Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: internet w zarządzaniu
Sylabus przedmiotu Multimedia w środkach przekazu - Przedmiot obieralny III:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Multimedia w środkach przekazu - Przedmiot obieralny III | ||
Specjalność | grafika komputerowa i systemy multimedialne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Ruciński <wrucinski@wi.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przedmiot odwołuje się do podstawowej wiedzy z takich kursów jak Grafika komputerowa i wizualizacja, Techniki audio i wideo, Dźwięk cyfrowy (znajomość grafiki rastrowej, wektorowej, pozyskiwania zapisów dźwiękowych i wideo, znajomość modeli barw). Studentowi nie stawia się żadnych wstępnych wymagań co do posiadanych umiejętności praktycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie szerokiego spektrum bodźców oddziałujących na człowieka za pośrednictwem róznego rodzaju mediów. |
C-2 | Zrozumienie mechanizmów prowadzących do podejmowania decyzji wywołanych zewnętrznym oddziaływaniem na decydenta. |
C-3 | Poznanie zasad budowania skutecznych przekazów transmitowanych różnymi kanałami medialnymi. |
C-4 | Przyswojenie podstawowych norm prawnych obowiązujących w ogólnodostępnych mediach. |
C-5 | Nabycie umiejętności praktycznych pozwalajacych samodzielnie tworzyć przekazy medialne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie się z oprogramowaniem do obróbki materiałów fotograficnych. | 2 |
T-L-2 | Zapoznani się z aplikacjami do tworzenia grafiki wektorowej. | 2 |
T-L-3 | Tworzenie form graficznych dedykowanych do druku i prezentacji wizualnych | 2 |
T-L-4 | Opracowywanie scenariuszy reklam radiowych. | 2 |
T-L-5 | Realizacja nagrań i montaż przekazów radiowych. | 2 |
T-L-6 | Opracowanie scenopisów i modeli reklamowych spotów wideo. | 2 |
T-L-7 | Nagrania wideo i montaż spotów. | 4 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Repetytorium: Falowa natura zjawisk optycznych i akustycznych. Fizjologiczne aspekty odbioru bodźców wizualnych i akustycznych. Charakterystyka innych bodźców odbieranych przez człowieka poszerzających spektrum multimedialnosci przekazów. | 2 |
T-W-2 | Model komunikacyjny przekazu nadawca-odbiorca. Model informacyjny. | 1 |
T-W-3 | Psychologiczne aspekty oddziaływania mediów. | 1 |
T-W-4 | Podstawowe akty prawne normujące zasady oddziaływań środków przekazu na odbiorcę. Omówienie najważniejszych uregulowań prawa prasowego. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka podstawowych kanałów komunikacyjnych. | 1 |
T-W-6 | Reklama towarów i usług – wizerunek i system komunikacyjny marki, System Tożsamości Marki. | 1 |
T-W-7 | Inżynieria przekazów reklamowych rozpowszechnianych przez prasę drukowaną, radio, telewizję, internet, plakat - zasady tworzenia grafiki, materiałów wideo i dźwięku. | 1 |
T-W-8 | Prezentacje i ekspozycje (wystawy, targi, kampanie reklamowe) interaktywne. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Bieżące uzpełnienie wiiedzy z wykładów - źródła: literatura, akty prawne. | 12 |
A-W-3 | Śledzenie na bieżąco w mediach stosowanych metod celem porównania z zasadami teoretycznymi. | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 4 |
28 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Klasyczne wykłady typu informacyjnego i wyjaśniającego, prowadzone w modułach dwugodzinnych wspierane prezentacjami multimedialnymi (slajdy, animacje, filmy). |
M-2 | Realizacjia zadań na zajęciach laboratoryjnych w zespołach 2- lub 3-osobowych. |
M-3 | Wymagana kreatywność studentów w zakresie wykorzystywanych środków wyrazu i formy opracowywanych przkazów medialnych. |
M-4 | Realizowanie podobnego zadania budowy przekazu medialnego przez wszystkie zespoły grupy laboratoryjnej - dodatkowy element konkurencyjności (porównywanie wyników) pobudzający kreatywność. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Koncowe zaliczenie obejmujące materiał wykładu i elementy wskazane do samodzielnego uzupełnienia przez studenta. |
S-2 | Ocena formująca: W trakcie zajęć laboratoryjnych weryfikacja umiejętności praktycznych w posługiwaniu się aplikacjami. Bieżące korygowanie błędów w realizowanych zadaniach. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena form końcowych zadań zrealizowanych przez zespoły podczas zajęć laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D17/O/3-5_W01 Opanowanie prawnych aspektów oddziaływania na odbiorcę przekazami medialnymi. | I_2A_W02 | — | C-4 | T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
I_2A_D17/O/3-5_W03 Student zna zasady tworzenia przekazów medialnych w aspekcie ich pożądanego oddziaływania. | I_2A_W05, I_2A_W06 | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
I_2A_D17/O/3-5_W04 Posiada znajomość nowych rozwiązań technicznych i trendów rozwojowych | I_2A_W10 | — | C-3 | T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D17/O/3-5_U01 Student potrafi właściwie zdefiniować cele i wymagania związane z kreowaniem i wytwarzaniem przekazów medialnych zwłaszcza o charakterze marketingowym/reklamowym. | I_2A_U04, I_2A_U13 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3 | M-1, M-2 | S-3, S-1 |
I_2A_D17/O/3-5_U02 Zna narzędzia programistyczne i zasady tworzenia za ich pomocą produktów przeznaczonych do rozpowszechniania w różnych śodkach przekazu i potrafi przy ich pomocy stworzyć poprawny produkt. | I_2A_U10 | — | C-5 | T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-3, S-2 |
I_2A_D17/O/3-5_U03 Zna narzędzia i zasady tworzenia za ich pomocą produktów przeznaczonych do rozpowszechniania w różnych śodkach przekazu i potrafi przy ich pomocy stworzyć poprawny produkt. | I_2A_U10 | — | C-5 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D17/O/3-5_K01 Student ma utrwalone zasady pracy w zesole przygotowującym materiały audiowizualne - w specyficznych warunkach kreatywnej realizacji filmów w technice wideo. | I_2A_K01 | — | C-5 | T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-4, M-2, M-3 | S-3 |
I_2A_D17/O/3-5_K02 Student potrafi działać kreatywnie na pozazawodowym obszarze wykorzystując wiedzę ogólną inżynierską i zawodową informatyczną. | I_2A_K06 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
I_2A_D17/O/3-5_K03 Student potrafi uniknąć kolizji z prawem na gruncie publikacji w mediach publicznych. | I_2A_K04 | — | C-4 | T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D17/O/3-5_W01 Opanowanie prawnych aspektów oddziaływania na odbiorcę przekazami medialnymi. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować obowiązujące dokumenty regulujące prawne i umowne zasady formułowania i przekazu treści o charakterze kształtującym postawy odbiorców (w tym reklamy) | |
3,5 | Jak wyżej it potrafi, na ogólnym poziomie szczegółowości, scharakteryzować zakres zdarzeń objętych ustawą prawa prasowego i istniejącymi kodeksami "honorowymi". | |
4,0 | Jak wyżej i zna definicje podstawowych pojęć wystepujacych w prawie prasowym. Wie co jest a co nie jest prasą w ujęciu ustawy. | |
4,5 | Jak wyżej i potrafi wskazać najważniejsze ograniczenia w swobodnym tworzeniu i dystrybucji przekazów medialnych o różnym charakterze (w tym reklamowych). | |
5,0 | Jak wyżej i potrafi wyjaśnić pojęcia "sprostowanie" i "odpowiedź" i wzajemne relacje między nimi oraz wyjątki występujące w ustawach i kodeksach. | |
I_2A_D17/O/3-5_W03 Student zna zasady tworzenia przekazów medialnych w aspekcie ich pożądanego oddziaływania. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i potrafi wyjaśnić poszczególne elementy modelu komunikacyjnego w relacji nadawca-odbiorca. | |
3,5 | Jak wyżej oraz potrafi wyjaśnić pojęcia związane z marką (kodeks marki, system identyfikacji wizualnej i leksykalnej, strategia komunikacji, tożsamość) jak również podstawowe prawa rządzące marką. | |
4,0 | Jak wyżej i zna zasady tworzenia materiałów dystrybuowanych podstawowymi kanałami: prasa drukowana, radio, telewizja. | |
4,5 | Jak wyżej i potrafi scharakteryzować wymagania jakie stawia się innym formom wykorzystywanym jako nośniki przekazów: ulotka, folder, plakat/bilboard, gadżet, happening. | |
5,0 | Jak wyżej i potrafi poprawnie kojarzyć rolę marki na różnych etapach oddziaływania przekazów medialnych. | |
I_2A_D17/O/3-5_W04 Posiada znajomość nowych rozwiązań technicznych i trendów rozwojowych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić i podać podstawowe cechy wykorzystywanych kanałów medialnych oraz tendencje ich rozwoju. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D17/O/3-5_U01 Student potrafi właściwie zdefiniować cele i wymagania związane z kreowaniem i wytwarzaniem przekazów medialnych zwłaszcza o charakterze marketingowym/reklamowym. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i potrafi wyjasnic poszczegolne elementy modelu komunikacyjnego i modelu informacyjnego w relacji nadawca-odbiorca. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
I_2A_D17/O/3-5_U02 Zna narzędzia programistyczne i zasady tworzenia za ich pomocą produktów przeznaczonych do rozpowszechniania w różnych śodkach przekazu i potrafi przy ich pomocy stworzyć poprawny produkt. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować narzędzia wykorzystywane kreowania i rozpowszechniania produktów medialnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student dobrze posługuje się narzdziami informatycznymi wspomagajcymi proces tworzenia przekazów medialnych. Stosuje przyjęte zasady ich budowania. | |
I_2A_D17/O/3-5_U03 Zna narzędzia i zasady tworzenia za ich pomocą produktów przeznaczonych do rozpowszechniania w różnych śodkach przekazu i potrafi przy ich pomocy stworzyć poprawny produkt. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować narzędzia wykorzystywane kreowania i rozpowszechniania produktów medialnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student dobrze posługuje się narzdziami informatycznymi wspomagajcymi proces tworzenia przekazów medialnych. Stosuje przyjęte zasady ich budowania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D17/O/3-5_K01 Student ma utrwalone zasady pracy w zesole przygotowującym materiały audiowizualne - w specyficznych warunkach kreatywnej realizacji filmów w technice wideo. | 2,0 | |
3,0 | Ocena przygotowanej pracy zespołowej: Scenariusz - 1pkt. Materiał wideo - 1 pkt. Materiał audio - 1 pkt Staranność montażu - 1 pkt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Ocena przygotowanej pracy zespołowej: Scenariusz - 2 pkt. Materiał wideo - 2 pkt. Materiał audio - 2 pkt Staranność montażu 2 pkt | |
I_2A_D17/O/3-5_K02 Student potrafi działać kreatywnie na pozazawodowym obszarze wykorzystując wiedzę ogólną inżynierską i zawodową informatyczną. | 2,0 | |
3,0 | Ocena przygotowanej pracy zespołowej: Scenariusz - 1pkt. Materiał wideo - 1 pkt. Materiał audio - 1 pkt Staranność montażu - 1 pkt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Scenariusz - 2 pkt. Materiał wideo - 2 pkt. Materiał audio - 2 pkt Staranność montażu 2 pkt | |
I_2A_D17/O/3-5_K03 Student potrafi uniknąć kolizji z prawem na gruncie publikacji w mediach publicznych. | 2,0 | |
3,0 | Ocena przygotowanej pracy zespołowej: Scenariusz - 1pkt. Materiał wideo - 1 pkt. Materiał audio - 1 pkt Staranność montażu - 1 pkt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Scenariusz - 2 pkt. Materiał wideo - 2 pkt. Materiał audio - 2 pkt Staranność montażu 2 pkt |
Literatura podstawowa
- Winterhoff-Spurk Peter, Psychologia mediów., Wydawnictwo WAM, 2007
- Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004
- Dabner David, Desgn & Layout. Sztuka Projektowania., Wydawnictwo G+J Gruner + Jahr Polska Sp. z o.o., 2004
- Kall J., REKLAMA., Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A., Warszawa, 2002
- Ogilvy D., Wspomnienia człowieka reklamy., WIG PRESS., Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Janiszewska K., Kall J., Strategia reklamowa, Polskie Wydawnictwo ekonomiczne, Warszawa, 2011
- Akt prawny, Ustawa Prawo prasowe, 1984