Wydział Informatyki - Informatyka (S3)
Sylabus przedmiotu Algorytmy, NP-zupełność, redukcje - Przedmiot obieralny I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Algorytmy, NP-zupełność, redukcje - Przedmiot obieralny I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Klęsk <pklesk@wi.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | matematyka |
W-2 | algorytmy i struktury danych |
W-3 | podstawy programowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozwinięcie umiejętności studentów w zakresie zaawansowanej analizy matematycznej algorytmów i struktur danych. |
C-2 | Wykształcenie rozumienia klas złożoności problemów: P, NP, NP-zupełne, NP-trudne, Exp-time oraz pokazanie technik redukcji pomiędzy wybranymi problemami. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Samodzielna implementacja i badanie złożoności wybranej struktury danych / algorytmu (np. drzewo czerwono-czarne, kopiec binarmy, Union-Find, radix-sort vs merge-sort). | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Równania rekurencyjne dla algorytmów sortujących, w szczególności: merge sort, średni przypadek dla Quicksort (a liczba harmonicznych). Złożoność n log n jako dolne ograniczenie dla algorytmów sortujących poprzez porównania. Sortowanie przez zliczanie z optymistyczną złożonością liniową: counting sort, bucket sort, radix sort. | 3 |
T-W-2 | Zaawansowane struktury danych: drzewa czerwono-czarne, Union-Find i dowód złożoności zamortyzowanej m log * n (logarytm iterowany). | 3 |
T-W-3 | Sortowanie topologiczne, DFS, BFS, składowe silnie spójne grafu (strongly connected components). | 2 |
T-W-4 | Algorytmy znajdowania powłoki wypukłej (ConvexHull) na płaszczyźnie. Wybrane przykłady algorytmów programowania dynamicznego i zachłannego. | 3 |
T-W-5 | Klasy złożoności: P, NP, P, NP., NP.-zupełne, NP.-trudne, Exp-time. Niedetermistyczna maszyna Turinga. Problemy: Hamiltona, kliki, 3D matching. Redukcja i jej przykłady: sortowanie ≤ Convex Hull, SAT ≤ 3SAT (spełnialność formuł logicznych), trójkolorowalność ≤ SAT, 2SAT ≤ strongly connected components, cykl Hamiltona ≤ TSP, pokrycie wierzchołkowe ≤ zbiór dominujący, 3SAT ≤ pokrycie wierzchołkowe, pokrycie wierzchołkowe ≤ cykl Hamiltona. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Praca na zajęciach. | 5 |
A-L-2 | Dokończenie implementacji w domu oraz badania / eksperymenty nad złożonością. | 4 |
9 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do testu zaliczeniowego. | 6 |
21 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne i problemowe. |
M-2 | Metody programowe z użyciem komputera. |
M-3 | Ocena za test końcowy (wiadomości z wykładu). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena za program opracowywany na laboratorium i w domu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3-_B/01/01_W01 Student potrafi analizować algorytmy i struktury danych w sposób zaawansowany. Student rozumie klasy złożoności problemów: P, NP, NP-zupełne, NP-trudne, Exp-time i zna wybrane redukcje pomiędzy problemami. | I_3A_W01 | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3-_B/01/01_U01 Student potrafi wykonać implementację zaawansowanych algorytmów / struktur danych i przeprowadzić eksperyment porównawczy ich złożoności. | I_3A_U01 | — | — | — | — | — |
Literatura podstawowa
- T.H. Cormen, Algorytmy bez tajemnic, Helion, 2013
Literatura dodatkowa
- T.H. Cormen, C.E. Leiserson, R.L. Rivest, C. Stein, Introduction to algorithms, MIT Press, 2009, 3