Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo protokołów komunikacyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo protokołów komunikacyjnych
Specjalność systemy komputerowe i technologie mobilne
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,40,62egzamin
laboratoriaL1 14 1,60,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Sieci komputerowe na poziomie zaawansowanym
W-2Systemy operacyjne na poziomie podstawowym
W-3Podstawy programowania na poziomie podstawowym
W-4Protokoły sieciowe na poziomie podstawowym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejetnosc tworzenia nowych protokołów komunikacyjnych oraz zasad ich powstawania.
C-2Podstawowa umiejetnosc wdrazania istniejacych protokołów.
C-3Bezpieczne wykorzystanie protokołów.
C-4Tworzenie mechanizmów bezpiecznej transmisji danych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Laboratoria maja na celu przygotowanie do wdrożenia w czynnym na bazie protokołów komunikacyjnych warstwy 3 i 4 własnego protokołu z grupy aplikacyjnej wykorzystującego bezpieczną transmisję. Początkowo zajęcia wprowadzają studenta w proces przygotowania do stworzenia własnego protokołu (ustalenie ramki przesyłanego protokołu, forma wymiany informacji, itp.). Nastepnie studenci przystąpią do samego oprogramowania stworzonego protokołu przy pomocy dowolnego kompilatora. • Wprowadzenie do zagadnienia – opis podstawowych załozen do programu oraz mozliwosci programowych. Przedstawienie zasad tworzenia struktury protokołu.3
T-L-2• Przygotowanie własnego protokołu w grupach 2 lub 3 osobowych.3
T-L-3• Zatwierdzenie wykonanego protokołu i przystapienie do tworzenia oprogramowanie2
T-L-4• Realizacja załozen programowych20
T-L-5• Zaliczenie przedmiotu2
30
wykłady
T-W-1Zapoznanie z istniejacymi i bedacymi z trakcie powstawania protokołami komunikacyjnymi oraz zaprezentowanie mozliwosci ich wykorzystania. Z gamy protokołów wybrane zostały te, które daja mozliwosc przedstawienia zaleznosci i niezbednosci w ich wykorzystaniu oraz sa mozliwe w zobrazowaniu w procesie nauczania i zaprezentowania w działaniu. • Wprowadzenie do zagadnienia ( opisanie protokołów w modelu OSI)1
T-W-2• Przeprowadzenie analizy zaleznosci przejscia pomiedzy poszczególnymi warstwami OSI protokołów komunikacyjnych1
T-W-3Prezentacja poszczególnych protokołów: SNAP (Sub-Network Access Protocol) TCP (Transmission Control Protocol) IP (Internet Protocol) PPP (Point-to-Point Protocol) SLIP (Serial Line Internet Protocol) SPX (Sequenced Packet Exchange) IPX (Internet Packet Exchange) Protokoły grupy X.25 SIP (SMDS Interface Protocol) ICMP (Internet Control Protocol) UDP (User Datagram Protocol) SNMP (Simple Network Management Protocol) SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) TELNET FTP (File Transfer Protocol) Ipv6 CATNIP (Common Architecture for Next-Generation Protocol) CLNP (ISO Connection Network Layer Protocol) RIP (Routing Information Protocol) ERROR (Error Protocol) ECHO (Echo Protocol) SPP (Sequenced Packet Protocol) PEP (Packet Exchanged Protocol) Protokoły Apple Talk RTP (Routing Update Protocol) ARP (Address Resolution Protocol) IPC (Inter-process Communications Protocol) SMB (Server Message Block) PPTP (Point-to-Point Tunneling Protocol) HDSL Xmodem, Ymodem, Zmodem DHCP7
T-W-4Podsumowanie przedmiotu1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Praca w zespole projektowym13
43
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Zapoznanie sie z tematyka prowadzona na zajeciach10
A-W-3Przygotowanie informacji do zajec dotyczacych konkretnie wskazanego protokołu przez prowadzacego12
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia / egzaminu z przedmiotu5
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajecia audytoryjne pozwalajace na zapoznanie z zagadnieniem prowadzone na podstawie interakcji ze studentem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Zajecia laboratoryjne pozwalajace na stworzenia własnego protokołu komunikacyjnego zgodnie z przyjetymi załozeniami stawianymi przez studentem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorów na podstawie oddanego projektu protokołu komunikacyjnego oraz prezentacji działajacego rozwiazania autorskiego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/1_W01
Zasady fukcjonowania i projektowania protokołów. Przygotowanie do projektowania własnych modeli protokołów. Przygotowanie do pracy w grupie projektowej.
I_2A_W04, I_2A_W06C-1, C-4, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/1_U01
Samodzielnie potrafi zaprojektowac i wykonac zasady komunikacji w teleinformatyce.
I_2A_U03, I_2A_U07C-1, C-4, C-2, C-3T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/1_K01
Student potrafi współpracowac w grupie i uzyskiwac okreslone cele przy udziała innych osób wraz z wykorzystaniem dostepnych juz rozwiazan
I_2A_K02, I_2A_K06C-1, C-4, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-1M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/1_W01
Zasady fukcjonowania i projektowania protokołów. Przygotowanie do projektowania własnych modeli protokołów. Przygotowanie do pracy w grupie projektowej.
2,0Brak mozliwosci okreslenia podstawowych zagadnien z zakresu przedmiotu
3,0Znajomosc nazw i teorii działa podstawowych protokołów
3,5Potrafi odróznic mozliwosci poszczególnych składowych protokołu oraz wskazac własciwe do uzycia w danej dziedzinie
4,0W sposób dobry potrafi opisac wszystkie zaleznosci
4,5Wykazuje sie zamodzielnym wnioskowaniem jednak ma jeszcze braki merytoryczne w pełnej definicji wszystkich aspektów tej dziedziny
5,0Potrafi samodzielnie wnioskowac oraz bezbłednie opisywac zaleznosci informatyczne w tej dziedzinie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/1_U01
Samodzielnie potrafi zaprojektowac i wykonac zasady komunikacji w teleinformatyce.
2,0Nie wykonał powierzonego zadania
3,0Wykonał zadanie w sposób własciwy z wykorzystaniem podstawowych załozen do problemu
3,5Opracował dodatkowe zagadnienia do problemu (powyzej oceny 3) jednak nie działały one własciwie
4,0Opracował conajmniej jeden dodatkowy aspekt i działał on poprawnie z stosunku do oceny dostatecznej
4,5Opracował minimum dwa dodatkowe zagadnienia w stosunku do oceny 3 jednak jeden z nich nie działał w sposób pełny i własciwy
5,0Opracował conajmniej 2 dodatki w stosunku do oceny 3 i wszystkie działały własciwie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/1_K01
Student potrafi współpracowac w grupie i uzyskiwac okreslone cele przy udziała innych osób wraz z wykorzystaniem dostepnych juz rozwiazan
2,0Nie jest w stanie pracowac w grupie
3,0W sposób dostateczny współpracuje z innymi
3,5Wykazuje sie inicjatywa jednak nie przejawia wybitnych osiagniec w tym zakresie
4,0Jest osoba wiodaca w grupie
4,5Potrafi współpracowac z innymi, definiuje własne problemy oraz potrafi w grupie je rozwiazywac
5,0Wybitnie przewodniczy grupie oraz potrafi zmotywowac innych do działania (łacznie z innymi grupami)

Literatura podstawowa

  1. Marek Sportack, Sieci komputerowe ksiega eksperta, Helion, 1999, ISBN 83-7197-076-5
  2. Peter Rybaczyk, Podrecznik Inzynierii Internetu, Novell Press, 1999, ISBN 83-7101-413-9
  3. Frank J. Derfler, Poznaj sieci, Mikom, 1999, ISBN 83-7158-179-3
  4. Mark A. Miller, Sieci – Internetworking, Wydawnictwo RM, 1996, ISBN 83-87216-82-8
  5. Praca zbiorowa, Studia Informatica IX Konferencja Sieci Komputerowe, Wydawnictwo Politechniki Slaskiej, Gliwice, 2002, ISSN 0208-7286

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Laboratoria maja na celu przygotowanie do wdrożenia w czynnym na bazie protokołów komunikacyjnych warstwy 3 i 4 własnego protokołu z grupy aplikacyjnej wykorzystującego bezpieczną transmisję. Początkowo zajęcia wprowadzają studenta w proces przygotowania do stworzenia własnego protokołu (ustalenie ramki przesyłanego protokołu, forma wymiany informacji, itp.). Nastepnie studenci przystąpią do samego oprogramowania stworzonego protokołu przy pomocy dowolnego kompilatora. • Wprowadzenie do zagadnienia – opis podstawowych załozen do programu oraz mozliwosci programowych. Przedstawienie zasad tworzenia struktury protokołu.3
T-L-2• Przygotowanie własnego protokołu w grupach 2 lub 3 osobowych.3
T-L-3• Zatwierdzenie wykonanego protokołu i przystapienie do tworzenia oprogramowanie2
T-L-4• Realizacja załozen programowych20
T-L-5• Zaliczenie przedmiotu2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapoznanie z istniejacymi i bedacymi z trakcie powstawania protokołami komunikacyjnymi oraz zaprezentowanie mozliwosci ich wykorzystania. Z gamy protokołów wybrane zostały te, które daja mozliwosc przedstawienia zaleznosci i niezbednosci w ich wykorzystaniu oraz sa mozliwe w zobrazowaniu w procesie nauczania i zaprezentowania w działaniu. • Wprowadzenie do zagadnienia ( opisanie protokołów w modelu OSI)1
T-W-2• Przeprowadzenie analizy zaleznosci przejscia pomiedzy poszczególnymi warstwami OSI protokołów komunikacyjnych1
T-W-3Prezentacja poszczególnych protokołów: SNAP (Sub-Network Access Protocol) TCP (Transmission Control Protocol) IP (Internet Protocol) PPP (Point-to-Point Protocol) SLIP (Serial Line Internet Protocol) SPX (Sequenced Packet Exchange) IPX (Internet Packet Exchange) Protokoły grupy X.25 SIP (SMDS Interface Protocol) ICMP (Internet Control Protocol) UDP (User Datagram Protocol) SNMP (Simple Network Management Protocol) SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) TELNET FTP (File Transfer Protocol) Ipv6 CATNIP (Common Architecture for Next-Generation Protocol) CLNP (ISO Connection Network Layer Protocol) RIP (Routing Information Protocol) ERROR (Error Protocol) ECHO (Echo Protocol) SPP (Sequenced Packet Protocol) PEP (Packet Exchanged Protocol) Protokoły Apple Talk RTP (Routing Update Protocol) ARP (Address Resolution Protocol) IPC (Inter-process Communications Protocol) SMB (Server Message Block) PPTP (Point-to-Point Tunneling Protocol) HDSL Xmodem, Ymodem, Zmodem DHCP7
T-W-4Podsumowanie przedmiotu1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Praca w zespole projektowym13
43
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Zapoznanie sie z tematyka prowadzona na zajeciach10
A-W-3Przygotowanie informacji do zajec dotyczacych konkretnie wskazanego protokołu przez prowadzacego12
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia / egzaminu z przedmiotu5
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/1_W01Zasady fukcjonowania i projektowania protokołów. Przygotowanie do projektowania własnych modeli protokołów. Przygotowanie do pracy w grupie projektowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W04Ma wiedzę z zakresu zaawansowanych technik programowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
I_2A_W06Posiada wiedzę o narzędziach sprzętowo-programowych wspomagających rozwiązywanie wybranych i złożonych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
Cel przedmiotuC-1Umiejetnosc tworzenia nowych protokołów komunikacyjnych oraz zasad ich powstawania.
C-4Tworzenie mechanizmów bezpiecznej transmisji danych
C-2Podstawowa umiejetnosc wdrazania istniejacych protokołów.
C-3Bezpieczne wykorzystanie protokołów.
Treści programoweT-W-1Zapoznanie z istniejacymi i bedacymi z trakcie powstawania protokołami komunikacyjnymi oraz zaprezentowanie mozliwosci ich wykorzystania. Z gamy protokołów wybrane zostały te, które daja mozliwosc przedstawienia zaleznosci i niezbednosci w ich wykorzystaniu oraz sa mozliwe w zobrazowaniu w procesie nauczania i zaprezentowania w działaniu. • Wprowadzenie do zagadnienia ( opisanie protokołów w modelu OSI)
T-W-2• Przeprowadzenie analizy zaleznosci przejscia pomiedzy poszczególnymi warstwami OSI protokołów komunikacyjnych
T-W-4Podsumowanie przedmiotu
T-W-3Prezentacja poszczególnych protokołów: SNAP (Sub-Network Access Protocol) TCP (Transmission Control Protocol) IP (Internet Protocol) PPP (Point-to-Point Protocol) SLIP (Serial Line Internet Protocol) SPX (Sequenced Packet Exchange) IPX (Internet Packet Exchange) Protokoły grupy X.25 SIP (SMDS Interface Protocol) ICMP (Internet Control Protocol) UDP (User Datagram Protocol) SNMP (Simple Network Management Protocol) SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) TELNET FTP (File Transfer Protocol) Ipv6 CATNIP (Common Architecture for Next-Generation Protocol) CLNP (ISO Connection Network Layer Protocol) RIP (Routing Information Protocol) ERROR (Error Protocol) ECHO (Echo Protocol) SPP (Sequenced Packet Protocol) PEP (Packet Exchanged Protocol) Protokoły Apple Talk RTP (Routing Update Protocol) ARP (Address Resolution Protocol) IPC (Inter-process Communications Protocol) SMB (Server Message Block) PPTP (Point-to-Point Tunneling Protocol) HDSL Xmodem, Ymodem, Zmodem DHCP
Metody nauczaniaM-1Zajecia audytoryjne pozwalajace na zapoznanie z zagadnieniem prowadzone na podstawie interakcji ze studentem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak mozliwosci okreslenia podstawowych zagadnien z zakresu przedmiotu
3,0Znajomosc nazw i teorii działa podstawowych protokołów
3,5Potrafi odróznic mozliwosci poszczególnych składowych protokołu oraz wskazac własciwe do uzycia w danej dziedzinie
4,0W sposób dobry potrafi opisac wszystkie zaleznosci
4,5Wykazuje sie zamodzielnym wnioskowaniem jednak ma jeszcze braki merytoryczne w pełnej definicji wszystkich aspektów tej dziedziny
5,0Potrafi samodzielnie wnioskowac oraz bezbłednie opisywac zaleznosci informatyczne w tej dziedzinie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/1_U01Samodzielnie potrafi zaprojektowac i wykonac zasady komunikacji w teleinformatyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
I_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
Cel przedmiotuC-1Umiejetnosc tworzenia nowych protokołów komunikacyjnych oraz zasad ich powstawania.
C-4Tworzenie mechanizmów bezpiecznej transmisji danych
C-2Podstawowa umiejetnosc wdrazania istniejacych protokołów.
C-3Bezpieczne wykorzystanie protokołów.
Treści programoweT-L-2• Przygotowanie własnego protokołu w grupach 2 lub 3 osobowych.
T-L-4• Realizacja załozen programowych
T-L-3• Zatwierdzenie wykonanego protokołu i przystapienie do tworzenia oprogramowanie
T-L-5• Zaliczenie przedmiotu
T-L-1Laboratoria maja na celu przygotowanie do wdrożenia w czynnym na bazie protokołów komunikacyjnych warstwy 3 i 4 własnego protokołu z grupy aplikacyjnej wykorzystującego bezpieczną transmisję. Początkowo zajęcia wprowadzają studenta w proces przygotowania do stworzenia własnego protokołu (ustalenie ramki przesyłanego protokołu, forma wymiany informacji, itp.). Nastepnie studenci przystąpią do samego oprogramowania stworzonego protokołu przy pomocy dowolnego kompilatora. • Wprowadzenie do zagadnienia – opis podstawowych załozen do programu oraz mozliwosci programowych. Przedstawienie zasad tworzenia struktury protokołu.
Metody nauczaniaM-2Zajecia laboratoryjne pozwalajace na stworzenia własnego protokołu komunikacyjnego zgodnie z przyjetymi załozeniami stawianymi przez studentem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorów na podstawie oddanego projektu protokołu komunikacyjnego oraz prezentacji działajacego rozwiazania autorskiego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykonał powierzonego zadania
3,0Wykonał zadanie w sposób własciwy z wykorzystaniem podstawowych załozen do problemu
3,5Opracował dodatkowe zagadnienia do problemu (powyzej oceny 3) jednak nie działały one własciwie
4,0Opracował conajmniej jeden dodatkowy aspekt i działał on poprawnie z stosunku do oceny dostatecznej
4,5Opracował minimum dwa dodatkowe zagadnienia w stosunku do oceny 3 jednak jeden z nich nie działał w sposób pełny i własciwy
5,0Opracował conajmniej 2 dodatki w stosunku do oceny 3 i wszystkie działały własciwie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/1_K01Student potrafi współpracowac w grupie i uzyskiwac okreslone cele przy udziała innych osób wraz z wykorzystaniem dostepnych juz rozwiazan
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K02Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Umiejetnosc tworzenia nowych protokołów komunikacyjnych oraz zasad ich powstawania.
C-4Tworzenie mechanizmów bezpiecznej transmisji danych
C-2Podstawowa umiejetnosc wdrazania istniejacych protokołów.
C-3Bezpieczne wykorzystanie protokołów.
Treści programoweT-W-1Zapoznanie z istniejacymi i bedacymi z trakcie powstawania protokołami komunikacyjnymi oraz zaprezentowanie mozliwosci ich wykorzystania. Z gamy protokołów wybrane zostały te, które daja mozliwosc przedstawienia zaleznosci i niezbednosci w ich wykorzystaniu oraz sa mozliwe w zobrazowaniu w procesie nauczania i zaprezentowania w działaniu. • Wprowadzenie do zagadnienia ( opisanie protokołów w modelu OSI)
T-W-2• Przeprowadzenie analizy zaleznosci przejscia pomiedzy poszczególnymi warstwami OSI protokołów komunikacyjnych
T-W-4Podsumowanie przedmiotu
T-W-3Prezentacja poszczególnych protokołów: SNAP (Sub-Network Access Protocol) TCP (Transmission Control Protocol) IP (Internet Protocol) PPP (Point-to-Point Protocol) SLIP (Serial Line Internet Protocol) SPX (Sequenced Packet Exchange) IPX (Internet Packet Exchange) Protokoły grupy X.25 SIP (SMDS Interface Protocol) ICMP (Internet Control Protocol) UDP (User Datagram Protocol) SNMP (Simple Network Management Protocol) SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) TELNET FTP (File Transfer Protocol) Ipv6 CATNIP (Common Architecture for Next-Generation Protocol) CLNP (ISO Connection Network Layer Protocol) RIP (Routing Information Protocol) ERROR (Error Protocol) ECHO (Echo Protocol) SPP (Sequenced Packet Protocol) PEP (Packet Exchanged Protocol) Protokoły Apple Talk RTP (Routing Update Protocol) ARP (Address Resolution Protocol) IPC (Inter-process Communications Protocol) SMB (Server Message Block) PPTP (Point-to-Point Tunneling Protocol) HDSL Xmodem, Ymodem, Zmodem DHCP
T-L-2• Przygotowanie własnego protokołu w grupach 2 lub 3 osobowych.
T-L-4• Realizacja załozen programowych
T-L-3• Zatwierdzenie wykonanego protokołu i przystapienie do tworzenia oprogramowanie
T-L-5• Zaliczenie przedmiotu
T-L-1Laboratoria maja na celu przygotowanie do wdrożenia w czynnym na bazie protokołów komunikacyjnych warstwy 3 i 4 własnego protokołu z grupy aplikacyjnej wykorzystującego bezpieczną transmisję. Początkowo zajęcia wprowadzają studenta w proces przygotowania do stworzenia własnego protokołu (ustalenie ramki przesyłanego protokołu, forma wymiany informacji, itp.). Nastepnie studenci przystąpią do samego oprogramowania stworzonego protokołu przy pomocy dowolnego kompilatora. • Wprowadzenie do zagadnienia – opis podstawowych załozen do programu oraz mozliwosci programowych. Przedstawienie zasad tworzenia struktury protokołu.
Metody nauczaniaM-2Zajecia laboratoryjne pozwalajace na stworzenia własnego protokołu komunikacyjnego zgodnie z przyjetymi załozeniami stawianymi przez studentem.
M-1Zajecia audytoryjne pozwalajace na zapoznanie z zagadnieniem prowadzone na podstawie interakcji ze studentem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorów na podstawie oddanego projektu protokołu komunikacyjnego oraz prezentacji działajacego rozwiazania autorskiego
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest w stanie pracowac w grupie
3,0W sposób dostateczny współpracuje z innymi
3,5Wykazuje sie inicjatywa jednak nie przejawia wybitnych osiagniec w tym zakresie
4,0Jest osoba wiodaca w grupie
4,5Potrafi współpracowac z innymi, definiuje własne problemy oraz potrafi w grupie je rozwiazywac
5,0Wybitnie przewodniczy grupie oraz potrafi zmotywowac innych do działania (łacznie z innymi grupami)