Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania bazami i hurtowniami danych - Przedmiot obieralny IV:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy zarządzania bazami i hurtowniami danych - Przedmiot obieralny IV | ||
Specjalność | inżynieria oprogramowania | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Krakowiak <Magdalena.Krakowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiedza z baz danych. Znajomość języka SQL. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność definiowania zadań w systemie zarządzania bazą danych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne - zasady zaliczania, plan pracy, podział na grupy i przydział zadań, omówienie w grupach zadanych tematów (systemów baz danych) | 1 |
T-L-2 | Realizacja fizyczna przydzielonych zadań - tworzenie baz danych na podstawie własnych projektów. Definiowanie więzów integralności, konfiguracja baz danych - ustawianie poziomów izolacji. | 2 |
T-L-3 | Badanie czasu i kosztu realizacji przykładowych zapytań do zrealizowanych baz danych. Ćwiczenia z modyfikacją zapytań. Analiza wyników. | 3 |
T-L-4 | Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Analiza metod indeksowania, dobór indeksu. | 3 |
T-L-5 | Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Ćwiczenia w zakresie algorytmów szeregowania i optymalizacji zapytań. Analiza wyników. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Struktura SZBD - charakterystyka poszczególnych modułów, typy wejść. Podstawowe funkcje SZBD i sposoby ich realizacji. Cechy SZBD w odniesieniu do systemów zarządzania plikami. | 1 |
T-W-2 | Zarządzanie transakcjami - własności transakcji (postulat ACID), operacje i historia przetwarzania transakcji, transakcje współbieżne. Poziomy izolacji (poziomy konflikowości) i związane z nimi anomalie przetwarzania. | 1 |
T-W-3 | Moduł planisty i menedżer danych. Protokół blokowania dwufazowego. Zakleszczenie transakcji. Blokowanie z różnymi poziomami izolacji. | 2 |
T-W-4 | Metoda znaczników czasowych. Algorytmy wielowersyjne - mechanizm synchronizacji i najbardziej popularne warianty metody (wielowersyjne algorytm blokowania dwufazowego i wielowersyjny algorytm znaczników czasowych). | 2 |
T-W-5 | Integralność a spójność bazy danych. Poziomy i ochrona intergalności. Więzy integralności i ich typy. Sprawdzanie więzów integralności. | 1 |
T-W-6 | Przetwarzanie i ewaluacja zapytań - rozkład zapytania, reguły przekształcania operacji algebry relacji. Szacowanie kosztu operacji algebry relacji, statystyki bazy danych. Optymalizacja zapytań - metody heurystyczne, z wykorzystaniem cache, oparte na regułach i na analizie kosztów. | 3 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w laboratoriach | 10 |
A-L-2 | Konsultacje do laboratorium | 4 |
A-L-3 | Opracowanie projektów zadanych baz danych. | 7 |
A-L-4 | Przygotowanie do zajęć, opracowanie sprawozdań. | 6 |
27 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 10 |
A-W-2 | Konsultacje do wykładów | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia (praca własna studenta) | 13 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda objaśniająco-poglądowa - wykład z prezentacjami i przykładami. |
M-2 | Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego. |
S-2 | Ocena formująca: Laboratorium: ocena kształtująca na podstawie bieżących sprawozdań z wykonanych zadań |
S-3 | Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie wykonanego zadania i obecności oraz aktywności na zajęciach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D14/O/4-2_W01 student powinien być w stanie scharakteryzować SZBD i zdefiniowac jego zadania | I_2A_W05, I_2A_W08 | — | C-1 | T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D14/O/4-2_U01 Umiejętność definiowania zadań w systemie zarządzania bazą danych. | I_2A_U06, I_2A_U09 | — | C-1 | T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D14/O/4-2_W01 student powinien być w stanie scharakteryzować SZBD i zdefiniowac jego zadania | 2,0 | |
3,0 | umie zdefiniować zadania realizowane przez system zarządzania bazą danych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D14/O/4-2_U01 Umiejętność definiowania zadań w systemie zarządzania bazą danych. | 2,0 | |
3,0 | umie stosować funkcje systemu zarządzania bazą danych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bałachowski L., Systemy zarzadzania bazami danych, Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych, Warszawa, 2007
- Looney K., Theriault M., Podrecznik administratora baz danych, Helion, Gliwice, 2003
- Ullman, J., Widom, J., Podstawowy wykład z baz danych, WNT, Warszawa, 2003