Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)

Sylabus przedmiotu Organizacja studia fonograficznego -Przedmiot obieralny III:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja studia fonograficznego -Przedmiot obieralny III
Specjalność grafika komputerowa i systemy multimedialne
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 16 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z przedmiotu: Dźwięk cyfrowy.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z organizacją studia fonograficznego.
C-2Zapoznanie z zasadami realizacji nagrań audio stereo i wielokanałowych.
C-3Ukształtowanie umiejętności realizacji fonograficznych.
C-4Ukształtowanie umiejętności doboru sprzętu i oprogramowania do realizacji studia fonograficznego.
C-5Ukształtowanie umiejętności realizacji nagrań fonograficznych.
C-6Ukształtowanie umiejętności pracy zespołowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie się z podstawowymi parametrami sygnału dźwiękowego. Analiza widmowa dźwięku.1
T-L-2Charakterystyki słuchu na podstawie badania charakterystyki własnego słuchu: krzywą progu słyszalności, krzywą rozdzielczości częstotliwościowej w zależności od częstotliwości, krzywą rozdzielczości amplitudowej w zależności od częstotliwości. Wykorzystanie kabiny audiometrycznej.1
T-L-3Normalizacja dźwięku. Normalizacja dźwięku z nagrań realizowanych z wykorzystaniem automatycznej czułości nagrywania. Możliwości filtracji i korekcji dźwięku, oferowane przez programy do obróbki dźwięku (filtry dolno, górno i środkowoprzepustowe, equalizery graficzne i parametryczne).2
T-L-4Zapoznanie z możliwościami zmiany wysokości dźwięku, czasu trwania oferowanymi przez programy do obróbki dźwięku (np. pitch, pitch shift, time stretch, time warp).2
T-L-5Badanie metod przetwarzania dźwięku: procesory dynamiki, korektory, dodawanie sztucznego pogłosu, zmiana czasu trwania dźwięku, zmiana wysokości dźwięku, usuwanie szumu.2
T-L-6Organizacja studia nagraniowego na przykładzie Studia S1 Radia Szczecin - wycieczka.2
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Wymagania wstępne. Idea studia fonograficznego.2
T-W-2Podstawy dźwięku i akustyki. Podstawy psychoakustyki. Kontrola szumu akustycznego.2
T-W-3Budowa studia nagraniowego.2
T-W-4Mikrofony (dynamiczne, wstęgowe, elektrostatyczne/pojemnościowe, ze stopniem lampowym). Charakterystyki i parametry mikrofonów.2
T-W-5Monitoring w kontekście realizacji fonograficznych.2
T-W-6Elektroniczne urządzenia w realizacji fonograficznej (źródła zasilania, konstrukcje wzmacniaczy, przedwzmacniacze i miksery, tłumiki, filtry i equalizery).2
T-W-7Nagrywanie i odtwarzanie (odtwarzanie dysków analogowych, rejestracja na nośnikach magnetycznych i odtwarzanie, MIDI, CD, SACD, DVD).2
T-W-8Słyszenie a natura dźwięku (odpowiedź ucha, głośność, pojęcie wysokości dźwięku, jakość dźwięku, barwa dźwięku).2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie się do zajęć.8
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-3Kontynuacja projektów rozpoczętych na zajęciach.8
A-L-4Udział w konsultacjach.2
28
wykłady
A-W-1Udział w wykładach16
A-W-2Przygotowanie do egzaminu5
A-W-3Egzamin ustny2
A-W-4Samodzielna praca nad przedmiotem4
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Ćwiczenia produkcyjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena realizowanych projektów laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Całościowa ocena zrealizowanych projektów laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D17/O/3-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia z dziedziny organizacji studia fonograficznego, powinien formułować zasady realizacji nagrań fonograficznych, powinien tłumaczyć potencjalne trudności w realizacji procesu realizacji nagrań, powinien zaproponować określone metody do rozwiązywania potencajlnych problemów.
I_2A_W05, I_2A_W06, I_2A_W10C-2, C-1M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D17/O/3-2_U01
Powinien na podstawie posiadanej wiedzy dobierać narzędzia (sprzęt i oprogramowanie) do rozwiązania typowych zadań studia fonograficznego. Powninien analizować sytuację realizacji nagrań i reagować na wynikające z tej analizy potrzeby. Powinien umieć rozwiązywać problematyczne zagadnienia.
I_2A_U03, I_2A_U04, I_2A_U07, I_2A_U13C-6, C-3, C-4, C-5M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D17/O/3-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa do realizacji projektów fonograficznych, chętny do pracy w zespole, dbałość o jakość realizowanego procesu fonograficznego, kreatywność w proponowaniu rozwiązań realizayjnych, otwartość na propozycje współczłonków zespołu.
I_2A_K01, I_2A_K02, I_2A_K04, I_2A_K06C-6, C-3, C-4, C-5M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D17/O/3-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia z dziedziny organizacji studia fonograficznego, powinien formułować zasady realizacji nagrań fonograficznych, powinien tłumaczyć potencjalne trudności w realizacji procesu realizacji nagrań, powinien zaproponować określone metody do rozwiązywania potencajlnych problemów.
2,0Nie potrafi wymienić podstawowych pojęć związanych z organizacją studia fonograficznego.
3,0Potrafi wymienić podstawowe pojęcia związane z organizacją studia fonograficznego i ogólnie je omówić.
3,5Potrafi wytłumaczyć dobór technologii sprzętowych i aplikacji do zastosowań w zadaniach studia fonograficznego.
4,0Potrafi formułować zasady realizacji powstających w studiu fonograficznym.
4,5Potrafi rozpoznać trudności i zaproponować rozwiązania pozwalające ominąć potencjalne problemy realizacyjne.
5,0Potrafi zaproponować uniwersalne rozwiązania projektowe do realizacji zadań studia fonograficznego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D17/O/3-2_U01
Powinien na podstawie posiadanej wiedzy dobierać narzędzia (sprzęt i oprogramowanie) do rozwiązania typowych zadań studia fonograficznego. Powninien analizować sytuację realizacji nagrań i reagować na wynikające z tej analizy potrzeby. Powinien umieć rozwiązywać problematyczne zagadnienia.
2,0Nie posiada podstawowych umiejętności w zakresie przedmiotu.
3,0Potrafi wykorzystywać oprogramowanie i dobierać sprzęt w zastosowaniu do studia fonograficznego.
3,5Potrafi łączyć użycie różnych narzędzi celem optymalnej organizacji pracy w studiu fonograficznym.
4,0Potrafi realizować podstawowe zadania w studiu fonograficznym.
4,5Potrafi realizować podstawowe procesy w studiu fonograficznym.
5,0Potrafi realizować kompletne projekty w studiu fonograficznym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D17/O/3-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa do realizacji projektów fonograficznych, chętny do pracy w zespole, dbałość o jakość realizowanego procesu fonograficznego, kreatywność w proponowaniu rozwiązań realizayjnych, otwartość na propozycje współczłonków zespołu.
2,0Nie posiada kompetencji społecznych przewidzianych dla przedmiotu.
3,0Potrafi zdobyć informację z dostępnych źródeł (literatura, materiały konferencyjne, internet, inne) na temat rozwiązań sprzętowych oraz stosowanego oprogramowania.
3,5Przejawia otwartość w zdobywaniu wiedzy.
4,0Prezentuje aktywną postawę w zdobywaniu wiedzy i dzieleniu się wiedzą z grupą i prowadzącym. Rozumie konstruktywną krytykę i potrafi się do niej dostosować.
4,5Umie pracować w zespole. Konstruuje obiektywne wnioski.
5,0Umie prowadzić pracę zespołu. Broni osiągniętych rezultatów.

Literatura podstawowa

  1. Don Davis, Eugene Patronis, Sound System Engineering, Elsevier, Oxford, 2006, ISBN 13:978-0-240-80830-7
  2. Glen M. Ballou, Handbook for Sound Engineers, Elsevier, Oxford, 2005, ISBN 13: 978-0-240-80758-4
  3. Michael Talbot-Smith, Sound Engineering Explained, Elsevier, Oxford, 2002, ISBN 13: 978-0-240-51667-7
  4. Stefan Weyna, Rozpływ energii akustycznych źródeł rzeczywistych, WNT, Warszawa, 2005, ISBN: 83-204-3099-2

Literatura dodatkowa

  1. Krzysztof Szlifirski, Pro-audio, słownik angielsko-polski, słownik polsko-angielski, Audiologos, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-926190-0-0
  2. Gary Davies, Ralph Jones, Sound Reinforcement Handbook, Hal Leonard Corporation, Milwaukee, 1990, ISBN: 0-88188-900-8

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie się z podstawowymi parametrami sygnału dźwiękowego. Analiza widmowa dźwięku.1
T-L-2Charakterystyki słuchu na podstawie badania charakterystyki własnego słuchu: krzywą progu słyszalności, krzywą rozdzielczości częstotliwościowej w zależności od częstotliwości, krzywą rozdzielczości amplitudowej w zależności od częstotliwości. Wykorzystanie kabiny audiometrycznej.1
T-L-3Normalizacja dźwięku. Normalizacja dźwięku z nagrań realizowanych z wykorzystaniem automatycznej czułości nagrywania. Możliwości filtracji i korekcji dźwięku, oferowane przez programy do obróbki dźwięku (filtry dolno, górno i środkowoprzepustowe, equalizery graficzne i parametryczne).2
T-L-4Zapoznanie z możliwościami zmiany wysokości dźwięku, czasu trwania oferowanymi przez programy do obróbki dźwięku (np. pitch, pitch shift, time stretch, time warp).2
T-L-5Badanie metod przetwarzania dźwięku: procesory dynamiki, korektory, dodawanie sztucznego pogłosu, zmiana czasu trwania dźwięku, zmiana wysokości dźwięku, usuwanie szumu.2
T-L-6Organizacja studia nagraniowego na przykładzie Studia S1 Radia Szczecin - wycieczka.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Wymagania wstępne. Idea studia fonograficznego.2
T-W-2Podstawy dźwięku i akustyki. Podstawy psychoakustyki. Kontrola szumu akustycznego.2
T-W-3Budowa studia nagraniowego.2
T-W-4Mikrofony (dynamiczne, wstęgowe, elektrostatyczne/pojemnościowe, ze stopniem lampowym). Charakterystyki i parametry mikrofonów.2
T-W-5Monitoring w kontekście realizacji fonograficznych.2
T-W-6Elektroniczne urządzenia w realizacji fonograficznej (źródła zasilania, konstrukcje wzmacniaczy, przedwzmacniacze i miksery, tłumiki, filtry i equalizery).2
T-W-7Nagrywanie i odtwarzanie (odtwarzanie dysków analogowych, rejestracja na nośnikach magnetycznych i odtwarzanie, MIDI, CD, SACD, DVD).2
T-W-8Słyszenie a natura dźwięku (odpowiedź ucha, głośność, pojęcie wysokości dźwięku, jakość dźwięku, barwa dźwięku).2
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie się do zajęć.8
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-3Kontynuacja projektów rozpoczętych na zajęciach.8
A-L-4Udział w konsultacjach.2
28
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach16
A-W-2Przygotowanie do egzaminu5
A-W-3Egzamin ustny2
A-W-4Samodzielna praca nad przedmiotem4
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D17/O/3-2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia z dziedziny organizacji studia fonograficznego, powinien formułować zasady realizacji nagrań fonograficznych, powinien tłumaczyć potencjalne trudności w realizacji procesu realizacji nagrań, powinien zaproponować określone metody do rozwiązywania potencajlnych problemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
I_2A_W06Posiada wiedzę o narzędziach sprzętowo-programowych wspomagających rozwiązywanie wybranych i złożonych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
I_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych i możliwości zastosowania informatyki w wybranych obszarach nauki i techniki
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z zasadami realizacji nagrań audio stereo i wielokanałowych.
C-1Zapoznanie studentów z organizacją studia fonograficznego.
Metody nauczaniaM-2Pokaz
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienić podstawowych pojęć związanych z organizacją studia fonograficznego.
3,0Potrafi wymienić podstawowe pojęcia związane z organizacją studia fonograficznego i ogólnie je omówić.
3,5Potrafi wytłumaczyć dobór technologii sprzętowych i aplikacji do zastosowań w zadaniach studia fonograficznego.
4,0Potrafi formułować zasady realizacji powstających w studiu fonograficznym.
4,5Potrafi rozpoznać trudności i zaproponować rozwiązania pozwalające ominąć potencjalne problemy realizacyjne.
5,0Potrafi zaproponować uniwersalne rozwiązania projektowe do realizacji zadań studia fonograficznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D17/O/3-2_U01Powinien na podstawie posiadanej wiedzy dobierać narzędzia (sprzęt i oprogramowanie) do rozwiązania typowych zadań studia fonograficznego. Powninien analizować sytuację realizacji nagrań i reagować na wynikające z tej analizy potrzeby. Powinien umieć rozwiązywać problematyczne zagadnienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
I_2A_U04Potrafi wybrać, krytycznie ocenić przydatność i zastosować metodę i narzędzia rozwiązania złożonego zadania inżynierskiego
I_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U13Potrafi dobrać, porównać i ocenić rozwiązania projektowe w wybranym obszarze zastosowań
Cel przedmiotuC-6Ukształtowanie umiejętności pracy zespołowej.
C-3Ukształtowanie umiejętności realizacji fonograficznych.
C-4Ukształtowanie umiejętności doboru sprzętu i oprogramowania do realizacji studia fonograficznego.
C-5Ukształtowanie umiejętności realizacji nagrań fonograficznych.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia produkcyjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena realizowanych projektów laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Całościowa ocena zrealizowanych projektów laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowych umiejętności w zakresie przedmiotu.
3,0Potrafi wykorzystywać oprogramowanie i dobierać sprzęt w zastosowaniu do studia fonograficznego.
3,5Potrafi łączyć użycie różnych narzędzi celem optymalnej organizacji pracy w studiu fonograficznym.
4,0Potrafi realizować podstawowe zadania w studiu fonograficznym.
4,5Potrafi realizować podstawowe procesy w studiu fonograficznym.
5,0Potrafi realizować kompletne projekty w studiu fonograficznym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D17/O/3-2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa do realizacji projektów fonograficznych, chętny do pracy w zespole, dbałość o jakość realizowanego procesu fonograficznego, kreatywność w proponowaniu rozwiązań realizayjnych, otwartość na propozycje współczłonków zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K01Ma świadomość organizacji własnego czasu pracy i jest zdeterminowany aby osiągnąć założone cele
I_2A_K02Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_2A_K04Świadomie stosuje przepisy prawa dotyczące własności intelektualnej i przestrzega zasad etyki zawodowej
I_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-6Ukształtowanie umiejętności pracy zespołowej.
C-3Ukształtowanie umiejętności realizacji fonograficznych.
C-4Ukształtowanie umiejętności doboru sprzętu i oprogramowania do realizacji studia fonograficznego.
C-5Ukształtowanie umiejętności realizacji nagrań fonograficznych.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia produkcyjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena realizowanych projektów laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Całościowa ocena zrealizowanych projektów laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada kompetencji społecznych przewidzianych dla przedmiotu.
3,0Potrafi zdobyć informację z dostępnych źródeł (literatura, materiały konferencyjne, internet, inne) na temat rozwiązań sprzętowych oraz stosowanego oprogramowania.
3,5Przejawia otwartość w zdobywaniu wiedzy.
4,0Prezentuje aktywną postawę w zdobywaniu wiedzy i dzieleniu się wiedzą z grupą i prowadzącym. Rozumie konstruktywną krytykę i potrafi się do niej dostosować.
4,5Umie pracować w zespole. Konstruuje obiektywne wnioski.
5,0Umie prowadzić pracę zespołu. Broni osiągniętych rezultatów.