Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria systemów informacyjnych

Sylabus przedmiotu Komunikacja człowiek-maszyna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komunikacja człowiek-maszyna
Specjalność Inżynieria oprogramowania
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Nowosielski <Adam.Nowosielski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Jaskuła <Marek.Jaskula@zut.edu.pl>, Anna Lewandowska <Anna.Tomaszewska@zut.edu.pl>, Radosław Mantiuk <Radoslaw.Mantiuk@zut.edu.pl>, Tomasz Mąka <Tomasz.Maka@zut.edu.pl>, Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl>, Włodzimierz Ruciński <wrucinski@wi.zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Programowanie 2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uswiadomienie rozległego, interdyscyplinarnego obszaru jaki w praktyce musi byc znany informatykowi - na róznych poziomach szczegółowosci - aby mógł poprawnie zaprojektowac i zrealizować moduły komunikacji człowiek-maszyna. komputer.
C-2Nauczanie umiejętności projektowania i implementacji interaktywnych systemów.
C-3Nauczenie umiejętności korzystania z bibliotek HCI.
C-4Zapoznanie studentów z metodami i narzędziami służącymi do ewaluacji interfejsów człowiek-maszyna.
C-5Uczulenie przyszłego inzyniera na role pozatechnicznych czynników wpływajacych na rozwiazania procesów komunikacyjnych między człowiekiem a maszyną.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Instruktaż do zajęć. Ewaluacja wirtualnych asystentów.2
T-L-2Tworzenie własnego asystenta. Technologia chatterbotów.2
T-L-3Projektowanie interfejsu graficznego aplikacji (GUI) z użyciem API.2
T-L-4Interakcja graficzna ̶ przykład API. Gesty myszy komputerowej.2
T-L-5Programowe pozyskiwanie danych z urządzeń peryferyjnych. Interfejsy urządzeń.2
T-L-6Określanie obszarów zainteresowań na monitorze. Programowa analiza wyników eye-trackera, tworzenie mapy cieplnej.2
T-L-7Zapoznanie z API do rozpoznawania gestów dotykowych.2
T-L-8Implementacja podejścia camera mouse.2
T-L-9Zastosowanie dedykowanych czujników do pozyskiwania parametrów biomedycznych.2
T-L-10Realizacja interfejsu bezdotykowego z wykorzystaniem API.2
T-L-11Wykorzystanie syntezatora mowy we własnej aplikacji.2
T-L-12Wykorzystanie sterowania głosem we własnej aplikacji.2
T-L-13Komunikacja z wykorzystaniem alfabetu Brajla.2
T-L-14Przygotowanie schematu sesji z interfejsem mózg-komputer oraz jej przeprowadzenie.2
T-L-15Zaliczenie laboratorium.2
30
wykłady
T-W-1Fizjologiczne i kognitywne aspekty interakcji pomiędzy człowiekiem i komputerem.2
T-W-2Projektowanie HCI.2
T-W-3Wprowadzanie informacji tekstowej.2
T-W-4Interakcja graficzna z użyciem wskaźnika.2
T-W-5Systemy dialogowe.2
T-W-6Interakcja za pomocą dotyku.2
T-W-7Interakcja za pomocą gestów.2
T-W-8Człowiek w roli kontrolera.2
T-W-9Wykorzystanie kierunku patrzenia (eye tracking).2
T-W-10Synteza mowy.2
T-W-11Sterowanie za pomocą głosu.2
T-W-12Interakcja za pomocą urządzeń haptycznych.2
T-W-13Rodzaje interfejsów mózg-komputer oraz ich charakterystyka.2
T-W-14Interfejsy dedykowane niepełnosprawnym.2
T-W-15Symulatory urządzeń, trenażery.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uzupełnienie implementacji wykonanej w czasie laboratoriów10
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z realizacji wybranych laboratoriów10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Czytanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w zaliczeniu2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady: informacyjne, problemowe i konwersatoryjne
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera oraz urządzeń peryferyjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdan z wykonanych zadan.
S-2Ocena formująca: Ocena implementacji
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D02.03.1_W01
Zdobycie wiedzy z zakresu komunikacji człowiek maszyna
I_1A_W09C-1, C-2, C-5T-W-9, T-W-8, T-W-3, T-W-15, T-W-4, T-W-1, T-W-11, T-W-2, T-W-7, T-W-10, T-W-13, T-W-12, T-W-14, T-W-6, T-W-5M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D02.03.1_U01
Umie dobrac środki techniczne do zrealizowania określonych wymogów komunikacji oraz umie przeprowadzić ewaluację gotowego rozwiązania
I_1A_U11C-4, C-2, C-3T-L-3, T-L-13, T-L-5, T-L-12, T-L-10, T-L-7, T-L-1, T-L-8, T-L-2, T-L-14, T-L-11, T-L-6, T-L-4, T-L-9M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D02.03.1_K01
Ma swiadomosc budowania systemów komunikacji w scisłym zwiazku z grupa społeczna bedaca adresatem danego rozwiazania (kultura, normy, status). Zdaje sobie sprawe z odpowiedzialnosci za błedna interpretacje przekazu.
I_1A_K06C-5T-W-15, T-W-2, T-W-10, T-L-13, T-L-5, T-W-6, T-L-10, T-L-11, T-L-8, T-W-1, T-W-5, T-L-4, T-W-14, T-W-7, T-L-1, T-W-13, T-L-9, T-L-3, T-W-3, T-W-9, T-L-7, T-W-11, T-L-6, T-L-12, T-W-12, T-W-4, T-L-14, T-W-8, T-L-2M-3, M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_D02.03.1_W01
Zdobycie wiedzy z zakresu komunikacji człowiek maszyna
2,0Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student zna podstawowe pojecia, definicje i parametry fizyczne mediów zwiazanych z komunikacja głosem, tekstem, ruchem i dotykiem. Zna podstawowe (standardowe) rozwiazania techniczne.
3,5Zna biblioteki programistyczne umożliwiające tworzenie interakcji człowiek-maszyna
4,0Porównuje technologie stosowane w systemach komunikacji człowiek-maszyna
4,5Potrafi dokonac wyboru technik komunikacji pod konkretne zastosowanie.
5,0Ocenia potencjalną skutecznosc algorytmów i rozwiązań w zadanym problemie komunikacji człowiek-maszyna i wykazuje sie dodatkowa wiedza pozyskana z literatury.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_D02.03.1_U01
Umie dobrac środki techniczne do zrealizowania określonych wymogów komunikacji oraz umie przeprowadzić ewaluację gotowego rozwiązania
2,0Brak podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,0Umie skorzystać z podstawowych środków technicznych (sprzętu oraz bibliotek programistycznych) do realizacji określonych wymogów komunikacji użytkownika z maszyną. Umie przeprowadzić ewaluację gotowego rozwiązania.
3,5Operuje pojęciami, definicjami i parametrami fizycznymi mediów zwiazanych z komunikacja głosem, tekstem, ruchem i dotykiem.
4,0Potrafi napisać aplikację korzystającą z wybranego środka komunikacji człowiek-maszyna.
4,5Potrafi napisać aplikację korzystającą z kilku różnych środków komunikacji człowiek-maszyna.
5,0Umie porównać różne technologie komunikacji człowiek-maszyna i wykazuje sie umiejętnościami pozyskanymi z literatury.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_D02.03.1_K01
Ma swiadomosc budowania systemów komunikacji w scisłym zwiazku z grupa społeczna bedaca adresatem danego rozwiazania (kultura, normy, status). Zdaje sobie sprawe z odpowiedzialnosci za błedna interpretacje przekazu.
2,0Student nie zna postawowych czynników społecznych majacych wpływ na budowanie sodków komunikacji w relacji człowiek-maszyna, z naciskiem na interakcję człowiek-komputer.
3,0Student potrafi scharakteryzowac czynniki społecznych majace wpływ na tworzenie komunikacji w relacji człowiek-maszyna, z naciskiem na interakcję człowiek-komputer.
3,5Jest świadomy istnienia i wzajemnych powiązań warstw systemu informacyjnego (formalna, techniczna, nieformalna).
4,0Rozumie mechanizmy (w tym biologiczne) odbióru przez człowieka bodzców z otoczenia i potrafi ocenic wpływ wystepujacych dysfunkcji na odbiór komunikatu.
4,5Zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z lekceważenia aspektów społecznych i percepcyjnych odbiorcy w budowaniu systemów komunikacyjnych.
5,0Jest świadomy odpowiedzialności za błędną interpretację przekazu. Wykazuje się znajomoscią aspektów prawnych zwiąnych z komunikacją w relacji człowiek-maszyna, z naciskiem na interakcję człowiek-komputer.

Literatura podstawowa

  1. Alan Dix, Janet Finlay, Gregory D. Abowd, Russell Beale, Human-Computer Interaction, Prentice Hall, 2003, 3
  2. Daniel Wigdor, Dennis Wixon, Brave NUI World: Designing Natural User Interfaces for Touch and Gesture, Morgan Kaufmann, 2011, 1
  3. Dinesh K. Kumar, Sridhar Poosapadi Arjunan, Human–Computer Interface Technologies for the Motor Impaired, CRC Press, 2015

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Instruktaż do zajęć. Ewaluacja wirtualnych asystentów.2
T-L-2Tworzenie własnego asystenta. Technologia chatterbotów.2
T-L-3Projektowanie interfejsu graficznego aplikacji (GUI) z użyciem API.2
T-L-4Interakcja graficzna ̶ przykład API. Gesty myszy komputerowej.2
T-L-5Programowe pozyskiwanie danych z urządzeń peryferyjnych. Interfejsy urządzeń.2
T-L-6Określanie obszarów zainteresowań na monitorze. Programowa analiza wyników eye-trackera, tworzenie mapy cieplnej.2
T-L-7Zapoznanie z API do rozpoznawania gestów dotykowych.2
T-L-8Implementacja podejścia camera mouse.2
T-L-9Zastosowanie dedykowanych czujników do pozyskiwania parametrów biomedycznych.2
T-L-10Realizacja interfejsu bezdotykowego z wykorzystaniem API.2
T-L-11Wykorzystanie syntezatora mowy we własnej aplikacji.2
T-L-12Wykorzystanie sterowania głosem we własnej aplikacji.2
T-L-13Komunikacja z wykorzystaniem alfabetu Brajla.2
T-L-14Przygotowanie schematu sesji z interfejsem mózg-komputer oraz jej przeprowadzenie.2
T-L-15Zaliczenie laboratorium.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologiczne i kognitywne aspekty interakcji pomiędzy człowiekiem i komputerem.2
T-W-2Projektowanie HCI.2
T-W-3Wprowadzanie informacji tekstowej.2
T-W-4Interakcja graficzna z użyciem wskaźnika.2
T-W-5Systemy dialogowe.2
T-W-6Interakcja za pomocą dotyku.2
T-W-7Interakcja za pomocą gestów.2
T-W-8Człowiek w roli kontrolera.2
T-W-9Wykorzystanie kierunku patrzenia (eye tracking).2
T-W-10Synteza mowy.2
T-W-11Sterowanie za pomocą głosu.2
T-W-12Interakcja za pomocą urządzeń haptycznych.2
T-W-13Rodzaje interfejsów mózg-komputer oraz ich charakterystyka.2
T-W-14Interfejsy dedykowane niepełnosprawnym.2
T-W-15Symulatory urządzeń, trenażery.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uzupełnienie implementacji wykonanej w czasie laboratoriów10
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z realizacji wybranych laboratoriów10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Czytanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w zaliczeniu2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D02.03.1_W01Zdobycie wiedzy z zakresu komunikacji człowiek maszyna
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W09Zna zasady działania i podstawowe metody projektowania interfejsów komunikacyjnych człowiek-maszyna, ze szczególnym uwzględnieniem obrazowania komputerowego i wizualizacji danych.
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie rozległego, interdyscyplinarnego obszaru jaki w praktyce musi byc znany informatykowi - na róznych poziomach szczegółowosci - aby mógł poprawnie zaprojektowac i zrealizować moduły komunikacji człowiek-maszyna. komputer.
C-2Nauczanie umiejętności projektowania i implementacji interaktywnych systemów.
C-5Uczulenie przyszłego inzyniera na role pozatechnicznych czynników wpływajacych na rozwiazania procesów komunikacyjnych między człowiekiem a maszyną.
Treści programoweT-W-9Wykorzystanie kierunku patrzenia (eye tracking).
T-W-8Człowiek w roli kontrolera.
T-W-3Wprowadzanie informacji tekstowej.
T-W-15Symulatory urządzeń, trenażery.
T-W-4Interakcja graficzna z użyciem wskaźnika.
T-W-1Fizjologiczne i kognitywne aspekty interakcji pomiędzy człowiekiem i komputerem.
T-W-11Sterowanie za pomocą głosu.
T-W-2Projektowanie HCI.
T-W-7Interakcja za pomocą gestów.
T-W-10Synteza mowy.
T-W-13Rodzaje interfejsów mózg-komputer oraz ich charakterystyka.
T-W-12Interakcja za pomocą urządzeń haptycznych.
T-W-14Interfejsy dedykowane niepełnosprawnym.
T-W-6Interakcja za pomocą dotyku.
T-W-5Systemy dialogowe.
Metody nauczaniaM-1wykłady: informacyjne, problemowe i konwersatoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student zna podstawowe pojecia, definicje i parametry fizyczne mediów zwiazanych z komunikacja głosem, tekstem, ruchem i dotykiem. Zna podstawowe (standardowe) rozwiazania techniczne.
3,5Zna biblioteki programistyczne umożliwiające tworzenie interakcji człowiek-maszyna
4,0Porównuje technologie stosowane w systemach komunikacji człowiek-maszyna
4,5Potrafi dokonac wyboru technik komunikacji pod konkretne zastosowanie.
5,0Ocenia potencjalną skutecznosc algorytmów i rozwiązań w zadanym problemie komunikacji człowiek-maszyna i wykazuje sie dodatkowa wiedza pozyskana z literatury.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D02.03.1_U01Umie dobrac środki techniczne do zrealizowania określonych wymogów komunikacji oraz umie przeprowadzić ewaluację gotowego rozwiązania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U11Potrafi projektować i tworzyć interfejsy człowiek-maszyna dla różnych klas systemów informatycznych, w tym z uwzględnieniem potrzeb i wymagań zorientowanych na użytkownika.
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z metodami i narzędziami służącymi do ewaluacji interfejsów człowiek-maszyna.
C-2Nauczanie umiejętności projektowania i implementacji interaktywnych systemów.
C-3Nauczenie umiejętności korzystania z bibliotek HCI.
Treści programoweT-L-3Projektowanie interfejsu graficznego aplikacji (GUI) z użyciem API.
T-L-13Komunikacja z wykorzystaniem alfabetu Brajla.
T-L-5Programowe pozyskiwanie danych z urządzeń peryferyjnych. Interfejsy urządzeń.
T-L-12Wykorzystanie sterowania głosem we własnej aplikacji.
T-L-10Realizacja interfejsu bezdotykowego z wykorzystaniem API.
T-L-7Zapoznanie z API do rozpoznawania gestów dotykowych.
T-L-1Instruktaż do zajęć. Ewaluacja wirtualnych asystentów.
T-L-8Implementacja podejścia camera mouse.
T-L-2Tworzenie własnego asystenta. Technologia chatterbotów.
T-L-14Przygotowanie schematu sesji z interfejsem mózg-komputer oraz jej przeprowadzenie.
T-L-11Wykorzystanie syntezatora mowy we własnej aplikacji.
T-L-6Określanie obszarów zainteresowań na monitorze. Programowa analiza wyników eye-trackera, tworzenie mapy cieplnej.
T-L-4Interakcja graficzna ̶ przykład API. Gesty myszy komputerowej.
T-L-9Zastosowanie dedykowanych czujników do pozyskiwania parametrów biomedycznych.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera oraz urządzeń peryferyjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdan z wykonanych zadan.
S-2Ocena formująca: Ocena implementacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,0Umie skorzystać z podstawowych środków technicznych (sprzętu oraz bibliotek programistycznych) do realizacji określonych wymogów komunikacji użytkownika z maszyną. Umie przeprowadzić ewaluację gotowego rozwiązania.
3,5Operuje pojęciami, definicjami i parametrami fizycznymi mediów zwiazanych z komunikacja głosem, tekstem, ruchem i dotykiem.
4,0Potrafi napisać aplikację korzystającą z wybranego środka komunikacji człowiek-maszyna.
4,5Potrafi napisać aplikację korzystającą z kilku różnych środków komunikacji człowiek-maszyna.
5,0Umie porównać różne technologie komunikacji człowiek-maszyna i wykazuje sie umiejętnościami pozyskanymi z literatury.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D02.03.1_K01Ma swiadomosc budowania systemów komunikacji w scisłym zwiazku z grupa społeczna bedaca adresatem danego rozwiazania (kultura, normy, status). Zdaje sobie sprawe z odpowiedzialnosci za błedna interpretacje przekazu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K06Jest świadomy społecznego i zawodowego kontekstu informatyki oraz związanych z nim aspektów prawnych i etycznych, odpowiedzialnie stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad etyki w życiu zawodowym i codziennym.
Cel przedmiotuC-5Uczulenie przyszłego inzyniera na role pozatechnicznych czynników wpływajacych na rozwiazania procesów komunikacyjnych między człowiekiem a maszyną.
Treści programoweT-W-15Symulatory urządzeń, trenażery.
T-W-2Projektowanie HCI.
T-W-10Synteza mowy.
T-L-13Komunikacja z wykorzystaniem alfabetu Brajla.
T-L-5Programowe pozyskiwanie danych z urządzeń peryferyjnych. Interfejsy urządzeń.
T-W-6Interakcja za pomocą dotyku.
T-L-10Realizacja interfejsu bezdotykowego z wykorzystaniem API.
T-L-11Wykorzystanie syntezatora mowy we własnej aplikacji.
T-L-8Implementacja podejścia camera mouse.
T-W-1Fizjologiczne i kognitywne aspekty interakcji pomiędzy człowiekiem i komputerem.
T-W-5Systemy dialogowe.
T-L-4Interakcja graficzna ̶ przykład API. Gesty myszy komputerowej.
T-W-14Interfejsy dedykowane niepełnosprawnym.
T-W-7Interakcja za pomocą gestów.
T-L-1Instruktaż do zajęć. Ewaluacja wirtualnych asystentów.
T-W-13Rodzaje interfejsów mózg-komputer oraz ich charakterystyka.
T-L-9Zastosowanie dedykowanych czujników do pozyskiwania parametrów biomedycznych.
T-L-3Projektowanie interfejsu graficznego aplikacji (GUI) z użyciem API.
T-W-3Wprowadzanie informacji tekstowej.
T-W-9Wykorzystanie kierunku patrzenia (eye tracking).
T-L-7Zapoznanie z API do rozpoznawania gestów dotykowych.
T-W-11Sterowanie za pomocą głosu.
T-L-6Określanie obszarów zainteresowań na monitorze. Programowa analiza wyników eye-trackera, tworzenie mapy cieplnej.
T-L-12Wykorzystanie sterowania głosem we własnej aplikacji.
T-W-12Interakcja za pomocą urządzeń haptycznych.
T-W-4Interakcja graficzna z użyciem wskaźnika.
T-L-14Przygotowanie schematu sesji z interfejsem mózg-komputer oraz jej przeprowadzenie.
T-W-8Człowiek w roli kontrolera.
T-L-2Tworzenie własnego asystenta. Technologia chatterbotów.
Metody nauczaniaM-3cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera oraz urządzeń peryferyjnych
M-1wykłady: informacyjne, problemowe i konwersatoryjne
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena implementacji
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdan z wykonanych zadan.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna postawowych czynników społecznych majacych wpływ na budowanie sodków komunikacji w relacji człowiek-maszyna, z naciskiem na interakcję człowiek-komputer.
3,0Student potrafi scharakteryzowac czynniki społecznych majace wpływ na tworzenie komunikacji w relacji człowiek-maszyna, z naciskiem na interakcję człowiek-komputer.
3,5Jest świadomy istnienia i wzajemnych powiązań warstw systemu informacyjnego (formalna, techniczna, nieformalna).
4,0Rozumie mechanizmy (w tym biologiczne) odbióru przez człowieka bodzców z otoczenia i potrafi ocenic wpływ wystepujacych dysfunkcji na odbiór komunikatu.
4,5Zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z lekceważenia aspektów społecznych i percepcyjnych odbiorcy w budowaniu systemów komunikacyjnych.
5,0Jest świadomy odpowiedzialności za błędną interpretację przekazu. Wykazuje się znajomoscią aspektów prawnych zwiąnych z komunikacją w relacji człowiek-maszyna, z naciskiem na interakcję człowiek-komputer.