Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi

Sylabus przedmiotu Komputerowe systemy nauczania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komputerowe systemy nauczania
Specjalność inteligentne aplikacje komputerowe
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Piela <Piotr.Piela@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 14 2,50,38zaliczenie
wykładyW1 10 1,50,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu modelowania i symulacji systemów oraz metod numerycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności tworzenia prostych komputerowych systemów nauczania.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia komputerowych systemów nauczania różnego typu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt prostego komputerowego systemu nauczania.14
14
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Historia rozwoju komputerowych systemów nauczania.1
T-W-2Przykłady zastosowań i realizacji komputerowych systemów nauczania1
T-W-3Podział komputerowych systemów nauczania.1
T-W-4Elementy dynamicznego systemu nauczania.1
T-W-5Wiedza deklaratywna, wiedza proceduralna. Problemy modelowania wiedzy. Model wiedzy ucznia, model wiedzy eksperta. Metody reprezentowania wiedzy.1
T-W-6Model wiedzy o dziedzinie szkolenia, strategie nauczania.1
T-W-7Mechanizm wnioskowania i interfejs użytkownika1
T-W-8Tworzenie dynamicznych systemów nauczania.1
T-W-9Systemy symulacyjne w komputerowych systemach nauczania. Wizualizacja środowiska i procesu nauczania.1
T-W-10Organizacja procesu szkolenia operatorów obiektów dynamicznych.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2Opracowanie projektu oraz jego prezentacja (praca własna studenta).51
A-P-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
67
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach do wykładu2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu (praca własna studenta)26
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia projektowe - samodzelna praca studentów polegająca na zaprojektowaniu i opracowaniu komputerowego systemu nauczania.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny (pytania testowe jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte), zaliczenie po uzyskaniu 50% maksymalnej liczby punktów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zrealizowanego projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D19/5_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęc student powinien być w stanie wyliczać i opisać poszczególne etapy tworzenia komputerowych systemów nauczania.
I_2A_W07, I_2A_W09C-1, C-2T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D19/5_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprojektować i zbudować komputerowy system nauczania w wybranym środowisku programistycznym.
I_2A_U03, I_2A_U07, I_2A_U10C-1T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D19/5_K01
W trakcie przeprowadzonych zajęć student będzie reprezentował aktywną postawę w samokształceniu.
I_2A_K01, I_2A_K02C-1, C-2T-P-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D19/5_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęc student powinien być w stanie wyliczać i opisać poszczególne etapy tworzenia komputerowych systemów nauczania.
2,0Student nie potrafi wyliczyć i opisać poszczególnych etapów tworzenia komputerowych systemów nauczania.
3,0Student potrafi wyliczyć podstawowe etapy tworzenia tworzenia komputerowych systemów nauczania..
3,5Student potrafi wyliczyć i opisać podstawowe etapy tworzenia tworzenia komputerowych systemów nauczania.
4,0Student potrafi wyliczyć i szczególowo opisać poszczególne etapy tworzenia tworzenia komputerowych systemów nauczania.
4,5Student potrafi wyliczyć i szczególowo opisać etapy tworzenia tworzenia komputerowych systemów nauczania. z zachowaniem kolejności ich wystepowania.
5,0Student potrafi przedstawić algorytm procesu tworzenia komputerowych systemów nauczania. i szczególowo opisać poszczególne jego etapy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D19/5_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprojektować i zbudować komputerowy system nauczania w wybranym środowisku programistycznym.
2,0Student nie potrafi zaprojektować i zbudować prostego komputerowego systemu nauczania.
3,0Student potrafi zbudować prosty komputerowy system nauczania na podstawie otrzynamego projektu.
3,5Student potrafi zbudować i zaprojektować prosty komputerowy system nauczania.
4,0Student potrafi zbudować i zaprojektować dynamiczny komputerowy system nauczania.
4,5Student potrafi zbudować i zaprojektować dynamiczny komputerowy system nauczania wraz z wizualizacją jego działania.
5,0Student potrafi zbudować i zaprojektować dynamiczny komputerowy system nauczania wraz z wizualizacją jego działania. Potrafi analizować jego działanie i zaplanować proces nauczania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D19/5_K01
W trakcie przeprowadzonych zajęć student będzie reprezentował aktywną postawę w samokształceniu.
2,0Student nie jest przygotowany do zajęć.
3,0Student jest przygotowany do zajęć w minimalnym stopniu.
3,5Student jest przygotowany do zajęć w minimalnym stopniu i potrafi samodzielnie rozwiązywać proste problemy.
4,0Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwązywać postawione problemy.
4,5Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione problemy oraz prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
5,0Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione problemy oraz prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje.

Literatura podstawowa

  1. Guntenbaum J., Modelowanie matematyczne systemów, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2003, III
  2. Morrison F., Sztuka modelowania układów dynamicznych, WNT, Warszawa, 1996, I
  3. Popov O., Elementy teorii systemów – systemy dynamiczne, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005, II

Literatura dodatkowa

  1. Klempka R., Stankiewicz A., Modelowanie i symulacja układów dynamicznych, Uczelniane Wydawnictwo Naukowo- Dydaktyczne AGH, Kraków, 2004, I
  2. Ljung L., System identification. Theory for the user, Prentice Hall, Upper Saddle River, New York, 1999, II
  3. Kincaid D., Cheney W., Analiza numeryczna, WNT, Warszawa, 2006, III
  4. Mrozek B., Mrozek Z., MATLAB i Simulink. Poradnik użytkownika, Helion, Gliwice, 2010, III

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt prostego komputerowego systemu nauczania.14
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Historia rozwoju komputerowych systemów nauczania.1
T-W-2Przykłady zastosowań i realizacji komputerowych systemów nauczania1
T-W-3Podział komputerowych systemów nauczania.1
T-W-4Elementy dynamicznego systemu nauczania.1
T-W-5Wiedza deklaratywna, wiedza proceduralna. Problemy modelowania wiedzy. Model wiedzy ucznia, model wiedzy eksperta. Metody reprezentowania wiedzy.1
T-W-6Model wiedzy o dziedzinie szkolenia, strategie nauczania.1
T-W-7Mechanizm wnioskowania i interfejs użytkownika1
T-W-8Tworzenie dynamicznych systemów nauczania.1
T-W-9Systemy symulacyjne w komputerowych systemach nauczania. Wizualizacja środowiska i procesu nauczania.1
T-W-10Organizacja procesu szkolenia operatorów obiektów dynamicznych.1
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2Opracowanie projektu oraz jego prezentacja (praca własna studenta).51
A-P-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
67
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach do wykładu2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu (praca własna studenta)26
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D19/5_W01W wyniku przeprowadzonych zajęc student powinien być w stanie wyliczać i opisać poszczególne etapy tworzenia komputerowych systemów nauczania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W07Posiada poszerzona wiedzę o funkcjonowaniu i modelowaniu złożonych systemów
I_2A_W09Ma uporządkowaną, podbudowaną metodycznie i teoretycznie wiedzę w zakresie metod i technik projektowania systemów informatycznych
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności tworzenia prostych komputerowych systemów nauczania.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia komputerowych systemów nauczania różnego typu.
Treści programoweT-W-5Wiedza deklaratywna, wiedza proceduralna. Problemy modelowania wiedzy. Model wiedzy ucznia, model wiedzy eksperta. Metody reprezentowania wiedzy.
T-W-3Podział komputerowych systemów nauczania.
T-W-4Elementy dynamicznego systemu nauczania.
T-W-7Mechanizm wnioskowania i interfejs użytkownika
T-W-6Model wiedzy o dziedzinie szkolenia, strategie nauczania.
T-W-8Tworzenie dynamicznych systemów nauczania.
T-W-1Wprowadzenie. Historia rozwoju komputerowych systemów nauczania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny (pytania testowe jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte), zaliczenie po uzyskaniu 50% maksymalnej liczby punktów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyliczyć i opisać poszczególnych etapów tworzenia komputerowych systemów nauczania.
3,0Student potrafi wyliczyć podstawowe etapy tworzenia tworzenia komputerowych systemów nauczania..
3,5Student potrafi wyliczyć i opisać podstawowe etapy tworzenia tworzenia komputerowych systemów nauczania.
4,0Student potrafi wyliczyć i szczególowo opisać poszczególne etapy tworzenia tworzenia komputerowych systemów nauczania.
4,5Student potrafi wyliczyć i szczególowo opisać etapy tworzenia tworzenia komputerowych systemów nauczania. z zachowaniem kolejności ich wystepowania.
5,0Student potrafi przedstawić algorytm procesu tworzenia komputerowych systemów nauczania. i szczególowo opisać poszczególne jego etapy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D19/5_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprojektować i zbudować komputerowy system nauczania w wybranym środowisku programistycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
I_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U10Potrafi wykorzystywać oprogramowanie wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności tworzenia prostych komputerowych systemów nauczania.
Treści programoweT-P-1Projekt prostego komputerowego systemu nauczania.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe - samodzelna praca studentów polegająca na zaprojektowaniu i opracowaniu komputerowego systemu nauczania.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zrealizowanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować i zbudować prostego komputerowego systemu nauczania.
3,0Student potrafi zbudować prosty komputerowy system nauczania na podstawie otrzynamego projektu.
3,5Student potrafi zbudować i zaprojektować prosty komputerowy system nauczania.
4,0Student potrafi zbudować i zaprojektować dynamiczny komputerowy system nauczania.
4,5Student potrafi zbudować i zaprojektować dynamiczny komputerowy system nauczania wraz z wizualizacją jego działania.
5,0Student potrafi zbudować i zaprojektować dynamiczny komputerowy system nauczania wraz z wizualizacją jego działania. Potrafi analizować jego działanie i zaplanować proces nauczania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D19/5_K01W trakcie przeprowadzonych zajęć student będzie reprezentował aktywną postawę w samokształceniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K01Ma świadomość organizacji własnego czasu pracy i jest zdeterminowany aby osiągnąć założone cele
I_2A_K02Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności tworzenia prostych komputerowych systemów nauczania.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia komputerowych systemów nauczania różnego typu.
Treści programoweT-P-1Projekt prostego komputerowego systemu nauczania.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe - samodzelna praca studentów polegająca na zaprojektowaniu i opracowaniu komputerowego systemu nauczania.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zrealizowanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest przygotowany do zajęć.
3,0Student jest przygotowany do zajęć w minimalnym stopniu.
3,5Student jest przygotowany do zajęć w minimalnym stopniu i potrafi samodzielnie rozwiązywać proste problemy.
4,0Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwązywać postawione problemy.
4,5Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione problemy oraz prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
5,0Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione problemy oraz prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje.