Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria komputerowa

Sylabus przedmiotu Programowanie 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Programowanie 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosław Mościcki <Miroslaw.Moscicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Włodzimierz Chocianowicz <Wlodzimierz.Chocianowicz@zut.edu.pl>, Michał Fedorov <Michal.Fedorov@zut.edu.pl>, Krzysztof Małecki <Krzysztof.Malecki@zut.edu.pl>, Jerzy Pejaś <Jerzy.Pejas@zut.edu.pl>, Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 3,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia programów
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania z użyciem języka C/C++
C-3Zapoznanie studentów z procesem tworzenia oprogramowania (tworzenie projektu, kompilacja, debugowanie)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Program jednosegmentowy1
T-L-2Deklaracja zmiennych1
T-L-3Operacje we/wy1
T-L-4Operacje arytmetyczne1
T-L-5Instrukcje warunkowe2
T-L-6Instrukcje iteracyjne2
T-L-7Debugowanie i profilowanie programów1
T-L-8Operatory, konwersja typów1
T-L-9Tablice2
T-L-10Funkcje2
T-L-11Wskaźniki2
T-L-12Dynamiczna alokacja i zwalnianie pamięci4
T-L-13Struktury2
T-L-14Listy jednokierunkowe i dwukierunkowe2
T-L-15Operacje na plikach3
T-L-16Kontenery3
30
wykłady
T-W-1Struktura programu. Projekt, interpreter, kompilator, uruchamianie programu.1
T-W-2Pliki nagłówkowe linkowanie bibliotek1
T-W-3Podstawowe typy danych.1
T-W-4Operacje we/wy. Wyrażenia arytmetyczne.1
T-W-5Łańcuchy znaków1
T-W-6Instrukcje warunkowe2
T-W-7Instrukcje iteracyjne2
T-W-8Debuger, Profiler1
T-W-9Operatory, konwersja typów2
T-W-10Tablice2
T-W-11Podprogramy2
T-W-12Wskaźniki, arytmetyka wskaźników3
T-W-13Dynamiczna alokacja i zwalnianie pamięci3
T-W-14Struktury2
T-W-15Operacje na plikach3
T-W-16Listy, wektory3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w laboratoriach30
A-L-2Przygotowanie się do zajeć laboratoryjnych25
A-L-3Wykonanie programów poza zajęciami15
A-L-4Uczestnictwo w konsultacjach4
A-L-5Udział w zaliczeniu formy zajęć2
76
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów30
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu10
A-W-4Egzamin2
A-W-5Uczestnictwo w konsultacjach4
76

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wejściówka - Pozwala ocenić przygotowanie studenta do zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania realizowanego na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-4Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadań realizowanych poza zajęciami

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C01.1_W01
Student zna i rozumie podstawowe konstrukcje języka programowania C/C++
I_1A_W04C-1, C-2T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-1M-2, M-1S-3, S-1, S-4, S-2
I_1A_C01.1_W02
Student potrafi rozpoznać i zdefiniować problem oraz zaimplementować go w języku C/C++
I_1A_W04C-1, C-3T-W-11M-2, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C01.1_U01
Student potrafi od podstaw zaprojektować i zaimplementować dany algorytm w postaci programu w języku C/C++,
I_1A_U06C-2T-L-10, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-15, T-L-12, T-L-14, T-L-11, T-L-8, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-16, T-L-13, T-L-1M-1, M-2S-4, S-2, S-3
I_1A_C01.1_U02
Student potrafi właściwie wykorzystać różne biblioteki programistyczne do stworzenia efektywnie działającej aplikacji.
I_1A_U06C-2T-W-15, T-W-7, T-W-6, T-W-13, T-W-12, T-W-3, T-W-10, T-W-4, T-W-1, T-W-9, T-W-14, T-W-16, T-W-5, T-W-11M-2, M-1S-2, S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C01.1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w tworzeniu programów, zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną języka programowania
I_1A_K02, I_1A_K01C-2, C-1, C-3T-W-5, T-L-10, T-L-12, T-W-3, T-W-16, T-W-14, T-L-3, T-W-12, T-W-15, T-W-1, T-L-15, T-W-7, T-L-16, T-L-6, T-L-13, T-L-1, T-W-13, T-L-5, T-L-4, T-W-4, T-L-11, T-L-2, T-L-14, T-W-10, T-L-8, T-W-11, T-L-9, T-W-9, T-W-6M-2, M-1S-4, S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_C01.1_W01
Student zna i rozumie podstawowe konstrukcje języka programowania C/C++
2,0
3,0Student zna instrukcje warunkowe oraz pętle języka C/C++
3,5Student zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory występujące w języku C++
4,0Student potrafi posługiwać się strukturami w języku C/C++, zna definicje struktury, potrafi wynienić wszystkie typy danych występujące w języku C/C++, zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory
4,5Student potrafi posługiwać się funkcjami w języku C/C++, zna sposoby przekazywania argumentów do funkcji, potrafi posługiwać się strukturami w języku C/C++, zna definicje struktury, potrafi wynienić wszystkie typy danych występujące w języku C/C++, zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory
5,0Student potrafi dynamicznie przydzielać pamięć oraz posługiwać się wskaźnikami, potrafi posługiwać się funkcjami w języku C/C++, zna sposoby przekazywania argumentów do funkcji, potrafi posługiwać się strukturami w języku C/C++, zna definicje struktury, potrafi wynienić wszystkie typy danych występujące w języku C, zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory.
I_1A_C01.1_W02
Student potrafi rozpoznać i zdefiniować problem oraz zaimplementować go w języku C/C++
2,0
3,0Student potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny
3,5Student potrafi rozpoznać oraz zdefiniować prosty problem programistyczny
4,0Student potrafi rozpoznać oraz zdefiniować prosty problem i zaimplementować do w języku C/C++
4,5Student potrafi rozpoznać oraz zdefiniować problem i zaimplementować go w języku C/C++ z użyciem podstawowych konstrukcji języka
5,0Student potrafi rozpoznać oraz zdefiniować problem i zaimplementować do w języku C/C++ z użyciem zaawansowanych konstrukcji języka

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_C01.1_U01
Student potrafi od podstaw zaprojektować i zaimplementować dany algorytm w postaci programu w języku C/C++,
2,0
3,0Student potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu
3,5Student potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C/C++
4,0Student potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C/C++ i bibliotek stdio, stblib oraz string
4,5Student potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C/C++ i dostępnych bibliotek standardowych języka C/C++
5,0Student potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C,C++ i dostępnych bibliotek standardowych języka C i C++
I_1A_C01.1_U02
Student potrafi właściwie wykorzystać różne biblioteki programistyczne do stworzenia efektywnie działającej aplikacji.
2,0
3,0Student potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotkach: iostream, stdio, stdlib
3,5Student potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotkach: iostream, stdio, stdlib, string
4,0Student potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotkach: iostream, stdio, stdlib, string, time, math
4,5Student potrafi korzystać z podstawowych funkcji zawartych w dowolnych bibliotekach standardowych języka C/C++
5,0Student potrafi korzystać z funkcji zawartych w dowolnych bibliotekach standardowych języka C/C++ oraz potrafi posługiwać się biblioteką STL

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_C01.1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w tworzeniu programów, zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną języka programowania
2,0
3,0tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C/C++
3,5tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C/C++ oraz korzystanie z bibliotek stdio, stdlib, string.
4,0tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C/C++, znajomość bibliotek stdio, stdlib, string, umiejętność posługiwania się wskaźnikami w programie.
4,5tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C/C++, znajomość bibliotek stdio, stdlib, string, umiejętność posługiwania się wskaźnikami w programie oraz dynamicznego rezerwowania i zwalniania pamięci.
5,0tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C/C++, znajomość bibliotek standardowych, umiejętność posługiwania się wskaźnikami w programie oraz dynamicznego rezerwowania i zwalniania pamięci, zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną języka programowania.

Literatura podstawowa

  1. Brian W.Karnighan, Dennis M.Ritchie, Język Ansi C, Helion, Gliwice, 2010, Wydanie II
  2. Jerzy Grębosz, Symfonia C++ Standard, Edition 2000, Kraków, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Bjarne Stroustrup, Programowanie. Teoria i praktyka z wykorzystaniem C++, Helion, Gliwice, 2010
  2. Bruce Eckel, Thinking in C++. Edycja polska, Helion, Gliwice, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Program jednosegmentowy1
T-L-2Deklaracja zmiennych1
T-L-3Operacje we/wy1
T-L-4Operacje arytmetyczne1
T-L-5Instrukcje warunkowe2
T-L-6Instrukcje iteracyjne2
T-L-7Debugowanie i profilowanie programów1
T-L-8Operatory, konwersja typów1
T-L-9Tablice2
T-L-10Funkcje2
T-L-11Wskaźniki2
T-L-12Dynamiczna alokacja i zwalnianie pamięci4
T-L-13Struktury2
T-L-14Listy jednokierunkowe i dwukierunkowe2
T-L-15Operacje na plikach3
T-L-16Kontenery3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Struktura programu. Projekt, interpreter, kompilator, uruchamianie programu.1
T-W-2Pliki nagłówkowe linkowanie bibliotek1
T-W-3Podstawowe typy danych.1
T-W-4Operacje we/wy. Wyrażenia arytmetyczne.1
T-W-5Łańcuchy znaków1
T-W-6Instrukcje warunkowe2
T-W-7Instrukcje iteracyjne2
T-W-8Debuger, Profiler1
T-W-9Operatory, konwersja typów2
T-W-10Tablice2
T-W-11Podprogramy2
T-W-12Wskaźniki, arytmetyka wskaźników3
T-W-13Dynamiczna alokacja i zwalnianie pamięci3
T-W-14Struktury2
T-W-15Operacje na plikach3
T-W-16Listy, wektory3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratoriach30
A-L-2Przygotowanie się do zajeć laboratoryjnych25
A-L-3Wykonanie programów poza zajęciami15
A-L-4Uczestnictwo w konsultacjach4
A-L-5Udział w zaliczeniu formy zajęć2
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów30
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu10
A-W-4Egzamin2
A-W-5Uczestnictwo w konsultacjach4
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C01.1_W01Student zna i rozumie podstawowe konstrukcje języka programowania C/C++
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W04Ma wiedzę w zakresie programowania systemów komputerowych, zna podstawowe paradygmaty programowania i wiodące języki programowania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia programów
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania z użyciem języka C/C++
Treści programoweT-W-4Operacje we/wy. Wyrażenia arytmetyczne.
T-W-6Instrukcje warunkowe
T-W-7Instrukcje iteracyjne
T-W-3Podstawowe typy danych.
T-W-1Struktura programu. Projekt, interpreter, kompilator, uruchamianie programu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Wejściówka - Pozwala ocenić przygotowanie studenta do zajęć laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadań realizowanych poza zajęciami
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania realizowanego na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna instrukcje warunkowe oraz pętle języka C/C++
3,5Student zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory występujące w języku C++
4,0Student potrafi posługiwać się strukturami w języku C/C++, zna definicje struktury, potrafi wynienić wszystkie typy danych występujące w języku C/C++, zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory
4,5Student potrafi posługiwać się funkcjami w języku C/C++, zna sposoby przekazywania argumentów do funkcji, potrafi posługiwać się strukturami w języku C/C++, zna definicje struktury, potrafi wynienić wszystkie typy danych występujące w języku C/C++, zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory
5,0Student potrafi dynamicznie przydzielać pamięć oraz posługiwać się wskaźnikami, potrafi posługiwać się funkcjami w języku C/C++, zna sposoby przekazywania argumentów do funkcji, potrafi posługiwać się strukturami w języku C/C++, zna definicje struktury, potrafi wynienić wszystkie typy danych występujące w języku C, zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C01.1_W02Student potrafi rozpoznać i zdefiniować problem oraz zaimplementować go w języku C/C++
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W04Ma wiedzę w zakresie programowania systemów komputerowych, zna podstawowe paradygmaty programowania i wiodące języki programowania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia programów
C-3Zapoznanie studentów z procesem tworzenia oprogramowania (tworzenie projektu, kompilacja, debugowanie)
Treści programoweT-W-11Podprogramy
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - Pozwala ocenić przygotowanie studenta do zajęć laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny
3,5Student potrafi rozpoznać oraz zdefiniować prosty problem programistyczny
4,0Student potrafi rozpoznać oraz zdefiniować prosty problem i zaimplementować do w języku C/C++
4,5Student potrafi rozpoznać oraz zdefiniować problem i zaimplementować go w języku C/C++ z użyciem podstawowych konstrukcji języka
5,0Student potrafi rozpoznać oraz zdefiniować problem i zaimplementować do w języku C/C++ z użyciem zaawansowanych konstrukcji języka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C01.1_U01Student potrafi od podstaw zaprojektować i zaimplementować dany algorytm w postaci programu w języku C/C++,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U06Potrafi rozwiązywać podstawowe problemy algorytmiczne z uwzględnieniem ich złożoności posługując się kluczowymi językami programowania.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania z użyciem języka C/C++
Treści programoweT-L-10Funkcje
T-L-9Tablice
T-L-2Deklaracja zmiennych
T-L-3Operacje we/wy
T-L-15Operacje na plikach
T-L-12Dynamiczna alokacja i zwalnianie pamięci
T-L-14Listy jednokierunkowe i dwukierunkowe
T-L-11Wskaźniki
T-L-8Operatory, konwersja typów
T-L-5Instrukcje warunkowe
T-L-4Operacje arytmetyczne
T-L-6Instrukcje iteracyjne
T-L-16Kontenery
T-L-13Struktury
T-L-1Program jednosegmentowy
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadań realizowanych poza zajęciami
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania realizowanego na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu
3,5Student potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C/C++
4,0Student potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C/C++ i bibliotek stdio, stblib oraz string
4,5Student potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C/C++ i dostępnych bibliotek standardowych języka C/C++
5,0Student potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C,C++ i dostępnych bibliotek standardowych języka C i C++
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C01.1_U02Student potrafi właściwie wykorzystać różne biblioteki programistyczne do stworzenia efektywnie działającej aplikacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U06Potrafi rozwiązywać podstawowe problemy algorytmiczne z uwzględnieniem ich złożoności posługując się kluczowymi językami programowania.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania z użyciem języka C/C++
Treści programoweT-W-15Operacje na plikach
T-W-7Instrukcje iteracyjne
T-W-6Instrukcje warunkowe
T-W-13Dynamiczna alokacja i zwalnianie pamięci
T-W-12Wskaźniki, arytmetyka wskaźników
T-W-3Podstawowe typy danych.
T-W-10Tablice
T-W-4Operacje we/wy. Wyrażenia arytmetyczne.
T-W-1Struktura programu. Projekt, interpreter, kompilator, uruchamianie programu.
T-W-9Operatory, konwersja typów
T-W-14Struktury
T-W-16Listy, wektory
T-W-5Łańcuchy znaków
T-W-11Podprogramy
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania realizowanego na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Wejściówka - Pozwala ocenić przygotowanie studenta do zajęć laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadań realizowanych poza zajęciami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotkach: iostream, stdio, stdlib
3,5Student potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotkach: iostream, stdio, stdlib, string
4,0Student potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotkach: iostream, stdio, stdlib, string, time, math
4,5Student potrafi korzystać z podstawowych funkcji zawartych w dowolnych bibliotekach standardowych języka C/C++
5,0Student potrafi korzystać z funkcji zawartych w dowolnych bibliotekach standardowych języka C/C++ oraz potrafi posługiwać się biblioteką STL
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C01.1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w tworzeniu programów, zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną języka programowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K02Ma świadomość znaczenia wiedzy (w szczególności jej niewłaściwego użycia) w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w dziedzinie informatyki.
I_1A_K01Potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę informatyczną oraz dostrzega dynamikę jej zmian.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania z użyciem języka C/C++
C-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia programów
C-3Zapoznanie studentów z procesem tworzenia oprogramowania (tworzenie projektu, kompilacja, debugowanie)
Treści programoweT-W-5Łańcuchy znaków
T-L-10Funkcje
T-L-12Dynamiczna alokacja i zwalnianie pamięci
T-W-3Podstawowe typy danych.
T-W-16Listy, wektory
T-W-14Struktury
T-L-3Operacje we/wy
T-W-12Wskaźniki, arytmetyka wskaźników
T-W-15Operacje na plikach
T-W-1Struktura programu. Projekt, interpreter, kompilator, uruchamianie programu.
T-L-15Operacje na plikach
T-W-7Instrukcje iteracyjne
T-L-16Kontenery
T-L-6Instrukcje iteracyjne
T-L-13Struktury
T-L-1Program jednosegmentowy
T-W-13Dynamiczna alokacja i zwalnianie pamięci
T-L-5Instrukcje warunkowe
T-L-4Operacje arytmetyczne
T-W-4Operacje we/wy. Wyrażenia arytmetyczne.
T-L-11Wskaźniki
T-L-2Deklaracja zmiennych
T-L-14Listy jednokierunkowe i dwukierunkowe
T-W-10Tablice
T-L-8Operatory, konwersja typów
T-W-11Podprogramy
T-L-9Tablice
T-W-9Operatory, konwersja typów
T-W-6Instrukcje warunkowe
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadań realizowanych poza zajęciami
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania realizowanego na zajęciach
S-1Ocena formująca: Wejściówka - Pozwala ocenić przygotowanie studenta do zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C/C++
3,5tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C/C++ oraz korzystanie z bibliotek stdio, stdlib, string.
4,0tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C/C++, znajomość bibliotek stdio, stdlib, string, umiejętność posługiwania się wskaźnikami w programie.
4,5tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C/C++, znajomość bibliotek stdio, stdlib, string, umiejętność posługiwania się wskaźnikami w programie oraz dynamicznego rezerwowania i zwalniania pamięci.
5,0tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C/C++, znajomość bibliotek standardowych, umiejętność posługiwania się wskaźnikami w programie oraz dynamicznego rezerwowania i zwalniania pamięci, zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną języka programowania.