Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: internet w zarządzaniu
Sylabus przedmiotu Komputerowe systemy nauczania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowe systemy nauczania | ||
Specjalność | inteligentne aplikacje komputerowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Piela <Piotr.Piela@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu modelowania i symulacji systemów oraz metod numerycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności tworzenia prostych komputerowych systemów nauczania. |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia komputerowych systemów nauczania różnego typu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt prostego komputerowego systemu nauczania. | 14 |
14 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Historia rozwoju komputerowych systemów nauczania. | 1 |
T-W-2 | Przykłady zastosowań i realizacji komputerowych systemów nauczania | 1 |
T-W-3 | Podział komputerowych systemów nauczania. | 1 |
T-W-4 | Elementy dynamicznego systemu nauczania. | 1 |
T-W-5 | Wiedza deklaratywna, wiedza proceduralna. Problemy modelowania wiedzy. Model wiedzy ucznia, model wiedzy eksperta. Metody reprezentowania wiedzy. | 1 |
T-W-6 | Model wiedzy o dziedzinie szkolenia, strategie nauczania. | 1 |
T-W-7 | Mechanizm wnioskowania i interfejs użytkownika | 1 |
T-W-8 | Tworzenie dynamicznych systemów nauczania. | 1 |
T-W-9 | Systemy symulacyjne w komputerowych systemach nauczania. Wizualizacja środowiska i procesu nauczania. | 1 |
T-W-10 | Organizacja procesu szkolenia operatorów obiektów dynamicznych. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-P-2 | Opracowanie projektu oraz jego prezentacja (praca własna studenta). | 51 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
67 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach do wykładu | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu (praca własna studenta) | 26 |
A-W-4 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
M-2 | Ćwiczenia projektowe - samodzelna praca studentów polegająca na zaprojektowaniu i opracowaniu komputerowego systemu nauczania. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny (pytania testowe jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte), zaliczenie po uzyskaniu 50% maksymalnej liczby punktów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena zrealizowanego projektu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D19/5_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student powinien być w stanie wyliczać i opisać poszczególne etapy tworzenia komputerowych systemów nauczania. | I_2A_W07, I_2A_W09 | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D19/5_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprojektować i zbudować komputerowy system nauczania w wybranym środowisku programistycznym. | I_2A_U03, I_2A_U07, I_2A_U10 | — | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D19/5_K01 W trakcie przeprowadzonych zajęć student będzie reprezentował aktywną postawę w samokształceniu. | I_2A_K01, I_2A_K02 | — | C-1, C-2 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D19/5_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student powinien być w stanie wyliczać i opisać poszczególne etapy tworzenia komputerowych systemów nauczania. | 2,0 | Student nie potrafi wyliczyć i opisać poszczególnych etapów tworzenia komputerowych systemów nauczania. |
3,0 | Student potrafi wyliczyć podstawowe etapy tworzenia tworzenia komputerowych systemów nauczania.. | |
3,5 | Student potrafi wyliczyć i opisać podstawowe etapy tworzenia tworzenia komputerowych systemów nauczania. | |
4,0 | Student potrafi wyliczyć i szczególowo opisać poszczególne etapy tworzenia tworzenia komputerowych systemów nauczania. | |
4,5 | Student potrafi wyliczyć i szczególowo opisać etapy tworzenia tworzenia komputerowych systemów nauczania. z zachowaniem kolejności ich wystepowania. | |
5,0 | Student potrafi przedstawić algorytm procesu tworzenia komputerowych systemów nauczania. i szczególowo opisać poszczególne jego etapy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D19/5_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprojektować i zbudować komputerowy system nauczania w wybranym środowisku programistycznym. | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować i zbudować prostego komputerowego systemu nauczania. |
3,0 | Student potrafi zbudować prosty komputerowy system nauczania na podstawie otrzynamego projektu. | |
3,5 | Student potrafi zbudować i zaprojektować prosty komputerowy system nauczania. | |
4,0 | Student potrafi zbudować i zaprojektować dynamiczny komputerowy system nauczania. | |
4,5 | Student potrafi zbudować i zaprojektować dynamiczny komputerowy system nauczania wraz z wizualizacją jego działania. | |
5,0 | Student potrafi zbudować i zaprojektować dynamiczny komputerowy system nauczania wraz z wizualizacją jego działania. Potrafi analizować jego działanie i zaplanować proces nauczania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D19/5_K01 W trakcie przeprowadzonych zajęć student będzie reprezentował aktywną postawę w samokształceniu. | 2,0 | Student nie jest przygotowany do zajęć. |
3,0 | Student jest przygotowany do zajęć w minimalnym stopniu. | |
3,5 | Student jest przygotowany do zajęć w minimalnym stopniu i potrafi samodzielnie rozwiązywać proste problemy. | |
4,0 | Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwązywać postawione problemy. | |
4,5 | Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione problemy oraz prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
5,0 | Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione problemy oraz prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje. |
Literatura podstawowa
- Guntenbaum J., Modelowanie matematyczne systemów, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2003, III
- Morrison F., Sztuka modelowania układów dynamicznych, WNT, Warszawa, 1996, I
- Popov O., Elementy teorii systemów – systemy dynamiczne, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005, II
Literatura dodatkowa
- Klempka R., Stankiewicz A., Modelowanie i symulacja układów dynamicznych, Uczelniane Wydawnictwo Naukowo- Dydaktyczne AGH, Kraków, 2004, I
- Ljung L., System identification. Theory for the user, Prentice Hall, Upper Saddle River, New York, 1999, II
- Kincaid D., Cheney W., Analiza numeryczna, WNT, Warszawa, 2006, III
- Mrozek B., Mrozek Z., MATLAB i Simulink. Poradnik użytkownika, Helion, Gliwice, 2010, III