Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: systemy komputerowe i technologie mobilne
Sylabus przedmiotu Zarządzanie ryzykiem projektów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie ryzykiem projektów | ||
Specjalność | projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Twardochleb <Michal.Twardochleb@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zarządzanie projektami rachunek prawdopodobieństwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rodzajami i formami ryzyk występujących w projektach oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ryzyka i sposobów reagowania na nie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Odpowiadające treściom podanym na wykładzie: Rodzaje i źródła ryzyka w projektach Planowanie zarządzania ryzykiem Identyfikacja ryzyka Jakościowa analiza ryzyka Ilościowa analiza ryzyka Planowanie reakcji na ryzyko Monitorowanie i kontrolowanie ryzyka | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje i źródła ryzyka w projektach Planowanie zarządzania ryzykiem Identyfikacja ryzyka Jakościowa analiza ryzyka Ilościowa analiza ryzyka Planowanie reakcji na ryzyko Monitorowanie i kontrolowanie ryzyka | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 14 |
A-L-3 | opracowanie sprawozdań | 10 |
A-L-4 | Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 3 |
57 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie literatury, przygotowanie do zajęć | 42 |
A-W-3 | Udzał w konsultacjach | 3 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
77 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład w formie prezentacji multimedialnej przygotowany na podstawie dostępnej literatury wzbogacony o praktyczne przykłady |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w formie case-study oraz zadań projektowych poświęconych identyfikacji, analizie i reakcji na ryzyko |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wykonanych projektów |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonanych zadań na ćwiczeniach laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin zaliczeniowy z części teoretycznej przedstawianej na wykładach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D16/04_W01 Po ukończeniu przedmiotu student zna i rozumie: - pojęcia i metody związane z zarządzania ryzykiem przy projektach (Prince 2, RAMP) - proces zarządzania zmianami i definicje czynników krytycznych | I_2A_W03, I_2A_W11 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D16/04_U01 Student potrafi - przeanalizować wpływ pojawiających się zagrożeń na poszczególnych etapach na powodzenie bądź upadek projektu, - zdefiniować i określić ilościowo ryzyko, - określić czynniki krytyczne sukcesu w zarządzaniu projektem - planować reakcję na pojawiające się elementy ryzyka podczas zarządzania projektem - podejmować decyzję w warunkach ryzyka lub niepewności | I_2A_U02, I_2A_U06, I_2A_U07, I_2A_U13 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D16/04_K01 Świadomość zmienności i dynamiki zmian uwarunkowań środowiska prowadzenia działalności gospodarczej lub otoczenia przedsiębiorstwa, zmienności czynników wewnętrznych Świadomośc konieczności obserwacji zmian w otoczeniu | I_2A_K02, I_2A_K06 | — | C-1 | T-L-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D16/04_W01 Po ukończeniu przedmiotu student zna i rozumie: - pojęcia i metody związane z zarządzania ryzykiem przy projektach (Prince 2, RAMP) - proces zarządzania zmianami i definicje czynników krytycznych | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie w wystarczającym stopniu : - pojęcia i metody związane z zarządzania ryzykiem przy projektach (Prince 2, RAMP) - proces zarządzania zmianami i definicje czynników krytycznych |
3,0 | Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym: - pojęcia i metody związane z zarządzania ryzykiem przy projektach (Prince 2, RAMP) | |
3,5 | Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym: - pojęcia i metody związane z zarządzania ryzykiem przy projektach (Prince 2, RAMP) - proces zarządzania zmianami i definicje czynników krytycznych | |
4,0 | Student zna i rozumie w stopniu dobrym: - pojęcia i metody związane z zarządzania ryzykiem przy projektach (Prince 2, RAMP) - proces zarządzania zmianami i definicje czynników krytycznych | |
4,5 | Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu: - pojęcia i metody związane z zarządzania ryzykiem przy projektach (Prince 2, RAMP) - proces zarządzania zmianami i definicje czynników krytycznych | |
5,0 | Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu oraz wyraża formułuje samodzielne opninie i wnioski na ponizsze tematy : - pojęcia i metody związane z zarządzania ryzykiem przy projektach (Prince 2, RAMP) - proces zarządzania zmianami i definicje czynników krytycznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D16/04_U01 Student potrafi - przeanalizować wpływ pojawiających się zagrożeń na poszczególnych etapach na powodzenie bądź upadek projektu, - zdefiniować i określić ilościowo ryzyko, - określić czynniki krytyczne sukcesu w zarządzaniu projektem - planować reakcję na pojawiające się elementy ryzyka podczas zarządzania projektem - podejmować decyzję w warunkach ryzyka lub niepewności | 2,0 | Student nie potrafi - przeanalizować wpływ pojawiających się zagrożeń na poszczególnych etapach na powodzenie bądź upadek projektu, - zdefiniować i określić ilościowo ryzyko, - określić czynniki krytyczne sukcesu w zarządzaniu projektem - planować reakcję na pojawiające się elementy ryzyka podczas zarządzania projektem - podejmować decyzję w warunkach ryzyka lub niepewności |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym - przeanalizować wpływ pojawiających się zagrożeń na poszczególnych etapach na powodzenie bądź upadek projektu, - zdefiniować i określić ilościowo ryzyko, - określić czynniki krytyczne sukcesu w zarządzaniu projektem | |
3,5 | Student potrafi w stopniu dostatecznym - przeanalizować wpływ pojawiających się zagrożeń na poszczególnych etapach na powodzenie bądź upadek projektu, - zdefiniować i określić ilościowo ryzyko, - określić czynniki krytyczne sukcesu w zarządzaniu projektem - planować reakcję na pojawiające się elementy ryzyka podczas zarządzania projektem - podejmować decyzję w warunkach ryzyka lub niepewności | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym - przeanalizować wpływ pojawiających się zagrożeń na poszczególnych etapach na powodzenie bądź upadek projektu, - zdefiniować i określić ilościowo ryzyko, - określić czynniki krytyczne sukcesu w zarządzaniu projektem - planować reakcję na pojawiające się elementy ryzyka podczas zarządzania projektem - podejmować decyzję w warunkach ryzyka lub niepewności | |
4,5 | Student potrafi samocdzielnie w zaawansowanym stopniu - przeanalizować wpływ pojawiających się zagrożeń na poszczególnych etapach na powodzenie bądź upadek projektu, - zdefiniować i określić ilościowo ryzyko, - określić czynniki krytyczne sukcesu w zarządzaniu projektem - planować reakcję na pojawiające się elementy ryzyka podczas zarządzania projektem - podejmować decyzję w warunkach ryzyka lub niepewności | |
5,0 | Student potrafi samocdzielnie w zaawansowanym stopniu przy zastosowaniu nieszablonowych metod wnioskowania - przeanalizować wpływ pojawiających się zagrożeń na poszczególnych etapach na powodzenie bądź upadek projektu, - zdefiniować i określić ilościowo ryzyko, - określić czynniki krytyczne sukcesu w zarządzaniu projektem - planować reakcję na pojawiające się elementy ryzyka podczas zarządzania projektem - podejmować decyzję w warunkach ryzyka lub niepewności |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D16/04_K01 Świadomość zmienności i dynamiki zmian uwarunkowań środowiska prowadzenia działalności gospodarczej lub otoczenia przedsiębiorstwa, zmienności czynników wewnętrznych Świadomośc konieczności obserwacji zmian w otoczeniu | 2,0 | Student nie jest w stanie obserwować otoczenia gospodarczego i formułować wniosków nt. jego stanu |
3,0 | Student jest w stanie obserwować otoczenie gospodarcze i formułować wnioski nt. jego stanu | |
3,5 | Student jest w stanie obserwować zmienność otoczenia gospodarczego i formułować wnioski nt. jego stanu | |
4,0 | Student jest w stanie obserwować zmienność otoczenia gospodarczego i formułować wnioski nt. jego stanu i trendów zmian | |
4,5 | Student jest w stanie obserwować i oceniać dynamikę zmienności otoczenia gospodarczego i przeprowadzać proste analizy i prognozy formułować wniosków nt. trendów zmian | |
5,0 | Student jest w stanie obserwować i oceniać dynamikę zmienności otoczenia gospodarczego i przeprowadzać zaawansowane analizy i prognozy formułować wnioski nt. trendów zmian |
Literatura podstawowa
- Kaczmarek T., Ryzyko i zarządzanie ryzykiem. Ujęcie interdyscyplinarne, Difin, Warszawa, 2008
- Pritchard C. L., Zarządzanie ryzykiem w projektach. Teoria i praktyka, WIG-PRESS, Warszawa, 2002
- Korczowski A., Zarządzanie ryzykiem w projektach informatycznych. Teoria i praktyka, Helion, 2009
Literatura dodatkowa
- ., Pomarańczowa księga - zarządzanie ryzykiem, zasady i koncepcje, Ministerstwo Skarbu JKM, 2004