Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria komputerowa
Sylabus przedmiotu Projektowanie komponentowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie komponentowe | ||
Specjalność | Inżynieria oprogramowania | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Wierciński <Tomasz.Wiercinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Inżynieria oprogramowania |
W-2 | Programowanie obiektowe |
W-3 | Język Java |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu technik programowania komponentowego. |
C-2 | Zapoznanie się z językami programowania, bibliotekami i technologiami służącymi do tworzenia oprogramowania przy użyciu komponentów. |
C-3 | Nabycie umiejętności korzystania z narzędzi i środowisk projektowania, wytwarzania oraz testowania oprogramowania bazującego na komponentach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pojęcie komponentu. Cykl życia komponentu. Zależności i ich rozwiązywanie. Właściwości technologii komponentowej. | 2 |
T-L-2 | Architektura komponentowa i środowiska komponentowe. | 2 |
T-L-3 | Opracowywanie i zestawianie komponentów. | 2 |
T-L-4 | Programowanie aspektowe. | 2 |
T-L-5 | Realizacja wzorców architektonicznych aplikacji rozproszonych. | 2 |
T-L-6 | Zabezpieczenia w aplikacjach rozproszonych. | 2 |
T-L-7 | Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL. Cachowanie danych. | 4 |
T-L-8 | Integracja systemów. Wzorce integracyjne. Wykorzystanie protokołów i modeli komunikacyjnych. Architektura SOA. | 4 |
T-L-9 | Webserwisy oparte na WSDL i SOAP. | 2 |
T-L-10 | Obsługa asynchronicznej wymiany komunikatów. Messaging. | 2 |
T-L-11 | Serwisy RESTful | 2 |
T-L-12 | Architektura mikroserwisów | 2 |
T-L-13 | Obsługa poczty elektronicznej. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie komponentu. Cykl życia komponentu. Zależności i ich rozwiązywanie. Właściwości technologii komponentowej. | 2 |
T-W-2 | Architektura komponentowa i środowiska komponentowe. | 2 |
T-W-3 | Opracowywanie i zestawianie komponentów. | 2 |
T-W-4 | Programowanie aspektowe. | 2 |
T-W-5 | Realizacja wzorców architektonicznych aplikacji rozproszonych. | 2 |
T-W-6 | Zabezpieczenia w aplikacjach rozproszonych. | 2 |
T-W-7 | Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL. Cachowanie danych. | 4 |
T-W-8 | Integracja systemów. Wzorce integracyjne. Wykorzystanie protokołów i modeli komunikacyjnych. Architektura SOA. | 4 |
T-W-9 | Webserwisy oparte na WSDL i SOAP. | 2 |
T-W-10 | Obsługa asynchronicznej wymiany komunikatów. Messaging. | 2 |
T-W-11 | Serwisy RESTful | 2 |
T-W-12 | Architektura mikroserwisów | 2 |
T-W-13 | Obsługa poczty elektronicznej. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 6 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-W-4 | Udział w egzaminie pisemnym | 2 |
A-W-5 | Przygotowanie do egzaminu | 7 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład w formie prezentacji multimedialnej |
M-2 | prezentacja i omawianie przykładowych programów |
M-3 | realizacja ćwiczeń laboratoryjnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny w postaci testu |
S-2 | Ocena formująca: ocena realizacji ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D02.07.2_W01 Zna pojęcia komponentu i właściwości technologii komponentowych oraz architekturę komponentową. | I_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
I_1A_D02.07.2_W02 Zna podstawowe protokoły, modele i mechanizmy wykorzystywane do integracji systemów informatycznych. | I_1A_W05 | — | — | C-2 | T-W-9, T-W-12, T-W-8, T-W-13, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2 | S-1 |
I_1A_D02.07.2_W03 Zna mechanizmy dostepu do danych | I_1A_W03 | — | — | C-2 | T-L-7 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D02.07.2_U01 Stosuje proste kody i komponenty oraz tworzy własne pakiety/biblioteki, klasy i metod wchodzące w skład aplikacji. | I_1A_U06 | — | — | C-3 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-3 | M-3 | S-2 |
I_1A_D02.07.2_U02 Stosuje pakiety i komponenty w technologiach o źródłach otwartych do projektowania poszczególnych warstw aplikacji. | I_1A_U10 | — | — | C-3 | T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-1 | M-3 | S-2 |
I_1A_D02.07.2_U03 Adaptuje wybrane mechanizmy i metod integracji do oprogramowania projektowanego i implementowanego zgodnie z wymaganiami architektury systemu przy użyciu komopnentów. | I_1A_U09 | — | — | C-3 | T-L-13, T-L-12, T-L-9, T-L-10, T-L-8, T-L-11 | M-3 | S-2 |
I_1A_D02.07.2_U04 Adaptuje wybrane mechanizmy dostępu do danych w projektowanym oprogramowaniu. | I_1A_U09 | — | — | C-3 | T-W-7 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D02.07.2_K01 Ocenianie użyteczność i zgodność przykładowych komponentów, bibliotek/pakietów w wybranej technologii. | I_1A_K04 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-4, T-L-11, T-L-5, T-L-13, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-L-4, T-W-9, T-W-3, T-L-2, T-W-7, T-L-8, T-W-8, T-W-5, T-W-13, T-W-6, T-W-1, T-W-10, T-L-6, T-L-12, T-L-10, T-L-7, T-L-9, T-W-12, T-W-11 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
I_1A_D02.07.2_K02 Proponuje ulepszenia poprzez budowanie nowych komponentów lub modyfikację istniejących. | I_1A_K04 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-9, T-W-12, T-L-7, T-L-2, T-W-13, T-W-7, T-L-1, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-L-13, T-W-2, T-L-8, T-L-12, T-W-5, T-L-9, T-W-4, T-W-11, T-L-6, T-L-5, T-L-11, T-W-1, T-W-10, T-L-4, T-L-3, T-L-10 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D02.07.2_W01 Zna pojęcia komponentu i właściwości technologii komponentowych oraz architekturę komponentową. | 2,0 | |
3,0 | Rozumie co to jest komponent. | |
3,5 | Rozumie co to jest komponent oraz potrafi podać przykłady gotowych komponentów. | |
4,0 | Rozumie co to jest komponent oraz potrafi wymienić podstawowe właściwości technologii komponentowych. | |
4,5 | Rozumie co to jest komponent oraz potrafi rozróżnić wybrane technologje komponentowe | |
5,0 | Potrafi samodzielnie opracować komponent do wybranych potrzeb. | |
I_1A_D02.07.2_W02 Zna podstawowe protokoły, modele i mechanizmy wykorzystywane do integracji systemów informatycznych. | 2,0 | |
3,0 | Zna w stopniu podstawowym pojęcie integracji systemów informatycznych. | |
3,5 | Potrafi wymienić wzorce integracyjne oraz wie do czego służą. | |
4,0 | Potrafi wymienić podstawowe protokoły integracyjne oraz zna ich zastosowanie | |
4,5 | Zna protokoły i wzorce integracyjne oraz potrafi z nich skorzystać przy implementacji systemu. | |
5,0 | Zna i potrafi korzystać z mechanizmów integracyjnych do komunikacji systemów informatycznych. | |
I_1A_D02.07.2_W03 Zna mechanizmy dostepu do danych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wymienić podstawowe mechanizmy dostępu do danych. | |
3,5 | Potrafi omówić właściwości wybranych mechanizmów dostępu do danych. | |
4,0 | Zna zastosowanie poszczególnych mechanizmów bazodanowych. | |
4,5 | Potrafi w stopniu podstawowym korzystać z wybranych mechanizmów bazodanowych. | |
5,0 | Potrafi w stopniu zaawansowanym korzystać z wybranych mechanizmów dostępu do danych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D02.07.2_U01 Stosuje proste kody i komponenty oraz tworzy własne pakiety/biblioteki, klasy i metod wchodzące w skład aplikacji. | 2,0 | |
3,0 | Umie stworzyć prosty komponent. | |
3,5 | Umie stworzyć bibliotekę komponentów. | |
4,0 | Potrafi łączyć ze sobą stworzone komponenty. | |
4,5 | Potrafi wykorzystać stworzone przez siebie komponenty w programie. | |
5,0 | Potrafi tworzyć złożone komponenty i wykorzystywać je w implementowanym systemie. | |
I_1A_D02.07.2_U02 Stosuje pakiety i komponenty w technologiach o źródłach otwartych do projektowania poszczególnych warstw aplikacji. | 2,0 | |
3,0 | Umie wykorzystać gotowy komponent do realizacji projektu | |
3,5 | Umie skonfigurować gotowy komponent w zależności od potrzeb systemu. | |
4,0 | Umie łączyć proste gotowe komponenty w programie. | |
4,5 | Umie łączyć gotowe komponenty z własnymi w celu realizacji wymagań implementowanego systemu. | |
5,0 | Umie wykorzystywać zaawansowane komponenty z gotowych bibliotek w implementowanym systemie | |
I_1A_D02.07.2_U03 Adaptuje wybrane mechanizmy i metod integracji do oprogramowania projektowanego i implementowanego zgodnie z wymaganiami architektury systemu przy użyciu komopnentów. | 2,0 | |
3,0 | Umie zbudować i skonfigurować podstawowy komponent realizujący prosty wzorzec integracyjny. | |
3,5 | Umie łączyć podstawowe wzorce integracyjne w celu realizacji prostego zadania. | |
4,0 | Umie zbudować podstawowy przepływ komunikatów w oparciu o połączone wzorce integracyjne. | |
4,5 | Umie zastosować odpowiedni mechanizm integracji w implementowanym oprogramowaniu. | |
5,0 | Umie w sposób zaawansowany korzystać ze wzorców i mechanizmów integracji. | |
I_1A_D02.07.2_U04 Adaptuje wybrane mechanizmy dostępu do danych w projektowanym oprogramowaniu. | 2,0 | |
3,0 | Umie zastosować najprostrzy mechanizm dostępu do danych w implementowanym systemie. | |
3,5 | Umie zastosować wybrany mechanizm ORM dostępu do danych w implementowanym systemie. | |
4,0 | Stosuje mechanizmy dostępu do danych w bazach relacyjnych i NoSQL. | |
4,5 | Korzysta z baz relacyjnych i NoSQL oraz mechanizmów cachowania. | |
5,0 | Umie w stopniu zaawansowanym korzystać z mechanizmów ORM i cachowania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D02.07.2_K01 Ocenianie użyteczność i zgodność przykładowych komponentów, bibliotek/pakietów w wybranej technologii. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi odnaleźć wybrane komponenty w wybranej aplikacji. | |
3,5 | Potrafi odnaleźć wybrane komponenty w wybranej aplikacji oraz wskazać ich zastosowanie. | |
4,0 | Potrafi ocenić jakość komponentów w badanym systemie. | |
4,5 | Potrafi podać potrzebne komponenty do realizacji systemu informatycznego. | |
5,0 | Potrafi ocenić użyteczność wybranych komponentów w implementowanym systemie.oraz wskazać potrzebne modyfikacje. | |
I_1A_D02.07.2_K02 Proponuje ulepszenia poprzez budowanie nowych komponentów lub modyfikację istniejących. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wskazać komponenty w badanym systemie. | |
3,5 | Potrafi ocenić jakość wybranych komponentów w systemie. | |
4,0 | Potrafi zaproponować modyfikację istniejących komponentów w celu ulepszenia systemu. | |
4,5 | Potrafi zaproponować rozbudowę systemu o nowe komponenty w celu jego ulepszenia. | |
5,0 | Potrafi zaproponować sposób rozbudowy systemu w oparciu o rozbudowę komponentów istniejących oraz implementację własnych w celu ulepszenia systemu.. |
Literatura podstawowa
- Clemens Szyperski, Inżynieria oprogramowania. Oprogramowanie komponentowe, WNT, Warszawa, 2001
- Craig walls, Spring w akcji, Helion, 2015, IV
Literatura dodatkowa
- Gregor Hohpe, Enterprise Integration Patterns: Design, Building, and Deploying Messaging Solutions, Addison-Wesley, 2004
- Thomas Erl, Thomas Erl, Service-Oriented Architecture. Concepts, Technology, and Design, Prentice Hall, 2009