Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria komputerowa

Sylabus przedmiotu Przetwarzanie dźwięku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przetwarzanie dźwięku
Specjalność Inżynieria komputerowa
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Mąka <Tomasz.Maka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Algebra liniowa
W-2Matematyka stosowana ze statystyką 2
W-3Programowanie 2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie mechanizmów analizy, przetwarzania oraz ekstrakcji informacji z sygnałów akustycznych.
C-2Zdobycie wiedzy o powstawaniu dźwięku, jego przetwarzaniu oraz technikach wyodrębniania i osadzania informacji w danych akustycznych.
C-3Umiejętność wykorzystywania języków programowania i dedykowanych bibliotek oraz komponentów do analizy i przetwarzania danych dźwiękowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Implementacja programu do wczytywania i zapisywaniu danych z/do plików dźwiękowych w wybranym języku programowania.2
T-L-2Wyznaczanie obwiedni sygnału akustycznego i realizacja segmentacji sygnału z użyciem jej zmienności2
T-L-3Projektowanie filtrów cyfrowych do zastosowań akustycznych4
T-L-4Eksperymenty z wytwarzaniem przykładowgo pogłosu2
T-L-5Opracowanie mechanizmu wyznaczania konturów wybranych cech akustycznych2
T-L-6Analiza częstotliwości podstawowej nagrania sygnału mowy oraz określenie wysokości nut z przykładowego muzycznego nagrania jednogłosowego2
T-L-7Detekcja onsetów w sygnale akustycznym i próba oszacowania tempa przykładowego fragmentu muzycznego2
T-L-8Wyznaczanie pozycji pojedynczego źródła dźwięku w płaszczyźnie poziomej z wykorzystaniem słyszenia binauralnego2
T-L-9Realizacja separacji sygnału z wykorzystaniem algorytmu ICA (jego dowolnie wybranej implementacji)4
T-L-10Implementacja procesu znakowania wodnego z użyciem dowolnego algorytmu4
T-L-11Realizacja systemu klasyfikacji akustycznej (np. mowa/muzyka) z wykorzystaniem gotowych bibliotek programowych (do ekstrakcji cech i klasyfikacji)4
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do akustyki, fizyczne właściwości dźwięku2
T-W-2Techniki akwizycji sygnałów akustycznych2
T-W-3Mechanizmy funkcjonowania słuchu2
T-W-4Percepcja głośności i wysokości dźwięku2
T-W-5Maskowanie dźwięków i wstęgi krytyczne2
T-W-6Lokalizacja i śledzenie źródeł dźwięku2
T-W-7Pogłos i jego właściwości2
T-W-8Wytwarzanie i percepcja sygnału mowy2
T-W-9Filtracja cyfrowa2
T-W-10Predykcja liniowa i jej własności w procesie analizy dźwięku2
T-W-11Metody parametryzacji sygnałów akustycznych2
T-W-12Techniki estymacji wysokości dźwięku2
T-W-13Algorytmy określania tempa utworów muzycznych2
T-W-14Separacja źródeł dźwięku2
T-W-15Znakowanie wodne sygnałów fonicznych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uzupełnienie implementacji wykonanej w trakcie laboratoriów10
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z wybranych laboratoriów10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia8
A-W-3Studia literaturowe8
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w zaliczeniu2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: informacyjne, problemowe i konwersatoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdań z wykonanych zadań
S-2Ocena formująca: Ocena implementacji programowej
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D01.07.2_W01
Zdobycie wiedzy z zakresu przetwarzania sygnałów akustycznych
I_1A_W03C-1, C-2, C-3T-W-7, T-W-10, T-W-12, T-W-9, T-W-15, T-W-13, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-14, T-W-2, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-11M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D01.07.2_U01
Umie dobrac środki techniczne do zrealizowania określonych wymogów komunikacji oraz umie przeprowadzić ewaluację gotowego rozwiązania
I_1A_U03C-3, C-2, C-1T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-L-10, T-L-11, T-L-9, T-L-2, T-L-1M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_D01.07.2_W01
Zdobycie wiedzy z zakresu przetwarzania sygnałów akustycznych
2,0Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student zna podstawowe pojecia, definicje i parametry fizyczne dźwięku. Ma podstawową wiedzę na temat technik przetwarzania dźwięku.
3,5Zna istniejące rozwiązania programowe umożliwiające tworzenie systemów przetwarzania dźwięku.
4,0Potrafi zaimplementować programowo i porównać systemy przetwarzania dźwięku..
4,5Potrafi dokonac wyboru technik i mechanizmów przetwarzania dźwięku pod konkretne zastosowanie.
5,0Ocenia potencjalną skutecznosc algorytmów i rozwiązań w zadanym problemie przetwarzania dźwięku i wykazuje się dodatkową wiedzą pozyskaną z literatury.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_D01.07.2_U01
Umie dobrac środki techniczne do zrealizowania określonych wymogów komunikacji oraz umie przeprowadzić ewaluację gotowego rozwiązania
2,0Brak podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,0Umie skorzystać z podstawowych środków technicznych (sprzętu oraz bibliotek programistycznych) do realizacji określonych wymogów w realizacji systemów analizy i przetwarzania dźwięku.
3,5Operuje pojęciami, definicjami i parametrami fizycznymi dźwięku oraz mechanizmami ich analizy i przetwarzania.
4,0Potrafi napisać aplikację korzystającą z wybranych komponentów do analizy i przetwarzania sygnałów akustycznych.
4,5Potrafi napisać aplikację z wykorzystaniem gotowych komponentów i własnych implementacji wybranych algorytmów.
5,0Umie porównać różne technologie analizy i przetwarzania sygnałów akustycznych i wykazuje się umiejętnościami pozyskanymi z literatury.

Literatura podstawowa

  1. Udo Zolzer, Digital Audio Signal Processing, John Wiley & Sons, 2008, 2
  2. Tae Hong Park, Introduction to Digital Signal Processing - Computer Musically Speaking, World Scientific, 2010
  3. Ivan Tashev, Sound Capture and Processing, John Wiley & Sons, 2009
  4. F. Alton Everest, Master Handbook of Acoustics, McGraw-Hill, 2001, 4

Literatura dodatkowa

  1. Thomas F. Quatieri, Discrete-Time Speech Signal Processing - Principles and Practice, Prentice Hall, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Implementacja programu do wczytywania i zapisywaniu danych z/do plików dźwiękowych w wybranym języku programowania.2
T-L-2Wyznaczanie obwiedni sygnału akustycznego i realizacja segmentacji sygnału z użyciem jej zmienności2
T-L-3Projektowanie filtrów cyfrowych do zastosowań akustycznych4
T-L-4Eksperymenty z wytwarzaniem przykładowgo pogłosu2
T-L-5Opracowanie mechanizmu wyznaczania konturów wybranych cech akustycznych2
T-L-6Analiza częstotliwości podstawowej nagrania sygnału mowy oraz określenie wysokości nut z przykładowego muzycznego nagrania jednogłosowego2
T-L-7Detekcja onsetów w sygnale akustycznym i próba oszacowania tempa przykładowego fragmentu muzycznego2
T-L-8Wyznaczanie pozycji pojedynczego źródła dźwięku w płaszczyźnie poziomej z wykorzystaniem słyszenia binauralnego2
T-L-9Realizacja separacji sygnału z wykorzystaniem algorytmu ICA (jego dowolnie wybranej implementacji)4
T-L-10Implementacja procesu znakowania wodnego z użyciem dowolnego algorytmu4
T-L-11Realizacja systemu klasyfikacji akustycznej (np. mowa/muzyka) z wykorzystaniem gotowych bibliotek programowych (do ekstrakcji cech i klasyfikacji)4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do akustyki, fizyczne właściwości dźwięku2
T-W-2Techniki akwizycji sygnałów akustycznych2
T-W-3Mechanizmy funkcjonowania słuchu2
T-W-4Percepcja głośności i wysokości dźwięku2
T-W-5Maskowanie dźwięków i wstęgi krytyczne2
T-W-6Lokalizacja i śledzenie źródeł dźwięku2
T-W-7Pogłos i jego właściwości2
T-W-8Wytwarzanie i percepcja sygnału mowy2
T-W-9Filtracja cyfrowa2
T-W-10Predykcja liniowa i jej własności w procesie analizy dźwięku2
T-W-11Metody parametryzacji sygnałów akustycznych2
T-W-12Techniki estymacji wysokości dźwięku2
T-W-13Algorytmy określania tempa utworów muzycznych2
T-W-14Separacja źródeł dźwięku2
T-W-15Znakowanie wodne sygnałów fonicznych2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uzupełnienie implementacji wykonanej w trakcie laboratoriów10
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z wybranych laboratoriów10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia8
A-W-3Studia literaturowe8
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w zaliczeniu2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D01.07.2_W01Zdobycie wiedzy z zakresu przetwarzania sygnałów akustycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W03Posiada poszerzoną wiedzę w zakresie metod przechowywania, przetwarzania, przesyłania i analizy danych oraz modelowania systemów umożliwiającą rozwiązywanie rzeczywistych problemów obliczeniowych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie mechanizmów analizy, przetwarzania oraz ekstrakcji informacji z sygnałów akustycznych.
C-2Zdobycie wiedzy o powstawaniu dźwięku, jego przetwarzaniu oraz technikach wyodrębniania i osadzania informacji w danych akustycznych.
C-3Umiejętność wykorzystywania języków programowania i dedykowanych bibliotek oraz komponentów do analizy i przetwarzania danych dźwiękowych.
Treści programoweT-W-7Pogłos i jego właściwości
T-W-10Predykcja liniowa i jej własności w procesie analizy dźwięku
T-W-12Techniki estymacji wysokości dźwięku
T-W-9Filtracja cyfrowa
T-W-15Znakowanie wodne sygnałów fonicznych
T-W-13Algorytmy określania tempa utworów muzycznych
T-W-6Lokalizacja i śledzenie źródeł dźwięku
T-W-1Wprowadzenie do akustyki, fizyczne właściwości dźwięku
T-W-3Mechanizmy funkcjonowania słuchu
T-W-14Separacja źródeł dźwięku
T-W-2Techniki akwizycji sygnałów akustycznych
T-W-8Wytwarzanie i percepcja sygnału mowy
T-W-4Percepcja głośności i wysokości dźwięku
T-W-5Maskowanie dźwięków i wstęgi krytyczne
T-W-11Metody parametryzacji sygnałów akustycznych
Metody nauczaniaM-1Wykłady: informacyjne, problemowe i konwersatoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student zna podstawowe pojecia, definicje i parametry fizyczne dźwięku. Ma podstawową wiedzę na temat technik przetwarzania dźwięku.
3,5Zna istniejące rozwiązania programowe umożliwiające tworzenie systemów przetwarzania dźwięku.
4,0Potrafi zaimplementować programowo i porównać systemy przetwarzania dźwięku..
4,5Potrafi dokonac wyboru technik i mechanizmów przetwarzania dźwięku pod konkretne zastosowanie.
5,0Ocenia potencjalną skutecznosc algorytmów i rozwiązań w zadanym problemie przetwarzania dźwięku i wykazuje się dodatkową wiedzą pozyskaną z literatury.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D01.07.2_U01Umie dobrac środki techniczne do zrealizowania określonych wymogów komunikacji oraz umie przeprowadzić ewaluację gotowego rozwiązania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U03Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wykorzystywania języków programowania i dedykowanych bibliotek oraz komponentów do analizy i przetwarzania danych dźwiękowych.
C-2Zdobycie wiedzy o powstawaniu dźwięku, jego przetwarzaniu oraz technikach wyodrębniania i osadzania informacji w danych akustycznych.
C-1Poznanie mechanizmów analizy, przetwarzania oraz ekstrakcji informacji z sygnałów akustycznych.
Treści programoweT-L-3Projektowanie filtrów cyfrowych do zastosowań akustycznych
T-L-4Eksperymenty z wytwarzaniem przykładowgo pogłosu
T-L-5Opracowanie mechanizmu wyznaczania konturów wybranych cech akustycznych
T-L-7Detekcja onsetów w sygnale akustycznym i próba oszacowania tempa przykładowego fragmentu muzycznego
T-L-8Wyznaczanie pozycji pojedynczego źródła dźwięku w płaszczyźnie poziomej z wykorzystaniem słyszenia binauralnego
T-L-6Analiza częstotliwości podstawowej nagrania sygnału mowy oraz określenie wysokości nut z przykładowego muzycznego nagrania jednogłosowego
T-L-10Implementacja procesu znakowania wodnego z użyciem dowolnego algorytmu
T-L-11Realizacja systemu klasyfikacji akustycznej (np. mowa/muzyka) z wykorzystaniem gotowych bibliotek programowych (do ekstrakcji cech i klasyfikacji)
T-L-9Realizacja separacji sygnału z wykorzystaniem algorytmu ICA (jego dowolnie wybranej implementacji)
T-L-2Wyznaczanie obwiedni sygnału akustycznego i realizacja segmentacji sygnału z użyciem jej zmienności
T-L-1Implementacja programu do wczytywania i zapisywaniu danych z/do plików dźwiękowych w wybranym języku programowania.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdań z wykonanych zadań
S-2Ocena formująca: Ocena implementacji programowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,0Umie skorzystać z podstawowych środków technicznych (sprzętu oraz bibliotek programistycznych) do realizacji określonych wymogów w realizacji systemów analizy i przetwarzania dźwięku.
3,5Operuje pojęciami, definicjami i parametrami fizycznymi dźwięku oraz mechanizmami ich analizy i przetwarzania.
4,0Potrafi napisać aplikację korzystającą z wybranych komponentów do analizy i przetwarzania sygnałów akustycznych.
4,5Potrafi napisać aplikację z wykorzystaniem gotowych komponentów i własnych implementacji wybranych algorytmów.
5,0Umie porównać różne technologie analizy i przetwarzania sygnałów akustycznych i wykazuje się umiejętnościami pozyskanymi z literatury.