Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Organizacja i zarządzanie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Organizacja i zarządzanie | ||
Specjalność | Inżynieria systemów informacyjnych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Lipczyński <Tomasz.Lipczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl>, Michał Twardochleb <Michal.Twardochleb@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pozyskanie wiedzy nt. podstawowych pojęć zw z oraganizacją izarządzaniem oraz umiejętnośc ich stosowania w praktyce |
C-2 | Pozyskanie wiedzy nt. metod określania kosztów w organizacji i umiejętności samoodzielnego przeprowadzania tych kalkulacji np. z użyciem arkusza MS-Excel |
C-3 | Pozyskanie wiedzy nt. możliwości finansowania organizacji oraz umiejętności kalkulacji kosztów pozyskania kapitału zewnętrznego (rrso, całkowity koszt kredytu) |
C-4 | Pozyskanie wiedzy nt. wybranych zagadnień rachunkowości zarządczen iumiejętność podejmowania krótkoterminowych decyzji menadżerskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zarządzanie organizacją - zakres i podstawowe pojęcia. Organizacja - typy, elementy. Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw. Istota przedsiębiorczości. Rola przedsiębiorczości w społeczeństwie. Poziomy zarządzania: Zarządzanie strategiczne, taktyczne, operacyjne | 4 |
T-L-2 | Elementy rachunku kosztów dla inżynierów. Klasyfikacja kosztów. Rachunek kosztów zmiennych/ rachunek kosztów pełnych. Amortyzacja. Koszty zużycia materiałów. Finansowe aspekty gospodarki zapasami. Koszty stałe i koszty zmienne. Koszty jednostkowe. Rozliczanie kosztów ogólnozakładowych | 8 |
T-L-3 | Źródła finansowania organizacji. Koszty kapitału. Analiza kosztów kredytów w walucie rodzimej i obcej. | 6 |
T-L-4 | Rachunkowość zarządcza i podejmowanie decyzji menadżerskich. Próg rentowności. Kapitałochłonność. Problem ograniczonych zasobów. Outsourcing. Dodatkowe zamówienie. Rezygnacja z części produkcji | 8 |
T-L-5 | Zarządzanie zasobami ludzkimi. Planowanie zasobów ludzkich Polityka personalna. Kariera w organizacji - modele i ścieżki | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarządzanie organizacją - zakres i podstawowe pojęcia. Organizacja - typy, elementy. Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw. Istota przedsiębiorczości. Rola przedsiębiorczości w społeczeństwie. Poziomy zarządzania: Zarządzanie strategiczne, taktyczne, operacyjne | 4 |
T-W-2 | Elementy rachunku kosztów dla inżynierów. Klasyfikacja kosztów. Rachunek kosztów zmiennych/ rachunek kosztów pełnych. Amortyzacja. Koszty zużycia materiałów. Finansowe aspekty gospodarki zapasami. Koszty stałe i koszty zmienne. Koszty jednostkowe. Rozliczanie kosztów ogólnozakładowych. | 8 |
T-W-3 | Źródła finansowania organizacji. Koszty kapitału. Analiza kosztów kredytów w walucie rodzimej i obcej. | 6 |
T-W-4 | Rachunkowość zarządcza i podejmowanie decyzji menadżerskich. Próg rentowności. Kapitałochłonność. Problem ograniczonych zasobów. Outsourcing. Dodatkowe zamówienie. Rezygnacja z części produkcji | 8 |
T-W-5 | Zarządzanie zasobami ludzkimi. Planowanie zasobów ludzkich Polityka personalna. Kariera w organizacji - modele i ścieżki | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć na podstawie materiału z wykładów | 10 |
A-L-3 | rozwiązywanie zadań domowych | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 18 |
A-W-3 | Udział w zaliczeniu | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, Wykład problemowy, Ćwiczenia laboratoryjne, |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca analiza prawidłowości wykonanych zadań. Kolokwia cząstkowe. |
S-2 | Ocena podsumowująca: egzamin końcowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D03.07.3_W01 Zdobycie wiedzy dotyczącej podstawowych pojęć z zakresu organizacji i zarządzania a co za tym idzie poszerzanie spectrum umiejętności diagnozowania i analizowania problemów występujących w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem oraz wykorzystywania narzędzi umożliwiających rozwiązywanie tych problemów. Wzmacnianie postaw kooperatywnych wraz z kompetencjami niezbędnymi do pracy na stanowisku kierowniczym. | I_1A_W13 | — | — | C-1, C-4, C-3, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D03.07.3_U01 Zdobycie przez studenta umiejętność pozwalających dokonać prawidłowej identyfikacji i interpretacji problemów występujących w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem. | I_1A_U07, I_1A_U17 | — | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D03.07.3_K01 Zdolnośc przygotowywania projektów związanych z organizacją i zarządzaniem przedsiębiorstwem uwzględniając aspekty prawne i ekonomiczne. | I_1A_K05, I_1A_K03, I_1A_K04 | — | — | C-3, C-1, C-4, C-2 | T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D03.07.3_W01 Zdobycie wiedzy dotyczącej podstawowych pojęć z zakresu organizacji i zarządzania a co za tym idzie poszerzanie spectrum umiejętności diagnozowania i analizowania problemów występujących w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem oraz wykorzystywania narzędzi umożliwiających rozwiązywanie tych problemów. Wzmacnianie postaw kooperatywnych wraz z kompetencjami niezbędnymi do pracy na stanowisku kierowniczym. | 2,0 | |
3,0 | Student zna wybrane pojęcia nt. organizacji i zarządzania, źródła pozyskania kapitału, pojedyncze aspekty rachunkowości zarządczej | |
3,5 | Student zna podstawowe pojęcia nt. organizacji i zarządzania, źródła pozyskania kapitału, podstawowe aspekty rachunkowości zarządczej | |
4,0 | Student dobrze zna pojęcia nt. organizacji i zarządzania, źródła pozyskania kapitału, oceny rentowności, metod kalkulacji kosztów Posiada wiedzę nt. rachunkowości zarządczej | |
4,5 | Student dobrze zna i używa prawidłowo wszystkie pojęcia nt. organizacji i zarządzania, źródła pozyskania kapitału, oceny rentowności, metod kalkulacji kosztów Posiada szeroką wiedzę nt. rachunkowości zarządczej | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna i używa prawidłowo wszystkie pojęcia nt. organizacji i zarządzania, źródła pozyskania kapitału, oceny rentowności, metod kalkulacji kosztów Posiada pełną wiedzę nt. rachunkowości zarządczej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D03.07.3_U01 Zdobycie przez studenta umiejętność pozwalających dokonać prawidłowej identyfikacji i interpretacji problemów występujących w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada fragmentaryczne umiejętności stosowania metod dopasowanych do stopnia zarządzania w organizacji Student posiada fragmentaryczne umiejętności kalkulacji kosztów w organizacji Student posiada fragmentaryczne umiejętności oszacowania kosztu kredytu, oceny optymalnego wariantu finansowania Student posiada fragmentaryczne umiejętności podejmowania decyzji krótkoterminowych w przedsiębiorstwie | |
3,5 | Student posiada podstawowe umiejętności stosowania metod dopasowanych do stopnia zarządzania w organizacji Student posiada podstawowe umiejętności kalkulacji kosztów w organizacji Student posiada podstawowe umiejętności oszacowania kosztu kredytu, oceny optymalnego wariantu finansowania Student posiada podstawowe umiejętności podejmowania decyzji krótkoterminowych w przedsiębiorstwie | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności stosowania metod dopasowanych do stopnia zarządzania w organizacji Student posiada dobre umiejętności kalkulacji kosztów w organizacji Student posiada dobre umiejętności oszacowania kosztu kredytu, oceny optymalnego wariantu finansowania Student posiada dobre umiejętności podejmowania decyzji krótkoterminowych w przedsiębiorstwie | |
4,5 | Student posiada wysokie umiejętności stosowania metod dopasowanych do stopnia zarządzania w organizacji Student posiada wysokie umiejętności kalkulacji kosztów w organizacji Student posiada wysokie umiejętności oszacowania kosztu kredytu, oceny optymalnego wariantu finansowania Student posiada wysokie umiejętności podejmowania decyzji krótkoterminowych w przedsiębiorstwie | |
5,0 | Student posiada biegłą umiejętność stosowania metod dopasowanych do stopnia zarządzania w organizacji Student posiada biegłą umiejętność kalkulacji kosztów w organizacji Student posiada biegłą umiejętność oszacowania kosztu kredytu, oceny optymalnego wariantu finansowania Student posiada biegłą umiejętność podejmowania decyzji krótkoterminowych w przedsiębiorstwie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D03.07.3_K01 Zdolnośc przygotowywania projektów związanych z organizacją i zarządzaniem przedsiębiorstwem uwzględniając aspekty prawne i ekonomiczne. | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje niską zdolnośc stosowania wiedzy w praktyce, niewielkie kompetencje menadżerskie | |
3,5 | Student prezentuje podstawową zdolnośc stosowania wiedzy w praktyce, bazowe kompetencje menadżerskie | |
4,0 | Student prezentuje dobrą zdolnośc stosowania wiedzy w praktyce, dobre kompetencje menadżerskie | |
4,5 | Student prezentuje wysoką zdolnośc stosowania wiedzy w praktyce, wysokie kompetencje menadżerskie | |
5,0 | Student prezentuje w wybitną zdolnośc stosowania wiedzy w praktyce, bardzo wysokie kompetencje menadżerskie |
Literatura podstawowa
- Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2013
- Stronczek A., Surowiec A., Sawicka J., Marcinkowska E., Białas M., Rachunek kosztów. Wybrane zagadnienia w teorii i przykładach, C.H. Beck, Warszawa, 2010
- Dobija D. Kucharczyk M., Rachunkowość zarządcza, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- K. T. Konecki, P. Chomczyński (red.), Zarządzanie organizacjami. Organizacja jako proces, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2007