Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi
Sylabus przedmiotu Obrazowanie komputerowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Obrazowanie komputerowe | ||
Specjalność | grafika komputerowa i systemy multimedialne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość algebry liniowej |
W-2 | umiejętnośc obsługi współczesnych systemów operacyjnych |
W-3 | ukończony przedmiot Przetwarzanie Obrazów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przemiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności z zakresu działania współczesnych systemów obrazowania komputerowego, które znajdują zastosowanie w różnych dziedzinach życia, takich jak fotografia, medycyna, geoinformatyka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Instruktaż do zajęć. Omówienie tematów projektów | 3 |
T-P-2 | praca indywidualna/grupowa nad wybranym projektem | 40 |
T-P-3 | końcowa prezentacja projektu | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Miary jakości obrazu cyfrowego | 2 |
T-W-2 | Zasada działania i budowa nowoczesnych urządzeń rejestracji obrazu cyfrowego (CCD, CMOS, PMOS) | 2 |
T-W-3 | Obrazowanie medyczne: urządzenia, techniki i zastosowania (USG, MRI, CT, PET) | 2 |
T-W-4 | Obrazowanie lotnicze i satelitarne (radarowe: SLAR, interferometria radarowa; fotografia multispektralna) | 2 |
T-W-5 | Obrazowanie w systemach morskich (sonar, sonda, radar) | 2 |
T-W-6 | Systemy inteligentnego monitoringu wizyjnego (detekcja i śledzenie ruchu obiektów oraz wykrywanie zagrożeń) | 2 |
T-W-7 | Metody syntezy i zastosowania grafiki fotorealistycznej | 2 |
T-W-8 | Egzamin w formie ustnej | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | udział w zajęciach projektowych, m.in prezentacja wyników, dyskusja, planowanie działań | 45 |
A-P-2 | opracowanie oprogramowania realizowanego w ramach projektu | 2 |
47 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładu | 57 |
A-W-3 | uczestnictwo w konsultacjach i egzaminie | 2 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu końcowego | 15 |
89 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | prezentacja multimedialna przy użyciu komputera |
M-3 | w ramach projektu: metoda projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca w ramach wykładu (test) i projektu (ocena projektu i prezentacji) |
S-2 | Ocena formująca: ocena bieżących postępów w zakresie porjektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D17/01_W01 W ramach przedmiotu studenci powinni być w stanie definiować kluczowe algorytmamy przetwarzania, analizy i syntezy obrazów oraz video oraz przetwarzania dźwięku, które znajdują zastosowanie fotografii cyfrowej, systemach monitoringu, obrazowaniu medycznym, satelitarnych i lotniczych technikach teledetekcji oraz systemach obrazowania morskiego. | I_2A_W04, I_2A_W06, I_2A_W07, I_2A_W10 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D17/01_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć powiązać wspomniane algorytmy z praktycznymi zadaniami wykorzystującymi komputer jako ważny element współczesnych systemów badawczych (zastosowanie w medycynie, przemyśle, nauce) | I_2A_U03, I_2A_U04, I_2A_U05, I_2A_U07, I_2A_U10, I_2A_U12, I_2A_U13, I_2A_U14 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D17/01_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student osiągnie aktywną postawę ukierunkowaną na ciągły rozwój osobisty, ukierunkowany zostanie na poszukiwanie rozwiązań w sposób kreatywny | I_2A_K01, I_2A_K05, I_2A_K06 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D17/01_W01 W ramach przedmiotu studenci powinni być w stanie definiować kluczowe algorytmamy przetwarzania, analizy i syntezy obrazów oraz video oraz przetwarzania dźwięku, które znajdują zastosowanie fotografii cyfrowej, systemach monitoringu, obrazowaniu medycznym, satelitarnych i lotniczych technikach teledetekcji oraz systemach obrazowania morskiego. | 2,0 | niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | student posiada wiedzę dotyczącą prostych algorytmów i metod obrazowania komputerowego | |
3,5 | student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanych algorytmów i metod obrazowania komputerowego | |
4,0 | student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanych algorytmów i metod obrazowania komputerowego i potrafi je syntetycznie porównać | |
4,5 | student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanych algorytmów i metod obrazowania komputerowego i potrafi je syntetycznie porównać oraz dokonać oceny efektywności w typowych przypadkach | |
5,0 | student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanych algorytmów i metod obrazowania komputerowego i potrafi je syntetycznie porównać oraz dokonać oceny efektywności w typowych przypadkach a także potrafi zaproponować konkretne rozwiązania w zależności od początkowych założeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D17/01_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć powiązać wspomniane algorytmy z praktycznymi zadaniami wykorzystującymi komputer jako ważny element współczesnych systemów badawczych (zastosowanie w medycynie, przemyśle, nauce) | 2,0 | niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | Student potrafi wymienić i zrealizować proste algorytmy obrazowania komputerowego | |
3,5 | Student potrafi zrealizować średniozaawansowane algorytmy i metody obrazowania komputerowego | |
4,0 | Student potrafi zrealizować zaawansowane algorytmy i metody obrazowania komputerowego | |
4,5 | Student potrafi krytycznie przeanalizować i zrealziować algorytmy i metody obrazowania komputerowego uwzględniając proste warunki początkowe | |
5,0 | Student potrafi krytycznie przeanalizować i zrealziować algorytmy i metody obrazowania komputerowego uwzględniając zaawansowane warunki początkowe |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D17/01_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student osiągnie aktywną postawę ukierunkowaną na ciągły rozwój osobisty, ukierunkowany zostanie na poszukiwanie rozwiązań w sposób kreatywny | 2,0 | niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | student rozumie potrzebę zwiększania swojej wiedzy i potrafi realizowac postawione zadania | |
3,5 | student czuje potrzebę zwiekszania swojej wiedzy i potrafi samodzielnie decydować o sposobach realizacji zadania | |
4,0 | student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy i potrafi samodzielnie opracować drogę postępowania oraz samodzielnie zrealizować zadanie | |
4,5 | student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz rozumie cel dzielenia się wiedzą a także potrafi określać wymagania, planowac rozwiązania oraz realizowac zdania | |
5,0 | student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz dzieli się swoją wiedzą i potrafi określać wymagania, planowac rozwiązania oraz realizowac zdania ora w sposób dynamiczny dostosowywać się do zmieniających się uwarunkowań |
Literatura podstawowa
- Richard G. Lyons, Wprowadzenie do cyfrowego przetwarzania sygnałów, WKŁ, 1999
- Iain E. G. Richardson, H.264 and MPEG-4 Video Compression: Video Coding for Next Generation Multimedia, John Wiley, New York, 2003
- M. Domanski, Zaawansowane techniki kompresji obrazów i sekwencji wizyjnych, WPP, Poznań, 2000
- W. Skarbek, Multimedia. Algorytmy i standardy kompresji, Akad. Oficyna Wyd. PLJ, Warszawa, 1998
- W. Skarbek, Multimedia. Sprzet i oprogramowanie, Akad. Oficyna Wyd. PLJ, Warszawa, 1999
- R.G.W. Hunt, The reproduction of color, John Wiley and Sons, 2006, wyd. 6
- Erik Reinhard, Greg Ward, Sumanta Pattanaik, Paul Debevec, High Dynamic Range Imaging: Acquisition, Display, and Image-Based Lighting, The Morgan Kaufmann Series in Computer Graphics, 2005