Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi
Sylabus przedmiotu Teoria sterowania - Przedmiot obieralny I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoria sterowania - Przedmiot obieralny I | ||
Specjalność | inteligentne aplikacje komputerowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Piela <Piotr.Piela@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu analizy systemowej oraz modelowania i symulacji systemów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z elementami i budową układów sterowania. |
C-2 | Ukształtowanie umiejetności przeprowadzania syntezy układów sterowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie - higiena pracy z komputerem, określenie zasad zaliczania i oceny. | 1 |
T-L-2 | Wyznaczanie charakterystyk czasowych i czestotliwosciowych podstawowych członów układów sterowania. | 2 |
T-L-3 | Badanie wpływu zakłócen wystepujacych w układzie regulacji na wskazniki jakosci zwiazane z przebiegami czasowymi. | 2 |
T-L-4 | Badanie statycznych i astatycznych układów regulacji. | 2 |
T-L-5 | Badanie właściwości regulatorów liniowych. | 2 |
T-L-6 | Synteza parametryczna układów regulacji. | 4 |
T-L-7 | Zadanie syntezy systemu z wymaganym widmem. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. | 1 |
T-W-2 | Podstawowe definicje i pojecia. Otwarty układ sterowania. Zamkniety układ sterowania. Klasyfikacja układów sterowania. | 2 |
T-W-3 | Modele matematyczne układów sterowania. | 2 |
T-W-4 | Podstawowe obiekty sterowania. Charakterystyki czasowe. Charakterystyki czestotliwosciowe. | 2 |
T-W-5 | Stabilnosc liniowych systemów sterowania. | 2 |
T-W-6 | Schematy strukturalne układów sterowania. | 2 |
T-W-7 | Układ regulacji ze sprzezeniem zwrotnym. Kryteria jakosci regulacji. | 2 |
T-W-8 | Regulatory. Dobór nastaw regulatorów. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Dokończenie realizowanych w trakcie zajęć zadań (praca własna studenta). | 3 |
A-L-3 | Uczestnictwo w zaliczeniu i konsultacjach do laboratoriów. | 1 |
19 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach do wykładu | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia (praca własna studenta) | 17 |
34 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna praca studentów polegająca na wykonywaniu zadań z wykorzystaniem technik komputerowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne (pytania testowe jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte), zaliczenie po uzyskaniu 50% maksymalnej liczby punktów |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena ciągła pracy studenta, zadania realizowane na poszczególnych zajęciach oceniane są w formie punktów, ocena końcowa zależy od liczby zgromadzonych punktów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D19/O6/1-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać wiedze na temat budowy i syntezy układów sterowania. | I_2A_W05, I_2A_W07 | — | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D19/O6/1-1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wyznaczać własności eksploatacyjne układów sterowania. | I_2A_U07, I_2A_U11 | — | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-2 |
I_2A_D19/O6/1-1_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzać syntezę parametryczna układów regulacji. | I_2A_U07, I_2A_U11 | — | C-2 | T-L-5, T-L-7, T-L-6 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D19/O6/1-1_K01 W trakcie przeprowadzonych zajęć student będzie reprezentował aktywną postawę w samokształceniu. | I_2A_K01, I_2A_K02 | — | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D19/O6/1-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać wiedze na temat budowy i syntezy układów sterowania. | 2,0 | Student nie potrawi scharakteryzować podstawowych członów ukłdów sterownania i nie zna budowy układów regulacji. |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować podstawowe elementy układów sterowania. | |
3,5 | Student zna podstawowe elementy układów sterowania i potrafi sklasyfikowac układy sterowania. | |
4,0 | Student zna podstawowe elementy układów sterowania i potrafi sklasyfikowac układy sterowania, wyznaczać modele matematyczne układów sterowania. | |
4,5 | Student zna podstawowe elementy układów sterowania i potrafi sklasyfikowac układy sterowania oraz określać ich stabilność. | |
5,0 | Student zna schematy strukturalne układów sterowania, potrafi określać stabilność systemów i dobierać nastawy regulatorów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D19/O6/1-1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wyznaczać własności eksploatacyjne układów sterowania. | 2,0 | Student nie potrafi wyznaczać własności eksploatacyjnych układów sterowania. |
3,0 | Student potrafi wyznaczyć wybrane własności eksploatacyjne układów sterowania. | |
3,5 | Student potrafi wyznaczyć podstawowe własności eksploatacyjne układów sterowania. | |
4,0 | Student potrafi wyznaczyć podstawowe własności eksploatacyjne układów sterowania bez zakłóceń. | |
4,5 | Student potrafi wskazać wpływ zakłóceń w układzie serowania na własności eksploatacyjne układów sterowania. | |
5,0 | Student potrafi okreslić cele syntezy parametrycznej układów regulacji, analizować wpływ zakłóceń w układzie serowania na własności eksploatacyjne układów sterowania. | |
I_2A_D19/O6/1-1_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzać syntezę parametryczna układów regulacji. | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić syntezy parametrycznej układów regulacji. |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić symulacje układu regulacji. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić symulacje układu regulacji i wyznaczyć wskaźniki jakości zwiazane z przebiegami czasowymi. | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzić symulacje układu regulacji i wyznaczyć wpływ wzmocnienia i stałych czasowych na charakterystyki czasowe regulatorów. | |
4,5 | Student potrafi określić wpływ zmiany parametrów poszczególnych typów regulatorów na ich własnosci dynamiczne. | |
5,0 | Student potrafi przeprowadzic syntezę parametryczna układów regulacji, dobrać typ regulatora do realizacji okreslonych celów syntezy i przeprowadzić dobór nastaw regulatora. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D19/O6/1-1_K01 W trakcie przeprowadzonych zajęć student będzie reprezentował aktywną postawę w samokształceniu. | 2,0 | Student nie jest przygotowany do zajęć. |
3,0 | Student jest przygotowany do zajęć w minimalnym stopniu. | |
3,5 | Student jest przygotowany do zajęć w minimalnym stopniu i potrafi samodzielnie rozwiązywać proste problemy. | |
4,0 | Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwązywać postawione problemy. | |
4,5 | Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione problemy oraz prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
5,0 | Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione problemy oraz prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje. |
Literatura podstawowa
- Kaczorek T., Teoria sterowania i systemów, PWN, Warszawa, 1993
- Popov O., Elementy teorii systemów - systemy dynamiczne, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005
Literatura dodatkowa
- Kaczorek T., Wektory i macierze w automatyce i elektrotechnice, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 1998
- Klamka J. – red., Zbiór zadań z teorii systemów i teorii sterowania, Politechnika Śląska, Gliwice, 1983
- Klir G. J. – red., Ogólna teoria systemów, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa, 1976