Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
Sylabus przedmiotu Analiza danych i eksperyment badawczy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza danych i eksperyment badawczy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Larisa Dobryakova <Larisa.Dobryakova@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Larisa Dobryakova <Larisa.Dobryakova@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu algebry liniowej i statystyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami związanymi z analizą danych oraz palnowaniem i komputerowym wspomaganiem eksperymentu badawczego. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności plamowania, realizacji i właściwej interpretacji uzyskanych wyników podczas realizacji eksperymentu badawczego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zarządzanie danymi, statystyki opisowe, estymacja i weryfikacja hipotez statystycznych. | 4 |
T-L-2 | Analiza regresji: regresja wieloraka, analiza reszt, regresja nieliniowa, regresja logistyczna, analiza kanoniczna, analiza dyskryminacyjna. | 16 |
T-L-3 | Uczenie maszynowe: naiwny klasyfikator Bayesa, metoda k-najbliższych sąsiadów, metoda wektorów nośnych, analiza skupień uogólniona metodą EM i k-średnich, metoda aglomeracji. | 6 |
T-L-4 | Planowanie i realizacja przykładowych procesów badawczych z dziedziny informatyka. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Dane, wymagania do danych, rodzaje zbiorów danych, metody zbierania danych, czyszczenie danych, obsługa brakujących danych, punkty oddalone. | 2 |
T-W-2 | Analiza regresji: regresja prosta, regresja wieloraka, analiza reszt, regresja nieliniowa, regresja logistyczna, analiza kanoniczna, analiza dyskryminacyjna. | 5 |
T-W-3 | Uczenie maszynowe: naiwny klasyfikator Bayesa, metoda k-najbliższych sąsiadów, metoda wektorów nośnych, analiza skupień uogólniona metodą EM i k-średnich, metoda aglomeracji. | 4 |
T-W-4 | Planowanie eksperymentu badawczego. Dobór odpowiednich metod opracowania danych. Merytoryczna interpretacja wyników analizy danych. Prezentacja wyników analizy danych. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Dokończenie realizowanych w trakcie zajęć zadań (praca własna studenta). | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć (praca własna studenta). | 8 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 6 |
54 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach do wykładu | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu (praca własna studenta) | 26 |
A-W-4 | Uczestnictwo w egzaminie | 4 |
53 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna praca studentów polegająca na wykonywaniu zadań z wykorzystaniem technik komputerowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne (test z zakresu całego przedmiotu). |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena ciągła pracy studenta oraz wykonanie pracy zaliczeniowej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_B/03_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozróżnić podstawowe zadania analizy danych. | I_2A_W07, I_2A_W08 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
I_2A_B/03_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać poszczególne etapy przeprowadzania eksperymentów badawczych w zależności od charakteru zmiennych. | I_2A_W01, I_2A_W07 | — | C-1 | — | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_B/03_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć prawidłowo zaplanować i zrealizować proces badawczy. | I_2A_U05 | — | C-2 | T-L-2, T-L-4, T-L-3 | M-2 | S-2 |
I_2A_B/03_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć prawidłowo interpretować uzyskane wyniki analizy danych oraz dokonać ich prezentacji. | I_2A_U05, I_2A_U10 | — | C-2 | T-L-4 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_B/03_K01 W trakcie przeprowadzonych zajęć student będzie reprezentował aktywną postawę w samokształceniu. | I_2A_K01, I_2A_K02 | — | C-2 | T-L-2, T-L-4, T-L-3 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_B/03_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozróżnić podstawowe zadania analizy danych. | 2,0 | Student nie przyswoił sobie podstawowej wiedzy z analizy danych. |
3,0 | Student zna wybrane metody analizy danych. | |
3,5 | Student zna wybrane metody analizy danych. | |
4,0 | Student zna wybrane metody analizy danych i potrafi je stosować w problemach praktycznych. | |
4,5 | Student zna wybrane metody analizy danych i potrafi je stosować w problemach praktycznych. | |
5,0 | Student zna wybrane metody analizy danych i potrafi je stosować w problemach praktycznych, zna zalety i ograniczenia stosowanych metod i algorytmów. | |
I_2A_B/03_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać poszczególne etapy przeprowadzania eksperymentów badawczych w zależności od charakteru zmiennych. | 2,0 | Student nie zna etapów przeprowadzania eksperymentów badawczych. |
3,0 | Student zna wybrane etapy przeprowadzania eksperymentów badawczych. | |
3,5 | Student zna wybrane etapy przeprowadzania eksperymentów badawczych. | |
4,0 | Student zna wybrane etapy przeprowadzania eksperymentów badawczych i potrafi je stosować w w problemach praktycznych. | |
4,5 | Student zna wybrane etapy przeprowadzania eksperymentów badawczych i potrafi je stosować w w problemach praktycznych. | |
5,0 | Student zna wybrane etapy przeprowadzania eksperymentów badawczych i potrafi je stosować w w problemach praktycznych, zna zalety i ograniczenia stosowanych metod. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_B/03_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć prawidłowo zaplanować i zrealizować proces badawczy. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaplanowac prosty eksperyment badawczay. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
I_2A_B/03_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć prawidłowo interpretować uzyskane wyniki analizy danych oraz dokonać ich prezentacji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi interpretować wyniki analizy danych prostych jednowymiarowych systemów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_B/03_K01 W trakcie przeprowadzonych zajęć student będzie reprezentował aktywną postawę w samokształceniu. | 2,0 | Student nie jest przygotowany do zajęć. |
3,0 | Student jest przygotowany do zajęć w minimalnym stopniu. | |
3,5 | Student jest przygotowany do zajęć w minimalnym stopniu i potrafi samodzielnie rozwiązywać proste problemy. | |
4,0 | Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwązywać postawione problemy. | |
4,5 | Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione problemy oraz prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
5,0 | Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione problemy oraz prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje. |
Literatura podstawowa
- Bielińska E., Finger J., Kasprzyk J., Jegierski T., Ogonowski Z., Pawełczyk M., Identyfikacja procesów, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002
- Stanisz Andrzej, Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny, 3 tomy, Statsoft, Kraków, 2007
- Daniel T. Larose, Odkrywanie wiedzy z danych, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Mrozek B., Mrozek Z., Matlab i Simulink. Poradnik użytkownika, Helion, Gliwice, 2004, III
- Ljung L., System Identification Theory for the User., Prentice Hall PTR, Upper Saddle River, New York, 1999