Sylabus przedmiotu Inteligentne agenty programowe w komunikacji internetowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów |
Informatyka |
Forma studiów |
studia stacjonarne |
Poziom |
drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta |
magister |
Obszary studiów |
nauki techniczne |
Profil |
ogólnoakademicki |
Moduł |
— |
Przedmiot |
Inteligentne agenty programowe w komunikacji internetowej |
Specjalność |
internet w zarządzaniu |
Jednostka prowadząca |
Katedra Systemów Multimedialnych |
Nauczyciel odpowiedzialny |
Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl> |
Inni nauczyciele |
|
ECTS (planowane) |
3,0 |
ECTS (formy) |
3,0 |
Forma zaliczenia |
egzamin |
Język |
polski |
Blok obieralny |
— |
Grupa obieralna |
— |
Formy dydaktyczne
Forma dydaktyczna | KOD | Semestr | Godziny | ECTS | Waga | Zaliczenie |
---|
laboratoria | L | 1 | 15 | 1,4 | 0,38 | zaliczenie |
wykłady | W | 1 | 15 | 1,6 | 0,62 | egzamin |
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
dla tego przedmiotu nie są określone cele przedmiotuTreści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|
laboratoria |
---|
T-L-1 | Testowanie przykładowych agentów konwersacyjnych dostępnych w Internecie. | 2 |
T-L-2 | Projekt prostego systemu agentowego - specyfikacja WŚES. | 3 |
T-L-3 | Internet jako środowisko zadaniowe, określanie wartości cech. | 2 |
T-L-4 | Reprezentacja wiedzy w systemie agentowymkonwersacyjnym z użyciem ontologii | 4 |
T-L-5 | Reprezentacja wiedzy w systemie agentowym z użyciem trójek I-A-W, reguł oraz wnioskowanie. | 4 |
| 15 |
---|
wykłady |
---|
T-W-1 | Zagadnienia podstawowe: pojęcie agenta, cechy agenta, składowe systemu agentowego. | 3 |
T-W-2 | Środowisko zadaniowe agenta. | 3 |
T-W-3 | Chatterboty i inne agenty stosowane w komunikacji internetowej | 4 |
T-W-4 | Wiedza w systemach agentowych konwersacyjnych: rola i metody reprezentacji. | 2 |
T-W-5 | Wnioskowanie w systemach agentowych | 3 |
| 15 |
---|
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|
laboratoria |
---|
A-L-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie zajęć z zadań własnych studenta | 6 |
A-L-3 | Konsultacje i zaliczenie zajęć | 2 |
A-L-4 | Praca własna studenta nad przygotowaniem sprawozdań z laboratorium | 4 |
A-L-5 | Praca zespołowa przy realizacji projektu | 12 |
| 39 |
---|
wykłady |
---|
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć (egzamin) | 3 |
A-W-3 | Studiowanie literatury i przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładu | 6 |
| 44 |
---|
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
dla tego przedmiotu nie są określone metody nauczania ani narzędzia dydaktyczneSposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium z wiedzy podanej na wykładach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zajęć laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena prezentacji wyników pracy zespołowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|
I_2A_D15/05_W01 Student posiada wiedzę w zakresie koncepcji, cech charakterystycznych, ogólnej budowy i zasad działania systemów agentowych stosowanych w komunikacji internetowej. | I_2A_W04, I_2A_W09 | — | — | T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2 | — | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|
I_2A_D15/05_U01 Student potrafi wykonać analizę techniczno-funkcjonalną oraz projekt prostego systemu agentowego operującego w środowisku Internetu | I_2A_U07, I_2A_U08, I_2A_U12 | — | — | T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2 | — | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|
I_2A_D15/05_K01 Student potrafi współpracować w zespole realizującym projekt inteligentnego agenta, potrafi przedstawić i obronić przed grupą opracowaną koncepcję, rozumie potrzebę planowania i harmonogramowania pracy zespołu oraz istotność odpowiedzialności grupowej. | I_2A_K01, I_2A_K05, I_2A_K06 | — | — | T-L-4, T-L-5, T-L-2 | — | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|
I_2A_D15/05_W01 Student posiada wiedzę w zakresie koncepcji, cech charakterystycznych, ogólnej budowy i zasad działania systemów agentowych stosowanych w komunikacji internetowej. | 2,0 | Student nie zna podstawowych definicji systemu agentowego oraz właściwości środowiska agentowego. |
3,0 | Student zna podstawowe definicje systemu agentowego, właściwości środowiska agentowego. |
3,5 | Student rozumie i potrafi objaśnić pojęcie systemu agentowego oraz potrafi wyjaśnić wyjaśnić znaczenie i przebieg analizy wyniki-środowisko-sensory-efektory, |
4,0 | Student zna wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu systemów agentowych oraz potrafi poprawnie wyjaśnić rolę wiedzy w systemach agentowych. |
4,5 | Student potrafi rozpoznać problem wymagający podejścia agentowego, zdefiniować architektury agentów programowych oraz metody wnioskowania. |
5,0 | Student potrafi wyjaśnić różnice między różnymi architekturami agentów programowych oraz między różnymi podejściami do uczenia się i metodami wnioskowania w systemach agentowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|
I_2A_D15/05_U01 Student potrafi wykonać analizę techniczno-funkcjonalną oraz projekt prostego systemu agentowego operującego w środowisku Internetu | 2,0 | Student nie potrafi wynkonać analizy techniczno funkcjonalnej ani projektu prostego systemu agentowego pomimo szczegółowych wytycznych. |
3,0 | Student wykonać projekt potrafi prostego systemu agentowego na podstawie wytycznych i przeprowadzić analizę środowiska agentowego |
3,5 | Student wykonać projekt potrafi prostego systemu agentowego na podstawie wytycznych i przeprowadzić analizę wyniki-środowisko-efektory-sensory prostego systemu agentowego |
4,0 | Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicz |
4,5 | Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicznym oraz zaproponować do niego odpowiednią architekturę (model) . |
5,0 | Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicznym, zaproponować do niego odpowiednią architekturę |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|
I_2A_D15/05_K01 Student potrafi współpracować w zespole realizującym projekt inteligentnego agenta, potrafi przedstawić i obronić przed grupą opracowaną koncepcję, rozumie potrzebę planowania i harmonogramowania pracy zespołu oraz istotność odpowiedzialności grupowej. | 2,0 | Nie potrafi współpracować w zespole projektowym, nie wykonuje przydzielonej mu pracy i unika odpowiedzialności za wynik pracy zespołu. |
3,0 | Wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie w stopniu podstawowym, nie angażując się w organizację pracy zespołu ani prezentację wyników. |
3,5 | Wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie w stopniu podstawowym, wspiera zespół w organizacji pracy lub prezentacji wyników. |
4,0 | Wykonuje całkowiecie powierzone mu przez zespół zadanie, wspiera członków zespołu w wykonywanej przez nich pracy, wspiera zespół w organizacji pracy lub prezentacji wyników. |
4,5 | Sprawnie wykonuje swoją część pracy oraz (współ-)organizuje pracę zespołu, aktywnie wspiera komunikację w zespole, w przystępny sposób prezentuje wyniki uzyskane w zespole. |
5,0 | Sprawnie wykonuje swoją część pracy oraz (współ-)organizuje pracę zespołu, aktywnie wspiera komunikację w zespole, w przystępny sposób prezentuje wyniki uzyskane w zespole i potrafi podczas dyskusji uzasadnić i obronić opracowany projekt inteligentnego agenta. |