Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: internet w zarządzaniu

Sylabus przedmiotu Praca dyplomowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praca dyplomowa
Specjalność inżynieria oprogramowania
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Valery Rogoza <wrogoza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Pelczar <Malgorzata.Pelczar@zut.edu.pl>, Wiesław Pietruszkiewicz <Wieslaw.Pietruszkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 20,0 ECTS (formy) 20,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praca dyplomowaPD4 0 20,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ma charakter projektowy, badawczy lub przeglądowy. Jej wynikiem może być między innymi: projekt o różnym poziomie wnikliwości, model urządzenia lub samo urządzenie, program komputerowy, model procesu lub usystematyzowane wyniki badań. Świadczy o nabyciu przez studenta umiejętności wykorzystania wiedzy technicznej w zastosowaniu do zagadnień związanych z projektowaniem lub wykonaniem przedsięwzięcia informatycznego, wykonaniem oprogramowania, układu cyfrowego lub urządzenia (komputera) specjalizowanego oraz wyciągania wniosków z wykonanej pracy. Zawiera samodzielne opracowanie problemu sformułowanego w temacie pracy. Zawiera dane o wykorzystanej literaturze i innych wykorzystanych źródłach informacji. Kończy się podsumowaniem, które powinno zawierać wyodrębnioną specyfikację oryginalnego wkładu autora do pracy.
W-2Znajomośc zasad pisania pracy oraz sposobu prowadzenia prac badawczych/projektowych niezbędnych do jej wykonania
W-3Zaliczone poprzednie semestry studiów magisterskich.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności samodzielnej realizacji bardziej złożonych prac i projektów techniczno-informatycznych.
C-2Realizacja badań związanych z tematem pracy dyplomowej i opracowanie tekstowe ich wyników.
C-3Obrona pracy dyplomowej przed komisją wydziałową.
C-4Ukończenie pracy dyplomowej
C-5Przygotowanie do egzaminu dyplomowego
C-6Wykonanie badań, czynności projektowych, analizu lub innych zadań stanowiących autorski wkład dyplomanta
C-7Przygotowanie treści pracy wraz z jej korektami edytorskimi
C-8Ukształtowanie umiejetności z zakresu samodzielnej realizacji złożonych prac i projektów techniczno-informatycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praca dyplomowa
T-PD-1PRACA DYPLOMOWA MAGISTERSKA jest kompletnym pod względem merytorycznym opracowaniem postawionego zadania, wykazujące umiejętność samodzielnego rozwiązania problemu badawczego; zadanie to może mieć charakter projektu, ale wymagane jest nowatorskie podejście do propozycji rozwiązania lub do użytych narzędzi projektowania (np. ich udoskonalenie). Student realizuje pod opieką opiekuna pracy wybrany temat pracy dyplomowej i przygotowuje jego opis w formie pracy dyplomowej magisterskiej - opracowuje przegląd literatury, dokonuje wyboru pozycji literatury niezbędnej do prezentacji problemów podjętych w pracy; definiuje obiektywnie istotny i aktualny problem badawczy podjęty w pracy, cel i hipotezy; prezentuje uzasadnienie ważności i aktualności podjętego problemu; określa szczegółowo jej zakresu i zawartość treści; dokonuje wyboru metody osiągniecia celu pracy; tworzy środowiska do realizacji celu pracy; realizuje cel i dowodzi hipotez; przedstawia wyniki z realizacji pracy w formie wniosków. Wskazuje kierunki dalszych prac; praca dyplomowa magisterska powinna być poprawna pod względem formalnym, powinna świadczyć o dobrym poziomie wiedzy studenta i znajomości literatury przedmiotu oraz o umiejętności naukowego rozumowania oraz prowadzenia uporządkowanego wywodu naukowego.0
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praca dyplomowa
A-PD-1Przygotowanie pracy dyplomowej500
A-PD-2Przygotowanie się do egzaminu dyplomowego30
A-PD-3Przygotowanie niezbędnych dokumentów w procesie dyplomowania5
A-PD-4Udział w konsultacjach indywidualnych z opiekunem pracy15
550

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Samodzielna praca studenta nad realizacją celów pracy dyplomowej.
M-2Konsultacje wyników etapów pracy dyplomowej z opiekunem naukowym.
M-3Konsultacje dotyczące struktury i treści końcowego opisu wyników pracy dyplomowej.
M-4Objaśnienia oraz wykłady dot. tematyki pracy
M-5Pokazy i projekty związane z zakresem pracy
M-6Metoda podająca - objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-7Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna.
M-8Metoda praktyczna - metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca wykonaną pracę dyplomową w sensie jakości jej realizacji, terminowości jej wykonania oraz jakość przedstawienia wyników.
S-2Ocena formująca: Weryfikacja postępu praz oraz zgodności z zakładanym harmonogramem
S-3Ocena formująca: Analiza sposobu wykonania zdefiniowanych zadań badawczych/projektowych
S-4Ocena podsumowująca: Weryfikacja przygotowanej pracy dyplomowej w kontekście jej poprawności merytorycznej, wartości poznawczej oraz umiejętności przygotowania zwartego opracowania prezentującego konkekst badawczy/projektowy, jak i sposób rozwiązania określonych problemów zawodowych
S-5Ocena formująca: Ocena terminowości realizacji kolejnych etapów wykonywania pracy magisterskiej.
S-6Ocena podsumowująca: Ocena opanowania techniki pisania pracy magisterskiej.
S-7Ocena formująca: Ocena umiejętności opracowania literatury i innych źródeł danych na zadany temat.
S-8Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania prezentacji tematu i zakresu pracy magisterskiej na egzaminie dyplomowym.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/11_W01
Ma wiedzę i doświadczenie w realizacji wiekszych zadań informatycznych umożliwiającą realizację w firmie informatycznej zadań o podobnym rozmiarze, złożoności i nakładzie pracy. Ma wiedzę o sposobie odbioru i podstawowych wymaganiach względem większych zadań informatycznych. Ma wiedzę zgodną z celem i zakresem pracy dyplomowej o charakterze projektowym, badawczym lub przeglądowym (jej wynikiem może być między innymi: projekt o różnym poziomie wnikliwości, model systemu lub usystematyzowane wyniki badań). Zna zasady procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie.
I_2A_W02, I_2A_W05, I_2A_W06, I_2A_W10

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/11_U01
Student potrafi posługiwać się literaturą i innymi źródłami danych do przygotowania pracy dyplomowej magisterskiej. Student potrafi samodzielnie opracować problem z zakresu tematyki pracy dyplomowej i wyciągać wnioski. Posiada umiejętność rozwiązywania bardziej złożonych problemów informatycznych o niemałej złożoności, czasochłonności i pracochłonności podobnych pod tym względem do problemów realizowanych w firmach. Student posiada umiejętność prezentowania wyników większych prac informatycznych wykonanych przez siebie lub przez kierowany przez niego zespół współpracowników. Posiada umiejętność pisania pracy dyplomowej i prezentacji jej wyników. Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy technicznej w zastosowaniu do zagadnień związanych z informatyką i zakresem pracy dyplomowej, umiejętność samodzielnego opracowania problemu sformułowanego w temacie pracy. Potrafi wyciągać wnioski i formułować opinie.
I_2A_U02

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/11_K01
Student ma swiadomość odniesienia sie do prawa w zakresie własności intelektualnej. Opanował umiejętność planowania w czasie prac związanych z realizacją pracy magisterskiej.
I_2A_K04

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/11_W01
Ma wiedzę i doświadczenie w realizacji wiekszych zadań informatycznych umożliwiającą realizację w firmie informatycznej zadań o podobnym rozmiarze, złożoności i nakładzie pracy. Ma wiedzę o sposobie odbioru i podstawowych wymaganiach względem większych zadań informatycznych. Ma wiedzę zgodną z celem i zakresem pracy dyplomowej o charakterze projektowym, badawczym lub przeglądowym (jej wynikiem może być między innymi: projekt o różnym poziomie wnikliwości, model systemu lub usystematyzowane wyniki badań). Zna zasady procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie.
2,0Student nie ma wiedzy i doświadczenia w realizacji wiekszych zadań informatycznych umożliwiających realizację w firmie informatycznej zadań o podobnym rozmiarze, złożoności i nakładzie pracy. NNie ma wiedzy o sposobie odbioru i podstawowych wymaganiach względem większych zadań informatycznych. Nie zna zasad procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie.
3,0Ma wiedzę zgodną z celem i zakresem pracy dyplomowej o charakterze projektowym, badawczym lub przeglądowym (jej wynikiem może być między innymi: projekt o różnym poziomie wnikliwości, model systemu lub usystematyzowane wyniki badań). Zna zasady procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie. Ale słabo orientuje się w realizacji wiekszych zadań informatycznych umożliwiających realizację w firmie informatycznej zadań o podobnym rozmiarze, złożoności i nakładzie pracy.
3,5Ma wiedzę i doświadczenie w realizacji wiekszych zadań informatycznych umożliwiającą realizację w firmie informatycznej zadań o podobnym rozmiarze, złożoności i nakładzie pracy. Zna zasady procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie. Ale niekiedy napotyka się na trudności podczas oceny podstawowych wymaganiach względem większych zadań informatycznych. Ma słabą wiedzę zgodną z celem i zakresem pracy dyplomowej o charakterze projektowym, badawczym lub przeglądowym (jej wynikiem może być między innymi: projekt o różnym poziomie wnikliwości, model systemu lub usystematyzowane wyniki badań).
4,0Ma wiedzę i doświadczenie w realizacji wiekszych zadań informatycznych umożliwiającą realizację w firmie informatycznej zadań o podobnym rozmiarze, złożoności i nakładzie pracy. Zna zasady procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie. Ma wiedzę w ocenie podstawowych wymaganiach względem większych zadań informatycznych. Ale ma słabą wiedzę zgodną z celem i zakresem pracy dyplomowej o charakterze projektowym, badawczym lub przeglądowym (jej wynikiem może być między innymi: projekt o różnym poziomie wnikliwości, model systemu lub usystematyzowane wyniki badań).
4,5Ma wiedzę i doświadczenie w realizacji wiekszych zadań informatycznych umożliwiającą realizację w firmie informatycznej zadań o podobnym rozmiarze, złożoności i nakładzie pracy. Zna zasady procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie. Ma wiedzę w ocenie podstawowych wymaganiach względem większych zadań informatycznych. Ma wiedzę zgodną z celem i zakresem pracy dyplomowej o charakterze projektowym, badawczym lub przeglądowym (jej wynikiem może być między innymi: projekt o różnym poziomie wnikliwości, model systemu lub usystematyzowane wyniki badań), ale napotyka się na trudności rozszerzenia tej wiedzy podczas realizacji projektów zespołowych.
5,0Ma wiedzę i doświadczenie w realizacji wiekszych zadań informatycznych umożliwiającą realizację w firmie informatycznej zadań o podobnym rozmiarze, złożoności i nakładzie pracy. Zna zasady procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie. Ma wiedzę w ocenie podstawowych wymaganiach względem większych zadań informatycznych. Ma wiedzę zgodną z celem i zakresem pracy dyplomowej o charakterze projektowym, badawczym lub przeglądowym (jej wynikiem może być między innymi: projekt o różnym poziomie wnikliwości, model systemu lub usystematyzowane wyniki badań), i w stanie zastosować tę wiedzę podczas realizacji projektów zespołowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/11_U01
Student potrafi posługiwać się literaturą i innymi źródłami danych do przygotowania pracy dyplomowej magisterskiej. Student potrafi samodzielnie opracować problem z zakresu tematyki pracy dyplomowej i wyciągać wnioski. Posiada umiejętność rozwiązywania bardziej złożonych problemów informatycznych o niemałej złożoności, czasochłonności i pracochłonności podobnych pod tym względem do problemów realizowanych w firmach. Student posiada umiejętność prezentowania wyników większych prac informatycznych wykonanych przez siebie lub przez kierowany przez niego zespół współpracowników. Posiada umiejętność pisania pracy dyplomowej i prezentacji jej wyników. Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy technicznej w zastosowaniu do zagadnień związanych z informatyką i zakresem pracy dyplomowej, umiejętność samodzielnego opracowania problemu sformułowanego w temacie pracy. Potrafi wyciągać wnioski i formułować opinie.
2,0Student nie potrafi posługiwać się literaturą i innymi źródłami danych do przygotowania pracy dyplomowej magisterskiej. Student nie potrafi samodzielnie opracować problem z zakresu tematyki pracy dyplomowej i wyciągać wnioski. Nie posiada umiejętność rozwiązywania bardziej złożonych problemów informatycznych o niemałej złożoności, czasochłonności i pracochłonności podobnych pod tym względem do problemów realizowanych w firmach. Student nie posiada umiejętność prezentowania wyników większych prac informatycznych wykonanych przez siebie lub przez kierowany przez niego zespół współpracowników. Nie posiada umiejętność pisania pracy dyplomowej i prezentacji jej wyników. Student nie posiada umiejętności wykorzystania wiedzy technicznej w zastosowaniu do zagadnień związanych z informatyką i zakresem pracy dyplomowej, umiejętności samodzielnego opracowania problemu sformułowanego w temacie pracy, nie w stanie wyciągać wnioski i samodzielnie formułować opinie.
3,0Student potrafi posługiwać się literaturą i innymi źródłami danych do przygotowania pracy dyplomowej magisterskiej. Student napotyka się na trudności samodzielnego opracowywania problemu z zakresu tematyki pracy dyplomowej i wyciągać wnioski. Napotyka się na trudności rozwiązywania bardziej złożonych problemów informatycznych o niemałej złożoności, czasochłonności i pracochłonności podobnych pod tym względem do problemów realizowanych w firmach. Student wyjawia słabą umiejętność prezentowania wyników większych prac informatycznych wykonanych przez siebie lub przez kierowany przez niego zespół współpracowników. Posiada słabą umiejętność pisania pracy dyplomowej i prezentacji jej wyników. Student posiada słabą umiejętność wykorzystania wiedzy technicznej w zastosowaniu do zagadnień związanych z informatyką i zakresem pracy dyplomowej oraz umiejętność samodzielnego opracowania problemu sformułowanego w temacie pracy, nie w stanie wyciągać uogólnające wnioski i samodzielnie formułować opinie.
3,5Student potrafi posługiwać się literaturą i innymi źródłami danych do przygotowania pracy dyplomowej magisterskiej. Student potrafi samodzielnie opracować problem z zakresu tematyki pracy dyplomowej i wyciągać wnioski. Nie mniej, student napotyka się na trudności rozwiązywania bardziej złożonych problemów informatycznych o niemałej złożoności, czasochłonności i pracochłonności podobnych pod tym względem do problemów realizowanych w firmach, wyjawia słabą umiejętność prezentowania wyników większych prac informatycznych wykonanych przez siebie lub przez kierowany przez niego zespół współpracowników, posiada słabą umiejętność samodzielnego pisania pracy dyplomowej i prezentacji jej wyników oraz student posiada słabą umiejętność wykorzystania wiedzy technicznej w zastosowaniu do zagadnień związanych z informatyką i zakresem pracy dyplomowej oraz umiejętność samodzielnego opracowania problemu sformułowanego w temacie pracy.
4,0Student potrafi posługiwać się literaturą i innymi źródłami danych do przygotowania pracy dyplomowej magisterskiej. Student potrafi samodzielnie opracować problem z zakresu tematyki pracy dyplomowej i wyciągać wnioski. Posiada dobrą umiejętność rozwiązywania bardziej złożonych problemów informatycznych o niemałej złożoności, czasochłonności i pracochłonności podobnych pod tym względem do problemów realizowanych w firmach. Student posiada umiejętność prezentowania wyników większych prac informatycznych wykonanych przez siebie. Posiada umiejętność pisania pracy dyplomowej i prezentacji jej wyników. Ale student posiada niewystarczającą umiejętność wykorzystania wiedzy technicznej w zastosowaniu do zagadnień związanych z informatyką i zakresem pracy dyplomowej oraz umiejętność samodzielnego opracowania problemu sformułowanego w temacie pracy.
4,5Student potrafi posługiwać się literaturą i innymi źródłami danych do przygotowania pracy dyplomowej magisterskiej. Student potrafi samodzielnie opracować problem z zakresu tematyki pracy dyplomowej i wyciągać wnioski. Posiada umiejętność rozwiązywania bardziej złożonych problemów informatycznych o niemałej złożoności, czasochłonności i pracochłonności podobnych pod tym względem do problemów realizowanych w firmach. Student posiada umiejętność prezentowania wyników większych prac informatycznych wykonanych przez siebie. Posiada umiejętność pisania pracy dyplomowej i prezentacji jej wyników. Student posiada umiejętnośći wykorzystania wiedzy technicznej w zastosowaniu do zagadnień związanych z informatyką i zakresem pracy dyplomowej, umiejętność samodzielnego opracowania problemu sformułowanego w temacie pracy. Ale student napotyka się na trudności uczestnictwa w realizacji projektu zespołowego.
5,0Student potrafi posługiwać się literaturą i innymi źródłami danych do przygotowania pracy dyplomowej magisterskiej. Student potrafi samodzielnie opracować problem z zakresu tematyki pracy dyplomowej i wyciągać wnioski. Posiada umiejętność rozwiązywania bardziej złożonych problemów informatycznych o niemałej złożoności, czasochłonności i pracochłonności podobnych pod tym względem do problemów realizowanych w firmach. Student posiada umiejętność prezentowania wyników większych prac informatycznych wykonanych przez siebie lub przez kierowany przez niego zespół współpracowników. Posiada umiejętność pisania pracy dyplomowej i prezentacji jej wyników. Student posiada umiejętnośći wykorzystania wiedzy technicznej w zastosowaniu do zagadnień związanych z informatyką i zakresem pracy dyplomowej, umiejętność samodzielnego opracowania problemu sformułowanego w temacie pracy lub w skłądzie zespołu, w stanie wyciągać wnioski i formułować opinie. Student posiada umiejętność prezentowania wyników większych prac informatycznych wykonanych przez siebie lub przez kierowany przez niego zespół współpracowników.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/11_K01
Student ma swiadomość odniesienia sie do prawa w zakresie własności intelektualnej. Opanował umiejętność planowania w czasie prac związanych z realizacją pracy magisterskiej.
2,0Student nie ma swiadomości odniesienia się do prawa w zakresie własności intelektualnej i nie opanował umiejętności planowania w czasie prac związanych z realizacją pracy magisterskiej.
3,0Student ma bardzo słabą swiadomość odniesienia się do prawa w zakresie własności intelektualnej i nie opanował umiejętności planowania w czasie prac związanych z realizacją pracy magisterskiej.
3,5Student ma bardzo słabą swiadomość odniesienia się do prawa w zakresie własności intelektualnej i bardzo słabo opanował umiejętności planowania w czasie prac związanych z realizacją pracy magisterskiej.
4,0Student ma dobrą swiadomość odniesienia się do prawa w zakresie własności intelektualnej, ale bardzo słabo opanował umiejętności planowania w czasie prac związanych z realizacją pracy magisterskiej.
4,5Student ma dobrą swiadomość odniesienia się do prawa w zakresie własności intelektualnej, dosyć dobrze opanował umiejętności planowania w czasie prac związanych z realizacją pracy magisterskiej.
5,0Student ma bardzo dobrą swiadomość odniesienia się do prawa w zakresie własności intelektualnej, oraz bardzo dobre opanował umiejętności planowania w czasie prac związanych z realizacją pracy magisterskiej.

Literatura podstawowa

  1. Żenderowski R., Praca magisterska. Licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej., CeDeWu, Warszawa, 2009, 1
  2. Sołdek Jerzy, Metodyka realizacji pracy dyplomowej z zakresu informatyki., Instytut Informatyki PS, Szczecin, 1998
  3. Sołdek J., Metodyka realizacji pracy dyplomowej z zakresu informatyki, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1998
  4. Dawidziuk S., Pisanie pracy dyplomowej: licencjackiej, inżynierskiej i magisterskiej: Poradnik, Oficyna Wydawnicza WSM, Wyższa Szkoła Menedzerska, Warszawa, 2007, 1
  5. Kolman Romuald, Zdobywanie wiedzy. Poradnik podnoszenia kwalifikacji (magisteria, doktoraty, habilitacje), Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Gdansk, 2004, 1
  6. Hindle T., Sztuka prezentacji, Wiedza i Życie, Warszawa, 2000, 1

Literatura dodatkowa

  1. Negrino T., PowerPoint. Tworzenie prezentacji. Projekty., Helion, Gliwice, 2005, 1
  2. Boć Jan, konsultacja filologiczna Jan Miodek, Jak pisać pracę magisterską?, Kolonia Limited, Wrocław, 2009, 7

Treści programowe - praca dyplomowa

KODTreść programowaGodziny
T-PD-1PRACA DYPLOMOWA MAGISTERSKA jest kompletnym pod względem merytorycznym opracowaniem postawionego zadania, wykazujące umiejętność samodzielnego rozwiązania problemu badawczego; zadanie to może mieć charakter projektu, ale wymagane jest nowatorskie podejście do propozycji rozwiązania lub do użytych narzędzi projektowania (np. ich udoskonalenie). Student realizuje pod opieką opiekuna pracy wybrany temat pracy dyplomowej i przygotowuje jego opis w formie pracy dyplomowej magisterskiej - opracowuje przegląd literatury, dokonuje wyboru pozycji literatury niezbędnej do prezentacji problemów podjętych w pracy; definiuje obiektywnie istotny i aktualny problem badawczy podjęty w pracy, cel i hipotezy; prezentuje uzasadnienie ważności i aktualności podjętego problemu; określa szczegółowo jej zakresu i zawartość treści; dokonuje wyboru metody osiągniecia celu pracy; tworzy środowiska do realizacji celu pracy; realizuje cel i dowodzi hipotez; przedstawia wyniki z realizacji pracy w formie wniosków. Wskazuje kierunki dalszych prac; praca dyplomowa magisterska powinna być poprawna pod względem formalnym, powinna świadczyć o dobrym poziomie wiedzy studenta i znajomości literatury przedmiotu oraz o umiejętności naukowego rozumowania oraz prowadzenia uporządkowanego wywodu naukowego.0
0

Formy aktywności - praca dyplomowa

KODForma aktywnościGodziny
A-PD-1Przygotowanie pracy dyplomowej500
A-PD-2Przygotowanie się do egzaminu dyplomowego30
A-PD-3Przygotowanie niezbędnych dokumentów w procesie dyplomowania5
A-PD-4Udział w konsultacjach indywidualnych z opiekunem pracy15
550
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/11_W01Ma wiedzę i doświadczenie w realizacji wiekszych zadań informatycznych umożliwiającą realizację w firmie informatycznej zadań o podobnym rozmiarze, złożoności i nakładzie pracy. Ma wiedzę o sposobie odbioru i podstawowych wymaganiach względem większych zadań informatycznych. Ma wiedzę zgodną z celem i zakresem pracy dyplomowej o charakterze projektowym, badawczym lub przeglądowym (jej wynikiem może być między innymi: projekt o różnym poziomie wnikliwości, model systemu lub usystematyzowane wyniki badań). Zna zasady procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W02Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności w dziedzinie informatyki
I_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
I_2A_W06Posiada wiedzę o narzędziach sprzętowo-programowych wspomagających rozwiązywanie wybranych i złożonych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
I_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych i możliwości zastosowania informatyki w wybranych obszarach nauki i techniki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy i doświadczenia w realizacji wiekszych zadań informatycznych umożliwiających realizację w firmie informatycznej zadań o podobnym rozmiarze, złożoności i nakładzie pracy. NNie ma wiedzy o sposobie odbioru i podstawowych wymaganiach względem większych zadań informatycznych. Nie zna zasad procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie.
3,0Ma wiedzę zgodną z celem i zakresem pracy dyplomowej o charakterze projektowym, badawczym lub przeglądowym (jej wynikiem może być między innymi: projekt o różnym poziomie wnikliwości, model systemu lub usystematyzowane wyniki badań). Zna zasady procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie. Ale słabo orientuje się w realizacji wiekszych zadań informatycznych umożliwiających realizację w firmie informatycznej zadań o podobnym rozmiarze, złożoności i nakładzie pracy.
3,5Ma wiedzę i doświadczenie w realizacji wiekszych zadań informatycznych umożliwiającą realizację w firmie informatycznej zadań o podobnym rozmiarze, złożoności i nakładzie pracy. Zna zasady procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie. Ale niekiedy napotyka się na trudności podczas oceny podstawowych wymaganiach względem większych zadań informatycznych. Ma słabą wiedzę zgodną z celem i zakresem pracy dyplomowej o charakterze projektowym, badawczym lub przeglądowym (jej wynikiem może być między innymi: projekt o różnym poziomie wnikliwości, model systemu lub usystematyzowane wyniki badań).
4,0Ma wiedzę i doświadczenie w realizacji wiekszych zadań informatycznych umożliwiającą realizację w firmie informatycznej zadań o podobnym rozmiarze, złożoności i nakładzie pracy. Zna zasady procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie. Ma wiedzę w ocenie podstawowych wymaganiach względem większych zadań informatycznych. Ale ma słabą wiedzę zgodną z celem i zakresem pracy dyplomowej o charakterze projektowym, badawczym lub przeglądowym (jej wynikiem może być między innymi: projekt o różnym poziomie wnikliwości, model systemu lub usystematyzowane wyniki badań).
4,5Ma wiedzę i doświadczenie w realizacji wiekszych zadań informatycznych umożliwiającą realizację w firmie informatycznej zadań o podobnym rozmiarze, złożoności i nakładzie pracy. Zna zasady procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie. Ma wiedzę w ocenie podstawowych wymaganiach względem większych zadań informatycznych. Ma wiedzę zgodną z celem i zakresem pracy dyplomowej o charakterze projektowym, badawczym lub przeglądowym (jej wynikiem może być między innymi: projekt o różnym poziomie wnikliwości, model systemu lub usystematyzowane wyniki badań), ale napotyka się na trudności rozszerzenia tej wiedzy podczas realizacji projektów zespołowych.
5,0Ma wiedzę i doświadczenie w realizacji wiekszych zadań informatycznych umożliwiającą realizację w firmie informatycznej zadań o podobnym rozmiarze, złożoności i nakładzie pracy. Zna zasady procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie. Ma wiedzę w ocenie podstawowych wymaganiach względem większych zadań informatycznych. Ma wiedzę zgodną z celem i zakresem pracy dyplomowej o charakterze projektowym, badawczym lub przeglądowym (jej wynikiem może być między innymi: projekt o różnym poziomie wnikliwości, model systemu lub usystematyzowane wyniki badań), i w stanie zastosować tę wiedzę podczas realizacji projektów zespołowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/11_U01Student potrafi posługiwać się literaturą i innymi źródłami danych do przygotowania pracy dyplomowej magisterskiej. Student potrafi samodzielnie opracować problem z zakresu tematyki pracy dyplomowej i wyciągać wnioski. Posiada umiejętność rozwiązywania bardziej złożonych problemów informatycznych o niemałej złożoności, czasochłonności i pracochłonności podobnych pod tym względem do problemów realizowanych w firmach. Student posiada umiejętność prezentowania wyników większych prac informatycznych wykonanych przez siebie lub przez kierowany przez niego zespół współpracowników. Posiada umiejętność pisania pracy dyplomowej i prezentacji jej wyników. Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy technicznej w zastosowaniu do zagadnień związanych z informatyką i zakresem pracy dyplomowej, umiejętność samodzielnego opracowania problemu sformułowanego w temacie pracy. Potrafi wyciągać wnioski i formułować opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł (literatura, Internet, bazy danych, dokumentacja techniczna), dokonywać ich interpretacji i oceny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się literaturą i innymi źródłami danych do przygotowania pracy dyplomowej magisterskiej. Student nie potrafi samodzielnie opracować problem z zakresu tematyki pracy dyplomowej i wyciągać wnioski. Nie posiada umiejętność rozwiązywania bardziej złożonych problemów informatycznych o niemałej złożoności, czasochłonności i pracochłonności podobnych pod tym względem do problemów realizowanych w firmach. Student nie posiada umiejętność prezentowania wyników większych prac informatycznych wykonanych przez siebie lub przez kierowany przez niego zespół współpracowników. Nie posiada umiejętność pisania pracy dyplomowej i prezentacji jej wyników. Student nie posiada umiejętności wykorzystania wiedzy technicznej w zastosowaniu do zagadnień związanych z informatyką i zakresem pracy dyplomowej, umiejętności samodzielnego opracowania problemu sformułowanego w temacie pracy, nie w stanie wyciągać wnioski i samodzielnie formułować opinie.
3,0Student potrafi posługiwać się literaturą i innymi źródłami danych do przygotowania pracy dyplomowej magisterskiej. Student napotyka się na trudności samodzielnego opracowywania problemu z zakresu tematyki pracy dyplomowej i wyciągać wnioski. Napotyka się na trudności rozwiązywania bardziej złożonych problemów informatycznych o niemałej złożoności, czasochłonności i pracochłonności podobnych pod tym względem do problemów realizowanych w firmach. Student wyjawia słabą umiejętność prezentowania wyników większych prac informatycznych wykonanych przez siebie lub przez kierowany przez niego zespół współpracowników. Posiada słabą umiejętność pisania pracy dyplomowej i prezentacji jej wyników. Student posiada słabą umiejętność wykorzystania wiedzy technicznej w zastosowaniu do zagadnień związanych z informatyką i zakresem pracy dyplomowej oraz umiejętność samodzielnego opracowania problemu sformułowanego w temacie pracy, nie w stanie wyciągać uogólnające wnioski i samodzielnie formułować opinie.
3,5Student potrafi posługiwać się literaturą i innymi źródłami danych do przygotowania pracy dyplomowej magisterskiej. Student potrafi samodzielnie opracować problem z zakresu tematyki pracy dyplomowej i wyciągać wnioski. Nie mniej, student napotyka się na trudności rozwiązywania bardziej złożonych problemów informatycznych o niemałej złożoności, czasochłonności i pracochłonności podobnych pod tym względem do problemów realizowanych w firmach, wyjawia słabą umiejętność prezentowania wyników większych prac informatycznych wykonanych przez siebie lub przez kierowany przez niego zespół współpracowników, posiada słabą umiejętność samodzielnego pisania pracy dyplomowej i prezentacji jej wyników oraz student posiada słabą umiejętność wykorzystania wiedzy technicznej w zastosowaniu do zagadnień związanych z informatyką i zakresem pracy dyplomowej oraz umiejętność samodzielnego opracowania problemu sformułowanego w temacie pracy.
4,0Student potrafi posługiwać się literaturą i innymi źródłami danych do przygotowania pracy dyplomowej magisterskiej. Student potrafi samodzielnie opracować problem z zakresu tematyki pracy dyplomowej i wyciągać wnioski. Posiada dobrą umiejętność rozwiązywania bardziej złożonych problemów informatycznych o niemałej złożoności, czasochłonności i pracochłonności podobnych pod tym względem do problemów realizowanych w firmach. Student posiada umiejętność prezentowania wyników większych prac informatycznych wykonanych przez siebie. Posiada umiejętność pisania pracy dyplomowej i prezentacji jej wyników. Ale student posiada niewystarczającą umiejętność wykorzystania wiedzy technicznej w zastosowaniu do zagadnień związanych z informatyką i zakresem pracy dyplomowej oraz umiejętność samodzielnego opracowania problemu sformułowanego w temacie pracy.
4,5Student potrafi posługiwać się literaturą i innymi źródłami danych do przygotowania pracy dyplomowej magisterskiej. Student potrafi samodzielnie opracować problem z zakresu tematyki pracy dyplomowej i wyciągać wnioski. Posiada umiejętność rozwiązywania bardziej złożonych problemów informatycznych o niemałej złożoności, czasochłonności i pracochłonności podobnych pod tym względem do problemów realizowanych w firmach. Student posiada umiejętność prezentowania wyników większych prac informatycznych wykonanych przez siebie. Posiada umiejętność pisania pracy dyplomowej i prezentacji jej wyników. Student posiada umiejętnośći wykorzystania wiedzy technicznej w zastosowaniu do zagadnień związanych z informatyką i zakresem pracy dyplomowej, umiejętność samodzielnego opracowania problemu sformułowanego w temacie pracy. Ale student napotyka się na trudności uczestnictwa w realizacji projektu zespołowego.
5,0Student potrafi posługiwać się literaturą i innymi źródłami danych do przygotowania pracy dyplomowej magisterskiej. Student potrafi samodzielnie opracować problem z zakresu tematyki pracy dyplomowej i wyciągać wnioski. Posiada umiejętność rozwiązywania bardziej złożonych problemów informatycznych o niemałej złożoności, czasochłonności i pracochłonności podobnych pod tym względem do problemów realizowanych w firmach. Student posiada umiejętność prezentowania wyników większych prac informatycznych wykonanych przez siebie lub przez kierowany przez niego zespół współpracowników. Posiada umiejętność pisania pracy dyplomowej i prezentacji jej wyników. Student posiada umiejętnośći wykorzystania wiedzy technicznej w zastosowaniu do zagadnień związanych z informatyką i zakresem pracy dyplomowej, umiejętność samodzielnego opracowania problemu sformułowanego w temacie pracy lub w skłądzie zespołu, w stanie wyciągać wnioski i formułować opinie. Student posiada umiejętność prezentowania wyników większych prac informatycznych wykonanych przez siebie lub przez kierowany przez niego zespół współpracowników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/11_K01Student ma swiadomość odniesienia sie do prawa w zakresie własności intelektualnej. Opanował umiejętność planowania w czasie prac związanych z realizacją pracy magisterskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K04Świadomie stosuje przepisy prawa dotyczące własności intelektualnej i przestrzega zasad etyki zawodowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma swiadomości odniesienia się do prawa w zakresie własności intelektualnej i nie opanował umiejętności planowania w czasie prac związanych z realizacją pracy magisterskiej.
3,0Student ma bardzo słabą swiadomość odniesienia się do prawa w zakresie własności intelektualnej i nie opanował umiejętności planowania w czasie prac związanych z realizacją pracy magisterskiej.
3,5Student ma bardzo słabą swiadomość odniesienia się do prawa w zakresie własności intelektualnej i bardzo słabo opanował umiejętności planowania w czasie prac związanych z realizacją pracy magisterskiej.
4,0Student ma dobrą swiadomość odniesienia się do prawa w zakresie własności intelektualnej, ale bardzo słabo opanował umiejętności planowania w czasie prac związanych z realizacją pracy magisterskiej.
4,5Student ma dobrą swiadomość odniesienia się do prawa w zakresie własności intelektualnej, dosyć dobrze opanował umiejętności planowania w czasie prac związanych z realizacją pracy magisterskiej.
5,0Student ma bardzo dobrą swiadomość odniesienia się do prawa w zakresie własności intelektualnej, oraz bardzo dobre opanował umiejętności planowania w czasie prac związanych z realizacją pracy magisterskiej.