Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N3)

Sylabus przedmiotu Pedagogiczna praktyka zawodowa doktoranta (zajęcia dydaktyczne) I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Pedagogiczna praktyka zawodowa doktoranta (zajęcia dydaktyczne) I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Piegat <Andrzej.Piegat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Banachowicz <Andrzej.Banachowicz@zut.edu.pl>, Włodzimierz Bielecki <Wlodzimierz.Bielecki@zut.edu.pl>, Ryszard Budziński <Ryszard.Budzinski@zut.edu.pl>, Aleksandr Cariow <Alexandr.Tariov@zut.edu.pl>, Przemysław Klęsk <pklesk@wi.zut.edu.pl>, Georgy Kukharev <Georgy.Kukharev@zut.edu.pl>, Antoni Nowakowski <Antoni.Nowakowski@zut.edu.pl>, Izabela Rejer <irejer@wi.zut.edu.pl>, Valery Rogoza <wrogoza@zut.edu.pl>, Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl>, Antoni Wiliński <Antoni.Wilinski@zut.edu.pl>, Bożena Śmiałkowska <Bozena.Smialkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR2 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Uczestnictwo i zaliczenie przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej" prowadzonego na-szym roku studiów doktoranckich.
W-2Wyznaczenie przedmiotu dla doktoranta przez katedrę jego opiekuna naukowego i przygotowanie sie doktoranta do prowadzenia tego przedmiotu (ćwiczenia lub laboratoria) w konsultacji z wykładowcą przedmiotu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabranie praktycznych umiejętności przekazywania własnej wiedzy innym osobom i poznanie trudności jakie moga przy tym wystepować. Praktyczna weryfikacja wiedzy nabytej w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej" na pierwszym semestrze studiów doktoranckich. Zdobycie podstawowych umiejętności pedadogicznych umozliwiajacych ewentualne zatrudnienie na uczelni po skończeniu studiów doktoranckich i prowadzenie na niej zajęć dydaktycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1Praktyczna weryfikacja efektywności metod nauczania poznanych w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej". Nabranie odwagi i wprawy w prowadzeniu zajęć dydaktycznych i obcowaniu ze studentami. Poznanie technicznych urządzeń i oprogramowania slużacych do, lub wspomagajacych prowadzenie zajęć dydaktycznych. Poznanie organizacyjnych aspektów prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej.10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Prowadzenie zajęć dydaktycznych przez doktoranta.10
A-PR-2Przygotowanie się do zajęć.20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Samouczenie się przez praktykę. Konsulatcje z opiekunem naukowym i/lub wykładowcą przedmiotu w którego nauczaniu doktorant uczestniczy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie lub niezaliczenie praktyki na podstawie informacji o jakości prowadzenia powierzonyc zajęć wynikających z hospitacji zajęć prowadzonych przez doktoranta, ankietyzacji studentów i innych ewentualnych informacji uzyskiwanych przez opiekuna naukowego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_P_W01
Wiedza o praktycznych aspektach prowadzenia trudnych zajęć teoretycznych i laboratoryjnych ze studentami na uczelni wyższej.
I_3A_W04C-1T-PR-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_P_U01
Absolwent posiada podstawowe, praktyczne umiejetności umożliwiające mu prowadzenie zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej po skończeniu studió doktoranckich.
I_3A_U03, I_3A_U02C-1T-PR-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_P_K01
Absolwent posiada podstawowe kompetencje w przekazywaniu wiedzy studentom i innym osobom pragnacym nabywac wiedzę, podstawowe kompetencje dydaktyczne umożliwiające jego zatrudnienie na uczelni po skończeniu studiów doktoranckich jako pracownika naukowo-dydaktycznego.
I_3A_K01, I_3A_K02C-1T-PR-1M-1S-1

Literatura podstawowa

  1. Nowacki T.W., Aktywizujące metody w kształceniu., CODN, Warszawa, 2000
  2. Szymański M.S., O metodzie projektów., Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, 2000
  3. Wykładowca przedmiotu w którego nauczaniu doktorant uczestniczy, matriały pomocnicze i literatura do prowadzenia wyznaczonego przedmiotu, xxx, xxx, 2012

Literatura dodatkowa

  1. xxx, Strony internetowe poświęcone metodyce nauczania poszczególnych przedmiotów, xxx, xxx, 2012

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Praktyczna weryfikacja efektywności metod nauczania poznanych w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej". Nabranie odwagi i wprawy w prowadzeniu zajęć dydaktycznych i obcowaniu ze studentami. Poznanie technicznych urządzeń i oprogramowania slużacych do, lub wspomagajacych prowadzenie zajęć dydaktycznych. Poznanie organizacyjnych aspektów prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej.10
10

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Prowadzenie zajęć dydaktycznych przez doktoranta.10
A-PR-2Przygotowanie się do zajęć.20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_P_W01Wiedza o praktycznych aspektach prowadzenia trudnych zajęć teoretycznych i laboratoryjnych ze studentami na uczelni wyższej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_W04Absolwent posiada podstawową wiedzę w zakresie dydaktyki i metod nauczania w szkole wyższej przygotowującą do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego uwzględniającą nowe technologie kształcenia studentów.
Cel przedmiotuC-1Nabranie praktycznych umiejętności przekazywania własnej wiedzy innym osobom i poznanie trudności jakie moga przy tym wystepować. Praktyczna weryfikacja wiedzy nabytej w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej" na pierwszym semestrze studiów doktoranckich. Zdobycie podstawowych umiejętności pedadogicznych umozliwiajacych ewentualne zatrudnienie na uczelni po skończeniu studiów doktoranckich i prowadzenie na niej zajęć dydaktycznych.
Treści programoweT-PR-1Praktyczna weryfikacja efektywności metod nauczania poznanych w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej". Nabranie odwagi i wprawy w prowadzeniu zajęć dydaktycznych i obcowaniu ze studentami. Poznanie technicznych urządzeń i oprogramowania slużacych do, lub wspomagajacych prowadzenie zajęć dydaktycznych. Poznanie organizacyjnych aspektów prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej.
Metody nauczaniaM-1Samouczenie się przez praktykę. Konsulatcje z opiekunem naukowym i/lub wykładowcą przedmiotu w którego nauczaniu doktorant uczestniczy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie lub niezaliczenie praktyki na podstawie informacji o jakości prowadzenia powierzonyc zajęć wynikających z hospitacji zajęć prowadzonych przez doktoranta, ankietyzacji studentów i innych ewentualnych informacji uzyskiwanych przez opiekuna naukowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_P_U01Absolwent posiada podstawowe, praktyczne umiejetności umożliwiające mu prowadzenie zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej po skończeniu studió doktoranckich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_U03Absolwent posiada umiejętność prezentowania, tłumaczenia i obrony własnych osiągnięć naukowych.
I_3A_U02Absolwent potrafi prowadzić zajęcia dydaktyczne w szkole wyższej z wykorzystaniem najnowszych technologii kształcenia.
Cel przedmiotuC-1Nabranie praktycznych umiejętności przekazywania własnej wiedzy innym osobom i poznanie trudności jakie moga przy tym wystepować. Praktyczna weryfikacja wiedzy nabytej w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej" na pierwszym semestrze studiów doktoranckich. Zdobycie podstawowych umiejętności pedadogicznych umozliwiajacych ewentualne zatrudnienie na uczelni po skończeniu studiów doktoranckich i prowadzenie na niej zajęć dydaktycznych.
Treści programoweT-PR-1Praktyczna weryfikacja efektywności metod nauczania poznanych w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej". Nabranie odwagi i wprawy w prowadzeniu zajęć dydaktycznych i obcowaniu ze studentami. Poznanie technicznych urządzeń i oprogramowania slużacych do, lub wspomagajacych prowadzenie zajęć dydaktycznych. Poznanie organizacyjnych aspektów prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej.
Metody nauczaniaM-1Samouczenie się przez praktykę. Konsulatcje z opiekunem naukowym i/lub wykładowcą przedmiotu w którego nauczaniu doktorant uczestniczy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie lub niezaliczenie praktyki na podstawie informacji o jakości prowadzenia powierzonyc zajęć wynikających z hospitacji zajęć prowadzonych przez doktoranta, ankietyzacji studentów i innych ewentualnych informacji uzyskiwanych przez opiekuna naukowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_P_K01Absolwent posiada podstawowe kompetencje w przekazywaniu wiedzy studentom i innym osobom pragnacym nabywac wiedzę, podstawowe kompetencje dydaktyczne umożliwiające jego zatrudnienie na uczelni po skończeniu studiów doktoranckich jako pracownika naukowo-dydaktycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_K01Absolwent ma świadomość społecznej roli uczonego a zwłaszcza rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu najnowszych osiągnięć z dziedziny Informatyka.
I_3A_K02Absolwent rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, zapoznawania się z najnowszymi osiągnięciami nauki i wdrażania ich do praktyki.
Cel przedmiotuC-1Nabranie praktycznych umiejętności przekazywania własnej wiedzy innym osobom i poznanie trudności jakie moga przy tym wystepować. Praktyczna weryfikacja wiedzy nabytej w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej" na pierwszym semestrze studiów doktoranckich. Zdobycie podstawowych umiejętności pedadogicznych umozliwiajacych ewentualne zatrudnienie na uczelni po skończeniu studiów doktoranckich i prowadzenie na niej zajęć dydaktycznych.
Treści programoweT-PR-1Praktyczna weryfikacja efektywności metod nauczania poznanych w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej". Nabranie odwagi i wprawy w prowadzeniu zajęć dydaktycznych i obcowaniu ze studentami. Poznanie technicznych urządzeń i oprogramowania slużacych do, lub wspomagajacych prowadzenie zajęć dydaktycznych. Poznanie organizacyjnych aspektów prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej.
Metody nauczaniaM-1Samouczenie się przez praktykę. Konsulatcje z opiekunem naukowym i/lub wykładowcą przedmiotu w którego nauczaniu doktorant uczestniczy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie lub niezaliczenie praktyki na podstawie informacji o jakości prowadzenia powierzonyc zajęć wynikających z hospitacji zajęć prowadzonych przez doktoranta, ankietyzacji studentów i innych ewentualnych informacji uzyskiwanych przez opiekuna naukowego.