Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: internet w zarządzaniu

Sylabus przedmiotu Zastosowanie narzędzi komputerowych w zarządzaniu - Przedmiot obieralny II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zastosowanie narzędzi komputerowych w zarządzaniu - Przedmiot obieralny II
Specjalność projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Roszkowski <Maciej.Roszkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Roszkowski <Maciej.Roszkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 16 1,50,50zaliczenie
wykładyW3 16 2,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z konkretnymi narzędziami komputerowymi wykorzystywanymi do zarządzania.
C-2Ukształtowanie umiejetności z zakresu wykorzystania konkretnych narzędzi komputerowych w zarządzaniu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przetwarzanie tekstu – wyszukiwanie i zamiana tekstu, praca z szablonami dokumentów, używanie styli, wykorzystanie nagłówków i stopki, praca grupowa, korespondencja seryjna, makropolecenia, ograniczanie dostępu do dokumentów. Arkusz kalkulacyjny – formatowanie warunkowe, użycie komentarzy, modyfikacja formuł, użycie formuł zagregowanych, nazywanie zakresów, wykorzystanie autofiltrów, używanie tabeli przestawnych i wykresów przestawnych, praca grupowa, makropolecenia. Bazy danych – struktura tabel, import i eksport danych, rodzaje relacji, tworzenie formularzy, wykorzystanie kwerend, połączenia między tabelami, tworzenie raportów, makropolecenia. Grafika prezentacyjna – praca ze slajdami, własne szablony prezentacji, schematy animacji, tryb prezentera, formatowanie wykresów. Zarządzanie projektami – używanie zadań, ustawianie zależności między zadaniami, używanie zasobów, przypisywanie zasobów do zadań, używanie kalendarzy, dostosowywanie widoków, śledzenie postępów w projekcie, praca z kosztami. Tworzenie publikacji. Tworzenie schematów.16
16
wykłady
T-W-1Przetwarzanie tekstu – wyszukiwanie i zamiana tekstu, praca z szablonami dokumentów, używanie styli, wykorzystanie nagłówków i stopki, praca grupowa, korespondencja seryjna, makropolecenia, ograniczanie dostępu do dokumentów. Arkusz kalkulacyjny – formatowanie warunkowe, użycie komentarzy, modyfikacja formuł, użycie formuł zagregowanych, nazywanie zakresów, wykorzystanie autofiltrów, używanie tabeli przestawnych i wykresów przestawnych, praca grupowa, makropolecenia. Bazy danych – struktura tabel, import i eksport danych, rodzaje relacji, tworzenie formularzy, wykorzystanie kwerend, połączenia między tabelami, tworzenie raportów, makropolecenia. Grafika prezentacyjna – praca ze slajdami, własne szablony prezentacji, schematy animacji, tryb prezentera, formatowanie wykresów. Zarządzanie projektami – używanie zadań, ustawianie zależności między zadaniami, używanie zasobów, przypisywanie zasobów do zadań, używanie kalendarzy, dostosowywanie widoków, śledzenie postępów w projekcie, praca z kosztami. Tworzenie publikacji. Tworzenie schematów.16
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych (praca własna studenta)15
A-L-2Praca na zajęciach laboratoryjnych16
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia końcowego (praca własna studenta)10
41
wykłady
A-W-1Przygotowanie do aktywnego udziału w dyskusji na wykładzie (praca własna studenta)20
A-W-2Udział w wykładach i zaliczeniu16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia końcowego (praca własna studenta)30
A-W-4Udział w konsultacjach2
68

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład w formie prezentacji połączony z dyskusją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (praktyczna realizacja części wykładowej)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykłady: Ocena końcowa na podstawie zaliczenia praktycznego.
S-2Ocena podsumowująca: Laboratoria: Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie końcowego praktycznego sprawdzenia wiedzy i punktów za aktywność podczas zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/O/2-1_W01
Posiada wiedzę z zakresu wykorzystywania konkretnych narzędzi komputerowych w zarządzaniu
I_2A_W10C-1, C-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/O/2-1_U01
Posiada umiejętności wykorzystania wybranych narzędzi komputerowych w zarządzaniu
I_2A_U10C-1, C-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/O/2-1_K01
Posiada kompetencje w zakresie kreatywnego działania w sferze zarządzania
I_2A_K06C-1, C-2M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/O/2-1_W01
Posiada wiedzę z zakresu wykorzystywania konkretnych narzędzi komputerowych w zarządzaniu
2,0Student nie posiada wiedzy na temat narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu.
3,0Student posiada wiedzę z zakresu użycia konkretnych narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu (procesora tekstu, arkusza kalkulacyjnego, bazy danych, grafiki prezentacyjnej i menadżera projektów).
3,5Student posiada wiedzę z zakresu użycia konkretnych narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu. Student z pomocą nauczyciela jest w stanie wyjaśnić w jaki sposób można wykorzystać konkretne narzędzie komputerowe w zarządzaniu.
4,0Student posiada wiedzę z zakresu użycia konkretnych narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu. Student bez pomocy nauczyciela jest w stanie wyjaśnić w jaki sposób można wykorzystać konkretne narzędzie komputerowe w zarządzaniu.
4,5Student posiada wiedzę z zakresu użycia konkretnych narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu. Student z pomocą nauczyciela jest w stanie wyjaśnić w jaki sposób można rozwiązać określony problem z zarządzania za pomocą konkretnych narzędzie komputerowych.
5,0Student posiada wiedzę z zakresu użycia konkretnych narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu. Student bez pomocy nauczyciela jest w stanie wyjaśnić w jaki sposób można rozwiązać określony problem z zarządzania za pomocą konkretnych narzędzie komputerowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/O/2-1_U01
Posiada umiejętności wykorzystania wybranych narzędzi komputerowych w zarządzaniu
2,0Student nie posiada umiejętności używania narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu.
3,0Student posiada umiejętności z zakresu użycia konkretnych narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu (procesora tekstu, arkusza kalkulacyjnego, bazy danych, grafiki prezentacyjnej i menadżera projektów).
3,5Student posiada umiejętności z zakresu użycia konkretnych narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu. Student z pomocą nauczyciela jest w stanie wykorzystywać konkretne narzędzie komputerowe w zarządzaniu.
4,0Student posiada umiejętności z zakresu użycia konkretnych narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu. Student bez pomocy nauczyciela jest w stanie wykorzystać konkretne narzędzie komputerowe w zarządzaniu.
4,5Student posiada umiejętności z zakresu użycia konkretnych narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu. Student z pomocą nauczyciela jest w stanie rozwiązać określony problem z zarządzania za pomocą konkretnych narzędzie komputerowych.
5,0Student posiada umiejętności z zakresu użycia konkretnych narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu. Student bez pomocy nauczyciela jest w stanie rozwiązać określony problem z zarządzania za pomocą konkretnych narzędzie komputerowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/O/2-1_K01
Posiada kompetencje w zakresie kreatywnego działania w sferze zarządzania
2,0Student nie posiada kompetencji w zakresie użytkowania narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu.
3,0Student posiada kompetencje w zakresie użytkowania narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu (procesora tekstu, arkusza kalkulacyjnego, bazy danych, grafiki prezentacyjnej i menadżera projektów).
3,5Student posiada kompetencje w zakresie użytkowania narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu. Student z pomocą nauczyciela jest w stanie wykazać się kompetencjami w zakresie wykorzystania konkretnych narzędzi komputerowych w zarządzaniu.
4,0Student posiada kompetencje w zakresie użytkowania narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu. Student bez pomocy nauczyciela jest w stanie wykazać się kompetencjami w zakresie wykorzystania konkretnych narzędzi komputerowych w zarządzaniu.
4,5Student posiada kompetencje w zakresie użytkowania narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu. Student z pomocą nauczyciela jest w stanie wykazać się kompetencjami w zakresie rozwiązania określonego problemu z zarządzania za pomocą konkretnych narzędzi komputerowych w zarządzaniu.
5,0Student posiada kompetencje w zakresie użytkowania narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu. Student bez pomocy nauczyciela jest w stanie wykazać się kompetencjami w zakresie rozwiązania określonego problemu z zarządzania za pomocą konkretnych narzędzi komputerowych w zarządzaniu.

Literatura podstawowa

  1. Apiecionek Z., Bazy danych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2006
  2. Rutkowska B., Grafika menedżerska i prezentacyjna, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2006
  3. Kopertowska M., Sikorski W., Przetwarzanie tekstu, PWN Mikom, Warszawa, 2007
  4. Kopertowska M., Sikorski W., Arkusze kalkulacyjne, PWN Mikom, Warszawa, 2007
  5. Kopertowska M., Sikorski W., Bazy danych, PWN Mikom, Warszawa, 2007
  6. Kopertowska M., Witold Sikorski, Grafika menadżerska i prezentacyjna, PWN Mikom, Warszawa, 2007
  7. Stover T.S., Microsoft Office Project 2003 dla ekspertów, RM, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przetwarzanie tekstu – wyszukiwanie i zamiana tekstu, praca z szablonami dokumentów, używanie styli, wykorzystanie nagłówków i stopki, praca grupowa, korespondencja seryjna, makropolecenia, ograniczanie dostępu do dokumentów. Arkusz kalkulacyjny – formatowanie warunkowe, użycie komentarzy, modyfikacja formuł, użycie formuł zagregowanych, nazywanie zakresów, wykorzystanie autofiltrów, używanie tabeli przestawnych i wykresów przestawnych, praca grupowa, makropolecenia. Bazy danych – struktura tabel, import i eksport danych, rodzaje relacji, tworzenie formularzy, wykorzystanie kwerend, połączenia między tabelami, tworzenie raportów, makropolecenia. Grafika prezentacyjna – praca ze slajdami, własne szablony prezentacji, schematy animacji, tryb prezentera, formatowanie wykresów. Zarządzanie projektami – używanie zadań, ustawianie zależności między zadaniami, używanie zasobów, przypisywanie zasobów do zadań, używanie kalendarzy, dostosowywanie widoków, śledzenie postępów w projekcie, praca z kosztami. Tworzenie publikacji. Tworzenie schematów.16
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przetwarzanie tekstu – wyszukiwanie i zamiana tekstu, praca z szablonami dokumentów, używanie styli, wykorzystanie nagłówków i stopki, praca grupowa, korespondencja seryjna, makropolecenia, ograniczanie dostępu do dokumentów. Arkusz kalkulacyjny – formatowanie warunkowe, użycie komentarzy, modyfikacja formuł, użycie formuł zagregowanych, nazywanie zakresów, wykorzystanie autofiltrów, używanie tabeli przestawnych i wykresów przestawnych, praca grupowa, makropolecenia. Bazy danych – struktura tabel, import i eksport danych, rodzaje relacji, tworzenie formularzy, wykorzystanie kwerend, połączenia między tabelami, tworzenie raportów, makropolecenia. Grafika prezentacyjna – praca ze slajdami, własne szablony prezentacji, schematy animacji, tryb prezentera, formatowanie wykresów. Zarządzanie projektami – używanie zadań, ustawianie zależności między zadaniami, używanie zasobów, przypisywanie zasobów do zadań, używanie kalendarzy, dostosowywanie widoków, śledzenie postępów w projekcie, praca z kosztami. Tworzenie publikacji. Tworzenie schematów.16
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych (praca własna studenta)15
A-L-2Praca na zajęciach laboratoryjnych16
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia końcowego (praca własna studenta)10
41
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do aktywnego udziału w dyskusji na wykładzie (praca własna studenta)20
A-W-2Udział w wykładach i zaliczeniu16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia końcowego (praca własna studenta)30
A-W-4Udział w konsultacjach2
68
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/O/2-1_W01Posiada wiedzę z zakresu wykorzystywania konkretnych narzędzi komputerowych w zarządzaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych i możliwości zastosowania informatyki w wybranych obszarach nauki i techniki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z konkretnymi narzędziami komputerowymi wykorzystywanymi do zarządzania.
C-2Ukształtowanie umiejetności z zakresu wykorzystania konkretnych narzędzi komputerowych w zarządzaniu.
Metody nauczaniaM-1Wykład w formie prezentacji połączony z dyskusją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (praktyczna realizacja części wykładowej)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Laboratoria: Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie końcowego praktycznego sprawdzenia wiedzy i punktów za aktywność podczas zajęć
S-1Ocena podsumowująca: Wykłady: Ocena końcowa na podstawie zaliczenia praktycznego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu.
3,0Student posiada wiedzę z zakresu użycia konkretnych narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu (procesora tekstu, arkusza kalkulacyjnego, bazy danych, grafiki prezentacyjnej i menadżera projektów).
3,5Student posiada wiedzę z zakresu użycia konkretnych narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu. Student z pomocą nauczyciela jest w stanie wyjaśnić w jaki sposób można wykorzystać konkretne narzędzie komputerowe w zarządzaniu.
4,0Student posiada wiedzę z zakresu użycia konkretnych narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu. Student bez pomocy nauczyciela jest w stanie wyjaśnić w jaki sposób można wykorzystać konkretne narzędzie komputerowe w zarządzaniu.
4,5Student posiada wiedzę z zakresu użycia konkretnych narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu. Student z pomocą nauczyciela jest w stanie wyjaśnić w jaki sposób można rozwiązać określony problem z zarządzania za pomocą konkretnych narzędzie komputerowych.
5,0Student posiada wiedzę z zakresu użycia konkretnych narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu. Student bez pomocy nauczyciela jest w stanie wyjaśnić w jaki sposób można rozwiązać określony problem z zarządzania za pomocą konkretnych narzędzie komputerowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/O/2-1_U01Posiada umiejętności wykorzystania wybranych narzędzi komputerowych w zarządzaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U10Potrafi wykorzystywać oprogramowanie wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z konkretnymi narzędziami komputerowymi wykorzystywanymi do zarządzania.
C-2Ukształtowanie umiejetności z zakresu wykorzystania konkretnych narzędzi komputerowych w zarządzaniu.
Metody nauczaniaM-1Wykład w formie prezentacji połączony z dyskusją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (praktyczna realizacja części wykładowej)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Laboratoria: Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie końcowego praktycznego sprawdzenia wiedzy i punktów za aktywność podczas zajęć
S-1Ocena podsumowująca: Wykłady: Ocena końcowa na podstawie zaliczenia praktycznego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności używania narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu.
3,0Student posiada umiejętności z zakresu użycia konkretnych narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu (procesora tekstu, arkusza kalkulacyjnego, bazy danych, grafiki prezentacyjnej i menadżera projektów).
3,5Student posiada umiejętności z zakresu użycia konkretnych narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu. Student z pomocą nauczyciela jest w stanie wykorzystywać konkretne narzędzie komputerowe w zarządzaniu.
4,0Student posiada umiejętności z zakresu użycia konkretnych narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu. Student bez pomocy nauczyciela jest w stanie wykorzystać konkretne narzędzie komputerowe w zarządzaniu.
4,5Student posiada umiejętności z zakresu użycia konkretnych narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu. Student z pomocą nauczyciela jest w stanie rozwiązać określony problem z zarządzania za pomocą konkretnych narzędzie komputerowych.
5,0Student posiada umiejętności z zakresu użycia konkretnych narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu. Student bez pomocy nauczyciela jest w stanie rozwiązać określony problem z zarządzania za pomocą konkretnych narzędzie komputerowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/O/2-1_K01Posiada kompetencje w zakresie kreatywnego działania w sferze zarządzania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z konkretnymi narzędziami komputerowymi wykorzystywanymi do zarządzania.
C-2Ukształtowanie umiejetności z zakresu wykorzystania konkretnych narzędzi komputerowych w zarządzaniu.
Metody nauczaniaM-1Wykład w formie prezentacji połączony z dyskusją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (praktyczna realizacja części wykładowej)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Laboratoria: Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie końcowego praktycznego sprawdzenia wiedzy i punktów za aktywność podczas zajęć
S-1Ocena podsumowująca: Wykłady: Ocena końcowa na podstawie zaliczenia praktycznego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada kompetencji w zakresie użytkowania narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu.
3,0Student posiada kompetencje w zakresie użytkowania narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu (procesora tekstu, arkusza kalkulacyjnego, bazy danych, grafiki prezentacyjnej i menadżera projektów).
3,5Student posiada kompetencje w zakresie użytkowania narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu. Student z pomocą nauczyciela jest w stanie wykazać się kompetencjami w zakresie wykorzystania konkretnych narzędzi komputerowych w zarządzaniu.
4,0Student posiada kompetencje w zakresie użytkowania narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu. Student bez pomocy nauczyciela jest w stanie wykazać się kompetencjami w zakresie wykorzystania konkretnych narzędzi komputerowych w zarządzaniu.
4,5Student posiada kompetencje w zakresie użytkowania narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu. Student z pomocą nauczyciela jest w stanie wykazać się kompetencjami w zakresie rozwiązania określonego problemu z zarządzania za pomocą konkretnych narzędzi komputerowych w zarządzaniu.
5,0Student posiada kompetencje w zakresie użytkowania narzędzi komputerowych wykorzystywanych w zarządzaniu. Student bez pomocy nauczyciela jest w stanie wykazać się kompetencjami w zakresie rozwiązania określonego problemu z zarządzania za pomocą konkretnych narzędzi komputerowych w zarządzaniu.