 |
A-L-5 | Zapoznawanie się z normami, konsultacje | 4 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Nauka na podstawie literatury i norm | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na bazie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na bazie popełnionych błędów merytorycznych (konstrukcyjnych i technologicznych), rysunkowych i terminu oddania pracy |
S-3 | Ocena podsumowująca: Na bazie wyników kolokwium przeprowadzonego przy użyciu komputera |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_B06_W01 Student powinien posiadać wiedzę potrzebną do samodzielnego tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn, szczególnie w zakresie schematów sieci ciepłowniczych, oraz posługiwania się programem AutoCAD. | ENE_2A_W03 | — | — | C-3, C-4, C-2 | — | M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_B06_U01 Student powinien wykazywać się umiejętnością tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn i korzystania z norm dotyczących rysunku technicznego maszynowego. | ENE_2A_U03 | — | — | C-3, C-2 | T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-L-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_B06_K01 Student powinien mieć ukształtowaną właściwą postawę niezbędną do efektywnej pracy zarówno indywidualnej, jak i w zespole. | ENE_2A_K04 | — | — | C-4 | — | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_B06_U01 Student powinien wykazywać się umiejętnością tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn i korzystania z norm dotyczących rysunku technicznego maszynowego. | 2,0 | Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań projektowych. Wykazuje znaczące braki wiedzy przedstawionej w wymaganiach wstępnych. Nie dotrzymuje terminu oddania projektu. |
3,0 | Student potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej i w sposób bierny rozwiązuje zadania projektowe. Często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i dokumentacji rysunkowej. | |
3,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać projekt. Pomyłki są nieliczne i wynikają raczej z pośpiechu niż braku wiedzy. | |
4,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student oddaje w terminie projekt bez znaczących błędów. |
Literatura podstawowa
- Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2013, 25
Literatura dodatkowa
- Agaciński Piotr, Grafika inżynierska, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2014
- Montusiewicz Jerzy i inni, Komputerowa grafika inżynierska: ćwiczenia do programu AutoCAD 2013, Politechnika Lubelska, Lublin, 2013
- Czech Piotr, Wojnar Grzegorz, Folęga Piotr, Podstawy komputerowego zapisu konstrukcji z wykorzystaniem środowiska AUTOCAD, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
- Folęga Piotr, Czech Piotr, Wojnar Grzegorz, Wybrane zagadnienia teoretyczne z grafiki inżynierskiej, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010