Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektami informatycznymi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie projektami informatycznymi | ||
Specjalność | projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tatiana Tretyakova <Tatiana.Tretyakowa@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza z przedmiotów: ekonomia, podstawy zarządzania, projektowanie systemów informacyjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ogólnie uznanymi zasadami metodologicznymi zarządzania projektami, wybramymi metodami zwinnymi oraz wybranymi standardami stosowanymi w projektach iinformatycznych |
C-2 | Zapoznanie studentów z technologiami informatycznymi wspierajacymi zarządzanie projektami |
C-3 | Kształtowanie nawyków i umiejętności tworzenia dokumentacji projektowej za pomocą MS Project |
C-4 | Kształtowanie umiejętności przeprowadzenia analizy systemowej systemów w celu wykrywania problemów oraz planowania rozwiązań (projektów) |
C-5 | Kształtowanie umiejętności współpracy w zespole |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | PMBoK - struktura: 9 obszrów aktywności | 2 |
T-A-2 | Planowanie projektu: Strategia projektu. Drzewo celów i drzewo decyzji. | 2 |
T-A-3 | Planowanie projektu: Struktura zadań - (WBS) Wybór modelu cyklu życza systemu informatycznego i metody zarządzania projektem | 2 |
T-A-4 | Przydzielenie zasobów. Struktura zasobów | 2 |
T-A-5 | Struktura kosztów. Budżet projektu | 2 |
T-A-6 | Kontrolowanie projektu: macież odpowiedzialności, wykres Gantta, "kamienia milowe" | 2 |
T-A-7 | Wykres sieciowy: obliczenie parametrów wykresu | 3 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie dokumentacji projektu zespołowego: strategia realizacji projektu | 4 |
T-L-2 | Zapoznanie się z możliwościami oprogramowania MS Project | 4 |
T-L-3 | Zespołowa praca nad wykresem Gantta (struktura zadań, kamienia milowe itd.) i wykresem sieciowym (rezerwy czasu, ścieżka krytyczna) | 6 |
T-L-4 | Określenie metody zarzadzania projektem zespołowym | 4 |
T-L-5 | Planowanie projektu indywidyalnego | 8 |
T-L-6 | Określenie ryzyka w projekcie, przedsięwzięcia zapobiegawcze | 2 |
T-L-7 | Sporządzenie sprawozdania końcowego | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu | 2 |
T-W-2 | Standard PMBoK - jego znaczenie w zarządzaniu projektami, struktura PMBoK | 2 |
T-W-3 | Podejście systemowe i procesowe w zarządzaniu projektami informatycznymi. Znaczenie analizy systemowej w inżynierii systemów informacyjnych | 2 |
T-W-4 | Cykl życia projektu, cykl życia systemu informatycznego | 2 |
T-W-5 | Wybrane aspekty engineeringu systemów informacyjnych: metody projektowania | 2 |
T-W-6 | Wybrane aspekty engineeringu systemów informacyjnych: O-modelowanie | 2 |
T-W-7 | Wybrane aspekty engineeringu systemów informacyjnych: P-modelowanie | 2 |
T-W-8 | 34 kompetencji menedżerów projektów informatycznych | 2 |
T-W-9 | Organizacje - twórce standardów wspierających zarządzanie projektami informatycznymi: standardy i modele | 2 |
T-W-10 | Planowanie i kontrolowanie projektu: struktury stosowane w planowaniu projektu (WBS i inne, zasady tworzenia) oraz instrumenty kontroli (wykres Gantta, wykres sieciowy, zasady tworzenia) | 4 |
T-W-11 | Struktura kosztów w projekcie, zarządzanie kosztami. Budżet projektu. | 2 |
T-W-12 | Zarządzanie ryzykiem projektu informatycznego | 2 |
T-W-13 | Zarządzanie jakością w projekcie informatycznym: dokument SRS, zarządzanie wymogami | 2 |
T-W-14 | Nowoczesne metody zarządzania projektami informatycznymi - wybrane metody zwinne | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie projektu | 12 |
A-A-3 | Udzia w zaliczeniu | 1 |
A-A-4 | Udzał w konsultacjach | 1 |
29 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych: praca nad projektami | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie prezentacji wyników projektu zespołowego | 2 |
A-L-4 | Uczestnictwo w konsultacji | 2 |
A-L-5 | Uczestnictwo w zaliczeniu | 2 |
46 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie się do egzaminu | 25 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z użuciem komputera |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe z uzyciem komputera |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera |
M-4 | metoda projektowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen egzaminu ustnego i za projekty z uwzględnieniem aktywności studenta na zajeciach z przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D16/02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: wyjaśnić podstawowe zasady metodologiczne zarządzania projektami informatycznymi | I_2A_W09 | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-10, T-W-12, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
I_2A_D16/02_W02 student powinien znać, jak wybrać unikalną metodę zarządzania projektem informatycznym | I_2A_W06, I_2A_W09 | — | C-2, C-1 | T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-2, T-W-4 | M-2 | S-1 |
I_2A_D16/02_W03 nazwać główne kompetencje menedżerów projektów informatycznych | I_2A_W09 | — | C-2, C-1 | T-W-8, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D16/02_U01 potrafi przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów oraz zaplanować projekt rozwiązujący problem | I_2A_U11 | — | C-3, C-4 | T-W-11, T-W-13, T-W-10, T-W-14, T-W-12, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1 |
I_2A_D16/02_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaplanować, stworzyć strukturę organizacyjną i kontrolować projekt za pomocą oprogramowania MS Project | I_2A_U07 | — | C-2, C-1 | T-L-3, T-L-2, T-A-7 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1 |
I_2A_D16/02_U03 potrafi przygotować dokumentację projektową w zespole i indywidualnie | I_2A_U03 | — | C-2, C-3, C-1, C-4, C-5 | T-L-1, T-L-7, T-L-5 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D16/02_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujace postawy: postępowanie zgodnie z zasadami metodologicznymi przy realizacji projektów informatycznych oraz kreatywność przy formułowaniu celów i sposobów ich osiągnięcia w projekcie | I_2A_K05, I_2A_K06 | — | C-2, C-1, C-4, C-5 | T-W-3, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D16/02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: wyjaśnić podstawowe zasady metodologiczne zarządzania projektami informatycznymi | 2,0 | Nie jest w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia oraz nie zna podstawowych zasad metodologicznych stosowanych w zarządzaniu projektami informatycznymi |
3,0 | Błędnie definiuje większość z podstawowych pojęć oraz blędnie wyjaśnia większość z podstawowych zasad metodologicznych stosowanych w zarządzaniu projektami informatycznymi | |
3,5 | Błędnie definiuje niektóre z podstawowych pojęć oraz robi błędy przy wyjaśnieniu niektórych z podstawowych zasad metodologicznych stosowanych w zarządzaniu projektami informatycznymi | |
4,0 | Jest w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia oraz wyjaśnić większość z podstawowych zasad metodologicznych stosowanych w zarządzaniu projektami informatycznymi. Robi pomyłki przy wyjaśnieniu | |
4,5 | Jest w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia oraz wyjaśnić podstawowe zasady metodologiczne stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi, dopuszcza drobne nieścisłości | |
5,0 | Jest w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia oraz wyjaśnić podstawowe zasady metodologiczne stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi | |
I_2A_D16/02_W02 student powinien znać, jak wybrać unikalną metodę zarządzania projektem informatycznym | 2,0 | Nie jest w stanie nazwać metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Nie jest w stanie dobrać metodę zarządzania projektem informatycznym |
3,0 | Jest w stanie wymienić niektóre metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Nie jest w stanie dobrać narzędzia i metodę zarządzania projektem informatycznym | |
3,5 | Jest w stanie wymienić niektóre metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Robi błedy przy doborze narzędzi i metody zarządzania projektem informatycznym | |
4,0 | Jest w stanie wymienić i scharakteryzować metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Robi niewielkie błedy przy doborze narzędzi i metody zarządzania projektem informatycznym | |
4,5 | Jest w stanie wymienić i scharakteryzować metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Jest zdolny do doboru narzędzi i metody zarządzania projektem informatycznym | |
5,0 | Jest w stanie wymienić i scharakteryzować metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Jest zdolny do uzasadnienia doboru narzędzi metody zarządzania projektem informatycznym | |
I_2A_D16/02_W03 nazwać główne kompetencje menedżerów projektów informatycznych | 2,0 | Nie jest w stanie nazwać kompetencje menedżerów projektów informatycznych |
3,0 | Jest w stanie nazwać część kompetencji z jednej grupy kompetencji menedżerów projektów informatycznych | |
3,5 | Jest w stanie nazwać część kompetencji z dwóch grup kompetencji menedżerów projektów informatycznych | |
4,0 | Jest w stanie nazwać część kompetencji z trzech grup kompetencji menedżerów projektów informatycznych | |
4,5 | Jest w stanie nazwać wiekszość z kompetencji z trzech grup kompetencji menedżerów projektów informatycznych | |
5,0 | Jest w stanie nazwać kompetencje z trzech grup kompetencji menedżerów projektów informatycznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D16/02_U01 potrafi przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów oraz zaplanować projekt rozwiązujący problem | 2,0 | Nie potrafi przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów oraz zaplanować projekt rozwiązujący problem |
3,0 | Nie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów , ale w grupie potrafi wykonywać mniejszą część zadań związanych z planowaniem projektu rozwiązującego problem | |
3,5 | Nie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów , ale w grupie potrafi wykonywać wybrane zadania związane z planowaniem projektu rozwiązującego problem | |
4,0 | Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów, potrafi wykonywać w grupie główne zadania związane z planowaniem projektu rozwiązującego problem oraz wiekszość z nich - samodzielnie | |
4,5 | Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów, potrafi wykonywać w grupie i samodzielnie główne zadania związane z planowaniem projektu rozwiązującego problem | |
5,0 | Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów, potrafi wykonywać w grupie i samodzielnie wszystkie zadania związane z planowaniem projektu rozwiązującego problem | |
I_2A_D16/02_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaplanować, stworzyć strukturę organizacyjną i kontrolować projekt za pomocą oprogramowania MS Project | 2,0 | nie umie korzystać z oprogramowania MS Project przy planowaniu zadań, tworzeniu struktury organizacyjnej i kontrolowaniu projektu |
3,0 | umie korzystać z mniejszej ilości przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project związanych z tworzeniem wykresu Gantta, na wykresie występują błędy, nie umie stworzyś strukturę organizacyjną i kontrolować projekt | |
3,5 | umie korzystać z mniejszej ilości przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project związanych z tworzeniem wykresu Gantta, na wykresie występują błędy, umie stworzyś strukturę organizacyjną | |
4,0 | umie korzystać ze wszystkich przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project związanych z tworzeniem wykresu Gantta, ale na wykresie występują niewielkie błędy, umie stworzyś strukturę organizacyjną i kontrolować projekt | |
4,5 | umie korzystać ze wszystkich przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project zwiazanych z tworzeniem wykresu Gantta, wykres nie zawiera błędów, umie stworzyś strukturę organizacyjną i kontrolować projekt za pomocą "kamieni milowych" | |
5,0 | umie korzystać ze wszystkich przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project związanych z tworzeniem wykresu Gantta, wykres nie zawiera błędów, umie stworzyś strukturę organizacyjną i kontrolować projekt za pomocą "kamieni milowych" i parametrów wykresu sieciowego | |
I_2A_D16/02_U03 potrafi przygotować dokumentację projektową w zespole i indywidualnie | 2,0 | Nie potrafi przygotować dokumentację projektową |
3,0 | Potrafi przygotować mniejszą część dokumentacji projektowej w zespole | |
3,5 | Potrafi przygotować mniejszą część dokumentacji projektowej w zespole oraz mniejszą część - indywidualnie | |
4,0 | Potrafi przygotować główną część dokumentacji projektowej w zespole oraz indywidualnie | |
4,5 | Potrafi przygotować calą dokumentację projektową w zespole oraz indywidualnie | |
5,0 | Potrafi przygotować calą dokumentację projektową w zespole będąc liderem projektu oraz indywidualnie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D16/02_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujace postawy: postępowanie zgodnie z zasadami metodologicznymi przy realizacji projektów informatycznych oraz kreatywność przy formułowaniu celów i sposobów ich osiągnięcia w projekcie | 2,0 | Nie jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny przy planowaniu i wnioskowaniu projektu |
3,0 | Jest zdolny do wykorzystywania mniejszej części zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu | |
3,5 | Jest zdolny do wykorzystywania większej części zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania | |
4,0 | Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu, wnioskowania rozwiązania i generowania nowych idei odnośnie rozwiązania przy sporządzeniu wniosku na finansowanie projektu | |
4,5 | Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny oraz do syntezy i wyrażania wiedzy, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania i generowania nowych idei odnośnie rozwiązania przy sporządzeniu wniosku na finansowanie projektu i wykorzystania odmiennego sposobu organizowania działalności w projekcie | |
5,0 | Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób nowatorski, syntezy i wyrażania wiedzy, wykorzystuje odmienny sposób organizowania działalności w projekcie, postrzegania problemu i generowania nowych idei odnośnie rozwiązania, perspektyw, reakcji i produktów w projekcie oraz posiada zdolności liderskie |
Literatura podstawowa
- PMI, Project Management Body of Knowledge, Drexel Hill, USA, 2008
- Kerzner H., Project management: A System's Aproach to Planing, Schedulling and Controlling. 6th ed., Van Noatlrad Renhold, New York, 2009
- Szyjewski Z., Metody zarzadzania projektami informatycznymi, Placed, Warszawa, 2004
- Booch G., Rumbaugh J., Jakobson I., UML. Przewodnik użytkownika, WNT, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Phleber Sh. L.,,Atlee J.M., Software Engineering. Theory and practice, Prentice Hall, 2006
- Kiesielnicki J., Sroka H., Systemy informatyczne biznesu, Placet, Warszawa, 2009