Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: systemy komputerowe i technologie mobilne
Sylabus przedmiotu Systemy sensorowe - Przedmiot obieralny IV:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy sensorowe - Przedmiot obieralny IV | ||
Specjalność | systemy komputerowe i technologie mobilne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Jaskuła <Marek.Jaskula@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | W zakresie wiedzy w odniesieniu do warstwy fizycznej sysrtemu wymagany jest następujący zakres przedmiotowy: Elektronika, Elementy cyfrowe i układy logiczne, Technika cyfrowa, Architektura systemów komputerowych, Systemy wbudowane. |
W-2 | W odniesieniu do zagadnień programowania wymagany jest następujący zakres przedmiotowy: Podstawy programowania, Inżynieria programowania, Architektura systemów komputerowych, Systemy operacyjne, Systemy wbudowane. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie interdyscyplinarnej wiedzy dotyczącej nowoczesnych sensorów i ich wykorzystania w przemyśle, medycynie i obronności. |
C-2 | Opanowanie umiejętności konfigurowania systemów ukierunkowanych na zbieranie danych z użyciem różnorodnych sensorów, a także implementowania zadań algorytmicznych na bazie sprzętowej i programowej. |
C-3 | Ukształtowanie nawyku obserwowania systemów technicznych, medycznych, jak i powszechnego użytku pod kątem techniki sensorowej; ciągły rozwój własny. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiar temperatury z wykorzystaniem LabView/uC/RPi | 2 |
T-L-2 | Pomiar wilgotności z wykorzystaniem LabView/uC/RPi | 2 |
T-L-3 | Czujniki MEMS | 6 |
T-L-4 | Jednostka IMU | 2 |
T-L-5 | Komunikacja Bluetooth HC05. Integracja. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Omówienie wybranych typów sensorów wielkości elektrycznych i nieelektrycznych oraz problemów pomiarowych. | 4 |
T-W-2 | Sensory: temperatury, wilgotności, ciśnienia oraz akcelerometr, żyroskop, magnetometr, czujnik pola magnetycznego, mikrofony, inne. | 6 |
T-W-3 | Zintegrowane jednostki sensoryczne IMU. | 2 |
T-W-4 | Wybrane aspekty układów kondycjonujących i elementy protokołów komunikacyjnych przewodowych i bezprzewodowych. | 2 |
T-W-5 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studia literaturowa w w zakresie tematycznym stosownie do bieżących zajęć laboratoryjnych. | 5 |
A-L-3 | Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
22 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielna analiza problemów omawianych w ramach wykładu. | 16 |
A-W-3 | Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
33 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych; ocena formująca: sprawdziany pisemne i ustne wejściowe do ćwiczen lub w trakcie, ocena jakości ewentualnych sprawozdań po odbytych ćwiczeniach |
S-2 | Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca - zaliczenie końcowe ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O5/4-2_W01 Systemy sensorowe obejmują zastosowania wojskowe, medyczne oraz przemysłowe - mechatroniki. Mają charakter szczególnie interdyscyplinarny; matematyczny, obliczeniowy oraz warstwy fizycznej. | I_2A_W01, I_2A_W05, I_2A_W06, I_2A_W10, I_2A_W11 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O5/4-2_U01 Charakter i zakres niezbędnych umiejętności w dziedzinie konstruowania systemów sensorowych można okreslić poglądowo opierając się na przykładzie radaru lub tomografu komputerowego. | I_2A_U02, I_2A_U04, I_2A_U05, I_2A_U06, I_2A_U07, I_2A_U08, I_2A_U10, I_2A_U14 | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O5/4-2_K01 Budowanie urządzeń o charakterze medycznym lub przemysłowym wymaga rozległych kompetencji i dojrzałości społecznej. | I_2A_K01, I_2A_K02, I_2A_K03, I_2A_K04, I_2A_K05, I_2A_K06 | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O5/4-2_W01 Systemy sensorowe obejmują zastosowania wojskowe, medyczne oraz przemysłowe - mechatroniki. Mają charakter szczególnie interdyscyplinarny; matematyczny, obliczeniowy oraz warstwy fizycznej. | 2,0 | Brak elementarnej wiedzy przedmiotu. |
3,0 | Elementarna wiedza w zakresie warstwy fizycznej i algorytmicznej systemu sensorowego i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego. | |
3,5 | Elementarna wiedza w zakresie warstwy fizycznej i algorytmicznej systemu sensorowego i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego z elementami wnioskowania. | |
4,0 | Podstawowa wiedza w zakresie warstwy fizycznej i algorytmicznej systemu sensorowego i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia interdyscylinarnego i rozwiązywania podstawowych zadań problemowych. | |
4,5 | Znaczna wiedza w zakresie warstwy fizycznej i algorytmicznej systemu sensorowego i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia interdyscyplinarnego i rozwiązywania zadań problemowych. | |
5,0 | Kompletna wiedza w zakresie warstwy fizycznej i algorytmicznej systemu sensorowego i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego w zakresie wykładanycm, ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów, rozwiązywania zadań algorytmicznych, także ze zdolnością dokonywania oceny porównawczej oraz wartościującej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O5/4-2_U01 Charakter i zakres niezbędnych umiejętności w dziedzinie konstruowania systemów sensorowych można okreslić poglądowo opierając się na przykładzie radaru lub tomografu komputerowego. | 2,0 | Nie posiadł jakichkolwiek umiejętności praktycznych. |
3,0 | Posiada minimalne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemu sensorowego oraz zdolność stosowania podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego. | |
3,5 | Posiada umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemu sensorowego oraz zdolność stosowania podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. | |
4,0 | Posiada pełne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych systemu sensorowego oraz zdolność stosowania podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Potrafi zasymulować oraz dokonać syntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu aplikacji przemysłowej. | |
4,5 | Posiada pełne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemu sensorowego oraz zdolność stosowania podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Potrafi zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla syste | |
5,0 | Posiada biegłe umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemu sensorowego oraz zdolność stosowania podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Potrafi zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu aplikacji przemysłowej oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej. Potrafi dokonać wyboru właściwego rozwiązania stosowanie do postawionego zadania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O5/4-2_K01 Budowanie urządzeń o charakterze medycznym lub przemysłowym wymaga rozległych kompetencji i dojrzałości społecznej. | 2,0 | Nie wykazuje zaangażowania w poszerzaniu wiedzy i doskonaleniu umiejętności w zakresie realizowania i stosowalności systemów sensorowych. |
3,0 | Wykazuje elementarną skłonność do poprawiania swoich kompetencji w zakresie systemu sensorowego i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego jedynie z obawy o konsekwencje. | |
3,5 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób jedynie zapewniający bieżące wykonywanie zadań. | |
4,0 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, w miarę przewidywanej konieczności. | |
4,5 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. | |
5,0 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. Dodatkowo, jest aktywny środowiskowo, wymienia doświadczenia w środowisku akademickim. |
Literatura podstawowa
- Sabrie Soloman, Sensors Handbook, McGraw-Hill, USA, 2010, ISBN: 978-0-07-160571-7
- Jacob Fraden, Handbook of Modern Sensors, Fourth Edition, Springer, London, 2010, ISBN 978-1-4419-6465-6, e-ISBN 978-1-4419-6466-3
Literatura dodatkowa
- GÁBOR HARSÁNYI, Sensors in Biomedical Applications: Fundamentals, Technology and Applications, CRC Press LLC, 2000, ISBN 1-56676-885-3