Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: internet w zarządzaniu

Sylabus przedmiotu Modele procesów komunikacji w Internecie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modele procesów komunikacji w Internecie
Specjalność internet w zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Michalak <Krzysztof.Michalak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 10 1,00,38zaliczenie
wykładyW1 10 2,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe informacje dotyczące Internetu, wykorzystania Internetu w działalności przedsiębiorstw itp.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie studentów z problematyką: - wykorzystania Internetu na potrzeby biznesu, finansów, nauczania, administracji, itp.; - procesów biznesowych, które są realizowane w środowisku Internetowym; - projektowania diagramów opisujących organizacje funkcjonujące w Internecie; - projektowania diagramów opisujących procesy realizowane w środowisku Internetowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie zasad zaliczenia laboratorium, zakładanie kont w środowisku ARIS, zapoznanie się ze środowiskiem ARIS Toolset. Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramu struktury organizacyjnej2
T-L-2Wejściówka z zakresu diagramów funkcji i celów, ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów drzew funkcji zorientowanych na obiekty, czynności, procesy oraz diagramu celów2
T-L-3Wejściówka z zakresu projektowania diagramów EPC, eEPC, wartości dodanej, alokacji funkcji, cwiczenia z projektowania diagramów EPC, eEPC, wartości dodanej, alokacji funkcji.2
T-L-4Opracowanie w środowisku ARIS modelu organizacji i procesów realizowanych w środowisku internetowym wybranego przedsiębiorstwa - projekt indywidualny4
10
wykłady
T-W-1Przedstawienie zagadnień, które będą omawiane na wykładach, określenie zasad zaliczania przedmiotu1
T-W-2Wprowadzenie do środowiska modelowania procesów ARIS: modelowanie struktury organizacyjnej, omówienie typów obiektów dla diagramu struktur organizacyjnych, omówienie typów relacji dla diagramu struktur organizacyjnych. Modelowanie procesów w środowisku Aris: drzewa funkcji zorientowane na obiekty, drzewa funkcji zorientowane na procesy, drzewa funkcji zorientowane na procesy, diagramy celów, diagramy EPC, diagramy eEPC, diagramy EPC w kolumnach, diagramy wartości dodanej, diagramy alokacji funkcji, symbole stosowane na diagramach, relacje stosowane na diagramach2
T-W-3Wpływ Internetu na gospodarkę: determinanty efektywności gospodarczej, modele biznesu Internetowego, Internetowa sieć wartości, wpływ Internetu na „pięć c”.2
T-W-4Procesy komunikacji w systemach handlu elektronicznego: definicje systemów handlu elektronicznego, różnice pomiędzy handlem tradycyjnym a elektronicznym, komponenty modelu biznesowego w handlu elektronicznym, systemu B2B, B2C, M-handel (przykłady), pozycjonowanie.2
T-W-5Procesy komunikacji w elektronicznych systemach logistycznych i finansowych: logistyka w tradycyjnych systemach zintegrowanych, elektroniczne systemy zarządzania łańcuchem dostaw, systemy zarządzania relacjami z dostawcami, logistyka w Internecie, finanse w gospodarce elektronicznej, E-system budżetowy, E-system bankowo-kredytowy, E-system finansowy przedsiębiorstw, E-system finansów gospodarstw domowych. Procesy komunikacji w administracji i szkoleniach elektronicznych: funkcje gospodarki elektronicznej w administracji, przykłady krajowych systemów e-administracji, bariery rozwoju krajowej e-administracji i sposoby ich pokonywania, modele szkoleń elektronicznych, systemy e-learningu.3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2konsultacje3
A-L-3przygotowanie do laborotariów, opracowanie modeli w środowisku ARIS14
27
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do egzaminu42
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu projektowania diagramów procesów realizowanych w środowisku Internetowym

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Laboratoria - oceny za wejściówki, zrealizowane zadania i projekt
S-2Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie ustne Ocena za przedmiot = 0,5 * ocena wykładu + 0,5 * ocena z laboratoriów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D15/2_W01
- tworzenia i sprawnego posługiwania się modelami opisującymi struktury organizacyjne, procesy (modele organizacji, procesów, diagramy łańcucha wartości dodanej, celów, eEPC, itp.); - efektywnego komunikowania się ze specjalistami z wybranej dziedziny zastosowań, w szczególności pozwalające na redagowanie i analizowanie wymagań w przedsięwzięciach dotyczących wybranego obszaru (w zakresie projektowania systemów wspomagających procesy komunikacji w internecie); - identyfikowania problemów i rozwiązywania zadań z wykorzystaniem technologii informatycznych (rozwiązywanie problemów i zadań z wykorzystaniem pakietu ARIS);
I_2A_W05, I_2A_W06, I_2A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D15/2_U01
Umiejętności w zakresie: - tworzenia i sprawnego posługiwania się modelami opisującymi struktury organizacyjne, procesy (modele organizacji, procesów, diagramy łańcucha wartości dodanej, celów, eEPC, itp.); - efektywnego komunikowania się ze specjalistami z wybranej dziedziny zastosowań, w szczególności pozwalające na redagowanie i analizowanie wymagań w przedsięwzięciach dotyczących wybranego obszaru (w zakresie projektowania systemów wspomagających procesy komunikacji w internecie); - identyfikowania problemów i rozwiązywania zadań z wykorzystaniem technologii informatycznych (rozwiązywanie problemów i zadań z wykorzystaniem pakietu ARIS);
I_2A_U02, I_2A_U03, I_2A_U05, I_2A_U07, I_2A_U08, I_2A_U15C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D15/2_K01
Potrafi organizować czas pracy i działać w sposób kreatywny
I_2A_K01, I_2A_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D15/2_W01
- tworzenia i sprawnego posługiwania się modelami opisującymi struktury organizacyjne, procesy (modele organizacji, procesów, diagramy łańcucha wartości dodanej, celów, eEPC, itp.); - efektywnego komunikowania się ze specjalistami z wybranej dziedziny zastosowań, w szczególności pozwalające na redagowanie i analizowanie wymagań w przedsięwzięciach dotyczących wybranego obszaru (w zakresie projektowania systemów wspomagających procesy komunikacji w internecie); - identyfikowania problemów i rozwiązywania zadań z wykorzystaniem technologii informatycznych (rozwiązywanie problemów i zadań z wykorzystaniem pakietu ARIS);
2,0student nie spełnia wymagań do uzyskania oceny 3.0
3,0student zna większość pojęć z zakresu modelowawnia diagramów struktur organizacyjnych, procesów, celów, łańcucha wartości dodanej oraz komunikacji w Internecie, proponuje poprawwnie tylko niektóre modele do rozwiązania zadań
3,5student zna pojęcia z zakresu modelowawnia diagramów struktur organizacyjnych, procesów, celów, łańcucha wartości dodanej oraz komunikacji w Internecie, proponuje poprawwnie wszystkie modele do rozwiązania zadań
4,0student zna pojęcia z zakresu modelowawnia diagramów struktur organizacyjnych, procesów, celów, łańcucha wartości dodanej oraz komunikacji w Internecie, proponuje poprawwnie i optymalnie wszystkie modele do rozwiązania zadań
4,5student zna pojęcia z zakresu modelowawnia diagramów struktur organizacyjnych, procesów, celów, łańcucha wartości dodanej oraz komunikacji w Internecie, proponuje poprawwnie i optymalnie wszystkie modele do rozwiązania zadań, potrafi przeprowadzić dyskusję dotyczącą optymalizacji procesów
5,0student zna pojęcia z zakresu modelowawnia diagramów struktur organizacyjnych, procesów, celów, łańcucha wartości dodanej oraz komunikacji w Internecie, proponuje poprawwnie i optymalnie wszystkie modele do rozwiązania zadań, potrafi przeprowadzić dyskusję dotyczącą optymalizacji procesów oraz zaprojektować optymalne diagramy procesów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D15/2_U01
Umiejętności w zakresie: - tworzenia i sprawnego posługiwania się modelami opisującymi struktury organizacyjne, procesy (modele organizacji, procesów, diagramy łańcucha wartości dodanej, celów, eEPC, itp.); - efektywnego komunikowania się ze specjalistami z wybranej dziedziny zastosowań, w szczególności pozwalające na redagowanie i analizowanie wymagań w przedsięwzięciach dotyczących wybranego obszaru (w zakresie projektowania systemów wspomagających procesy komunikacji w internecie); - identyfikowania problemów i rozwiązywania zadań z wykorzystaniem technologii informatycznych (rozwiązywanie problemów i zadań z wykorzystaniem pakietu ARIS);
2,0student nie spełnia wymagań do uzyskania oceny 3.0
3,0student umie projektować tylko niektóre z poznanych modeli diagramów struktur organizacyjnych, procesów, celów, łańcucha wartości dodanej oraz komunikacji w Internecie, proponuje poprawwnie tylko niektóre modele do rozwiązania zadań
3,5student umie projektować wszystkie z poznanych modeli diagramów struktur organizacyjnych, procesów, celów, łańcucha wartości dodanej oraz komunikacji w Internecie, proponuje poprawwnie wszystkie modele do rozwiązania zadań
4,0student umie projektować w sposób optymalny wszystkie poznane modele diagramów
4,5student umie projektować w sposób optymalny wszystkie poznane modele diagramów, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników
5,0student umie projektować w sposób optymalny wszystkie poznane modele diagramów, potrafi porównać ich efektywność, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D15/2_K01
Potrafi organizować czas pracy i działać w sposób kreatywny
2,0Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu modelowania procesów
3,0Student ma świadomość ważności wiedzy z zakresu modelowania procesów
3,5Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 i dodatkowo wykazuje dbałość o poprawność wyników
4,0Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i dodatkowo wykazuje zdolność do oceny otrzymanych wyników
4,5Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i dodatkowo wykazuje otwartość na współpracę w zespole
5,0Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i dodatkowo jest zorientowany na ciągłe podnoszenie własnej wiedzy i umiejętności

Literatura podstawowa

  1. Celina Olszak, Ewa Ziemba, Strategie i modele gospodarki elektronicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007, I
  2. Allan Afuah, Christopher L. Tucci, Biznes internetowy. Strategie i modele., Oficyna Ekonomiczna, OPWP, Kraków, 2002, I

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie zasad zaliczenia laboratorium, zakładanie kont w środowisku ARIS, zapoznanie się ze środowiskiem ARIS Toolset. Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramu struktury organizacyjnej2
T-L-2Wejściówka z zakresu diagramów funkcji i celów, ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów drzew funkcji zorientowanych na obiekty, czynności, procesy oraz diagramu celów2
T-L-3Wejściówka z zakresu projektowania diagramów EPC, eEPC, wartości dodanej, alokacji funkcji, cwiczenia z projektowania diagramów EPC, eEPC, wartości dodanej, alokacji funkcji.2
T-L-4Opracowanie w środowisku ARIS modelu organizacji i procesów realizowanych w środowisku internetowym wybranego przedsiębiorstwa - projekt indywidualny4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie zagadnień, które będą omawiane na wykładach, określenie zasad zaliczania przedmiotu1
T-W-2Wprowadzenie do środowiska modelowania procesów ARIS: modelowanie struktury organizacyjnej, omówienie typów obiektów dla diagramu struktur organizacyjnych, omówienie typów relacji dla diagramu struktur organizacyjnych. Modelowanie procesów w środowisku Aris: drzewa funkcji zorientowane na obiekty, drzewa funkcji zorientowane na procesy, drzewa funkcji zorientowane na procesy, diagramy celów, diagramy EPC, diagramy eEPC, diagramy EPC w kolumnach, diagramy wartości dodanej, diagramy alokacji funkcji, symbole stosowane na diagramach, relacje stosowane na diagramach2
T-W-3Wpływ Internetu na gospodarkę: determinanty efektywności gospodarczej, modele biznesu Internetowego, Internetowa sieć wartości, wpływ Internetu na „pięć c”.2
T-W-4Procesy komunikacji w systemach handlu elektronicznego: definicje systemów handlu elektronicznego, różnice pomiędzy handlem tradycyjnym a elektronicznym, komponenty modelu biznesowego w handlu elektronicznym, systemu B2B, B2C, M-handel (przykłady), pozycjonowanie.2
T-W-5Procesy komunikacji w elektronicznych systemach logistycznych i finansowych: logistyka w tradycyjnych systemach zintegrowanych, elektroniczne systemy zarządzania łańcuchem dostaw, systemy zarządzania relacjami z dostawcami, logistyka w Internecie, finanse w gospodarce elektronicznej, E-system budżetowy, E-system bankowo-kredytowy, E-system finansowy przedsiębiorstw, E-system finansów gospodarstw domowych. Procesy komunikacji w administracji i szkoleniach elektronicznych: funkcje gospodarki elektronicznej w administracji, przykłady krajowych systemów e-administracji, bariery rozwoju krajowej e-administracji i sposoby ich pokonywania, modele szkoleń elektronicznych, systemy e-learningu.3
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2konsultacje3
A-L-3przygotowanie do laborotariów, opracowanie modeli w środowisku ARIS14
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do egzaminu42
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D15/2_W01- tworzenia i sprawnego posługiwania się modelami opisującymi struktury organizacyjne, procesy (modele organizacji, procesów, diagramy łańcucha wartości dodanej, celów, eEPC, itp.); - efektywnego komunikowania się ze specjalistami z wybranej dziedziny zastosowań, w szczególności pozwalające na redagowanie i analizowanie wymagań w przedsięwzięciach dotyczących wybranego obszaru (w zakresie projektowania systemów wspomagających procesy komunikacji w internecie); - identyfikowania problemów i rozwiązywania zadań z wykorzystaniem technologii informatycznych (rozwiązywanie problemów i zadań z wykorzystaniem pakietu ARIS);
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
I_2A_W06Posiada wiedzę o narzędziach sprzętowo-programowych wspomagających rozwiązywanie wybranych i złożonych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
I_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych i możliwości zastosowania informatyki w wybranych obszarach nauki i techniki
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z problematyką: - wykorzystania Internetu na potrzeby biznesu, finansów, nauczania, administracji, itp.; - procesów biznesowych, które są realizowane w środowisku Internetowym; - projektowania diagramów opisujących organizacje funkcjonujące w Internecie; - projektowania diagramów opisujących procesy realizowane w środowisku Internetowym.
Treści programoweT-W-1Przedstawienie zagadnień, które będą omawiane na wykładach, określenie zasad zaliczania przedmiotu
T-W-2Wprowadzenie do środowiska modelowania procesów ARIS: modelowanie struktury organizacyjnej, omówienie typów obiektów dla diagramu struktur organizacyjnych, omówienie typów relacji dla diagramu struktur organizacyjnych. Modelowanie procesów w środowisku Aris: drzewa funkcji zorientowane na obiekty, drzewa funkcji zorientowane na procesy, drzewa funkcji zorientowane na procesy, diagramy celów, diagramy EPC, diagramy eEPC, diagramy EPC w kolumnach, diagramy wartości dodanej, diagramy alokacji funkcji, symbole stosowane na diagramach, relacje stosowane na diagramach
T-W-3Wpływ Internetu na gospodarkę: determinanty efektywności gospodarczej, modele biznesu Internetowego, Internetowa sieć wartości, wpływ Internetu na „pięć c”.
T-W-4Procesy komunikacji w systemach handlu elektronicznego: definicje systemów handlu elektronicznego, różnice pomiędzy handlem tradycyjnym a elektronicznym, komponenty modelu biznesowego w handlu elektronicznym, systemu B2B, B2C, M-handel (przykłady), pozycjonowanie.
T-W-5Procesy komunikacji w elektronicznych systemach logistycznych i finansowych: logistyka w tradycyjnych systemach zintegrowanych, elektroniczne systemy zarządzania łańcuchem dostaw, systemy zarządzania relacjami z dostawcami, logistyka w Internecie, finanse w gospodarce elektronicznej, E-system budżetowy, E-system bankowo-kredytowy, E-system finansowy przedsiębiorstw, E-system finansów gospodarstw domowych. Procesy komunikacji w administracji i szkoleniach elektronicznych: funkcje gospodarki elektronicznej w administracji, przykłady krajowych systemów e-administracji, bariery rozwoju krajowej e-administracji i sposoby ich pokonywania, modele szkoleń elektronicznych, systemy e-learningu.
T-L-1Omówienie zasad zaliczenia laboratorium, zakładanie kont w środowisku ARIS, zapoznanie się ze środowiskiem ARIS Toolset. Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramu struktury organizacyjnej
T-L-2Wejściówka z zakresu diagramów funkcji i celów, ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów drzew funkcji zorientowanych na obiekty, czynności, procesy oraz diagramu celów
T-L-3Wejściówka z zakresu projektowania diagramów EPC, eEPC, wartości dodanej, alokacji funkcji, cwiczenia z projektowania diagramów EPC, eEPC, wartości dodanej, alokacji funkcji.
T-L-4Opracowanie w środowisku ARIS modelu organizacji i procesów realizowanych w środowisku internetowym wybranego przedsiębiorstwa - projekt indywidualny
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu projektowania diagramów procesów realizowanych w środowisku Internetowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Laboratoria - oceny za wejściówki, zrealizowane zadania i projekt
S-2Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie ustne Ocena za przedmiot = 0,5 * ocena wykładu + 0,5 * ocena z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań do uzyskania oceny 3.0
3,0student zna większość pojęć z zakresu modelowawnia diagramów struktur organizacyjnych, procesów, celów, łańcucha wartości dodanej oraz komunikacji w Internecie, proponuje poprawwnie tylko niektóre modele do rozwiązania zadań
3,5student zna pojęcia z zakresu modelowawnia diagramów struktur organizacyjnych, procesów, celów, łańcucha wartości dodanej oraz komunikacji w Internecie, proponuje poprawwnie wszystkie modele do rozwiązania zadań
4,0student zna pojęcia z zakresu modelowawnia diagramów struktur organizacyjnych, procesów, celów, łańcucha wartości dodanej oraz komunikacji w Internecie, proponuje poprawwnie i optymalnie wszystkie modele do rozwiązania zadań
4,5student zna pojęcia z zakresu modelowawnia diagramów struktur organizacyjnych, procesów, celów, łańcucha wartości dodanej oraz komunikacji w Internecie, proponuje poprawwnie i optymalnie wszystkie modele do rozwiązania zadań, potrafi przeprowadzić dyskusję dotyczącą optymalizacji procesów
5,0student zna pojęcia z zakresu modelowawnia diagramów struktur organizacyjnych, procesów, celów, łańcucha wartości dodanej oraz komunikacji w Internecie, proponuje poprawwnie i optymalnie wszystkie modele do rozwiązania zadań, potrafi przeprowadzić dyskusję dotyczącą optymalizacji procesów oraz zaprojektować optymalne diagramy procesów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D15/2_U01Umiejętności w zakresie: - tworzenia i sprawnego posługiwania się modelami opisującymi struktury organizacyjne, procesy (modele organizacji, procesów, diagramy łańcucha wartości dodanej, celów, eEPC, itp.); - efektywnego komunikowania się ze specjalistami z wybranej dziedziny zastosowań, w szczególności pozwalające na redagowanie i analizowanie wymagań w przedsięwzięciach dotyczących wybranego obszaru (w zakresie projektowania systemów wspomagających procesy komunikacji w internecie); - identyfikowania problemów i rozwiązywania zadań z wykorzystaniem technologii informatycznych (rozwiązywanie problemów i zadań z wykorzystaniem pakietu ARIS);
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł (literatura, Internet, bazy danych, dokumentacja techniczna), dokonywać ich interpretacji i oceny
I_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
I_2A_U05Potrafi prawidłowo zaplanować, przeprowadzić eksperyment badawczy, dokonać analizy i prezentacji uzyskanych wyników
I_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U08Potrafi wykorzystywać narzędzia sprzętowo-programowe wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
I_2A_U15Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z problematyką: - wykorzystania Internetu na potrzeby biznesu, finansów, nauczania, administracji, itp.; - procesów biznesowych, które są realizowane w środowisku Internetowym; - projektowania diagramów opisujących organizacje funkcjonujące w Internecie; - projektowania diagramów opisujących procesy realizowane w środowisku Internetowym.
Treści programoweT-W-1Przedstawienie zagadnień, które będą omawiane na wykładach, określenie zasad zaliczania przedmiotu
T-W-2Wprowadzenie do środowiska modelowania procesów ARIS: modelowanie struktury organizacyjnej, omówienie typów obiektów dla diagramu struktur organizacyjnych, omówienie typów relacji dla diagramu struktur organizacyjnych. Modelowanie procesów w środowisku Aris: drzewa funkcji zorientowane na obiekty, drzewa funkcji zorientowane na procesy, drzewa funkcji zorientowane na procesy, diagramy celów, diagramy EPC, diagramy eEPC, diagramy EPC w kolumnach, diagramy wartości dodanej, diagramy alokacji funkcji, symbole stosowane na diagramach, relacje stosowane na diagramach
T-W-3Wpływ Internetu na gospodarkę: determinanty efektywności gospodarczej, modele biznesu Internetowego, Internetowa sieć wartości, wpływ Internetu na „pięć c”.
T-W-4Procesy komunikacji w systemach handlu elektronicznego: definicje systemów handlu elektronicznego, różnice pomiędzy handlem tradycyjnym a elektronicznym, komponenty modelu biznesowego w handlu elektronicznym, systemu B2B, B2C, M-handel (przykłady), pozycjonowanie.
T-W-5Procesy komunikacji w elektronicznych systemach logistycznych i finansowych: logistyka w tradycyjnych systemach zintegrowanych, elektroniczne systemy zarządzania łańcuchem dostaw, systemy zarządzania relacjami z dostawcami, logistyka w Internecie, finanse w gospodarce elektronicznej, E-system budżetowy, E-system bankowo-kredytowy, E-system finansowy przedsiębiorstw, E-system finansów gospodarstw domowych. Procesy komunikacji w administracji i szkoleniach elektronicznych: funkcje gospodarki elektronicznej w administracji, przykłady krajowych systemów e-administracji, bariery rozwoju krajowej e-administracji i sposoby ich pokonywania, modele szkoleń elektronicznych, systemy e-learningu.
T-L-1Omówienie zasad zaliczenia laboratorium, zakładanie kont w środowisku ARIS, zapoznanie się ze środowiskiem ARIS Toolset. Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramu struktury organizacyjnej
T-L-2Wejściówka z zakresu diagramów funkcji i celów, ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów drzew funkcji zorientowanych na obiekty, czynności, procesy oraz diagramu celów
T-L-3Wejściówka z zakresu projektowania diagramów EPC, eEPC, wartości dodanej, alokacji funkcji, cwiczenia z projektowania diagramów EPC, eEPC, wartości dodanej, alokacji funkcji.
T-L-4Opracowanie w środowisku ARIS modelu organizacji i procesów realizowanych w środowisku internetowym wybranego przedsiębiorstwa - projekt indywidualny
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu projektowania diagramów procesów realizowanych w środowisku Internetowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Laboratoria - oceny za wejściówki, zrealizowane zadania i projekt
S-2Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie ustne Ocena za przedmiot = 0,5 * ocena wykładu + 0,5 * ocena z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań do uzyskania oceny 3.0
3,0student umie projektować tylko niektóre z poznanych modeli diagramów struktur organizacyjnych, procesów, celów, łańcucha wartości dodanej oraz komunikacji w Internecie, proponuje poprawwnie tylko niektóre modele do rozwiązania zadań
3,5student umie projektować wszystkie z poznanych modeli diagramów struktur organizacyjnych, procesów, celów, łańcucha wartości dodanej oraz komunikacji w Internecie, proponuje poprawwnie wszystkie modele do rozwiązania zadań
4,0student umie projektować w sposób optymalny wszystkie poznane modele diagramów
4,5student umie projektować w sposób optymalny wszystkie poznane modele diagramów, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników
5,0student umie projektować w sposób optymalny wszystkie poznane modele diagramów, potrafi porównać ich efektywność, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D15/2_K01Potrafi organizować czas pracy i działać w sposób kreatywny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K01Ma świadomość organizacji własnego czasu pracy i jest zdeterminowany aby osiągnąć założone cele
I_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z problematyką: - wykorzystania Internetu na potrzeby biznesu, finansów, nauczania, administracji, itp.; - procesów biznesowych, które są realizowane w środowisku Internetowym; - projektowania diagramów opisujących organizacje funkcjonujące w Internecie; - projektowania diagramów opisujących procesy realizowane w środowisku Internetowym.
Treści programoweT-W-1Przedstawienie zagadnień, które będą omawiane na wykładach, określenie zasad zaliczania przedmiotu
T-W-2Wprowadzenie do środowiska modelowania procesów ARIS: modelowanie struktury organizacyjnej, omówienie typów obiektów dla diagramu struktur organizacyjnych, omówienie typów relacji dla diagramu struktur organizacyjnych. Modelowanie procesów w środowisku Aris: drzewa funkcji zorientowane na obiekty, drzewa funkcji zorientowane na procesy, drzewa funkcji zorientowane na procesy, diagramy celów, diagramy EPC, diagramy eEPC, diagramy EPC w kolumnach, diagramy wartości dodanej, diagramy alokacji funkcji, symbole stosowane na diagramach, relacje stosowane na diagramach
T-W-3Wpływ Internetu na gospodarkę: determinanty efektywności gospodarczej, modele biznesu Internetowego, Internetowa sieć wartości, wpływ Internetu na „pięć c”.
T-W-4Procesy komunikacji w systemach handlu elektronicznego: definicje systemów handlu elektronicznego, różnice pomiędzy handlem tradycyjnym a elektronicznym, komponenty modelu biznesowego w handlu elektronicznym, systemu B2B, B2C, M-handel (przykłady), pozycjonowanie.
T-W-5Procesy komunikacji w elektronicznych systemach logistycznych i finansowych: logistyka w tradycyjnych systemach zintegrowanych, elektroniczne systemy zarządzania łańcuchem dostaw, systemy zarządzania relacjami z dostawcami, logistyka w Internecie, finanse w gospodarce elektronicznej, E-system budżetowy, E-system bankowo-kredytowy, E-system finansowy przedsiębiorstw, E-system finansów gospodarstw domowych. Procesy komunikacji w administracji i szkoleniach elektronicznych: funkcje gospodarki elektronicznej w administracji, przykłady krajowych systemów e-administracji, bariery rozwoju krajowej e-administracji i sposoby ich pokonywania, modele szkoleń elektronicznych, systemy e-learningu.
T-L-1Omówienie zasad zaliczenia laboratorium, zakładanie kont w środowisku ARIS, zapoznanie się ze środowiskiem ARIS Toolset. Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramu struktury organizacyjnej
T-L-2Wejściówka z zakresu diagramów funkcji i celów, ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów drzew funkcji zorientowanych na obiekty, czynności, procesy oraz diagramu celów
T-L-3Wejściówka z zakresu projektowania diagramów EPC, eEPC, wartości dodanej, alokacji funkcji, cwiczenia z projektowania diagramów EPC, eEPC, wartości dodanej, alokacji funkcji.
T-L-4Opracowanie w środowisku ARIS modelu organizacji i procesów realizowanych w środowisku internetowym wybranego przedsiębiorstwa - projekt indywidualny
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu projektowania diagramów procesów realizowanych w środowisku Internetowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Laboratoria - oceny za wejściówki, zrealizowane zadania i projekt
S-2Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie ustne Ocena za przedmiot = 0,5 * ocena wykładu + 0,5 * ocena z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu modelowania procesów
3,0Student ma świadomość ważności wiedzy z zakresu modelowania procesów
3,5Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 i dodatkowo wykazuje dbałość o poprawność wyników
4,0Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i dodatkowo wykazuje zdolność do oceny otrzymanych wyników
4,5Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i dodatkowo wykazuje otwartość na współpracę w zespole
5,0Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i dodatkowo jest zorientowany na ciągłe podnoszenie własnej wiedzy i umiejętności