Wydział Informatyki - Informatyka (S3)
Sylabus przedmiotu Seminarium doktoranckie VIII:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Seminarium doktoranckie VIII | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Piegat <Andrzej.Piegat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Banachowicz <Andrzej.Banachowicz@zut.edu.pl>, Włodzimierz Bielecki <Wlodzimierz.Bielecki@zut.edu.pl>, Ryszard Budziński <Ryszard.Budzinski@zut.edu.pl>, Aleksandr Cariow <Alexandr.Tariov@zut.edu.pl>, Dariusz Frejlichowski <dfrejlichowski@wi.zut.edu.pl>, Przemysław Klęsk <pklesk@wi.zut.edu.pl>, Georgy Kukharev <Georgy.Kukharev@zut.edu.pl>, Emma Kusztina <Emma.Kusztina@zut.edu.pl>, Antoni Nowakowski <Antoni.Nowakowski@zut.edu.pl>, Izabela Rejer <irejer@wi.zut.edu.pl>, Valery Rogoza <wrogoza@zut.edu.pl>, Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl>, Antoni Wiliński <Antoni.Wilinski@zut.edu.pl>, Bożena Śmiałkowska <Bozena.Smialkowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna, dobra znajomość problemów informatyki. |
W-2 | Przynajmniej dostateczna znajomość języka angielskiego umożliwiająca studiowanie światowej z zakresu doktoratu. |
W-3 | Zainteresowania naukowe w zakresie informatyki i chęć realizacji badań naukowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie doktoranta z istotą badań naukowych w zakresie informatyki i ze sposobami ich skutecznej realizacji. |
C-2 | Wdrożenie doktoranta do obserwacji aktualnych, światowych osiągnięć naukowych w dziedzinie jego doktoratu i uwzględnianie ich w realizacji jego badań związanych z rozprawa doktorską. |
C-3 | Wdrożenie doktoranta do publikowania wyników własnych badań i do prezentacji ich na konferencjach i seminariach naukowych i do starań o załatwianie pobytów naukowych w światowych ośrodkach naukowych przodujących w dziedzinie badań przez niego prowadzonych. |
C-4 | Wdrożenie doktoranta w proces ciągłych starań o zdobywanie środków na wsparcie prowadzonych badań naukowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Kończenie ostatnich badań naukowych i kończenie opracowywania rozprawy doktorskiej. Zakończenie procesu zdawania egzaminów doktorskich. Przygotowywanie sie doktoranta do obrony i prezentacji wyników rozprawy doktorskiej na forum wydziałowym. Konsultowanie wszelkich problemów pojawiających sie w trakcie konczena rozprawy z promotorem. Obrona rozprawy doktorskie i zakonczenie studiów doktoranckich. | 9 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | Bezpośrednie konsultacje naukowe z opiekunem naukowym. | 9 |
A-S-2 | Przygotowywanie się i zdawanie egzaminów doktorskich. | 8 |
A-S-3 | Przygotowywanie tekstu i wydania rozprawy doktorskiej. | 15 |
A-S-4 | Przygotowywanie się do obrony rozprawy doktorskiej. | 5 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Dyskusja w ramach konsultacji z opiekunem naukowym. |
M-2 | Samokształcenie przez studiowanie literatury światowej z dziedziny doktoratu. |
M-3 | Samokształcenie w procesie realizacji własnych badań naukowych, analizy uzyskiwanych wyników i porównywania ich z wynikami innych naukowców. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena kreatywności doktoranta dokonywana w trakcie prowadzenia badań naukowych i dyskusji z opiekunem naukowym. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena uzyskanych wyników naukowych, pracowitości w zakresie prowadzenia badań, publikowania ich wyników, starania się o granty, wyjazdy studyjne do światowych ośrodkó naukowych, zapoznawania się z najnowszymi publikacjami z zakresu doktoratu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3-_S-8_W01 Pogłębiona wiedza w zakresie naukowej tematyki doktoratu, metod prowadzenia badań naukowych, przygotowywania publikacji prezentujacych wyniki własnych badań, zródeł i sposobów zdobywania finansowego wsparcia prowadzonych badań, światowych osrodków naukowych i osobistości naukowych w zakresie tematyki doktoratu. | I_3A_W01, I_3A_W02, I_3A_W03, I_3A_W05 | — | C-2, C-1, C-3, C-4 | T-S-1 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3-_S-8_U01 Umiejętność efektywnej czasowo analizy literatury, samodzielnego prowadzenia badan naukowych, opracowywania publikacji naukowych, w tym publikacji do waznych, wiodacych czasopism o podwyższonych wymaganiach, umiejetność prezentowania własnych osiagnięć naukowych i prowadzenia dialogowej dyskusji, w tym dyskusji w języku obcym. | I_3A_U01, I_3A_U03, I_3A_U04, I_3A_U05 | — | C-2, C-1, C-3, C-4 | T-S-1 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3-_S-8_K01 Doktorant potrafi w sposób kreatywny poszukiwać rozwiązań trudnych problemów naukowych, posiada świadomość znaczenia nauki dla postępu gospodarki kraju i jej konkurencyjności względem gospodarek innych krajów, świadomość szerzenia najnowszej wiedzy naukowej, świadomość znaczenia kontaktów międzynarodowych i wymiany myśli naukowej dla podniesienia poziomu nauki krajowej i europejskiej. | I_3A_K01, I_3A_K02, I_3A_K03, I_3A_K04, I_3A_K05 | — | C-2, C-1, C-3, C-4 | T-S-1 | M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3-_S-8_W01 Pogłębiona wiedza w zakresie naukowej tematyki doktoratu, metod prowadzenia badań naukowych, przygotowywania publikacji prezentujacych wyniki własnych badań, zródeł i sposobów zdobywania finansowego wsparcia prowadzonych badań, światowych osrodków naukowych i osobistości naukowych w zakresie tematyki doktoratu. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant posiada podstawową wiedzę w zakresie naukowej tematyki doktoratu, metod prowadzenia badań naukowych, przygotowywania publikacji prezentujących wyniki własnych badań, żródeł i sposobów zdobywania finansowego wsparcia prowadzonych badań, światowych ośrodkó naukowych i osobistości naukowych z zakresu tematyki doktoratu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3-_S-8_U01 Umiejętność efektywnej czasowo analizy literatury, samodzielnego prowadzenia badan naukowych, opracowywania publikacji naukowych, w tym publikacji do waznych, wiodacych czasopism o podwyższonych wymaganiach, umiejetność prezentowania własnych osiagnięć naukowych i prowadzenia dialogowej dyskusji, w tym dyskusji w języku obcym. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant wykazuje podstawowe, akceptowalne umiejętności efektywnej czasow analizy literatury, samodzielnego prowadzenia badan naukowych, opracowywania publikacji naukowych, w tym publikacji do ważnych wiodących czasopism o podwyższonych wymaganiach, akceptowalną umiejętność prezentowania własnych osiągnięć naukowych i prowadzenia dialogowej dyskusji, w tym dyskusji w języku obcym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3-_S-8_K01 Doktorant potrafi w sposób kreatywny poszukiwać rozwiązań trudnych problemów naukowych, posiada świadomość znaczenia nauki dla postępu gospodarki kraju i jej konkurencyjności względem gospodarek innych krajów, świadomość szerzenia najnowszej wiedzy naukowej, świadomość znaczenia kontaktów międzynarodowych i wymiany myśli naukowej dla podniesienia poziomu nauki krajowej i europejskiej. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant potrafi z akceptowalna kreatywnością poszukiwać rozwiązań trudnych problemów naukowych, posiada podstawową świadomość znaczenia nauki dla postępu gospodarki kraju i jej konkurencyjności względem godpodarek innych krajów, posiada akceptowalna świadomość konieczności szerzenia najnowszej wiedzy naukowej, znaczenia kontaktów międzynarodowych i wymiany myśli naukowej dla podniesienia poziomu nauki krajowej i europejskiej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kolman Romuald, Poradnik dla doktorantów i habilitantów, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz, 2000
- Mendel Tadeusz, Metodyka pisania prac doktorskich, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań, 1999
- Gambarelli G., Lucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Kraków, 1996
- Apanowicz Jerzy, Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej: prace doktorskie i habilitacyjne, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Bolesław Wojciechowicz (redaktor), Praca promotora z doktorantem: materiały konwersatorium, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom, 1997