Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: inżynieria oprogramowania
Sylabus przedmiotu Inżynieria wiedzy w systemach wspomagania decyzji - Przedmiot obieralny II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria wiedzy w systemach wspomagania decyzji - Przedmiot obieralny II | ||
Specjalność | inteligentne aplikacje komputerowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Piegat <Andrzej.Piegat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Pluciński <Marcin.Plucinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 18 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Statystyka i rachunek prawdopodobieństwa |
W-2 | Podstawy modelowania matematycznego, sztucznej inteligencji |
W-3 | Podstawy programowania oraz budowy systemów informatycznych |
W-4 | Elementarna znajomość podstaw zarządzania i finansów przedsiębiorstwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Analiza procesów decyzyjnych |
C-2 | Dobór metod wsparcia informatycznego |
C-3 | Konstrukcja systemów informatycznych opierających się na wiedzy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe pojęcia inżynierii wiedzy | 2 |
T-L-2 | Organizacja procesu odkrywania wiedzy – metodologie SEMMA i CRISP-DM | 2 |
T-L-3 | Metody reprezentacji wiedzy | 2 |
T-L-4 | Oprogramowanie wspierające procesy inżynierii wiedzy. Wyspecjalizowane języki programowania, biblioteki programistyczne popularnych języków programowania oraz technologie informatyczne używane w inżynierii wiedzy | 2 |
T-L-5 | Praktyczne zastosowania inżynierii wiedzy w przedsiębiorstwie (w tym w e-biznesie i organizacjach wirtualnych) | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia inżynierii wiedzy, | 2 |
T-W-2 | Organizacja procesu odkrywania wiedzy – metodologie SEMMA i CRISP-DM | 2 |
T-W-3 | Metody reprezentacji wiedzy | 2 |
T-W-4 | Oprogramowanie wspierające procesy inżynierii wiedzy. Wyspecjalizowane języki programowania, biblioteki programistyczne popularnych języków programowania oraz technologie informatyczne używane w inżynierii wiedzy | 2 |
T-W-5 | Praktyczne zastosowania inżynierii wiedzy w przedsiębiorstwie (w tym w e-biznesie i organizacjach wirtualnych) | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie się do laboratoriów | 4 |
A-L-2 | Przygotowanie systemu kończącego laboratoria | 6 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
A-L-4 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
22 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 10 |
A-W-2 | Konsultacje do wykładu | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia Wykładu | 18 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu | 2 |
32 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym |
M-2 | Wykład prezentacyjny z elementami dyskusji |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolejne ćwiczenia wykonywane w ramach laboratoriów, po uzupełnieniu przez Studentów prowadzące do utworzenia Systemu Wspomagania Decyzji. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D19/O/2-2_W01 Student posiądzie wiedzę dotyczącą analizy procesów decyzyjnych, doboru metod wsparcia informatycznego oraz konstrukcji systemów informatycznych opierających się na wiedzy, wraz z przykładami zastosowań. | I_2A_W04, I_2A_W05, I_2A_W06, I_2A_W10 | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D19/O/2-2_U01 W praktyce student nabierze umiejętności przeprowadzenia analizy problemu decyzyjnego oraz wykonania projektu mechanizmu podejmowania decyzji wraz z jego elementarną implementacją. | I_2A_U03, I_2A_U04, I_2A_U07, I_2A_U08, I_2A_U10 | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D19/O/2-2_K01 Student ma świadomość znaczenia metod rozwiązywania problemów z niepełną informacja i konieczności propagowania tej wiedzy w swoim środowisku zawodowym. | I_2A_K02, I_2A_K03, I_2A_K06 | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D19/O/2-2_W01 Student posiądzie wiedzę dotyczącą analizy procesów decyzyjnych, doboru metod wsparcia informatycznego oraz konstrukcji systemów informatycznych opierających się na wiedzy, wraz z przykładami zastosowań. | 2,0 | |
3,0 | Posiada wiedzę dotycząca podstawowych metod wspomagania decyzji, analizy procesów decyzyjnych oraz ich zastosowań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D19/O/2-2_U01 W praktyce student nabierze umiejętności przeprowadzenia analizy problemu decyzyjnego oraz wykonania projektu mechanizmu podejmowania decyzji wraz z jego elementarną implementacją. | 2,0 | |
3,0 | Posiada umiejętnośc podstawowego zaplanowania procesu przygotowania wiedzy do implementacji w systemie wspomagającym decyzje oraz podstawowego realizowania takiego procesu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D19/O/2-2_K01 Student ma świadomość znaczenia metod rozwiązywania problemów z niepełną informacja i konieczności propagowania tej wiedzy w swoim środowisku zawodowym. | 2,0 | |
3,0 | Student ma dostateczna świadomość praktycznego znaczenia metod rozwiązywania problemów z niepełną informacją i świadomość konieczności propagowania tej wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa, 2001
- Larose D., Odkrywanie wiedzy z danych, PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Kwiatkowska A., Systemy wspomagania decyzji Jak korzystać z wiedzy i informacji, PWN, Warszawa, 2007
- Mulawka J.J., Systemy ekspertowe, WNT, Warszawa, 1996
- Cichosz P., Systemy uczące się, WNT, Warszawa, 2000