Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: internet w zarządzaniu
Sylabus przedmiotu Modelowanie i analiza systemów informatycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modelowanie i analiza systemów informatycznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Śmiałkowska <Bozena.Smialkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Buczyński <Piotr.Buczynski@zut.edu.pl>, Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl>, Magdalena Krakowiak <Magdalena.Krakowiak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii oprogramowania oraz technologii informatycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | celem przedmiotu jest wyrobienie u studenta następujacych umiejętności: - formułowania zadań, cech i wymagań stawianych systemom informatycznym firmy, - analizowania i posługiwania się wynikami analizy, - konstruowania modeli systemów informatycznych w firmy produkcyjno-usługowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza sytuacyjne do planowania systemu informatycznego. | 2 |
T-A-2 | Analiza systemu informatycznego metodą MetaPlan - studium przypadków. | 4 |
T-A-3 | Analiza systemu informatycznego metodą SWOT - studium przypadków. | 3 |
T-A-4 | Analiza systemu informatycznego metodą BSP - studium przypadków. | 3 |
T-A-5 | Analiza systemu informatycznego metodą krytycznych czynników sukcesu - studium przypadków. | 3 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Formułowanie zadań, cech i wymagań stawianych przykładowym systemom. | 4 |
T-L-2 | Opracowanie dokumentacji fazy analizy przykładowego systemu informatycznego | 4 |
T-L-3 | Opracowywanie przykładowych zadań z zakresu modelowania architektury systemu. | 2 |
T-L-4 | Tworzenie modeli dynamicznych dla prz ykładowychsystemów informatycznych. | 6 |
T-L-5 | Modelowanie zachowań z użyciem diagramów. | 6 |
T-L-6 | Opracowanie dokumentacji projektowej przykładowych systemów. | 6 |
T-L-7 | Zaliczenie laboratorium na podstawie sprawozdań i kolokwium | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Relacje między systemem informacyjny a system informatycznym, rola zasobów informacyjnych i procesy informacyjno - decyzyjne w przedsiębiorstwie. Rodzaje systemów informatycznych – klasyfikacja i cechy systemów. Obecne i postulowane zastosowania systemów informatycznych. Informatyzacja firm a problemy restrukturyzacyjne. | 2 |
T-W-2 | Analiza systemów informacyjnych przedsiębiorstwa: analiza potrzeb (konieczność komunikacji), precyzowanie zakresu, standardy tworzenia specyfikacji. Metody i narzędzia planowania i analizy systemu informacyjnego (podejście sytuacyjne do planowania i analizy, sesja MetaPlan, sesja SWOT, metoda BSP, metoda krytycznych czynników sukcesu, model spójności dynamiki zmian Broekstry). Analiza potrzeb użytkownika. | 2 |
T-W-3 | System informatyczny jako obiekt techniczny. Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Pojęcia podstawowe w modelowaniu i analizie systemów informatycznych, metody, techniki, metodyki, metodologie. Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego. | 4 |
T-W-4 | Modelowanie systemu informatycznego: procesy budowy modelu, modele systemu informatycznego (funkcjonalny, statyczny, dynamiczny, analityczny), modułowe systemu informatyczne, modele przepływu informacji, hierarchia modelu, modele wielowarstwowe. Różne podejścia do modelowania systemów informatycznych (analiza i modelowanie strukturalne, obiektowe, społeczne, organizacyjnego odwzorowania, organizacyjnego sterowania, zorientowane na dane, zorientowane na procesy, wstępujące i zstępujące, elastyczne, etc.) – charakterystyka podejść. | 4 |
T-W-5 | Podejście strukturalne do modelowania systemów informatycznych (podstawowe pojęcia, model logiczny i fizyczny, funkcje encje, związki i diagramy; modelowanie funkcji (hierarchia, zależność i logika i opis funkcji), danych i procesów, czas rzeczywisty, przykłady; modelowanie hierarchii i zależności funkcji, diagram hierarchii funkcji, powiązania między funkcjami, następstwo funkcji, zależności informacyjne i prawne między funkcjami, diagram zależności funkcji – tworzenie modeli - przykłady. | 2 |
T-W-6 | Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji - tworzenie i przykłady, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy, tworzenie i przykłady, klasyfikacja (diagramy kontekstowe, zerowe i szczegółowe) – przykłady | 2 |
T-W-7 | Modelowanie danych i procesów czasu rzeczywistego: zasady i pojęcia, cele i metody, diagram przejść stanowych – cykl tworzenia i przykłady. Modelowanie architektury systemu informatycznego. | 2 |
T-W-8 | Podejście obiektowe modelowania systemów informatycznych: metodyki obiektowe, perspektywy (pojęciowa, projektowa i implementacyjna), model przypadków użycia, statyczny model obiektowy, modele zachowań (dynamiczne). | 1 |
T-W-9 | Modelowanie przypadków użycia (analiza funkcjonalna): podstawowe pojęcia, strukturalizacja przypadków użycia, diagramy przypadków użycia – proces tworzenia i przykłady. | 1 |
T-W-10 | Budowa statycznego modelu klas i dynamicznego modelu zachowań, identyfikacja klas i obiektów, identyfikacja związków klas i obiektów, identyfikacja i definiowanie atrybutów, różne rodzaje diagramów klas i obiektów – proces tworzenia i przykłady. | 1 |
T-W-11 | Identyfikacja i definiowanie metod i komunikatów, analiza scenariuszy, modelowanie przejść stanowych, diagramy stanów, aktywności i interakcje – zasady tworzenie i przykłady. | 1 |
T-W-12 | Notacje i metodyki w analizie i modelowaniu obiektowym (Booch, HRT-HOOD, UML, OMT, etc.). | 2 |
T-W-13 | Kluczowe czynniki sukcesu fazy analizy. Dokumentacja fazy analizy i modelowania systemu informatycznego. Narzędzia komputerowego wspomagania w analizie i modelowaniu systemów informatycznych. | 2 |
T-W-14 | Nowe tendencje i podejścia do analizy i modelowania systemu. Metody elastyczne i swobodne. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach i zaliczeniu zajęć | 15 |
A-A-2 | Konsultacje do ćwiczeń i zaliczenie | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie się studenta do ćwiczeń - praca własna studenta | 10 |
27 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Konsultacje | 1 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładzie | 30 |
A-W-2 | Konsultacje do wykładu | 2 |
A-W-3 | Studia literaturowe i przygotowanie się do zajęć oraz do egzaminu | 18 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
52 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacjami i przykładami. |
M-2 | Metoda rozwiązywania problemowego, przykłady, dyskusja – forum dyskusyjne, metoda analizy sytuacyjnej - ćwicena audytoryjne |
M-3 | Metoda rozwiązywania przykładowych problemów wraz z analizą sytuacyjną - laboratorium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocana z wykładu: egzamin pisemny ostateczna ocena = 0,5 * ocena z wykładu + 0,2*ocena z ćwiczeń + 0,3 *ocena z laboratorium |
S-2 | Ocena podsumowująca: ćwiczenia audytoryjne: metoda przypadków z dyskusją, ocena aktywności i obecności |
S-3 | Ocena podsumowująca: laboratorium: metoda projektów z oceną ze sprawozdań, ocena aktywności i obecności |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_C/02_W01 Zapoznanie studentów z zaawansowanymi metodami analizy i modelowania złożonch systemów informatycznych | I_2A_W07, I_2A_W09 | — | C-1 | T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
I_2A_C/02_W02 Zapoznanie studentów z metodami analizy i projektowania systemów informatycznych z uwzględneniem artefaktów i aspektów społecznych, ekonomicznych, kulturowych oraz środowiskowych | I_2A_W02, I_2A_W11 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_C/02_U01 Umiejętność formułowania zadań, cech i wymagań stawianych systemom informatycznym firmy | I_2A_U11 | — | C-1 | T-W-4, T-W-6, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
I_2A_C/02_U02 Umiejętność analizowania artefaktów związanych z modelowaniem systemów informatycznych | I_2A_U11 | — | C-1 | T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-3, T-W-12, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
I_2A_C/02_U03 Umiejętność konstruowania modeli w obszarze systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej. | I_2A_U06 | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-14, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
I_2A_C/02_U04 Umiejętność weryfikacji i oceny skonstruowanych modeli systemów informatycznych w obszarze zastosowań tych systemów w działalności firmy produkcyjno-usługowej. | I_2A_U06 | — | C-1 | T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_C/02_W01 Zapoznanie studentów z zaawansowanymi metodami analizy i modelowania złożonch systemów informatycznych | 2,0 | nie zna metody i narzedzia planowania, analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego |
3,0 | zna podstawowe metody strukturalne i narzedzia planowania, analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego | |
3,5 | zna podstawowe metody strukturalne oraz obiektowe analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego oraz zna narzedzia planowania przedsięwzięć informatycznych | |
4,0 | zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania przedsięwzięć informatycznych | |
4,5 | zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe i swobodne do analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania przedsięwzięć informatycznych | |
5,0 | zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe i swobodne do analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania przedsięwzięć informatycznych a także potrafi te metody ocenić | |
I_2A_C/02_W02 Zapoznanie studentów z metodami analizy i projektowania systemów informatycznych z uwzględneniem artefaktów i aspektów społecznych, ekonomicznych, kulturowych oraz środowiskowych | 2,0 | nie zna metody i narzedzia planowania, analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego, które uwzględniają artefakty i aspekty społeczne, ekonomiczne, kulturowe oraz środowiskowe |
3,0 | zna podstawowe metody strukturalne i narzedzia planowania, analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego, które uwzględniają artefakty i aspekty społeczne, ekonomiczne, kulturowe oraz środowiskowe | |
3,5 | zna podstawowe metody strukturalne oraz obiektowe analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego oraz zna narzedzia planowania przedsiewziec informatycznych, które uwzględniają artefakty i aspekty społeczne, ekonomiczne, kulturowe oraz środowiskowe | |
4,0 | zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania przedsiewziec informatycznych, które uwzględniają artefakty i aspekty społeczne, ekonomiczne, kulturowe oraz środowiskowe | |
4,5 | zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe i swobodne do analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania przedsiewziec informatycznych, które uwzględniają artefakty i aspekty społeczne, ekonomiczne, kulturowe oraz środowiskowe | |
5,0 | zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe i swobodne do analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania przedsiewziec informatycznych a takze potrafi te metody ocenić z punktu widzenia konieczności uwzględnienia artefaktów i aspektów społecznych, ekonomicznych, kulturowych oraz środowiskowych i innych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_C/02_U01 Umiejętność formułowania zadań, cech i wymagań stawianych systemom informatycznym firmy | 2,0 | nie potrafi sformułować podstawowych zadań, cech i wymagań do typowego (ewidencyjnego/transakcyjnego) systemu informatycznego firmy/organizacji |
3,0 | potrafi sformułować podstawowe zadania, cechy i wymagania do typowego (ewidencyjnego/transakcyjnego) systemu informatycznego firmy/organizacji | |
3,5 | potrafi sformułować podstawowe zadania, cechy i wymagania do typowego (ewidencyjnego/transakcyjnego) informatycznego systemu czasu rzeczywistego firmy/organizacji | |
4,0 | potrafi sformułować podstawowe zadania, cechy i wymagania do typowego (ewidencyjnego/transakcyjnego) lub obejmującego integrację funkcjonalną systemu informatycznego firmy/organizacji | |
4,5 | potrafi sformułować zadania, cechy i wymagania do typowego (ewidencyjnego/transakcyjnego) lub obejmującego integrację funkcjonalną informatycznego systemu czasu rzeczywistego firmy/organizacji | |
5,0 | potrafi sformułować zadania, cechy i wymagania do nietypowego informatycznego systemu czasu rzeczywistego i potrafi je ocenić | |
I_2A_C/02_U02 Umiejętność analizowania artefaktów związanych z modelowaniem systemów informatycznych | 2,0 | nie potrafi analizować podstawowych artefaktów zwiazanych z typowym (ewidencyjnym/transakcyjnym) systemem informatycznym firmy/organizacji |
3,0 | potrafi analizować podstawowe artefaky zwiazane z typowym (ewidencyjnym/transakcyjnym) systemem informatycznym firmy/organizacji | |
3,5 | potrafi analizować podstawowe artefaky zwiazane z typowym (ewidencyjnym/transakcyjnym) informatycznym systemem czasu rzeczywistego firmy/organizacji | |
4,0 | potrafi analizować podstawowe artefaky zwiazane z typowym (ewidencyjnym/transakcyjnym) lub obejmujacym integrację funkcjonalną systemem informatycznym firmy/organizacji | |
4,5 | potrafi analizować podstawowe artefaky zwiazane z typowym (ewidencyjnym/transakcyjnym) lub obejmujacym integrację funkcjonalną informatycznym systemem czasu rzeczywistego firmy/organizacji | |
5,0 | potrafi analizować podstawowe artefaky zwiazane z nietypowym informatycznym systemem czasu rzeczywistego i potrafi dokonać wnikliwej oceny wpływu tych artefaktów na system | |
I_2A_C/02_U03 Umiejętność konstruowania modeli w obszarze systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej. | 2,0 | nie potrafi konstruować modeli w obszarze typowych (ewidencyjno/transakcyjnych) systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej |
3,0 | potrafi konstruować modele w obszarze typowych (ewidencyjno/transakcyjnych) systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej | |
3,5 | potrafi konstruować modele w typowych (ewidencyjno/transakcyjnych) informatycznych systemów czasu rzeczywistego firmy produkcyjno-usługowej | |
4,0 | potrafi konstruować modele w obszarze typowych (ewidencyjno/transakcyjnych) lub obejmujących integrację funkcjonalną systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej | |
4,5 | potrafi konstruować modele w obszarze typowych (ewidencyjno/transakcyjnych) lub obejmujących integrację funkcjonalną informatycznych systemów czasu rzeczywistego firmy produkcyjno-usługowej | |
5,0 | potrafi konstruować modele w obszarze nietypowych informatycznych systemów czasu rzeczywistego firmy produkcyjno-usługowej | |
I_2A_C/02_U04 Umiejętność weryfikacji i oceny skonstruowanych modeli systemów informatycznych w obszarze zastosowań tych systemów w działalności firmy produkcyjno-usługowej. | 2,0 | nie potrafi ocenić uzyskango model w obszarze typowych systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej |
3,0 | potrafi ocenić uzyskany model w obszarze typowych systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej | |
3,5 | potrafi ocenić uzyskany model w obszarze typowych systemów informatycznych czasu rzeczywistego firmy produkcyjno-usługowej | |
4,0 | potrafi ocenić uzyskany model w obszarze typowych lub obejmujach integrację funkcjonalną systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej | |
4,5 | potrafi ocenić uzyskany model w obszarze typowych lub obejmujach integrację funkcjonalną informatycznych systemów czasu rzeczywistego firmy produkcyjno-usługowej | |
5,0 | potrafi w pełni ocenić uzyskany model w obszarze nietypowych informatycznych systemów czasu rzeczywistego firmy produkcyjno-usługowej |
Literatura podstawowa
- Wasson Ch. S., System Analysis, Design and Development, Wiley-Interscience, Hoboken, 2006
- Beynon-Davis P., Inżynieria systemów informatycznych, WNT, Warszawa, 1999
- Cadle J., Yeates D., Zarządzanie procesem tworzenia systemów informacyjnych, WNT, Warszawa, 2004
- praca zb. Pod. Red. Z. Szyjewskiego, E. Kolbusza, w. Olejniczaka, Inżynieria systemów informatycznych, PWE, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Pressman R., Praktyczne podejście do inżynierii oprogramowania, WNT, Warszawa, 2004